PC-spel ger Bethesda huvudvärk

Permalänk
Medlem

Jag tycker lite av problemet är att många spel som släpps idag är helt enkelt undermåliga och varför ska vi som konsumenter betala pengar för en produkt som inte håller måttet bara för att stödja spelindustrin. Jag köper spel som jag tycker om, och ett utmärkt sett att testa om man tycker om spelet då många spel idag saknar demos är ju genom att tanka det. Det hela blir ju en lite nedåtgående spiral som alla förlorar på, konsumenter köper inte spel > utvecklare har inte råd att utveckla nästa spel > inga fler spel. Men om utvecklarna skulle få lite eld i baken och faktiskt utveckla spel som konsumenterna tycker om redan från starten så skulle ju problemet aldrig uppstått. Jag får erkänna att jag köper färre och färre spel, men det är eftersom spelen imo bara blir sämre och sämre. Jag köper dom spelen som jag tycker är värda att köpas helt enkelt, annars får det vara. Respekt ska komma från båda led.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Och ändå ökar försäljningen för pc-spel varje år. Mycket märkligt.

Egentligen inte alls märkligt. En växande marknad och en välmående marknad är inte samma sak.
Alltså marknaden kommer överleva, men det är svårt att göra bra vinster, för samtidigt som försäljningen förvisso ökar så ökar även antalet leverantörer (dvs. spelutvecklare).
Som en liknelse kan tas marknaden för ram-minnen för några år sedan.
Det var ju knappast så att det skulle sluta tillverkas ram-minnen, för det fanns/finns en stor efterfrågan på ram, men utbudet hade växt snabbare än efterfrågan och den resulterande stenhårda konkurrensen ledde till att vissa tillverkare fick lägga ner.
Så ser jag på PC-spelmarknaden idag. Marknaden kommer definitivt att överleva, men att försöka överleva på marknaden är däremot svårt.

Edit: Problemet för oss konsumenter blir att det kan vara svårt att hitta ett bra "märke" att stödja som man tycker är bra. Det blir en djungel när aktörer hela tiden kommer och går. Därför blir vi alltid ledsna när just de utvecklare som vi favoriserar klagar på problemen eller snackar om att lägga ner/stuva om i verksamheten. Och förresten måste man dela upp marknaden i två delar: den delen som lätt kan överföras till dagens system med micro-payments / månadsavgifter /m.m. (en mer "säker", växande och välmående del), samt den andra delen där spelidéerna inte lämpar sig för den försäljningsmodellen. Skyrim är ett exempel på ett spel som inte på ett uppenbart sätt går att passa in i den första kategorin utan tvingas slåss på den hårdare delen av marknaden. (Båda är hårda - ville bara poängtera det.) Om det snackas om att marknaden skulle vara döende så är det den delen av marknaden som består av denna typen spelidéer som åsyftas - och det är väldigt tråkigt eftersom detta begränsar det valbara utbudet för oss konsumenter - dvs. väldigt tråkigt för oss som gillar sådana spel.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag laddar för tusan inte ner några spel längre för nu har jag pengar. Även om jag ville köpa spel förut så kunde jag inte för jag hade inga pengar, därför har inget företag lidit några ekonomiska förluster pågrund av att jag laddade ner spel för en herrans massa år sedan.

Äntligen har jag hittat en som tycker lika som jag!

Även om jag tvärvägrar att köpa vissa spel för att jag inte gillar utvecklarna...*host*MW3*host*

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk

kan vi skippa "men jag köper minsann sådetså"-anekdoter och teorier om varför det laddas ner? Ni som säger att nedladdning har gjort att ni har köpt spelet - fine, men jag skiter faktiskt i det. Vad säger statistiken?
Det som är så unikt med piratkopiering för spelmarknaden är att man tar bort den enda inkomstkällan. DEN ENDA.

