Hur bra presterar Skyrim för er? -tråden.

Permalänk
Medlem

Att clocka cpun ger mycket som fan klockade från 3,5 till 3,8ghz och fick fps från 30 till 80 har ibland 200 inomhus

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk
Medlem

Tror ni att det går att spela på någorlunda settings @ 1920x1080 med ett GTX 460 (OC), en gammal i3 @ 3.3 Ghz samt 8 GB 1600 ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av fleo:

Tror ni att det går att spela på någorlunda settings @ 1920x1080 med ett GTX 460 (OC), en gammal i3 @ 3.3 Ghz samt 8 GB 1600 ram?

Ja

Visa signatur

Fractal Design Meshify S2 CPU Ryzen 3900x CPU-kyl Corsair Hydro H115i GPU Asus ROG RTX3080 SSD 1TB Samsung 860 RAM Corsair DDR4 16GB 3600Mhz PSU Corsair RM 850W 80+ Gold Modulär
BILD LG 48" OLED48CX6LB @ 120hz

Permalänk

Fungerar fint på min dator i sig.
kör på high 1680x1050.
Fps? Har inte kollat, men det flyter på bra.
Har stött på en krasch, tabbade ner när jag höll på med den första draken.
Tycker spelet är bra, men menyerna är inte så roliga.

Kör med 285.79 drivers.

Visa signatur

i7 920 C0/C1, 12gb ddr3, GTX 1060.

Permalänk

Jag lirade med 5850CF vilket resulterade i rätt låga fps på ultra, dvs att det inte var kul att spela.
Efter att jag stängt av CF så får jag inga fps problem, även på ultra. Lirar med 955 på 4.2 GHz och 4GB dominator gt minnen @1920*1080.

Tycker spelet är hur bra som helst, förstår inte att man klagar på snötexturer då jag inte ser att de e dåliga förrens jag står cirka 1 meter ifrån dem. Lite småbuggiga npcer här och där men annars ett grymt spel.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Tycker alla ni som klagar på menyn borde kolla igen, man kan använda dator musen till allt i menyn. Det enda jag kan se som kan förbättras är grafiskt, men ni som är oldschool vet att det inte är grafiken som allt handlar om. HANDLAR OM SPELKÄNSLA GRABBAR! Vänta på moddarna ni som är pessimister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Jag lirade med 5850CF vilket resulterade i rätt låga fps på ultra, dvs att det inte var kul att spela.
Efter att jag stängt av CF så får jag inga fps problem, även på ultra. Lirar med 955 på 4.2 GHz och 4GB dominator gt minnen @1920*1080.

Tycker spelet är hur bra som helst, förstår inte att man klagar på snötexturer då jag inte ser att de e dåliga förrens jag står cirka 1 meter ifrån dem. Lite småbuggiga npcer här och där men annars ett grymt spel.

Skulle precis fråga om detta då jag hört att Skyrim Launchern bara sätter High som rekommendation och det är ju tråkigt eftersom 5850CF ändå fortfarande är hyfsat kraftfullt om det skalar 80-90%. Mao antar jag att vi behöver en ny CAP för att CF skall fungera i Skyrim. Verkar som att jag måste avvakta köpet tills det är fixat, orka hålla på att avaktivera CFX bara för detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Så, då har jag spelat spelet på min PS3a och efter några dagar nu kan säga att det fungerar bra till konsol eftersom det är ett konsolspel. Kör på en Slim 120GB.
Inga krascher än så länge, men det verkar som att spelet dras med samma minnesläcka eller vad det kan vara som FO:NV hade. Ju större sparfilen blir desto sämre prestanda med en massa stuttering och långa laddningstider. Har dock inte råkat ut av detta än så länge (inte mycket iaf), men jag har läst på annat håll om sådana som har det värre med detta problemet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Skulle precis fråga om detta då jag hört att Skyrim Launchern bara sätter High som rekommendation och det är ju tråkigt eftersom 5850CF ändå fortfarande är hyfsat kraftfullt om det skalar 80-90%. Mao antar jag att vi behöver en ny CAP för att CF skall fungera i Skyrim. Verkar som att jag måste avvakta köpet tills det är fixat, orka hålla på att avaktivera CFX bara för detta.

