Permalänk
Skrivet av bud_bundy:

Precis, ej falsifierbara påståenden ska ses som trams och nonsens och har inte i dagens samhälle att göra.

Skillnaden mellan dessa är att påskharen existens är mycket mer sannolikt då den inte har besitter några övernaturliga krafter. (iaf den tolkning som jag har av en påskhare, dvs att den ska lägga ägg)

Varför ens tro att det finns enkla gemensamma orsaker till folks handlingar? Terrorattentat gör av vilka orsaker som helst, vissa orsaker är dock vanligare än andra. Religion är just en populär orsak i vissa världsdelar.

Mord skulle inte upphöra om all rasism försvann, betyder detta att rasism inte kan vara en orsak till mord?

Kan vara inte nödvändigt vis är.

Kanske inte alla, men enligt bibeln ska döda en hel del:
Tredje Mosebok, 20 Kapitlet
http://runeberg.org/bibeln/03_20.html
Vem som är frisk mentalt, är bara en fråga om vad samhället tycker. Mose i moseboken ses på vissa ställen som mentalt frisk. (skulle inte få den diagnosen av lekmannen mig)

Fast Harry Porter böckerna uppmanar inte sina läsare att börja mörda folk någonstans vad jag vet.

Jämförelsen mellan terrorattacker och mord stämmer inte, eftersom alla mord inte begås pga rasismen. Men morden som begås pga rasismen skulle försvinna om alla slutar vara rasister, precis som att terrorattackerna som grundades på religion skulle försvinna om alla blev ateister. Jag förstår inte vart du vill komma...

ja, på ett ställe i bibeln står det att vissa synder ska bestraffas med döden. Dock så tror jag inte att al quaida övertygar självmordsbombarna om att alla amerikaner har legat med deras hustru, förbannat deras föräldrar, eller vilket exempel som helst

Det är precis som att säga att alla amerikaner är dödsätare.

Sånt här får du gärna diskutera med någon annan. Jag är inte bokstavstroende och tänker inte försvara varje ord i bibeln. De människorna finns, och undrar du om moseböcker och dödsstraff får du snacka med dem

jag vet att det finns en hel del konstiga saker i bibeln, men det har inget med vad jag tror att göra. Den är ju ändå skriven av människor, som ville att världen skulle fundera deras bild av det. Allt kan inte passa alla

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: ang rasism. Jo, det finns säkert sjuka människor som mördar folk med sin religion som förklaring. Det kan dock varken jag eller kristendomen, eller någon annan religion (i de flesta fallen ) stå till svars för

kanske ungefär som att alla som röstar på sd inte kan stå till svars för alla mord som begås pga rasism

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

Precis.. Parallellen är helt tokig? Precis som att "bevisa" vad som finns eller inte genom en omröstning. Så länge naturvetenskapen inte har bevisat att gud inte finns (vilket inte går, precis som det inte går att bevisa att han finns), så har den inget att göra här

Ok, bra, så du inser att parallellen är helt bananas. Men tror jag att du har missförstått omröstningen, den bevisar ingenting. Däremot visar den att 75% har vett att betacka sig konceptet gud. Det är 75% som (allra troligen) har bildat sig den uppfattningen utifrån den UPPSJÖ av vetenskapliga evidens och kunskap som vi saknade för hundra år sedan.

Skrivet av _MmattiasS_:

Ja, folk numera (i sverige) resonerar mer om gud ungefär som de resonerar om påskharen, vilket jag tror beror på att de skapar sig en bild av vad de pratar om utifrån sina egna fördomar.

Vad menar du med det? Du tror inte att det har att göra med att folk tillämpar kritiskt tänkande? Jag förstår att kritiskt tänkande kan vara obehagligt för en troende, men avfärda det inte som "fördomar".

Skrivet av _MmattiasS_:

Till exempel terrorattacker, som jag har sagt tidigare, tror jag inte har något med religion att göra, och de skulle inte upphöra om alla plötsligt blev ateister. Religionen är bara en väg för ledarna att övertyga till exempel självmordsbombarna, att de måste göra det. Hade de inte kunnat göra det genom att säga att gud vill det, så skulle de göra det genom att höra med att döda deras familjer, eller något annat. Ingen frisk människa skulle helt seriöst kunna tolka någon av världsreligionernas heliga skrifter som att de måste döda alla amerikaner. Antingen så har de något annat motiv, eller så är de helt enkelt sjuka, och skulle lika gärna kunnat tolka harry potter på det sättet.