En film kan fortfarande få intäkter från biobesök, En serie på TV blir inköpt av TV-bolag som betalar stora pengar, etc...
Spelföretag har en enda inkomst, och det är ditt inköp. Jag tycker det är logiskt att spelutvecklare fokuserar på konsolportningar och klagar på PC-marknaden.
Ska du svara på det här lär du tamejfan har fakta att backa upp med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

kan vi skippa "men jag köper minsann sådetså"-anekdoter och teorier om varför det laddas ner? Ni som säger att nedladdning har gjort att ni har köpt spelet - fine, men jag skiter faktiskt i det. Vad säger statistiken?
Det som är så unikt med piratkopiering för spelmarknaden är att man tar bort den enda inkomstkällan. DEN ENDA.

En film kan fortfarande få intäkter från biobesök, En serie på TV blir inköpt av TV-bolag som betalar stora pengar, etc...
Spelföretag har en enda inkomst, och det är ditt inköp. Jag tycker det är logiskt att spelutvecklare fokuserar på konsolportningar och klagar på PC-marknaden.
Ska du svara på det här lär du tamejfan har fakta att backa upp med.

tack

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Jag laddar för tusan inte ner några spel längre för nu har jag pengar. Även om jag ville köpa spel förut så kunde jag inte för jag hade inga pengar, därför har inget företag lidit några ekonomiska förluster pågrund av att jag laddade ner spel för en herrans massa år sedan.

Håller med. Har man råd ska man betala. Finns det en demo kan man prova den. Finns det inte... though luck. Vågar du inte chansa med pengarna: låt bli. Är i så fall utvecklarens fel att den förlorar en potentiell kund ifall att det inte finns en demo. Är du så frestad att prova att du vill ladda ner ändå - är inte det egentligen samma sak som att du vill chansa med pengarna, men att du skiter i det bara för att det finns ett smidigt olagligt alternativ?
Det finns så mycket löjliga ursäkter... vem har inte någon gång köpt en produkt, en tv, en micro, en hårtork, vad som helst, för att upptäcka att det egentligen var skit. Sånt händer. Livet är inte rättvist (och världen är full av människor, kommer aldrig vara så att alla bryr sig om just din åsikt). Tänk om folk kunde sluta använda en utopi som ursäkt. Weaklings - Get over it.

(tror tyvärr din post kommer rensas bort... men vi får se )

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheJerk:

En anledning är att Microsoft inte skär emellan och tar en bit av kakan på PC-spel såvitt jag vet, det gör dom på XBOX-spel.

Dem får in det via annat håll som Microsoft Office och Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag tror inte att butikerna säljer ut konsolerna under inköpspriset. I sådana fall, vad skulle vara butikernas drift i att ens bry sig om att köpa in varorna?
Däremot säljer tillverkaren, dvs Microsoft som exempel, sina system under produktionspris till butikerna.

Butikerna gör det också tyvärr iaf vad jag hört från vänner som jobbar där. Tittar du bara hur MediaMarkt förlorade på sina lockpriser som de nu stolt visar 1miljard back på och OnOff som konkade på -700miljoner (?).

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av martinboson:

kan vi skippa "men jag köper minsann sådetså"-anekdoter och teorier om varför det laddas ner? Ni som säger att nedladdning har gjort att ni har köpt spelet - fine, men jag skiter faktiskt i det. Vad säger statistiken?
Det som är så unikt med piratkopiering för spelmarknaden är att man tar bort den enda inkomstkällan. DEN ENDA.

En film kan fortfarande få intäkter från biobesök, En serie på TV blir inköpt av TV-bolag som betalar stora pengar, etc...
Spelföretag har en enda inkomst, och det är ditt inköp. Jag tycker det är logiskt att spelutvecklare fokuserar på konsolportningar och klagar på PC-marknaden.
Ska du svara på det här lär du tamejfan har fakta att backa upp med.

