Gigabyte visar "3D BIOS" – UEFI för X79

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar "3D BIOS" – UEFI för X79

Moderkortstillverkaren Gigabyte syr ihop ett nytt UEFI-baserat gränssnitt till kommande modeller med styrkretsen Intel X79 för Sandy Bridge-E.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Fräscht, men rätt så oandvändbart.

Visa signatur

"He was a soldier of Rome. Honour him."

Chassi: NZXT H2 Svart Mobo: Gigabyte GA-Z68AP-D3 CPU: i5 2500K Heatsink: Xigmatek Gaia Fans: ZM-F3/Sickle Flow RAM: Corsair Vengeance 8 GB GPU: Gigabyte GTX 560Ti OC PSU: FSP 650W 80+ Gold SSD: Crucial M4 64 GB

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att de som är "nya" med BIOS kommer att ha stor nytta av detta.

Permalänk
Medlem

Snyggt, men inget jag direkt tycker är nödvändigt. Dock är det ibland skönt att slippa de gamla dos-liknande menyerna. Det har ju onekligen hänt en hel del på BIOS-fronten sen jag började pilla med datorer.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | RTX 4070S | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

Riktigt roligt att dom tänker lite nytt när dom ändå börjar med uefi
som sagt inget nödvändigt men kan onekligen vara lite roligt att clicka runt direkt på mobot ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Kul att alla områden utvecklas, men själv är jag lite skeptisk till detta. Känns som om det finns större risk för problem om man börjar lägga till mer lull-lull.
Är det något som man inte vill ha problem med så är det väl BIOSet?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av racso:

Kan tänka mig att de som är "nya" med BIOS kommer att ha stor nytta av detta.

Min första tanke var raka motsatsen. Hur ska någon som har så dålig koll på bios, nybörjare osv, veta vad de olika delarna på ett moderkort gör och vart de finns? Det blir som dagis. Peka och klicka och hoppas att man så småningom hittar rätt.

Jag skulle nog tyckt att det istället vore bättre att lägga in de guider som man kan finna online på vad varje inställning gör exakt. Med detaljerade förklaringar om hur man överklockar osv, osv. Vilka inställningar som hänger ihop med vad mm. Kanske slänga in en wizard t.o.m.

Permalänk
Medlem

Bara 3D-glasögonen som fattas då eller? ..
Och varför kallar dom det för 3D BIOS och inte 3D UEFI?
Det känns ju helt fel att fortfarande försöker applicera förkortningen BIOS på det de nu har skapat..

Permalänk

Får känslan av att detta är början på "bloat UEFI" =/

Permalänk
Skrivet av Lazaroth:

Min första tanke var raka motsatsen. Hur ska någon som har så dålig koll på bios, nybörjare osv, veta vad de olika delarna på ett moderkort gör och vart de finns? Det blir som dagis. Peka och klicka och hoppas att man så småningom hittar rätt.

Jag skulle nog tyckt att det istället vore bättre att lägga in de guider som man kan finna online på vad varje inställning gör exakt. Med detaljerade förklaringar om hur man överklockar osv, osv. Vilka inställningar som hänger ihop med vad mm. Kanske slänga in en wizard t.o.m.

Jag håller verkligen med om att BIOS eller UEFI (vilket man nu vill kalla det) skulle må bra av guider. Jag tror dock att det skulle kunna vara en bra idé att både ha utförligare guide OCH något liknande Gigabyte har tänkt sig, vilket skulle kunna bli hyggligt lärorikt för många.

Permalänk
Medlem

När det strular eller när man skall ställa in något så bryr man sig föga om något grafiskt gränssnitt. Det blir bara en sak till som kan strula så ser bara nackdelar med det... Visst utvecklingen går väll framåt och man skall väll inte vara en bakåtsträvare men den här trenden som alla moderkortstillverkare verkar hänga på är bara löjlig och tillför inget mer än något grafiskt.

Väljer du mellan två kort så ta det som är bäst men låt inte denna funktionen väga in i det val.
Skulle i stället välja ett kort som för en gång skull fått till några "äkta" strömsparfunktioner men det har dom inte lyckats få till...