Du skriver ju själv att 'Religionen är bara en väg för ledarna att övertyga till exempel självmordsbombarna, att de måste göra det.', det är precis det som är problemet, ett vidrigt maktmedel för underkastelse, kontroll och förtryck. Jag tycker du gör det lätt för dig att mena på att det våld som förekommer i krig och terrorattacker även skulle förekomma utan religion.

Könsstympning, förtryck av homosexuella, förtryck och stening av kvinnor, förbud mot aborter, främjandet av spridningen av AIDS, epidemisk våldtäkt av barn och jihad är populära inslag i religion idag, menar du att det också skulle förekomma i samma utsträckning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

ja, på ett ställe i bibeln står det att vissa synder ska bestraffas med döden. Dock så tror jag inte att al quaida övertygar självmordsbombarna om att alla amerikaner har legat med deras hustru, förbannat deras föräldrar, eller vilket exempel som helst

Inte bara på ett ställe i bibeln står det om bestraffning med döden. Även värre saker än död också.
Några fler illdåd:

Romans 1:26-27:
Paul berättar om att alla homosexuella ska bestraffas med döden.

Matthew 5:17:
"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them."
Så Jesus stöder massmord, våldtäkt, slaveri, tortyr och incest som skrivs om i gamla testamentet.

Matthew 8:12:
Jesus varnar om en evighet av tortyr i helvetet.

Samuel 15:7-8:
Gud sa till Saul att anfalla amalekiterna och "förstör allt som tillhör dem. Skona dem inte; döda alla män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor."

Finns många fler roligheter i bibeln: http://thethinkingatheist.com/page/bible-atrocities

Som bud_bundy sa så görs terrorattentat av vilka orsaker som helst.
Likt bibeln så finns det sådant i koranen också där självmordsbombare får sin "inspiration" ifrån, människor kan faktiskt bli hur funtade och hjärntvättade som helst. Hur kan du säga att religion inte har något med det att göra?

Permalänk
Skrivet av JackeShan:

Inte bara på ett ställe i bibeln står det om bestraffning med döden. Även värre saker än död också.
Några fler illdåd:

Romans 1:26-27:
Paul berättar om att alla homosexuella ska bestraffas med döden.

Matthew 5:17:
"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them."
Så Jesus stöder massmord, våldtäkt, slaveri, tortyr och incest som skrivs om i gamla testamentet.

Matthew 8:12:
Jesus varnar om en evighet av tortyr i helvetet.

Samuel 15:7-8:
Gud sa till Saul att anfalla amalekiterna och "förstör allt som tillhör dem. Skona dem inte; döda alla män och kvinnor, barn och spädbarn, oxar och får, kameler och åsnor."

Finns många fler roligheter i bibeln: http://thethinkingatheist.com/page/bible-atrocities
Likt bibeln så finns det en sådant i koranen också där självmordsbombare får sin "inspiration" ifrån, människor kan faktiskt bli hur funtade och hjärntvättade som helst. Hur kan du säga att religion inte har något med det att göra?

Paul tyckte inte om homosexuella, men jag har inget problem med dem. Vad har det med gud att göra?
Din tolkning av mathew 5:17 tycker jag personligen är lite väl riktad kanske? Texten du skrev så fint på engelska, tror jag bestämt passar in i ett sammanhang, och jag tror inte att det var profetior massmord och våldtäkt som de snackade om just där..
Vad har en tortyr i helvetet att göra med terrorism eller guds existens?
Ang Samuel 15:7-8 så låter det väl lite som att Saul personligen ville döda amalekiterna, och bara sa att gud hade sagt åt honom att göra det, som någon slags förklaring (han kan ju också ha varit lite smått galen?). Ungefär som jag tror terroristerna gör. Säger att gud har sagt till dem att ta självmord och döda massa människor, fast de egentligen har en annan anledning att göra det. Om bin laden var så övertygad om att gud ville att de skulle självmordsbomba, varför tror du inte att han gjorde det själv? En enkel väg till paradiset? Eller?

