Stänga av Vsync i Skyrim

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010

Stänga av Vsync i Skyrim

Skapar denna tråd då det är omöjligt att få svar i den stora tråden om Skyrim, försökt flera gånger

Så, jag kan inte stänga av Vsync, jag har testat tvinga av det i CCC, ändra i SkyrimPrefs, men inget funkar. Ligger fortfarande på 60 fps!
Någon som kan hjälpa mig?

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av KKay:

Skapar denna tråd då det är omöjligt att få svar i den stora tråden om Skyrim, försökt flera gånger

Så, jag kan inte stänga av Vsync, jag har testat tvinga av det i CCC, ändra i SkyrimPrefs, men inget funkar. Ligger fortfarande på 60 fps!
Någon som kan hjälpa mig?

Det är väl inte dåligt att ligga på 60 fps i ett spel som är så pass dåligt optimerat?

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Och om du har gått in i Prefs och lagt till iPresentInterval=0 längst ner i display delen så har du stängt av Vsync

| Mobo: Z170 Pro Gaming | CPU: i5-6600K @ 4.2GHz med Antec Kühler H2O 920 | RAM: 16GB @ 3000MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Core 2500 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Lasergurka:

Det är väl inte dåligt att ligga på 60 fps i ett spel som är så pass dåligt optimerat?

Kanske inte, men vill gärna ha mer än 60 fps. Känns så segt just nu

Skrivet av Lasergurka:

Och om du har gått in i Prefs och lagt till iPresentInterval=0 längst ner i display delen så har du stängt av Vsync

Redan gjort, ingen skillnad

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av KKay:

Kanske inte, men vill gärna ha mer än 60 fps. Känns så segt just nu

Redan gjort, ingen skillnad

Säker på att din skärm uppdaterar snabbare än 60fps? Låter väldigt konstigt att tycka att de är segt vid 60fps, då är det nog själva spelet du tycker är segt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jul 2011

Vad kör du på för inställningar i spelet förresten?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Lasergurka:

Säker på att din skärm uppdaterar snabbare än 60fps? Låter väldigt konstigt att tycka att de är segt vid 60fps, då är det nog själva spelet du tycker är segt

Jag har en 60Hz skärm, men jag märker skillnad ändå i nästan alla spel. Men det finns nog med diskutioner om det

Det är löst nu iaf!
Istället för att skriva in iPresentInterval=0 i SkyrimPrefs.ini så skrev jag in det i Skyrim.ini istället. Funkar fint nu, ingen seghet

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrland
Registrerad
Jun 2002

Att det känns segt med Vsync är för att det blir input lag och då känns musen väldigt seg. Jag kan ta hur mycket tearing som helst bara jag slipper input lag så att det inte känns som man styr musen genom sirap. Skyrim fungerar dock alldeles utmärkt utan Vsync, istort sett ingen tearing alls.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av altair4:

Att det känns segt med Vsync är för att det blir input lag och då känns musen väldigt seg. Jag kan ta hur mycket tearing som helst bara jag slipper input lag så att det inte känns som man styr musen genom sirap. Skyrim fungerar dock alldeles utmärkt utan Vsync, istort sett ingen tearing alls.

Nja, Skyrim är mer tearing än andra spel utan vsync men jag upplever det inte heller som ett direkt problem. Input lagg är grymt mycket värre.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2003
Skrivet av KKay:

Jag har en 60Hz skärm, men jag märker skillnad ändå i nästan alla spel. Men det finns nog med diskutioner om det

Det är löst nu iaf!
Istället för att skriva in iPresentInterval=0 i SkyrimPrefs.ini så skrev jag in det i Skyrim.ini istället. Funkar fint nu, ingen seghet

Gött! Funkar för mig med, pallar inte heller vsync-segheten.

7700K, Z270H, 1080Ti, 830, AX850, PG279Q, Vive

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Cheewie:

Gött! Funkar för mig med, pallar inte heller vsync-segheten.

Hoppas du inte får samma problem som dök upp för mig
Med Vsync avstängt så blir min sens på musen sjukt hög när jag går in i grottor, hus osv (när jag får väldigt hög fps)

#framtiden

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av KKay:

Hoppas du inte får samma problem som dök upp för mig
Med Vsync avstängt så blir min sens på musen sjukt hög när jag går in i grottor, hus osv (när jag får väldigt hög fps)

Jag har det problemet, något man får leva med antar jag.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2008
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har det problemet, något man får leva med antar jag.

Man kan begränsa framerate genom annan mjukvara, typ D3DOverrider och annat, ska fixa det problemet.

CPU: Core i5 750 @ 3.5 Ghz med Cooler Master H212+ / MB: MSI P55 GD65 / RAM: 4x2 GB Corsair XMS3 @ 1600 Mhz / GPU: MSI GTX760 Hawk 2GB / HDD: Intel 520 (OS) + Intel 320 + 2x Samsung F3 + WD Black / PSU: Corsair HX650 / Ljudkort: Creative X-fi XtremeGamer / Chassi: Fractal Design Define R2. Dags att uppgradera snart...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrtälje
Registrerad
Jun 2007

Att stänga av mouse acceleration med vsync på så märker iaf inte jag något input lag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Nu var det längesedan jag spelade Skyrim men var det inte något med att om man pillade för mycket med Vsync i .ini filerna (japp, det finns två stycken varav en verkligen gör skillnad i spelet om jag fattat det rätt) så kunde day/night cycle och annat börja bli galet vilket gör att events osv ballar ur p.g.a. att tidscykeln blir kortare/längre än 24 timmar?

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]