Stänga av Vsync i Skyrim

Permalänk
Medlem

Stänga av Vsync i Skyrim

Skapar denna tråd då det är omöjligt att få svar i den stora tråden om Skyrim, försökt flera gånger

Så, jag kan inte stänga av Vsync, jag har testat tvinga av det i CCC, ändra i SkyrimPrefs, men inget funkar. Ligger fortfarande på 60 fps!
Någon som kan hjälpa mig?

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Skapar denna tråd då det är omöjligt att få svar i den stora tråden om Skyrim, försökt flera gånger

Så, jag kan inte stänga av Vsync, jag har testat tvinga av det i CCC, ändra i SkyrimPrefs, men inget funkar. Ligger fortfarande på 60 fps!
Någon som kan hjälpa mig?

Det är väl inte dåligt att ligga på 60 fps i ett spel som är så pass dåligt optimerat?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Och om du har gått in i Prefs och lagt till iPresentInterval=0 längst ner i display delen så har du stängt av Vsync

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Det är väl inte dåligt att ligga på 60 fps i ett spel som är så pass dåligt optimerat?

Kanske inte, men vill gärna ha mer än 60 fps. Känns så segt just nu

Skrivet av Lasergurka:

Och om du har gått in i Prefs och lagt till iPresentInterval=0 längst ner i display delen så har du stängt av Vsync

Redan gjort, ingen skillnad

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Kanske inte, men vill gärna ha mer än 60 fps. Känns så segt just nu

Redan gjort, ingen skillnad

Säker på att din skärm uppdaterar snabbare än 60fps? Låter väldigt konstigt att tycka att de är segt vid 60fps, då är det nog själva spelet du tycker är segt

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Vad kör du på för inställningar i spelet förresten?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Säker på att din skärm uppdaterar snabbare än 60fps? Låter väldigt konstigt att tycka att de är segt vid 60fps, då är det nog själva spelet du tycker är segt

Jag har en 60Hz skärm, men jag märker skillnad ändå i nästan alla spel. Men det finns nog med diskutioner om det

Det är löst nu iaf!
Istället för att skriva in iPresentInterval=0 i SkyrimPrefs.ini så skrev jag in det i Skyrim.ini istället. Funkar fint nu, ingen seghet

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Att det känns segt med Vsync är för att det blir input lag och då känns musen väldigt seg. Jag kan ta hur mycket tearing som helst bara jag slipper input lag så att det inte känns som man styr musen genom sirap. Skyrim fungerar dock alldeles utmärkt utan Vsync, istort sett ingen tearing alls.

Permalänk
Skrivet av altair4:

Att det känns segt med Vsync är för att det blir input lag och då känns musen väldigt seg. Jag kan ta hur mycket tearing som helst bara jag slipper input lag så att det inte känns som man styr musen genom sirap. Skyrim fungerar dock alldeles utmärkt utan Vsync, istort sett ingen tearing alls.

Nja, Skyrim är mer tearing än andra spel utan vsync men jag upplever det inte heller som ett direkt problem. Input lagg är grymt mycket värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Jag har en 60Hz skärm, men jag märker skillnad ändå i nästan alla spel. Men det finns nog med diskutioner om det

Det är löst nu iaf!
Istället för att skriva in iPresentInterval=0 i SkyrimPrefs.ini så skrev jag in det i Skyrim.ini istället. Funkar fint nu, ingen seghet

Gött! Funkar för mig med, pallar inte heller vsync-segheten.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Gött! Funkar för mig med, pallar inte heller vsync-segheten.

Hoppas du inte får samma problem som dök upp för mig
Med Vsync avstängt så blir min sens på musen sjukt hög när jag går in i grottor, hus osv (när jag får väldigt hög fps)

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Hoppas du inte får samma problem som dök upp för mig
Med Vsync avstängt så blir min sens på musen sjukt hög när jag går in i grottor, hus osv (när jag får väldigt hög fps)

Jag har det problemet, något man får leva med antar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Jag har det problemet, något man får leva med antar jag.

Man kan begränsa framerate genom annan mjukvara, typ D3DOverrider och annat, ska fixa det problemet.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Acer Predator XB27HU / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Att stänga av mouse acceleration med vsync på så märker iaf inte jag något input lag.

Permalänk
Medlem

Nu var det längesedan jag spelade Skyrim men var det inte något med att om man pillade för mycket med Vsync i .ini filerna (japp, det finns två stycken varav en verkligen gör skillnad i spelet om jag fattat det rätt) så kunde day/night cycle och annat börja bli galet vilket gör att events osv ballar ur p.g.a. att tidscykeln blir kortare/längre än 24 timmar?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9