Permalänk
Medlem

HTPC köpråd - Allt i ett

Hej!
Jag behöver köpråd, - Jag håller på plocka delar till HTPC. Jag är osäker på en del… och undrar om någon är kunnig . Jag är inte duktig på såna grejer när det gäller tekniska termer (moderkort, grafikkort och proccessor), så är inte insatt i frågor, trots jag läst mkt runt HTPC tips genom google, etc, i ett par veckor.

Jag har ett tomt chassi hemma, äntligt
Antec Fusion
http://www.tricom.se/PartDetail.aspx?q=p:10503193

Jag gissar bara, om datorkomponenter är bra och nog tillräckligt för mina vardagliga behov;
TV-spel, från och till TV, internet, till projektor, rejäl lagning i HHD som kan använda filmer och spela in…. Jag vet inte vad jag kommer på… Men jag vill kunna använda både media och internet, ibland tv-spel. Kanske alltför dyrt!? Jag har känslan att det blev för mkt – onödigt? Kolla bara inet’s kundvagn.
Minsta viktigast, är få kabler som möjligt.

https://www.inet.se/kundvagn

Däri kungvagn finns två olika grafikkort som jag vet inte vilka. Gibabyte GeForce GTS 450 eller KFA2 GeForce 8400 GS. Kanske ett annat bättre?
Ljuddämpningskit låter dyrt… kanske bättre att köpa dom på biltema? Jag kom på, fläktfilter som kan användas som för dammsugarfilter, klippas till lämliga mått till fläkt? Jag vill få det ordentligt tyst, som möjligt så går det, samt att skydda mot damm o skit.

Kylningsfläkt Antec Kühler H20, går det att få plats i? Är det bra alt?

Hårddisk?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555314

I kundvagn finns tv-kort -- Är det ok o bra?

Lite offtopic - Går det bra att fixa o bygga in i det Xbox360 i HTPC? (Alltså en del av saker i box som förflyttas in till chassit)

Tacksamt för köpråd och tips!

Permalänk

Din länk till kundvagnen visar din kundvagn, och även min kundvagn på inet. Dvs alla som trycker på länken får se sin egen kundvagn. Därför de har länken nedanför dina prylar som säger "skapa länk till din kundvagn" som gör just det.

Jag halkade in i tråden pga att jag är ute efter samma sak som dig, vill kunna göra det mesta och ha en reservspelburk, alt burk som polaren kan komma över och spela på. Sjukt många som inte får köpa datorer när de skaffat barn.. men men.

Det som kommer att bli problem är ljudnivån. Till min mainburk har jag 2600k som helt ärligt är lite overkill till spel som den primärt används till. Så jag skulle kanske ta en i5, även den kanske lite overkill men när man ändå köper delar kan de gärna få vara med ett tag. Dessa prollar har jag för mig är inte jättevarma men någon form av kylning måste den ha och det är det som kommer att bli högljutt. Jag har en vattenpump som sitter på prollen och slangar som går till en fläns+fläkt som sitter på chassit och blåser ut den varma luften. En bra lösning om jag kunde styra fläkten och pumpen var för sig, nu med asrock extreme3 moderkort kunde jag inte välja olika hastigheter på pumpen, som behöver gå på 100% men är ljudlös, och fläkten som låter som ett as vid 100%. Dvs kolla upp att cpu fläktarna går att styra oberoende av varandra.

Nätaggregat finns att få passivt kylda, se till att ha ett nätagg som är överdimensionerat för uppgiften, måste den jobba för hårt blir den varm och då måste den aktivera fläktar ändå. 700 w borde vara i överkant för cpu och en bra gpu, det finns räknare för detta så kontrollera detta själv först.

Gpun, ska du spela spel tror jag inte du kommer hitta ett tyst kort. Ska du spela BF3 etc ta en titt på
http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-batt... och välj hur mycket plånboken ska blöda. Jag kör på ett ati 6950 och tycker allt rullar på fint. Gpun stör mig inte.

Slutsat enligt min forskning: Välj ett stort chassi, vilket du verkar ha gjort. Sök alt kontakta tillverkaren för att se hur stort graffekort du kan få in, läs tester för att se vilket grafikkort som passar i din budget och som uppfattas som tyst. Välj en prolle efter budget, varför inte Sandy Brigde när de ändå kostar humant och levererar bra. Overkill för t ex bf3 och att bara strömma 1080p till plasman, men lika bra att ha överkapacitet än underkapacitet enl mig.

Minne, mycket minne är bra minne.

Hårdiskar, vänta med att köpa en mekanisk. De har stigit något kopiöst i priser. Jag köpte en disk för 650 kr förr månaden, den kostar idag 1450. Köp en SSD till burken, fixa en NAS-lösning i ett annat rum för lagring av filmer etc.

Peace, jag tar gärna emot kritik på det ovan i trevlig ton, även jag vill lära mig mer.

Permalänk

Du har inte funderat på att skaffa en htpc + ps3/xbox360? Blir billigare än att köpa en spedator som htpc och är soft att spela konsol spel på tv'n..

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2