Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006

Bygga servern till HTPC

Har lite planer att göra om min server till en HTPC istället, då den mest bara står och idlar så ser jag ingen anledning att ha den som server längre.
Det jag vill kolla är hur bra den presterar för att spela upp bluray och dvd filmer.

Serverns innehåll är följande:
Gigabyte GA-D510UD
CPU: Intel Atom Dual Core 1.66ghz
RAM: 4gb DDR2
GPU: Okänt

Ingen aning vad det är för internt grafikkort, men finns inget HDMI uttag på det så har planer att kanske införskaffa mig ett PCI grafikkort (Sparkle Geforce 8400GS 512MB) att trycka i så man har ett HDMI uttag.
Fast första frågan är väl om processorn klarar av att spela upp bluray filmer från både hårddisk och skiva? annars får man kanske ta att införskaffa sig en kraftigare dator.

Om nu processorn klarar av jobbet, så funkar Sparkle Geforce 8400GS 512MB att trycka i och spela upp ?
Hade gärna testat själv fast smart som man är har jag tappat bort alla mina dvi > vga adaptrar så kan inte testa med 1920x1080 skärm :<

PS: HTPC skall kopplas till en 40" TV på 1920x1080.

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSi RX 480 GAMING X // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

8400gs skall fixa vanlig DXVA accelerering enligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo
Frågan är bara hur mycket bitrate det orkar med, så bluray är ett frågetecken.
Sjukt pris för ett så gammalt kort btw ^_^
Snudd på billigare att byta till ett ion2 eller Zacate kort
Iofs åker du på att handla DDR3 minne, men du får nånting som garanterat spelar blurays utan problem.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Svensktiger:

8400gs skall fixa vanlig DXVA accelerering enligt:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_PureVideo
Frågan är bara hur mycket bitrate det orkar med, så bluray är ett frågetecken.
Sjukt pris för ett så gammalt kort btw ^_^
Snudd på billigare att byta till ett ion2 eller Zacate kort
Iofs åker du på att handla DDR3 minne, men du får nånting som garanterat spelar blurays utan problem.

https://www.inet.se/artikel/1902001/asrock-e350m1-fusion

Antar att det kortet skulle funka eller måste jag söka efter ett lite dyrare ? (är som sagt nästan bättre att köpa ett nyare itx kort istället för ett uråldrigt grafikkort :>)

ASUS Crosshair VI Hero // AMD Ryzen 7 1700 @3.85GHz @ 1.35V // MSi RX 480 GAMING X // G.Skill Flare X 2x8GB 3200MHz // Noctua NH-D15// Samsung 960 EVO 1TB // Fractal Design Define R5 // 2x ASUS MG278Q

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2011

Nu har jag iofs inte testat ASRock's variant, men ASUS motsvarighet E35M1 funkar fint.
Finns även nyare varianter mer E-450 processor, men dom är såklart dyrare.
Ska du till och handla så se till att beställa minnen som finns med på QVL listan, chipsetten i dom är nämligen rätt känsligt vad gäller minnen.

Verkar som ditt serverprojekt slutar med en helt ny dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kungsbacka
Registrerad
Aug 2006
Skrivet av Svensktiger:

Nu har jag iofs inte testat ASRock's variant, men ASUS motsvarighet E35M1 funkar fint.
Finns även nyare varianter mer E-450 processor, men dom är såklart dyrare.
Ska du till och handla så se till att beställa minnen som finns med på QVL listan, chipsetten i dom är nämligen rätt känsligt vad gäller minnen.

Verkar som ditt serverprojekt slutar med en helt ny dator

Blir ju bara att köpa moderkort och lite minnen bara, tar ju det andra från servern ;>