Detta är lustigt då launchern på min dator, se sig, satte ultra som preset vilket var helt ospelbart tills jag stängde av antialiasing, allt annat kvar på ultra och 50-60 fps.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Skulle precis fråga om detta då jag hört att Skyrim Launchern bara sätter High som rekommendation och det är ju tråkigt eftersom 5850CF ändå fortfarande är hyfsat kraftfullt om det skalar 80-90%. Mao antar jag att vi behöver en ny CAP för att CF skall fungera i Skyrim. Verkar som att jag måste avvakta köpet tills det är fixat, orka hålla på att avaktivera CFX bara för detta.

Ändra ner till 1 GPU är väl inte speciellt jobbigt? Min launcher satte och "High" till rekommendation när jag startade första gången.

Väntar spänt på nya drivisar!

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody" - Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

På 2560*1440 är spelet ospelbart med 2+*AA och allt på Ultra med överklockade 460 1GBs.

Dessutom får jag en massa flimmer, utdragna modeller och Bethesdas signatur - Crash To Desktop!

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DanneBern:

Ändra ner till 1 GPU är väl inte speciellt jobbigt? Min launcher satte och "High" till rekommendation när jag startade första gången.

Väntar spänt på nya drivisar!

Sant men jag spelar ju även andra spel

Nu har jag äntligen installerat det men får verkligen dålig FPS Ligger på 25-35fps på High med 4xMSAA och 16xAF. Tagit bort Vsync i INI-filen men satt på det i CCC. Kör 11.10 Pre3 med CAT4 :/ Knappt spelbart skulle jag vilja säga.

Edit : Stängde av CFX och naturligtvis blev det bättre. Ligger på 50-60fps utomhus och ca 45 i Riverwood. Fattades bara det :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Med RadeonPro och Oblivion profile så har jag 60 fps utomhus och ca 35 i städerna. Bättre än inget Vilket fantastiskt spel! Men man märkte av glitcharna och buggarna redan i början :/ Tråkigt. Sen är skuggorna inte speciellt snygga men men...det skall bli kul att utforska

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Skönt å läsa att jag inte är den enda som tycker att texturerna är OTROLIGT lågupplösta..,Och JA, jag kör allt på högsta. Tycker till och med att OBLIVION är snyggare!!!

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem

Sitter med ett 5870 1gb & det flyter på stadigt 60fps i 1920x1080 med allt på max utom AA, kranar jag på ful AA eller ordentlig AA kan man få lite drops här & där men inget allvarligt, nog är texturerna lite lågupplösta på sina ställen men det är klart ok med tanke på hur stort spelet ändå är, lär inte dröja länge innan det dyker upp mer högupplösta texturer som mod eller patch. Tycker det ser överlag jäkligt bra ut redan nu med tanke på hur lite det faktiskt kräver.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Skönt å läsa att jag inte är den enda som tycker att texturerna är OTROLIGT lågupplösta..,Och JA, jag kör allt på högsta. Tycker till och med att OBLIVION är snyggare!!!

Ladda ner dessa

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=131
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=21

I den andra länken finns en guide till hur man fixar lite nvidia inställningar också, om du har ett sånt kort

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Märks att detta spel är en rushad console port:

- Många har problem med låg ljud nivå. Ifall man har t.ex. Realtek HD onboard ljud så kan man fixa det med att sätta speaker config till 5.1 även om man nu använder hörlurar/stereo setup. w00t!?

- Skuggorna är software renderade på CPUn. w00t!? Inte konstigt att man får stora FPS drops här och där även med de snabbaste processorerna och att det ser ganska förjävligt ut ibland. Sänker man Shadow quality redan från Ultra till high får man rejäl FPS boost i såna fall redan.

- Dual core support only. w00t.

- Lågupplösta texturer som hade varit "OK" även 5 år tillbaka. w00t!?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd

Spelar med allt på max i 2560x1600 och det är en jämn och stadig fps med mitt PCS+ HD6970. Däremot ligger processor bara och kör i kanske 30% av sin kapacitet så nog skulle ett kort till kunna behövas...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Ladda ner dessa

http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=131
http://www.skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=21

I den andra länken finns en guide till hur man fixar lite nvidia inställningar också, om du har ett sånt kort

jag gillar verkligen mod-communitt kring TES. men att utvecklarna lägger ut viktig komponent som high res texturer till moddarna är inte rätt gentemot oss konsumenter, risk finns att vi aldrig kommer få se bra grafikmoddar....det känns inte lite surt att sitta med dyr hårdvara och stirra på block

gillar spelet skarpt. men nåt måste man klaga på

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

I5 2500K, oklockad.
GTX 460, industriklockad.