Jag gillar ditt svar. Enda inkomstkällan är en viktig aspekt.
Det är två saker jag tänkte lite närmre på här som var extra intressant.
"Vad säger statistiken?" - Ja, vad säger statistiken? Många många inlägg här där folk antar att det ligger till si eller så. Man antar att det laddas ner mer till en plattform eller en annan. Försäljningssiffror och annat spånas det friskt om till höger och vänster. Väldigt få som presenterar något bra material. När siffror väl kommer fram så gäller allt som oftast regeln: Det finns lögn, förbannad lögn och statistik. Icke beroende information är det bannemej ont om i debatten. Utan ordentligt med information om hur det faktiskt ligger blir det såklart bara pajkastning från båda håll. Jag efterfrågar inte denna information från dig specifikt utan önskar att fler tänker på vad man baserar sina teorier kring.

Det andra jag tänkte närmre på var denna mening:
"Det som är så unikt med piratkopiering för spelmarknaden är att man tar bort den enda inkomstkällan. DEN ENDA."
Är det inte ganska likt användandet av adblock eller flashblock? Alltså, det är inte samma sak som att piratkopiera men på samma sätt tar dessa bort den enda försörjningsvägen för en del affärsmodeller till hemsidor. Är det då lika fult att ladda ner spel som att använda adblock? Jag har inget svar. Bara en intressant tanke.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Tkr de kan whina lite på Sony och Microsoft som tar sån tid på sig att utveckla nya konsoler. Grafiken kan se så mkt bättre ut på en dator att man hellre spelar där.

Nyare konsoler med mer frihet gällande OS och tillbehör vore något. Något i stil med ett smartphone-OS, med appar och skit. Samt att kunna få använda vilken kombination av mus/tangentbord man vill. Tror att fler skulle välja konsolen då faktiskt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

spelkonsoler ger MIG huvudvärk

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Nej. Det är inte ok comprende.
Om du finner dig i en sån trist ekonomisk situation att du inte har råd att köpa det nyaste så köp något äldre spel. Jag vet tex att Oblivion är på rea. Heck du kanske kan ta dig an Morrowind. Poängen är att du ska inte ladda ner Punkt. Finns inget att diskutera Punkt Du bör stödja din hobby punkt Företag räknar nerladdning som vad? Det är inte vinst, det är inte potentiell kund, det är förlust de räknar. Du saboterar därmed din hobby som är pc-spelande. Du bidrar mao inte. Även om du gärna vill påstå det.

edit. och nej, den där sunkiga undersökningen om att de som laddar ner musik stödjer musikindustrin genom att köpa vad det tycker är bra. Det var en attitydundersökning och därmed är den värdelös.

edit2. är stark motståndare emot tjuveri av min hobby, så jag ber om ursäkt över den bitska tonen som jag låter stå kvar. Vi lär inte övertala varandra om våran ståndpunkt, så jag ska försöka tagga ner

Även om man laddar ner en del spel innebär det inte att man skulle köpa dem även om man har pengar. Jag köper spel som jag vet att jag får mycket glädje av, typ BC2, BF3 osv. Om jag laddar ner spel så hade jag aldrig köpt dem ändå.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Skrivet av scienta:

Tkr de kan whina lite på Sony och Microsoft som tar sån tid på sig att utveckla nya konsoler. Grafiken kan se så mkt bättre ut på en dator att man hellre spelar där.

Nyare konsoler med mer frihet gällande OS och tillbehör vore något. Något i stil med ett smartphone-OS, med appar och skit. Samt att kunna få använda vilken kombination av mus/tangentbord man vill. Tror att fler skulle välja konsolen då faktiskt.

