Blankett aktivitetsstöd till försäkringskassan, hjälp angående datum!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008

Blankett aktivitetsstöd till försäkringskassan, hjälp angående datum!

Hejsan!

Har lite problem här med min blankett jag ska skicka in till fk för att få ut aktivitetsstöd, är så att mitt första papper jag skickade in var från perioden 21 september till 14 oktober (Man kunde enligt dom ta ut tidigare första och sista perioden och det gjorde jag då jag behövde pengarna).

Den 14 oktober 2011 är då en fredag, min fråga är då om någon vet om jag nästkommande period ska räkna från den 15 oktober (som är en lördag vilket man inte får "betalt" för) eller fylla i från och med den 17 oktober (måndag, då dom börjar "räkna ihop "mina" pengar för denna perioden).

Så alltså, ska jag fylla i från den 15 eller den 17 oktober?

Sitter här och klurat lite och läst lite men inte hittat något, jag som inte förstår bara kanske.

Skulle iaf vara jätteglad om nån kunde svara, visst kan jag kontakta dom direkt men undviker helst det då jag chansar på att swec är snabbare..

Mvh
Jonas

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Maj 2003

Alla dagar ska fyllas i även helgdagar. Du ska alltså inte hoppa över någon dag. Att välja 14 som sista dag för blanketten tycker jag verkar dumt, då det brukar ta lite över två veckor för försäkringskassan att dela ut pengarna. Vilket innebär att du kommer få pengarna början varje månad, vilket många kan uppleva som dåligt. Då de måste betala hyran med "förra månadens pengar".

Dag 10 är vad jag har upplevt den vanligaste dagen som brukar ha som sista dag på sin blankett. Och då blir det f.r.o.m 11 till 10 varje månad. Det enda folk behöver ändra är månaden och såklart år vid årsskifte.

Annars tycker jag du ska besöka arbetsförmedlingen och gå igenom blanketten med den, myndigheter kan vara extremt tvära om en blankett skulle bli fel ifylld. Detta är alltså viktiga saker som du bör prioritera för annat.
Du ska alltså inte lita på vad någon okänd tomte på internet säger, tyvärr kan man ej lita på nissarna på arbetsförmedlingen heller.

*edit*
Jag skrev fel, besök arbetsförmedlingen, även om försäkringskassan också går bra. Arbetsförmedlingen är försäkringskassans kontrollmyndighet i detta fall. Och de är mer vana med frågor kring att fylla i dessa blanketter, medans personalen på försäkringskassan mest får frågor kring andra blanketter.

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Stockholm såklart!:)
Registrerad
Maj 2009
Skrivet av bud_bundy:

(...)Annars tycker jag du ska besöka försäkringskassan och gå igenom blanketten med den, myndigheter kan vara extremt tvära om en blankett skulle bli fel ifylld. Detta är alltså viktiga saker som du bör prioritera för annat.

Myndigheten har en serviceskyldighet gentemot medborgarna vilket innebär att de ska vara tillgängliga med råd och stöd tills dess att du rätat ut ditt frågetecken. Om du säger att du inte kan fylla i blanketten så är de skyldiga att göra detta åt dig. Notera dock att det är DU med din namnunderskrift som ansvarar för innehållet och dess korrekthet oavsett hur mycket tjänstemannen har fyllt i eller inte.:)

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2008
Skrivet av bud_bundy:

Alla dagar ska fyllas i även helgdagar. Du ska alltså inte hoppa över någon dag. Att välja 14 som sista dag för blanketten tycker jag verkar dumt, då det brukar ta lite över två veckor för försäkringskassan att dela ut pengarna. Vilket innebär att du kommer få pengarna början varje månad, vilket många kan uppleva som dåligt. Då de måste betala hyran med "förra månadens pengar".

Dag 10 är vad jag har upplevt den vanligaste dagen som brukar ha som sista dag på sin blankett. Och då blir det f.r.o.m 11 till 10 varje månad. Det enda folk behöver ändra är månaden och såklart år vid årsskifte.

Annars tycker jag du ska besöka arbetsförmedlingen och gå igenom blanketten med den, myndigheter kan vara extremt tvära om en blankett skulle bli fel ifylld. Detta är alltså viktiga saker som du bör prioritera för annat.
Du ska alltså inte lita på vad någon okänd tomte på internet säger, tyvärr kan man ej lita på nissarna på arbetsförmedlingen heller.

*edit*
Jag skrev fel, besök arbetsförmedlingen, även om försäkringskassan också går bra. Arbetsförmedlingen är försäkringskassans kontrollmyndighet i detta fall. Och de är mer vana med frågor kring att fylla i dessa blanketter, medans personalen på försäkringskassan mest får frågor kring andra blanketter.

Att det tar 14 dagar att få det utbetalat osv vet jag (står klart och tydligt och även dom på arbetsförmedlingen var övertydliga med detta, hur den i övrigt ska fyllas av vet jag, att få pengarna i början av varje månad är det optimala för mig, så helt dum i huvudet är jag inte.

Bor fortfarande hemma (slutade gymnasiet i somras) och förhoppningsvis ska jag väl få tag i något jobb innan jag får för mig att flytta hemifrån osv.

Var mest fundersam på om jag skulle fylla i från en "helgdag" och det ska jag ju uppenbarligen så då är allt löst.

Visst borde jag kunnat ringt till arbetsförmedlingen men nu är det ju löst iaf.

Tackar.

i5 2500k - Cooler Master Hyper 212 Plus - ASUS P8P67 - Gigabyte HD6870 - 8GB 1600mhz RAM - WD 320GB - Samsung 500GB - WD 640GB - Corsair HX650W -Windows Vista Ultimate 64-bit - Antec P182 - G11 - Ikari Optical