Kör mellan High och Ultra, och flyter på bra. Vid några enstaka miljöer känner jag av lite drop på fps annars känns det som ett bra flyt. Dock besviken på grafiken. Hypen fick mig att hoppas på något i stil med The Witcher 2. Vilket det verkligen inte blev, vilket är synd eftersom det hade förgyllt känslan i spelet. Precis, grafik spelar roll, även i Skyrim. En grotta med högupplösta texturer ger lite bättre känsla än en med mediocre. Dock är spelet tillräckligt bra för att täcka upp detta.

Av någon anledning vänder spelet ljudet. Så det som hörs på höger sida låter på vänster sida och vice versa. Fixar genom att vända hörlurarna men det är inte 100 % bekvämt.

Edit: ändrade allt till max och installerade de två moddarna som zcroc länkade till. Satan vilken skillnad. Mycket bättre känsla och det flyter inte märkbart sämre.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

jag gillar verkligen mod-communitt kring TES. men att utvecklarna lägger ut viktig komponent som high res texturer till moddarna är inte rätt gentemot oss konsumenter, risk finns att vi aldrig kommer få se bra grafikmoddar....det känns inte lite surt att sitta med dyr hårdvara och stirra på block

gillar spelet skarpt. men nåt måste man klaga på

Håller med, både hatar och älskar communityn i TES, utvecklarna har blivit lata och skiter fullständigt i PC versionen för dom vet att moddarna kommer fixa problemet :/

Kan tipsa om denna också http://skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=202 har inte hunnit prova den 100% men det kändes lite bättre när jag lira förut

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Hedersmedlem

Spelet flyter bra för mig i 2560x1440 på "high", ingen AA, 8x AF. Relevanta komponenter i sign. Kör med senaste betadrivrutinerna.

Jag får CTD ibland när jag snabbsparar eller snabbladdar, men det är så pass sällan att jag inte tycker att det är så farligt. Något som däremot irriterar mig är en bugg som innebär att FPS:en verkar låsas på runt 10-15 ibland när det snöar ute. Det kan hjälpa att ladda om/minimera spelet/gå inomhus och ut igen.

Grafiken är lite av en besvikelse, men jag tycker ändå att spelet har en bra atmosfär. Om vi bara hade haft en vettig UI och fungerande musstyrning så hade jag älskat spelet, nu tycker jag bara att det är "bra"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcorc:

Håller med, både hatar och älskar communityn i TES, utvecklarna har blivit lata och skiter fullständigt i PC versionen för dom vet att moddarna kommer fixa problemet :/

Kan tipsa om denna också http://skyrimnexus.com/downloads/file.php?id=202 har inte hunnit prova den 100% men det kändes lite bättre när jag lira förut

Knappast. Genom att skapa en motor, ett öppet system och en fantastisk värd så kan moddarna lägga krut på lullullet. Det som är lätt.

Hade de lagt för mkt krut på detaljerna hade det inte varit spelbart för lika många eftersom det det skulle varit oerhört mer tungdrivet. Nu kan man spela på flera nivåer och göra spelet så tungt man vill allt eftersom modsen kommer. Dessutom är det ju ett spel i rörelse, står man still på en decimeters avstånd och stirrar in i en bergvägg och räknar mosspixlar kanske man borde sälja datorn och köpa en kamera med macroobjektiv istället...

Permalänk
Skrivet av Icipher:

Knappast. Genom att skapa en motor, ett öppet system och en fantastisk värd så kan moddarna lägga krut på lullullet. Det som är lätt.

Hade de lagt för mkt krut på detaljerna hade det inte varit spelbart för lika många eftersom det det skulle varit oerhört mer tungdrivet. Nu kan man spela på flera nivåer och göra spelet så tungt man vill allt eftersom modsen kommer. Dessutom är det ju ett spel i rörelse, står man still på en decimeters avstånd och stirrar in i en bergvägg och räknar mosspixlar kanske man borde sälja datorn och köpa en kamera med macroobjektiv istället...