Det är väl lite tillbaka till att det handlar om stålar. De har analytiker och ekonomer som gör planer i förväg samt varje år hur mycket man kan mjölka pengakossan. Tråkigt men sant. Jag vill säga att spelutvecklare gör spel för passionen för att göra spel. När det gäller de som gör konsoler - naat soo maach!
Du kan kolla på "Pach-Attack!" på Gametrailers.com så får du en insikt just hur mkt marknadsföring och strategi som ingår i en konsols livstid.

http://www.gametrailers.com/game/pach-attack/12619

Permalänk
Avstängd

Bästa med en piratkopia är just att man slipper allt vad DRM har att erbjuda.Jag köper alltid mina spel då jag spelar online från första dagen.Har spelat ett enda singelplayer och det var COD4 dock mest multiplayer.Det enda de gör är att förstöra för betalande kunder! Är det någon som vill ha en kopia så är det ute före releasen många gånger! Och man slipper aktivera det 30 gånger och man måste ha internet och man måste registrera ett konto hit och ett dit .Ja jag börjar tröttna på alla Bloatware som Steam och origin som man slipper installera om man drar hem en kopia.Dessutom slipper man få sitt konto stulet vilket är än bättre.

Jag betalar gärna och har råd att köpa mina spel men sluta strula till det för betalande kunder! Det är vi som får lida,inte de som drar hem en kopia!

Visa signatur

Core I7 920,Cosair 12gb ddr3,GA-ex58-UD5,Gigabyte GTX580,Corsair HX 850W,Intel X25MG2 160GB,2st WS 2TB@7200,Wacom Intous4 medium.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zin:

Skulle gissa på att majoriteten "skaffar" spel för att testa den och gillar de spelet mycket så köps det, dessutom har piratkopiering bidragit med mycket, en person testar spelet och tipsar sin kompis som sedan köper det. Sedan köper man spelet själv för att spela med polaren osv osv. På ett eller annat sätt så får tillverkare och utgivare in sina pengar, tror inte de behöver vara så oroliga egentligen.

Vem går och köper ett spel när dom redan har det på datorn spelbart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Inte välgörenhet, men jag är ändå tacksam till speltillverkarna att de lägger ner mycket av sin tid på spel som ger mycket nöje. Och om 100 tusen eller 200 tusen laddar ner Skyrim från olika torrent sidor tror jag knappast att alla är rebeller som vill testa det i brist på en demo, vem vill pallra ner till närmaste datorbutiken när man redan sitter och spelar TES? Det kan säkert stämma att brist på demo leder till några förlorade försäljningssiffror men det betyder inte att det är OK att stjäla spelet.

De är inte rebeller för att de laddar ner spelet. Anledningen ligger ju i att folk inte vet vad de faktiskt köper annars då det saknas grund nog för att motivera ett köp. Speciellt nu efter en del ganska tveksamma lanseringar båda från Bethesda och andra utvecklare till PC som lidit av hysteriska fel och buggar samt urusel prestanda.

Många vill ju se om spelet funkar på ens dator. Släpp dom där konstiga moralidealen, de hör inte hemma här. Detta är konsumenternas svar när utgivaren hellre lever på hype:n och marknadsföringen hellre än faktiska kvaliteter.

Citat:

Jag håller med om att industrin ska ha respekt för sina kunder och det tycker jag att de flesta har, speciellt Bethesda. Men jag tror att du håller med om att spelarna måste visa respekt tillbaka.

Där håller jag inte med dig. Själv ser jag inte annat än en industri där utgivare helt kör över kunderna med hysteriska och ibland smått olagliga medel för att tjäna mer pengar. Vare sig det är betalmaterial på lanseringsdagen, höjda spelpriser, trojaner, reklam i spel, DRM samt en total ovilja att laga spelen efter de väl sålts.

Konsumenterna behöver inte visa något respekt till utgivarna. Det är helt oväsentligt. De markerar sitt intresse i pengar, vilket är det tydligaste språket utgivaren kan tolka.

Permalänk
Medlem

Fulade mig lite igår och aktiverade min kopia i steam genom att koppla upp mig genom en australiensk VPN så jag kunde köra spelet ett par timmar tidigare (vilekt fungerade mycket bra).
Jag blev förvånad över hur bra prestandan var, dock var det också inte lika fint som jag hade hoppats. Väntar på första textur-modden att komma ut.