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk

Detta kommer vara riktigt hjälpsamt för nybörjare som då kan se vad ändrar vad.
Annars för dem som inte gillar det, advanced mode och hej då. Värre kan det inte bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Bara 3D-glasögonen som fattas då eller? ..
Och varför kallar dom det för 3D BIOS och inte 3D UEFI?
Det känns ju helt fel att fortfarande försöker applicera förkortningen BIOS på det de nu har skapat..

This! Helt klart klingar 3D BIOS dåligt, men dom tycker väl att det låter bättre än 3D UEFI.

Retar mig på pistolkylaren, varför vet jag inte, men det ser så löjligt ut!

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad som är nytt, en fin bild på moderkortet? Den här funktionen är helt överfödig men visst kunde en överblickade bild finnas tillgänglig för alla UEFI bios från alla tillverkare då det är väldigt lätt för dem att lägga in.. Man kan verkligen undra vilken målgrupp dem riktar in sig på, dem vet att x79ans försäljningstemperatur kommer vara relativt sval så dem försöker väl knippa en och annan rikemans grabb.

Visa signatur

Core i5, gtx660

Permalänk
Medlem

Bra att det går frammåt med lite kreativa idéer, men det där ser mest fult och laggigt ut.

Visa signatur

Tänker inte skryta om alla mina prylar, så det får bli att framföra faktan att jag lagar godare köttbullar än dig.

Permalänk
Medlem

bara jag eller var där absolut inget i den videon som kan räknas som 3d? Det var ju bara ett 2d foto på de olika moderkorter ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av :

"3D - Bloated Input/Output System"

Känns som något har gott snett någonstans ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

This! Helt klart klingar 3D BIOS dåligt, men dom tycker väl att det låter bättre än 3D UEFI.

Retar mig på pistolkylaren, varför vet jag inte, men det ser så löjligt ut!

uEFI är väl ett BIOS så det är nog helt korrekt. Det som ofta menas när man säger BIOS är väl typ IBM-BIOS eller något (system BIOS.. typ) men eftersom det använts i "wintel"-datorer i 99% av fallen så är det ju oftast rätt använt, vilket dock inte gör det fel att kalla uEFI/EFI för BIOS.

Men som någon annan påpekade, varför 3D? Snacka om att hänga med på 3D-buzzwordshysteriken.

Permalänk
Medlem

Nemen vad fan... Känns mest som en ful gimmick. Hackigt verkar det vara också.

Visa signatur

Stationär: i5 2500K @ 4.3 GHz / GTX570 / 8GB @ 1600MHz / P8Z68-V Pro / 120GB SSD + 320 GB HDD / HX650 / FD Define R3 / W7 64 bit
Bärbart: 13.3" MacBook Pro / iPhone 4 / Nikon D80 + 18-135/3.5-5.6 + 50/1.8D
Hemmabio: Samsung 40" UE40D6515 / Yamaha RX-V465 + Canton GLE 490 (MW)
Kaffe: Moccamaster KB741 || Planerat: Rancilio Silvia + Gaggia MDF

Permalänk
Medlem

Klart, förväntade inte 3dglasögon eller så men däremot en (om än starkt tvivelsam) undring..
rörligt vector-grafiskt gränssnitt? (va nu de skulle va bra för ).
Med andra ord skippa 3d snacket, det bara förvirrar och adderar töntig "cool" faktor. (likt pistolen).
(Men men bara ett namn).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xermalk:

bara jag eller var där absolut inget i den videon som kan räknas som 3d? Det var ju bara ett 2d foto på de olika moderkorter ?

Tänkte på samma sak, orkade inte kolla hela men det verkar ungefär lika mycket 3D som något gjort i paint. Kan de ju lika gärna kalla "advanced" för 3D med och allting som har lite vinklade ikoner. Varit lite skillnad om man kunnat snurra på moderkortet, men det skulle dock kräva lite grafikprestanda

Visa signatur

`.´ My brain is perfect `.´

Core i7 2600K | Maximus IV Extreme | 2x Sapphire 6970 @ CF | 16GB Vengeance 1600MHz CL8 | Corsair AX 850W | Samsung 840 Pro 256GB (system) + Intel X25-M G2 80GB + Raptor X 150GB (spel) + 8.5TB (lagring) | Lian Li PC-P80 Armorsuit | Dell 27" U2711 2560x1440px + Benq G2400WD 1920x1200px + Samsung UE40B7050 LED-TV

Permalänk
Medlem

Äntligen ett bloated uEFI, precis vad vi behöver!