Spelet har inte varit ute i mer än en vecka och redan har det kommit moddar för bättre grafik. Att det hade tagit mer tid för utvecklarna att lägga in det i spelet själva köper jag inte. Inte heller tror jag att utvecklarna är lata eller att det är fel att låta mod-communitit sköta denna utveckling. Det är som sagt en enorm värld - och det är sjukt bra. Låta moddarna fixa high end grafik är inget fel i sig.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icipher:

Knappast. Genom att skapa en motor, ett öppet system och en fantastisk värd så kan moddarna lägga krut på lullullet. Det som är lätt.

Hade de lagt för mkt krut på detaljerna hade det inte varit spelbart för lika många eftersom det det skulle varit oerhört mer tungdrivet. Nu kan man spela på flera nivåer och göra spelet så tungt man vill allt eftersom modsen kommer. Dessutom är det ju ett spel i rörelse, står man still på en decimeters avstånd och stirrar in i en bergvägg och räknar mosspixlar kanske man borde sälja datorn och köpa en kamera med macroobjektiv istället...

Saker som att skuggor renderas på processorn och likande kan dock vara svårt att modda om dock :/

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk

skrivit på twitter för ca 7 minuter sedan.
CatalystCreator Andrew D
Catalyst 11.11 will be officially released in a few hours.

hoppas detta äntligen kan lösa problemen med crossfire...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanlool:

skrivit på twitter för ca 7 minuter sedan.
CatalystCreator Andrew D
Catalyst 11.11 will be officially released in a few hours.

hoppas detta äntligen kan lösa problemen med crossfire...

Det största problemet är tyvärr fortfarande att skuggor renderas på CPU:n och det är det som orsakar alla "drops"

Visa signatur

[Thermaltake Level 10 GT] [XFX PSU Core Edition 850W 80+ Bronze] [Asus P8P67 PRO B3] [Intel Core i5 2500K @ 4.5GHz] [Radeon AMD 290x] [Corsair XMS3 Vengeance 2x4 GB] [Corsair H80 PnP 2xScythe GT 1850 RPM] [Corsair Force 3 120gb]

Permalänk
Medlem

Crossfire verkar skala negativt för många i nuläget (flera kort=>mycket lägre FPS). Detta finns det dock en fix till vilket har tagits upp många gånger i forumets olika delar.

Jag sitter med 3x 5850 vilket resulterade i ett uruselt FPS värde innan jag la in .dll filen i Skyrim mappen. Nu ligger varje grafikkort på ca 30-45% belastning och har mer eller mindre aldrig en dropp under 60.1 FPS (v-sync). Inställningarna är en kombination mellan High/ultra och render distance är på max. Så ni som sitter på CF borde kolla upp det här om ni inte redan har gjort det

EDIT: Är det någon som har problem med texturerna för eld? Om jag sätter fyr på någon eller mig själv så blir elden svart och omöjlig att se igenom vilket är väldigt irriterande i närstrid.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Skrivet av johanlool:

skrivit på twitter för ca 7 minuter sedan.
CatalystCreator Andrew D
Catalyst 11.11 will be officially released in a few hours.

hoppas detta äntligen kan lösa problemen med crossfire...

http://sites.amd.com/us/game/downloads/Pages/radeon_win7-64.a...

Visa signatur

Home PC: ASUS Sabertooth Z87 | Intel I7-4770K @ 4.5 GHz | Corsair Dominator GT DDR3 2133MHz CL9 - 32GB | 2 x Gigabyte GeForce GTX 780 3GB OC Windforce rev2.0 SLI | 3 x Samsung SSD 840 500GB | Corsair CMPSU-1000HX | Cooler Master Cosmos II Ultra Tower | Samsung S27B970D PLS + EIZO Foris FG2421 240Hz | Roccat Kone XTD | Corsair Vengeance K70
Business Laptop: Dell Latitude E6450

Permalänk
Medlem

Även om jag sänker allt till absolut lägsta möjliga inställningar droppar jag ner från 60fps till runt 40-50 när jag tittar mot solen... weird!

Visa signatur

MSI 870A-G54 - AMD Phenom2 X6 1090T BE @ 3,6GHz - Corsair 8GB DDR3 1600MHz -
Gigabyte HD6950 2GB @ 960/1400mhz -Fractal Design 550W Tesla 80+ -
Fractal Design Define R3/SVART/ - HD640GB WD Black 64MB SATA-600