Nu sitter jag på jobbet och det är 8h 37min kvar tills jag slutar... jag vill verkligen hem och fortsätta köra
Skyrim är udnerbart kul, till skillnad från Oblivion som är ganska tråkigt utan moddar. Till att börja med kommer jag nog endast installera moddar som förbättrar grafiken väl när de kommer.

Spelar på min laptop i signaturen, allt på max utom AA (tog FXAA istället) somt i 1080p.

Permalänk

skulle prissättningen sättas från säga 400 500 uppemot 600 700 kr på vissa titlar.skulle man sätta up till 300 kr så skulle det inte finnas någon anledning till ladda ner spelen ifall det var så billiga och det i sin tur skulle ju göra att försäljningen ökar pga priset så pc spel har bra bit påväg

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Tkr de kan whina lite på Sony och Microsoft som tar sån tid på sig att utveckla nya konsoler. Grafiken kan se så mkt bättre ut på en dator att man hellre spelar där.

Nyare konsoler med mer frihet gällande OS och tillbehör vore något. Något i stil med ett smartphone-OS, med appar och skit. Samt att kunna få använda vilken kombination av mus/tangentbord man vill. Tror att fler skulle välja konsolen då faktiskt.

Varför skulle de klaga?
De har tillgång till välanvända utvecklingsverktyg, en stor stadig konsumentbas, slipper lägga resurser på superflashiga modeller och texturer samt har tillgång till en marknadsplats för DLC-material.

Grafiken är konsumenterna bevisligen inte så mäkta intresserade av. Speciellt inte när en kapabel speldator kostar som många spelkonsoler.

Mobiltelefon-operativsystem a' la iOS och Windows Phone 7 är riktigt ordentligt stängda system.
Att låta folk använda tangentbord och mus skadar hela konsolspelandet då alla spelare plötsligt inte har samma hårdvara - vilket är en stor anledning till varför folk gillar att spela på konsol, utöver det faktum att klumppriset för systemet är överkomligt; alla spelar på samma förutsättningar.

Att fler skulle välja en spelkonsol om denne stödde mus och tangentbord tror jag inte är värt speciellt mycket. Med vad som borde vara över 50 miljoner Xbox 360 i omlopp så är man nog mer mån om dessa ägares intressen än att tillfredsställa en liten grupp utanför.

Permalänk
Skrivet av Mr.Borka:

alla spelar på samma förutsättningar.

Ja, förutom de som spelar med mus. Det är ju kul när folk tror att det är samma förutsättningar.

Permalänk
Medlem

Bethesda kanske får börja jobba närmare med AMD och nVidia om de vill undvika buggar som i Rage. CryTek jobbar ju jättenära med nVidia och det har ju gett resultat i deras spel.

Sen så kanske man generellt borde börja med något certifieringsprogram för drivrutiner där utvecklarna säger att spelet garanterat funkar ok med version xx.xx av denna drivrutin och att AMD eller nVidia instämmer? Det är ju både i Bethesdas och i AMD & nVidias intresse att allt lirar bra ihop.

Men rent tekniskt sett har jag aldrig tyckt att Bethesda gör vidare bra spelmotorer, de utnyttjar ofta inte den kraft som finns och personlige klassar jag deras tekniskakunskap rätt lågt. Bioware tycker jag är i samma liga även fast de gör fantastiska spel på alla sätt.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinboson:

Det är väl lite tillbaka till att det handlar om stålar. De har analytiker och ekonomer som gör planer i förväg samt varje år hur mycket man kan mjölka pengakossan. Tråkigt men sant. Jag vill säga att spelutvecklare gör spel för passionen för att göra spel. När det gäller de som gör konsoler - naat soo maach!
Du kan kolla på "Pach-Attack!" på Gametrailers.com så får du en insikt just hur mkt marknadsföring och strategi som ingår i en konsols livstid.

http://www.gametrailers.com/game/pach-attack/12619

Ja, visst är det så! Måste vara tråkigt som spel-tillverkare att hållas tillbaka av dessa casch-kåta hårdvaru-företag.