Jag antar att alla bibelställen du har radat upp kommer från länken du skickade...? Vill du göra dig en egen bild av det hela, så tycker jag att du ska läsa bibeln själv. Att försöka lära sig om bibeln och kristendomen på den sidan, är som att försöka lära sig nåt om socialdemokratin på moderat.se, eller som att försöka få en bild av invandringspolitiken på sverigedemokraterna.se

Jag tycker faktiskt att det är ganska "omoget" att bemöta kristendomen på det sätt som de gör på hemsidan du länkade. Att säga att det inte går att bevisa vetenskapligt att gud finns, fast det inte finns någon (iaf väldigt få) troende som säger att det går. Att ta ut enstaka texter i bibeln och skriva de utan sammanhang, och sen förklara hur dumt det är.
Till exempel; (kopierat från sidan)
EXODUS 7:20-21 God turned the Nile river to blood. The fish died, and the water was undrinkable.
EXODUS 8: 6-7 God sent a plague of frogs which covered the land.
EXODUS 8:16 God sent a plague of gnats.
EXODUS 8:24 God sent a swarm of flies.
Vet du vad detta handlar om? Att bara skriva "gud skickade en svärm med flugor", får det att låta som något som han gjorde bara lite sådär på skoj, för att han var skadeglad och hade inget annat för sig. Kolla upp sammanhanget i stället. Exodus borde inte ta så lång tid att läsa, om du vill läsa hela, och säg samma sak sen.
Och framför allt. Det mesta i bibeln är liknelser. i nya testamentet står det i klartext "jesus svarade med en liknelse", eller något liknande, minst 40 tusen miljarder gånger, men inte i det gamla. Till exempel historian om sju dåliga och sju bra år. Det står säkert "gud gjorde så att ingenting kunde växa på sju år", någonstans på hemsidan (jag tänker inte läsa igenom hela ). Då tänker du: "varför skulle en gud göra så, han kan inte finnas". Grejen är, att det hela bara är en berättelse som ska lära folk att man inte ska köpa grejer så fort man har pengar, utan man ska spara, så att man slipper lida för det senare, om inkomsterna blir sämre. Kanske något som bankerna idag borde tänka på, och kanske undvika lite finanskriser

Du tror alltså att bin laden mfl verkligen tror att gud vill att de gör som de gör...? Visst, upp till dig.
Fast det är ju klart... Breivik hämtade ju bland annat inspiration från WoW till exempel. Det betyder inte att jag tänker sluta spela wow. För mig är det bara ett spel.

Som jag sa, jag är inte bokstavstroende. Jag tänker inte stå till svars för att någon har skrivit i bibeln att gud sa åt honom att döda någon annan, men det som står på hemsidan du länkade är bara skräp

edit: FAQ från länken du skickade:

Citat:

Do you have religious friends?

Many. And they’re terrific people.

Stackars människa, som ligger bakom den sidan... Även om han själv inte tror på det, så betyder det inte att de inte får göra det, och det har väl inget med något annat än en tanke att göra? Själv är jag bra väl med många både judar, muslimer, någon enstaka buddhist (!)... För att inte tala om missbrukare eller rasister etc. Dvs personer som inte alls tycker som jag, på något sätt. Det berör inte mig, och jag tycker inte att någon är en sämre människa för att de kallar gud för allah, för att de är beroende av heroin, eller för att de tycker att svarta personer inte är lika mycket värda som vita. Jag kunde inte hålla med dem mindre, men jag kan fortfarande vara vän med dem, respektera deras åsikter (de flestas...), och ha kul tillsammans med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Paul tyckte inte om homosexuella, men jag har inget problem med dem. Vad har det med gud att göra?

Det var du som drog upp att på ett ställe i bibeln står det om bestraffning med död. Jag gav fler exempel.

Skrivet av _MmattiasS_:

Vad har en tortyr i helvetet att göra med terrorism eller guds existens?

Ingenting alls.
Vad har bestraffning att göra med terrorism eller guds existens? Återigen, det är bara fler exempel på "bestraffningar" som nämndes innan.

