Undvika anmälningar och dylikt, datorreparationsföretag

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2009

Undvika anmälningar och dylikt, datorreparationsföretag

Hej alla.

Jag undrar vars jag kan hitta något dokument eller liknande som mina kunder får skriva på som hindrar dem från att anmäla mig om något fel som inte var mitt fel skulle komma upp, men som inte kan bevisas rakt av? Måste jag ta kontakt med en jurist, och hur mycket kommer att att kosta isf? Går det att skaffa på konsumentverket kanske?

Tack på förhand.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003

OM något blir fel som inte är ditt fel så kan du inte klandras?

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2005

för det första, så kan jag säga ifall en firma ville att jag skulle skriva något liknande dokument hade velat göra affärer med dom.

jag är inte advokat eller läst juridik men det kan anses som oskäligt och även bryta mot lagar.

"att utesluta eller inskränka konsumentens rätt att gå till domstol eller vidta andra rättsliga åtgärder, särskilt genom att kräva att konsumenten för tvister enbart till skiljeförfarande som inte är reglerat i lag, genom att orättmätigt inskränka konsumentens tillgång till bevismedel eller genom att pålägga konsumenten en bevisbörda som enligt gällande rätt bör ligga hos någon annan avtalspart."

läs http://www.konsumentverket.se/sv/foretagare/Avtal/Avtalsvillk...

För det tredje skaffa för fan försäkring, hade själv konsultförsäkring när jag drev eget.

för det fjärde ett sätt att slippa anmälan är att berätta vilka risker det finns och fråga om de verkligen vill att du försöker.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stenungsund
Registrerad
Sep 2004
Skrivet av hanjou:

för det första, så kan jag säga ifall en firma ville att jag skulle skriva något liknande dokument hade velat göra affärer med dom.

jag är inte advokat eller läst juridik men det kan anses som oskäligt och även bryta mot lagar.

"att utesluta eller inskränka konsumentens rätt att gå till domstol eller vidta andra rättsliga åtgärder, särskilt genom att kräva att konsumenten för tvister enbart till skiljeförfarande som inte är reglerat i lag, genom att orättmätigt inskränka konsumentens tillgång till bevismedel eller genom att pålägga konsumenten en bevisbörda som enligt gällande rätt bör ligga hos någon annan avtalspart."

läs http://www.konsumentverket.se/sv/foretagare/Avtal/Avtalsvillk...

För det tredje skaffa för fan försäkring, hade själv konsultförsäkring när jag drev eget.

för det fjärde ett sätt att slippa anmälan är att berätta vilka risker det finns och fråga om de verkligen vill att du försöker.

Kan definitivt se ett skäl att ha ett sånt kontrakt eller liknande information. Det är inte ovanligt att kunder anklagar en för att ha gjort något fel när man inte ens varit i närheten av det nya problemet. Då är det skönt att ha någon form av ansvarsfriskrivning.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2008

Man kan väl att berätta eventuella risker/problem som kan uppstå och sedan att kunden i samband med köp får skriva på att denne har blivit informerad om just det. Vill kunden inte göra det så kan du ju väl neka att sälja eller något.

O2+ODAC - Denon AH-D2000
NAD D 1050 - S.A.T Amplifix - Had Oy högtalare