Ny media dator! Behöver hjälp och synpunkter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanumshede
Registrerad
Mar 2010

Ny media dator! Behöver hjälp och synpunkter.

Hej!

Jag sitter och knåpar ihop ett datorpaket åt en arbetskamrat och funderar lite på
om jag tänker rätt. Datorn ska användas till surfning, lättare spel som Company of heroes,
heroes of might and magic och liknande. Han har även planerat att köpa en nyare Samsung TV
med 3d funktion som han gärna vill streama film till, över nätverk eller över kabel.

Den kommer inte användas som htpc primärt utan mest kontorsverksamhet. viktiga egenskaper är.

1 TYST!
2 Snabb (i uppstarter och arbete)
3 Bra anslutningsmöjligheter. bild och ljud till tv. usb på framsidan chassit.

Mekanisk hårdisk har han sin gamla som han kör på tills priserna går ner igen.
Paketet jag satt ihop hittills ser ut på detta vis :

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1121236/kontor-spel

Är den kylaren bra? kommer det att passa ihop? den tar inte i minnen eller nått annat?

ska man välja en annan ssd?

vilka är de smidigaste lösningarna för att streama till en TV av modell http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=649365#info

att tillägga är att det måste vara "stabila" komponenter då han inte är särskilt bra på att felsöka
och fixa nya drivrutiner etc.

Nu blev det ganska många frågor känner jag men jag har inte satt ihop denna sortens datorer förut.

Mvh Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Det låter lite som att det han är ute efter är en helt vanlig PC som ska dela ut filmer till hans TV?
Ska han använda sin TV som primär skärm?

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Tanumshede
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av Cribbe:

Det låter lite som att det han är ute efter är en helt vanlig PC som ska dela ut filmer till hans TV?
Ska han använda sin TV som primär skärm?

Ja det blir kanske en "vanlig" pc då ja... jag är dålig på just det där mellan pc och tv samt vad man egentligen behöver ställa
för krav på en dator som ska användas på detta vis. (mitt intresse och kunnande sitter inom speldatorer).

nej han kommer använda en 22" BenQ som huvudskärm.

Tack för svaret, vill gärna ha lite input på vilka delar som skulle funka som alternativ

MVH Markus

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2003

Jag är heller ingen höjdare på bra delar till en pc då det endast ska köras kontorsapplikationer på den.
Något du bör kolla på dock är möjligheten att köra DVI till hans skärm och hdmi till hans tv samtidigt då han kan klona eller dra ut bilden på båda skärmarna. Ett annat alternativ är att använda DLNA som finns på hans TV och köra en enkel DLNA server på hans datorn. Dock så tror jag att Samsungs inbyggda mediaspelare har lite begränsningar när det kommer till 3D. Kan inte säga exakt men jag skulle försöka dra en hdmi till hans tv och köra filmerna med en mediaspelare på datorn.

AMD FX-8350 @ 3,5 GHz, Gigabyte GA-990FXA-UD3, 2X Crucial Ballistix Sport DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x8GB (16GB total), Asus GTX 970 Turbo, Corsair CX600M, 2x HDD 7200 RPM 1TB Raid 1, Fractal Design Core 3000, 2x Intel SSD 40GB Raid 0.