Skrivet av _MmattiasS_:

Ang Samuel 15:7-8 så låter det väl lite som att Saul personligen ville döda amalekiterna, och bara sa att gud hade sagt åt honom att göra det, som någon slags förklaring (han kan ju också ha varit lite smått galen?). Ungefär som jag tror terroristerna gör. Säger att gud har sagt till dem att ta självmord och döda massa människor, fast de egentligen har en annan anledning att göra det. Om bin laden var så övertygad om att gud ville att de skulle självmordsbomba, varför tror du inte att han gjorde det själv? En enkel väg till paradiset? Eller?

Ja, men de som säger att bibeln är guds ord kan inte komma undan med den ursäkten. Om någon hjärntvättar folk till att självmordsbomba i guds namn så förstår du väl att religion har med saken att göra? Att bin-laden inte självmordsbombade själv är väl just för att det finns flera orsaker bakom terrorattentat än enbart religiösa eller enbart politiska motiv. Det har nämnts flera gånger i tråden redan.

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag antar att alla bibelställen du har radat upp kommer från länken du skickade...? Vill du göra dig en egen bild av det hela, så tycker jag att du ska läsa bibeln själv. Att försöka lära sig om bibeln och kristendomen på den sidan, är som att försöka lära sig nåt om socialdemokratin på moderat.se, eller som att försöka få en bild av invandringspolitiken på sverigedemokraterna.se

Uppenbarligen är det där ifrån när jag sa att fler exempel finns där. "Tolkningarna" där håller jag med om och det var helt enkelt snabbare att kopiera än att skriva om en liknande tolkning. Håller med om att om man vill man veta vad bibeln innehåller så är det bästa sättet att läsa den och studera den. Underligt nog är det många kristna som inte har en susning om vad bibeln innehåller. Lite som att de plockar de bästa verserna och ignorerar de värsta, kanske?

Skrivet av _MmattiasS_:

Jag tycker faktiskt att det är ganska "omoget" att bemöta kristendomen på det sätt som de gör på hemsidan du länkade. Att säga att det inte går att bevisa vetenskapligt att gud finns, fast det inte finns någon (iaf väldigt få) troende som säger att det går. Att ta ut enstaka texter i bibeln och skriva de utan sammanhang, och sen förklara hur dumt det är.
Till exempel; (kopierat från sidan)
EXODUS 7:20-21 God turned the Nile river to blood. The fish died, and the water was undrinkable.
EXODUS 8: 6-7 God sent a plague of frogs which covered the land.
EXODUS 8:16 God sent a plague of gnats.
EXODUS 8:24 God sent a swarm of flies.
Vet du vad detta handlar om? Att bara skriva "gud skickade en svärm med flugor", får det att låta som något som han gjorde bara lite sådär på skoj, för att han var skadeglad och hade inget annat för sig. Kolla upp sammanhanget i stället. Exodus borde inte ta så lång tid att läsa, om du vill läsa hela, och säg samma sak sen.

Sidan är till för att bemöta fundamentalister som tar bibeln bokstavligt. Det spelar ingen roll om det är osammanhängande eller inte, eller om jag förstår vad Exodus handlar om. Den där hemsidan som jag länkade tar specifikt upp illdåden i bibeln. Säger du att det detta inte var illdåd, att det fanns någon bra anledning till dessa plågor?

Exodus 4:21
"And the LORD said unto Moses, When thou goest to return into Egypt, see that thou do all those wonders before Pharaoh, which I have put in thine hand: but I will harden his heart, that he shall not let the people go."

Gud avsiktligen gjorde Faraon envis, till synes för att han skulle få en ursäkt till att förstöra en befolkning. Detta självklara illdådet motsäger den kristna idén att gud är "oändligt god".

Skrivet av _MmattiasS_:

Du tror alltså att bin laden mfl verkligen tror att gud vill att de gör som de gör...? Visst, upp till dig.
Fast det är ju klart... Breivik hämtade ju bland annat inspiration från WoW till exempel. Det betyder inte att jag tänker sluta spela wow. För mig är det bara ett spel.

Både ja och nej. Svårt att ignorera att religion ligger bakom en hel del av bin ladens och andras illdåd. Det är märkligt att du tror att religion verkligen inte har något överhuvudtaget med det att göra.

Skrivet av _MmattiasS_:

Som jag sa, jag är inte bokstavstroende. Jag tänker inte stå till svars för att någon har skrivit i bibeln att gud sa åt honom att döda någon annan.

