OCZ Agility 3 - Lagg/ semifreeze

Permalänk

OCZ Agility 3 - Lagg/ semifreeze

Hej.
Jag köpte för en vecka sedan en SSD disk, OCZ Agility 3, från Webbhallen.

Denna stoppade jag sedan in i min 3,5 åriga Dell Latitude D830, (som är ganska välutrustad, då den användes som CAD dator i skolan, 4GB ram mm.).
(Original kom den som Vista kompatibel, men den har bara kört XP och W7, då med en annan hårddisk, först 160GB sedan 500GB utan problem.. )
Efter montering, var det första jag gjorde, enligt instruktion, att installera den senaste programvaran, 2.15.
Efter detta installerade jag Windows 7 Ultimate och allt såg ut att fungera bra, så jag fortsatte att installera lite annat (så som Avast, Vlc, Photoshop CS5, Minecraft).

Efter lite spelande, film/ musik och testande så började datorn att lagga/ freeza. Dessa håller i sig i allt från ~5-30s.
Det som händer är att program låser sig och det står oftast "not responding". Det går däremot fortfarande att röra på musen.
Trycker man på något så händer inget direkt, men när datorn "hoppar igång" igen så uträttas det man försökte under laggen. (T.ex. Ctrl-Alt-Del, skriva text eller göra andra inställningar).

Efter en stund så började jag tröttna och började därför att leta runt efter något som kunde vara fel, eller ställas in eller liknande.
En sak som det stod en del om var att köra en benchmark, på SSDn för att se hur den presterar i systemet. Därför laddade jag ned "AS SSD benchmark"
och körde ett test, se bifogad bild.
http://dl.dropbox.com/u/44514276/AS%20SSD%20Benchmark.jpg

Enligt ett forum så kunde man kolla så att trim är aktivt, med kommandot:
fsutil behavior query disabledeletenotify (Aktivt trim sades vara bra)

Och om resultatet var 1, så var det off, och var det 0, så var det on.
Mitt resultat blev '0'

Man kunde även kolla så att AHCI Mode var aktvit, bl.a. genom benchmarken. Och enligt denna så var det aktivt, vilket också skulle vara bra.

Men trotts att detta ser bra ut så har jag fortfarande samma problem...
(Problemet fanns inte innan jag bytte disk, från HDD till SSD.)

Fråga gärna om ni behöver mer info.

Har ni någon aning eller bara tankar om vad som kan vara fel eller vad som kan/ bör rättas till så är jag tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Synd att du inte fått något svar på denna för jag har precis samma problem i min HP laptop med en Agility 3 120gb. Har du hittat nån lösning...? Funderar på att byta ut hårddisken men det verkar vara ett vanligt problem så jag misstänker att det blir samma med en ny.

Visa signatur

GA-X58A-UD3R, i7 950 3,7Ghz, 12Gb OCZ Fatality 1600mhz, Intel SSD x25 80gb x2 RAID0, Gigabyte GTX460 1GB OC x2 SLI.