Nvidia lanserar Tegra 3 "Kal-El"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kal El:

Det var på tiden att de lanserar ut mig

Hoppas man få se i snar tid att plattor har kretsen.

Kommer förmodligen några androids mot våren med tegra 3 om jag ska gissa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av leafbranch:

Kommer förmodligen några androids mot våren med tegra 3 om jag ska gissa

"Surfplattor baserade på Nvidia Tegra 3 ska finnas ute på marknaden i november."

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bazookan:

Companion Core. And then there will be cake.

the Companion Core is a lie

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Varför skulle det innebära problem om inte tegra 9 hinner komma innan 2014?

Varför tror du tegra 10 blir något alldeles extra?

Skickades från m.sweclockers.com

hört talas om ironi?

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk

vänta lite, vad det där spelat på en smartphone????

Permalänk
Medlem

Att Nvidia är kvar på 40nm är väl inte superupphetsande, inte heller att de fortsätter att pumpa in kärnor istället för att höja effektiviteten. Satsar nog hellre på Krait eller kommande Exynos från Samsung. Quad känns... svåranvänt.

Sen ser jag också fram mot lite testsiffror på strömförbrukningen. Kretsen är fortfarande ~dubbelt så stor som Tegra 2 och det är samma tillverkningsprocess.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Själv gillar jag inte laptops och har aldrig använt heller, så förblir oanvändbart för mig tyvärr.

Va? Det jag menar är att använda en tablet inte känns som att använda en laptop. Men jag antar att din poäng är att det passar inte alla, och det håller jag med om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Transformer Prime

Jag väntar nog mer på att LG ska släppa Optimus Prime.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av zebra3:

Kommer detta användas i mobiler?

Förr eller senare kommer tekniken börja användas i mobiler, just nu tror jag chipet är för stort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

hört talas om ironi?

Jo, men det är svårt att avgöra tonläge i text

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Citat:

Med fyra kärnor och en extra "companion core" utlovas betydligt bättre prestanda än tidigare, utan att göra avkall på strömförbrukningen.

Vore det inte BRA om de gjorde avkall på strömförbrukningen?

(Jag menar strömförbrukning vill väl ingen ha ändå...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WEKS:

Fem gånger högre prestanda och dessutom lägre strömförbrukning är imponerande hur man än svänger på saken.

Jomenvisst, JHH har ju aldrig skruvat upp förväntningarna skyhögt över vad de senare lyckats leverera.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Valiumballong:

Att Nvidia är kvar på 40nm är väl inte superupphetsande, inte heller att de fortsätter att pumpa in kärnor istället för att höja effektiviteten. Satsar nog hellre på Krait eller kommande Exynos från Samsung. Quad känns... svåranvänt.

Sen ser jag också fram mot lite testsiffror på strömförbrukningen. Kretsen är fortfarande ~dubbelt så stor som Tegra 2 och det är samma tillverkningsprocess.

Hajjar inte heller varför dom snålat å kör med singel channel minneskontroller, dessutom LPDDR2 när DDR3 stöd finns(billigare med DDR2 såklart).

Tråkigt om minnesbandbredden ska begränsa alltihop, får hoppas att så inte blir fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att Nvidia är kvar på 40nm är väl inte superupphetsande, inte heller att de fortsätter att pumpa in kärnor istället för att höja effektiviteten. Satsar nog hellre på Krait eller kommande Exynos från Samsung. Quad känns... svåranvänt.

Är det inte så att Kal-El+ troligen är den krympta versionen som kommer 2012
http://www.sweclockers.com/nyhet/14471-nvidia-kal-el-hittar-t...

Permalänk
Skrivet av Legitjunkie:

vänta lite, vad det där spelat på en smartphone????

Nej, de säger transformer prime i filmen.

Visa signatur

The cake is a pie.

Permalänk
Medlem

Detta i en Windows 8 tablet

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Att Nvidia är kvar på 40nm är väl inte superupphetsande, inte heller att de fortsätter att pumpa in kärnor istället för att höja effektiviteten. Satsar nog hellre på Krait eller kommande Exynos från Samsung. Quad känns... svåranvänt.

Sen ser jag också fram mot lite testsiffror på strömförbrukningen. Kretsen är fortfarande ~dubbelt så stor som Tegra 2 och det är samma tillverkningsprocess.

Håller med, kan inte påstå att jag är speciellt imponerade heller.

Och..

Citat:

Geforce GPU med 12 beräkningsenheter: Upp till 3x snabbare än Tegra 2

I flera fall är ju dagens konkurrerande processorer som Samsungs Exynos och framförallt Apples A5 redan mer än tre gånger snabbare än Tegra 2 vad gäller GPU prestanda. Om det här stämmer så betyder det ju att nVidia nu snarare kommer ifatt konkurrenterna än om dem på denna punkt.

Permalänk
Skrivet av S_Z:

Håller med, kan inte påstå att jag är speciellt imponerade heller.

Och..

I flera fall är ju dagens konkurrerande processorer som Samsungs Exynos och framförallt Apples A5 redan mer än tre gånger snabbare än Tegra 2 vad gäller GPU prestanda. Om det här stämmer så betyder det ju att nVidia nu snarare kommer ifatt konkurrenterna än om dem på denna punkt.

Exynos 4212 blir intressant, 32nm, cpu@1,5Ghz gpu@400Mhz. Har provat att klocka SGS2'an till samma klocks och grafikprestandan blir ju rent löjlig, inte hittat nåt benchmark som inte går i cappen vid 60fps.

Permalänk
Medlem

När kommer surfplattan som drar 0.4 Watt och klarar 100 Terraflops?

Då blir jag impad

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

När kommer surfplattan som drar 0.4 Watt och klarar 100 Terraflops?

Då blir jag impad

Eller... när kan dom maxa crysis?!?! ;P

Permalänk
Medlem

Kommer den klara å maxa Diablo 3? Det hade varit... väldigt imponerande

Visa signatur

Bab

Permalänk
Skrivet av zebra3:

Kommer detta användas i mobiler?

Nej, toapapper...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thereal_twisted:

Eller... när kan dom maxa crysis?!?! ;P

Ja fast då lär du få vänta i all evighet med tanke på att absolut ingenting kan maxa Crysis oavsett datorkraft!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Hoppas den inte har så hög tdp, så att vi får äkta Kall el

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperträd:

Nej, toapapper...

Coolt. Då kan man ju spela spel och sånt samtidigt som man uträttar Sina behov.

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ja fast då lär du få vänta i all evighet med tanke på att absolut ingenting kan maxa Crysis oavsett datorkraft!

Word! Endast Chuck Norris maxar crysis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Tegra 4 kommer ju 2012, troligtvis även Tegra 5. Ska även bli intressant vad Tegra 6, Tegra 7 och Tegra 8 tillför.

Frågan är om Tegra 9 hinner komma innan 2014, annars så tror jag att Nvidia kan få problem. Tegra 10 lär även det bli något alldeles extra.

Säker på det? tror Tegra 10 kommer att bli en flopp, har dessutom hört rykten om att de skall ändra dess namn för att dölja floppen efter filmen Twilight, Den senaste som kommer 2015 andra kvartalet.