Återigen är hemsidan till för bokstavstrogna som tar allt i bibeln som guds ord.
Eller som tror att bibeln är en bra källa för moral.

Skrivet av _MmattiasS_:

det som står på hemsidan du länkade är bara skräp

Hur är det bara skräp? Stämmer det inte att guden som beskrivs i bibeln stöder slaveri, massmord etc, eller att man ska torteras i helvetet förevigt om man inte tror på "han"?

Skrivet av _MmattiasS_:

Stackars människa, som ligger bakom den sidan...
Även om han själv inte tror på det, så betyder det inte att de inte får göra det, och det har väl inget med något annat än en tanke att göra?

Förstår inte vad du menar, vad är det som är så synd om den människan?
Han sa ju att han hade religiösa vänner och att de är utmärkta folk. Inget av vad det du antydde...

Permalänk
Medlem

Terrorism begås inte pga av religon utan av fåtal idioter i världen, idioter som ofta har en religon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Terrorism begås inte pga av religon utan av fåtal idioter i världen, idioter som ofta har en religon.

Som sagts så kan terrorism ha alla möjliga anledningar.
Dock spelar religion en mycket stor roll i att vissa attentat blir av.
Få personer skulle tex fästa ett bombbälte runt magen och spränga sig själva om de inte trodde att de kom till ett fantastiskt paradis eller så när de dog.

Religion ser jag som ett farligt hot mot det rationella tänkandet. När man slutar tänka rationellt och blint lyder påhittade auktoriteter i någon gammal bok så kan man ursäkta allt möjligt genom den "mysiga" känslan att man har en gud bakom sig.

Och nej, religion är verkligen inte den enda anledningen till irrationellt tänkande, men det är en av orsakerna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Terrorism begås inte pga av religon utan av fåtal idioter i världen, idioter som ofta har en religon.

Ditt första påstående är en tolkningsfråga.Terrorism begås inte enbart för att de stora religionerna finns. Dock finns det ett klart och tydligt samband mellan många terrordåd och religioner, där några gör terrordådet i religionens namn och kanske t.o.m. tolkar religionen som att de blir belönade av detta.

Då är det enkelt för andra troende att säga att dessa personer inte har gjort samma selektiva urval av religionen som dem och därför tolkar religionen fel. En lösning på detta problem vore kanske att sudda ut sånt i de heliga texterna som man inte gillar innan man gör nya upplagor av dessa?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Som sagts så kan terrorism ha alla möjliga anledningar.
Dock spelar religion en mycket stor roll i att vissa attentat blir av.
Få personer skulle tex fästa ett bombbälte runt magen och spränga sig själva om de inte trodde att de kom till ett fantastiskt paradis eller så när de dog.

Religion ser jag som ett farligt hot mot det rationella tänkandet. När man slutar tänka rationellt och blint lyder påhittade auktoriteter i någon gammal bok så kan man ursäkta allt möjligt genom den "mysiga" känslan att man har en gud bakom sig.

Och nej, religion är verkligen inte den enda anledningen till irrationellt tänkande, men det är en av orsakerna.

Du har visserligen rätt men jag tror inte riktigt du förstår att även du är ett "offer". Sveriges lag och moral genomsyras totalt av kristendom och den enda anledningen till att tycker att det samhälle vi lever i är "rationellt", är för att vi är vana vid det. Det stämmer självklart i allmänhet för alla i alla länder, oavsett vilket land det gäller. Hade du fötts i Saudiarabien hade du tyckt att det var rationellt med ett samhälle där Islam är den enda enligt lag tillåtna tron och där homosexualitet straffas med fängelse eller döden. Hade du fötts i USA hade du tyckt att det var rationellt med ett samhälle där presidenten avslutar talen med "God bless USA". Hade du fötts i Sverige för 1100 år sen hade du tyckt det var rationellt att regelbundet offra djur till gudarna och stänka blod på gudabilderna. Hade du fötts i Japan hade du tyckt det är rationellt och självklart att ingen (förutom möjligtvis invandrare/turister) stjäl, slåss eller rånar och skulle aldrig ta risken för det i beaktning till den grad vi gör det i Sverige t.ex. Hade du fötts i Nordkorea... Ja, du förstår. "Rationellt tänkande" när man syftar på saker som har med moral och etik att göra är aldrig rationellt utan alltid relativt, då vi föds in i ett visst sådant system. Sen så finns det ju alltid vissa småsaker som man tycker är fel men det är just småsaker - ingen går väl och klagar på att homosexualitet är lagligt i Sverige eller att dom inte får offra sina spädbarn till Molok. Anledningen till att vi uppfattar andra system som "sjuka" är för att vi inte är vana vid dem och inte ser på världen neutralt, det är det enda som "rationalitet" är och med andra ord kan man väl säga att rationalitet i det avseendet är högst irrationellt