Trist att vi konsumenter får betala för något så otroligt oanvändbart som 3D animerade menyer i BIOS. Vad är syfte och funktion?

Permalänk
Medlem

Och DÄR försvann genast nyttan med att UEFI bootar snabbare än BIOS.

Antingen kommer det ta en evighet att boota för att man måste vänta på att 3D-bilderna skall ladda färdigt, eller också får man vänta i en kvarts evighet varje gång man skall in och konfigurera något.

Tänk va, här skriker konsumenterna efter effektivare, snabbare komponenter och program, och så sitter de och utvecklar flashiga gränssnitt som väl visserligen kan vara lite koolt i några timmar men som knappast kan nyttjas till något praktiskt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boomhowler:

uEFI är väl ett BIOS så det är nog helt korrekt. Det som ofta menas när man säger BIOS är väl typ IBM-BIOS eller något (system BIOS.. typ) men eftersom det använts i "wintel"-datorer i 99% av fallen så är det ju oftast rätt använt, vilket dock inte gör det fel att kalla uEFI/EFI för BIOS.

Nah, jag tycker ändå det känns fel att kalla uEFI för BIOS, mest för att det inte längre känns "Basic".
Det kan ju inte både vara Extensible och Basic.

Permalänk

Ser segt ut och vars är 3D'n`? plain and simple question!?

Visa signatur

CPU: AMD 7800X3D Mem: 32GB DDR5 GPU: Nvidia RTX 4090
Storage: SN850 2x2TB + 3x2TB 860 EVO MB: Gigabyte B650
Chassi: Phanteks P600S PSU: Corsair RM750x OS: Windows 11

Permalänk
Medlem

Tycker alla UEFI ser ut som skräp förutom asus, dom är enda som lyckats göra det snyggt.
Dom andra ser ut som en blandning mellan gammla hederliga bios och 16 färgers grafik.

Permalänk
Skrivet av Lazaroth:

För folk som har dålig koll på bios tror jag detta systemet är mycket bättre än det gamla bios systemet, det gamla bios systemet är väll knappt bättre för nybörjare?
För nybörjare finns det fysiska manualer som följer med moderkortet. Och om man är nybörjare och vill överklocka så skall man nog vända sig till internet istället. För jag tvivlar på att det skulle fungera att lägga in en guide om hur man överklockar alla processorer som stödjs på moderkortet, för man behöver veta lite mer än att man ska höja volten och multipeln

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | EVGA RTX 3090 | Gigabyte x570 Aourus Master | 32gb G-Skill TridentZ Royal Silver | EVGA T2 850w | WD Black 2TB NVME | 2x Samsung EVO 850 1TB RAID 1 | Lian Li O11 Dynamic | Acer Predator x38
Custom Loop: 2x 360 EK Rad, EK Velocity Full Nickel, EK GPU Fullcover

Permalänk
Medlem

Varför heter det "3D BIOS"? Är det BIOS med GUI eller UEFI? Jag har för mig att Gigabyte använde sig av hybrid-BIOS med stöd för 2TB+ diskar.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av celerity:

Varför heter det "3D BIOS"? Är det BIOS med GUI eller UEFI? Jag har för mig att Gigabyte använde sig av hybrid-BIOS med stöd för 2TB+ diskar.

Tittat på videon?
Det är uefi med en 3dmodell av moderkortet du har i burken där du kan clicka på tex cpu och få fram alla parametrar du kan ändra för oc.
Tips. titta på videon ^^

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför bios/uefi behöver gå längre, kan man inte navigera där borde man inte ändra några inställningar heller.

Hade hellre sett mer instruktioner direkt i bios/uefi, så t ex när man håller muspekaren över en inställning/ord så kommer det upp en ruta bredvid där det står vad som händer och vad det betyder och liknande.

Visa signatur

Citera för svar