Skrivet av Mr.Borka:

Varför skulle de klaga?
De har tillgång till välanvända utvecklingsverktyg, en stor stadig konsumentbas, slipper lägga resurser på superflashiga modeller och texturer samt har tillgång till en marknadsplats för DLC-material.

Grafiken är konsumenterna bevisligen inte så mäkta intresserade av. Speciellt inte när en kapabel speldator kostar som många spelkonsoler.

Mobiltelefon-operativsystem a' la iOS och Windows Phone 7 är riktigt ordentligt stängda system.
Att låta folk använda tangentbord och mus skadar hela konsolspelandet då alla spelare plötsligt inte har samma hårdvara - vilket är en stor anledning till varför folk gillar att spela på konsol, utöver det faktum att klumppriset för systemet är överkomligt; alla spelar på samma förutsättningar.

Att fler skulle välja en spelkonsol om denne stödde mus och tangentbord tror jag inte är värt speciellt mycket. Med vad som borde vara över 50 miljoner Xbox 360 i omlopp så är man nog mer mån om dessa ägares intressen än att tillfredsställa en liten grupp utanför.

1. Det faktum att konsol-tillverkarna är så långsamma med nya modeller gör att spel-tillverkarna inte får använda sin fulla potential. Tror nog det är mkt roligare att skapa ett spel som är omtalat likt BF3 när det kommer till grafik istället för att göra DX9-spel i 5 år. Och visst, många spelar väl för spelet och inte för grafiken, men det finns absolut den gruppen som vill ha grafiken också, om möjligt.

2. Vad har stängda system med saken att göra? Jag ser inget problem i det. Och varför skulle mus och tangentbord ändra hårdvaran? Alla skulle fortfarande ha samma möjligheter. Eftersom du fortfarande bara har ett visst antal knappar på konsolen så kommer inte fler knappar kunna användas på tangentbordet.

3. Jag skulle välja konsol om de möjligheterna finns och jag är inte ensam om detta. Sen är 50 miljoner Xbox rätt imponerande, lämnar bara ~6.95 miljarder andra användare här på jorden. Sen är det ju lite tråkigt att minst 20 miljoner fått RROD sedan en tid tillbaka.

Konsolerna likt annat måste ju utvecklas och jag ser dessa saker som rätt naturliga steg. Eller bakåt, om man ser det så - någon C64-liknande historia vore kanske inte så fel. Persondator/konsol med fast hårdvara.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Märkliga uttalanden snubben gör.
Med andra ord kunde han ha sagt:
- "Det är enklare samt billigare att utveckla till "konsol" vilket resulterar i slutändan i mer vinst till aktieägarna."

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Orka fortsätta skylla på piratkopieringen... tänk om man kunde ta tag i de VERKLIGA problemen istället.

Skrivet av astrob0y:

Vi blir fler på jorden samtidigt så ökar all form av konsumtion i vårt samhälle. Mycket mycket märkligt. Nog diskuterat om det här tycker du inte det.

Skrivet av Pewtah:

Den skulle kunna öka mycket mer.. Om folk som du och jag slutade ladda ned spel som vi inte vill riktigt pröjsa pengar för så kanske vi skulle köpa mer spel som bara skulle bli totalt ospelade..

+ att andrahands marknaden på pc-spel är så låg som den är så hjälper det inte riktigt motivation till att köpa pc spel för att endast spela igenom..

Skrivet av furuliden:

Och ändå ökar försäljningen för pc-spel varje år. Mycket märkligt.

Skrivet av furuliden:

Det är inte Thepiratebay som bär ansvaret för att din spelplattform, pc, inte är ledande längre, det är konsolernas fel! Xbox 360, PS3 och Wii.
Det är faktiskt inte bara Pc spel som laddas ner från Thepiratebay, du väl att man även kan ladda ner konsol-spel därifrån?

Skrivet av astrob0y:

Tack. Jag vet att man kan ladda ner konsol-spel därifrån. Dock är nedladdningssiffrorna kontra försäljningen väldigt hemsk om man kollar på pc-sidan. Jämför den med konsolstatistiken så kommer det vara ett lulzface.