Permalänk
Medlem

Tänker inte ta upp detta med om gud finns eller inte, utan snarare så ansåg jag att den tredje alternativet var lite lustigt:

Vet ej, eftersom jag inte vet var universum slutar.

Alltså, detta kan man ju i princip tillämpa på allt och personligt anser jag att det är antingen helt fel formulerat eller så är det bara lite korkat Visserligen är det ingen som vet var universum slutar, men att säga att eftersom ingen vet detta.... ptja, känns lite långsökt helt enkelt, men kanske är bara jag.

Skrivet av WaR:

Anledningen till att vi uppfattar andra system som "sjuka" är för att vi inte är vana vid dem och inte ser på världen neutralt, det är det enda som "rationalitet" är och med andra ord kan man väl säga att rationalitet i det avseendet är högst irrationellt

Nja, att man baserar sina moraler på kulturen som man är uppväxt i kanske stämde förr, men det har mer med brist av information och isolering att göra. Detta kan då tillämpas på vissa länder men i grund och botten så är det inte så att den som är född i t.ex. mellanöstern är automatiskt en muslim och baserar sitt moral på islam. Visserligen är det så att man tycker att det man inte är van vid är lite udda och kanske till och med "sjukt", men det går inte att påstå (säger inte att du har gjort det heller) att det enda anledningen till att vi anser att folk i andra länder brister i moral och etik är på grund av att vi inte är vana vid det, just då all kultur åt sidan och endast sunt förnuft baserad på information och vetenskap är tillräcklig för att man ska förstå vad som är rätt och fel, detta då utan att ha påverkats eller hjärntvättats utifrån.
För att summera ihop det hela tycker jag att du generaliserar det hela lite väl för mycket, och det är inte riktigt så det fungerar i praktiken heller för den delen, fast du är inte den förste med liknande kommentarer.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Nja, att man baserar sina moraler på kulturen som man är uppväxt i kanske stämde förr, men det har mer med brist av information och isolering att göra. Detta kan då tillämpas på vissa länder men i grund och botten så är det inte så att den som är född i t.ex. mellanöstern är automatiskt en muslim och baserar sitt moral på islam. Visserligen är det så att man tycker att det man inte är van vid är lite udda och kanske till och med "sjukt", men det går inte att påstå (säger inte att du har gjort det heller) att det enda anledningen till att vi anser att folk i andra länder brister i moral och etik är på grund av att vi inte är vana vid det, just då all kultur åt sidan och endast sunt förnuft baserad på information och vetenskap är tillräcklig för att man ska förstå vad som är rätt och fel, detta då utan att ha påverkats eller hjärntvättats utifrån.
För att summera ihop det hela tycker jag att du generaliserar det hela lite väl för mycket, och det är inte riktigt så det fungerar i praktiken heller för den delen, fast du är inte den förste med liknande kommentarer.

Det stämmer i högsta grad fortfarande idag, trots internet och allt. Poängen var väl att "vetenskap/information" inte har något med moral/etik att göra egentligen, och att "sunt förnuft" är en produkt av ens moral/etik (möjligtvis med ett visst inslag av ödmjukhet) som i sin tur är en produkt av hur man uppfostrats och lärt sig leva. Så länge man växer upp i sällskap av andra människor som utövar någon form av moral/etik kommer man alltid att vara "hjärntvättad", växer man dessutom upp i ett samhälle med lagar och regler, både etiska och juridiska, kommer det gå ännu djupare. Det är en del av människans (och många djurs) natur och något som är nödvändigt för vår överlevnad, hade det inte varit så hade vi haft ett samhälle där alla gjorde som de "själva" tyckte oavsett om det innebar att bryta mot alla normer och lagar, med andra ord hade vi inte haft något samhälle. Rätt och fel är saker som är skapade av (främst) människor och att förstå det är grundläggande för att förstå sig på världen och andra kulturer. Sen generaliserade jag grovt förstås, det finns en hel del människor födda i t.ex. islamistiska länder som inte lär sig moral/etik efter islam precis som det finns en hel del människor i t.ex. Sverige som gör det.

Ska man ta all kultur åt sidan så ska man ta all kultur åt sidan. Då finns det inget rätt eller fel, fegt eller modigt, resonligt eller oresonligt, och lagligt eller olagligt. Ska man blanda in även minsta lilla grundläggande generalisering, t.ex. att mord på oskyldiga är fel eller att alla föds med ett lika värde, har vi inte längre tagit all kultur åt sidan, även om det i stort stämmer över hela världen. Sen är det väl kanske svårare att förstå det när man lever i ett pseudo-sekulariserat samhälle där kulturen baseras på tusenåriga traditioner utan att nämna någon gud eller kyrka, men det betyder inte att vi lever i ett samhälle som automagiskt har mer objektivt "rätt" än något annat bara för att vi i allmänhet inte tror på någon gud och har skolplikt. Tycker man det så har man missat hela poängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WaR:

Det stämmer i högsta grad fortfarande idag, trots internet och allt. Poängen var väl att "vetenskap/information" inte har något med moral/etik att göra egentligen, och att "sunt förnuft" är en produkt av ens moral/etik (möjligtvis med ett visst inslag av ödmjukhet) som i sin tur är en produkt av hur man uppfostrats och lärt sig leva. Så länge man växer upp i sällskap av andra människor som utövar någon form av moral/etik kommer man alltid att vara "hjärntvättad", växer man dessutom upp i ett samhälle med lagar och regler, både etiska och juridiska, kommer det gå ännu djupare. Det är en del av människans (och många djurs) natur och något som är nödvändigt för vår överlevnad, hade det inte varit så hade vi haft ett samhälle där alla gjorde som de "själva" tyckte oavsett om det innebar att bryta mot alla normer och lagar, med andra ord hade vi inte haft något samhälle. Rätt och fel är saker som är skapade av (främst) människor och att förstå det är grundläggande för att förstå sig på världen och andra kulturer. Sen generaliserade jag grovt förstås, det finns en hel del människor födda i t.ex. islamistiska länder som inte lär sig moral/etik efter islam precis som det finns en hel del människor i t.ex. Sverige som gör det.

Ska man ta all kultur åt sidan så ska man ta all kultur åt sidan. Då finns det inget rätt eller fel, fegt eller modigt, resonligt eller oresonligt, och lagligt eller olagligt. Ska man blanda in även minsta lilla grundläggande generalisering, t.ex. att mord på oskyldiga är fel eller att alla föds med ett lika värde, har vi inte längre tagit all kultur åt sidan, även om det i stort stämmer över hela världen. Sen är det väl kanske svårare att förstå det när man lever i ett pseudo-sekulariserat samhälle där kulturen baseras på tusenåriga traditioner utan att nämna någon gud eller kyrka, men det betyder inte att vi lever i ett samhälle som automagiskt har mer objektivt "rätt" än något annat bara för att vi i allmänhet inte tror på någon gud och har skolplikt. Tycker man det så har man missat hela poängen