Skrivet av martinboson:

kan vi skippa "men jag köper minsann sådetså"-anekdoter och teorier om varför det laddas ner? Ni som säger att nedladdning har gjort att ni har köpt spelet - fine, men jag skiter faktiskt i det. Vad säger statistiken?
Det som är så unikt med piratkopiering för spelmarknaden är att man tar bort den enda inkomstkällan. DEN ENDA.

En film kan fortfarande få intäkter från biobesök, En serie på TV blir inköpt av TV-bolag som betalar stora pengar, etc...
Spelföretag har en enda inkomst, och det är ditt inköp. Jag tycker det är logiskt att spelutvecklare fokuserar på konsolportningar och klagar på PC-marknaden.
Ska du svara på det här lär du tamejfan har fakta att backa upp med.

Skrivet av zin:

Skulle gissa på att majoriteten "skaffar" spel för att testa den och gillar de spelet mycket så köps det, dessutom har piratkopiering bidragit med mycket, en person testar spelet och tipsar sin kompis som sedan köper det. Sedan köper man spelet själv för att spela med polaren osv osv. På ett eller annat sätt så får tillverkare och utgivare in sina pengar, tror inte de behöver vara så oroliga egentligen.

Vart kommer det här med att en nerladdning är lika med en förlust ifrån? Jag har aldrig spontant köpt ett spel jag inte vetat något om. Att många spelar ett spel är på intet sätt ett köpargument. Tror du minecraft varit vad det är utan fildelning? Det tankas som skam. 16*10^6 har registrerat sig med minecraft konto, vad som krävs för att spela singleplayer, 4*10^6 har köpt spelet (källa) då kan skulle man ju kunna anta att att mojang förlorar 75% av sin potentiella försäljning. Så långt tänker spelföretagen då det är allt de vill veta. Men kollar man djupare visar det sig att ingen har ett vidare gott första första intryck av minecraft. Min tanke var ush fult och gick vidare. Men en kompis som tankat och sen köpt det tjatade på mig närmare ett dygn tills jag tyckte "fine jag spelar väll skiten om du håller tyst" men när jag väll börjat spela blev jag kär. Därefter köpte jag spelet och började tjata på alla mina kompisar. Nu ett år senare äger samtliga i min bekantskapskrets minecraft.

Förlorade mojang pengar på att min kompis laddade ner minecraft?

De går inte miste om 75% av sin försäljning de sprider glädje och välvilja som sen direkt översätts till försäljning.

Detta gäller dock inte för alla spel. När BLOPS släpptes och jag övervägde att köpa det så bestämde jag mig för att testa single player först. Det var en hemsk upplevelse massvis med buggar, konstig grafik, inget ljud (ett problem som efter en googling jag fick veta att många led av) därefter tappade jag totalt intresset av CoD. min kompis (samma som tvingade på mig minecraft) hade taggade sen MW2 förhandsbokat BLOPS. Han tjände sig rätt upp och ner lurade och lovade att aldrig köpa CoD igen. Kort och gått. Gör du en bra produkt kommer försäljningen öka.

Skrivet av scienta:

Ja, visst är det så! Måste vara tråkigt som spel-tillverkare att hållas tillbaka av dessa casch-kåta hårdvaru-företag.

1. Det faktum att konsol-tillverkarna är så långsamma med nya modeller gör att spel-tillverkarna inte får använda sin fulla potential. Tror nog det är mkt roligare att skapa ett spel som är omtalat likt BF3 när det kommer till grafik istället för att göra DX9-spel i 5 år. Och visst, många spelar väl för spelet och inte för grafiken, men det finns absolut den gruppen som vill ha grafiken också, om möjligt.

2. Vad har stängda system med saken att göra? Jag ser inget problem i det. Och varför skulle mus och tangentbord ändra hårdvaran? Alla skulle fortfarande ha samma möjligheter. Eftersom du fortfarande bara har ett visst antal knappar på konsolen så kommer inte fler knappar kunna användas på tangentbordet.

3. Jag skulle välja konsol om de möjligheterna finns och jag är inte ensam om detta. Sen är 50 miljoner Xbox rätt imponerande, lämnar bara ~6.95 miljarder andra användare här på jorden. Sen är det ju lite tråkigt att minst 20 miljoner fått RROD sedan en tid tillbaka.

Konsolerna likt annat måste ju utvecklas och jag ser dessa saker som rätt naturliga steg. Eller bakåt, om man ser det så - någon C64-liknande historia vore kanske inte så fel. Persondator/konsol med fast hårdvara.

Att använda framför allt mus i FPS ger en ett oerhört övertag mot de som använder handkontroll.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerZerk:

Dem får in det via annat håll som Microsoft Office och Windows.

Mjo, men nu gällde frågan här varför PC-spel var billigare om dom var knöligare att göra och det har varken Office eller wondows med att göra.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem

jag köper spelet när complete goty edition kommer ut så slipper jag betala överpris för horse-armor liknande skit. min-expansionener har förstört spelvärden. jag är för att spelvärlden. jag är för att man fortsätter utveckla spel men då ska all kontent vara gratis. som minecraft alpha konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Att använda framför allt mus i FPS ger en ett oerhört övertag mot de som använder handkontroll.

Visst, men möjligheten skulle finnas för alla. Alltså spelar alla på samma villkor. Att säga att det inte ska gå att använda mus och tangentbord bara för att vissa hellre spelar med handkontroll är ju bara dumt och konservativt.

Är som att säga att du hellre kör din gamla amerikanska veteranare, även fast det finns modernare bilar som är långt bättre på så gott som alla punkter (kanske en dålig jämförelse, men lika dumt och konservativt).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av IceDread:

Blah blah snyft..

Suck it up!

Det är helt valfritt att sälja pc spel, ingen tvingar dem.

Tur att allt är svart eller vit här i livet. Är något jobbigt? Ja, då är det bara att låta bli. Mår du dåligt? Ja, då är det bara att vara glad.
Tycker du det är jobbigt att läsa alla pubertala besserwisser-kommentar på SweClockers som tycker sig ligga inne med sanningen gällande allt som har med datorer att göra (och mer därtill) bara fört att de är så himla medvetna och L33t som har byggt ihop sin egen dator? Ja då är det bara att låta bli.

Hej då.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen källa till det här, men jag har för mig att studier snarare har visat att piratkopiering i slutändan faktiskt leder till större intäkter för spelmakarna.

Människor är flockdjur och vill spela samma spel som alla andra gör. Om du gör ett spel enklare att få tag på, kommer fler att skaffa det, vilket gör att ännu fler vill ha det. En del som piratkopierar skulle inte haft råd att köpa spelet, men bara genom att spela det bidrar de till att ännu fler vill spela det och en viss procent av dessa kommer föredra att betala för sig. Samma sak gäller nog för musik och film också.

Problemet är väl att de stirrar sig blinda på hur många som faktiskt spelar spelen och bara ser vilka intäkter det skulle ha givit om alla betalade fullt pris, istället för att jämföra nuvarande intäkter mot de intäkter de haft om piratkopiering inte förekommit.

Permalänk
Medlem

Men seriöst, börjar bli lite trött på argumentet att folk inte har råd. Hur många har handen på hjärtat inte möjlighet att spara ihop 300:- på några veckor? Även fattig student har säkerligen möjlighet att dra in på något. Strunta i påsen med godis du håller i, där är 1/10-del av spelet. Handlar ju om prioriteringar i de fallen. Kan ta en nära släkting som exempel, han tycker det är jättekul att klaga över sin ekonomi(vilken ÄR dålig), sen sitter personen och betalar varje månad dubbla tv-paket a' 700:-/mån. Gör nåt åt saken då för fään ist för att klaga.