Fast det är ju här som jag och många anser att du har fel, det här med att du nämner att vetenskap/information inte har något med moral och etik att göra. Tvärtemot så anser många som fördjupar sig i människans psykologi att man kan dra rätt vettiga och humana moraliska instinkter objektivt från vetenskapen. Bara det faktum att vi människor har en form av medkänsla är ett tecken på moral som bildats genom evolution, jag rekommenderar att du kikar lite på några av Rickard Dawkins video för att komma bort från det här med att generalisera det hela, då jag anser att det är precis det som du har gjort på nytt med din respons.
Du bortser också från det faktum att vi faktiskt lever i ett samhälle där många gör som de vill, utan att följa alla lagar och regler, det här med piratkopiering som en hel generation sysslar med nu är kanske det bästa tecknet på detta, att sen gå att påstå att vi inte skulle ha ett samhälle om detta stämde känns lite korkat, du kanske borde ta och fördjupa dig i hur det ser ut i mellanöstern just nu gällande vad folket anser om regeringen.
Du går sedan vidare med att generalisera ytterligare kring att det inte finns någon rätt eller fel om det inte finns ett kultur vilket jag anser är fel ända från grunden, så här får du antingen tänka om eller formulera om så att du är tydlig med att detta är din personliga åsikt.
Istället för att påstå att "mord på oskyldiga är fel" är ett generalisering kan man påstå att detta är en tes och försöka hitta något som säger emot detta, jag som är född i ett muslimskt land vet att en fanatiskt islamiskt skulle anse att definitionen på "oskyldig" inte tillämpar sig på de som talar emot gud, och redan där så är det en påverkan av religion som har stoppat vår tes.
Kort och gott, så anser inte jag att man kommer långt på att basera sina argument på någon form utav generalisering, då det i sådana fall skulle tillämpas på det mesta och det skulle således inte bli någon form av forskning eller diskussion kring ämnet. Det man får göra istället att försöka att ta hänsyn till alla de faktorer som spelar roll i praktiken, annars faller ens argument platt och det hela känns urvattnat.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

En gud? Det finns många. Det här är min gud http://www.venganza.org/about/

Permalänk
Medlem

Curiosity Videos: Did God create the universe?

http://curiosity.discovery.com/question/did-god-create-the-un...

Riktigt häftigt avsnitt!

Visa signatur

[Antec three hundred][MSI 970A-G45][AMD Phenom II X6 1100T 3.3GHz Black Edition][XFX Radeon HD6970 2GB][WD VelociRaptor][CORSAIR 750w PSU][Corsair 16GB 1600Mhz VENGEANCE][Samsung T220]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sanazin:

Fast det är ju här som jag och många anser att du har fel, det här med att du nämner att vetenskap/information inte har något med moral och etik att göra. Tvärtemot så anser många som fördjupar sig i människans psykologi att man kan dra rätt vettiga och humana moraliska instinkter objektivt från vetenskapen. Bara det faktum att vi människor har en form av medkänsla är ett tecken på moral som bildats genom evolution, jag rekommenderar att du kikar lite på några av Rickard Dawkins video för att komma bort från det här med att generalisera det hela, då jag anser att det är precis det som du har gjort på nytt med din respons.

Jasså, hur kom de fram till den slutsatsen på ett tvärvetenskapligt och icke-partiskt sätt, lät de ett barn växa upp utan mänsklig kontakt och enbart med tillgång till uppslagsverk och dator-undervisning för att sen jämföra med "vanliga människor"? Eller försöker du göra en poäng av något luddigt "äh det där säger den heliga vetenskapen och Richard Dawkins här titta på hans video!"-ickeargument? Hade jag velat ha filmtips hade jag postat i en annan tråd... Men ska vi vara sådana så kan du ju studera några verk av Kant och Nietzsche först (väger nog bra mycket tyngre än Dawkins)

Citat:

Du bortser också från det faktum att vi faktiskt lever i ett samhälle där många gör som de vill, utan att följa alla lagar och regler, det här med piratkopiering som en hel generation sysslar med nu är kanske det bästa tecknet på detta, att sen gå att påstå att vi inte skulle ha ett samhälle om detta stämde känns lite korkat, du kanske borde ta och fördjupa dig i hur det ser ut i mellanöstern just nu gällande vad folket anser om regeringen.
Du går sedan vidare med att generalisera ytterligare kring att det inte finns någon rätt eller fel om det inte finns ett kultur vilket jag anser är fel ända från grunden, så här får du antingen tänka om eller formulera om så att du är tydlig med att detta är din personliga åsikt.
Istället för att påstå att "mord på oskyldiga är fel" är ett generalisering kan man påstå att detta är en tes och försöka hitta något som säger emot detta, jag som är född i ett muslimskt land vet att en fanatiskt islamiskt skulle anse att definitionen på "oskyldig" inte tillämpar sig på de som talar emot gud, och redan där så är det en påverkan av religion som har stoppat vår tes.

Piratkopiering bryter alltså mot alla lagar och regler i dagens Sverige..? Om piratkopiering per se hade inneburit att man ifrågasatte felaktigheten i massmord, rasism, pedofili, lögner, gaskammare, självmord, att stampa ihjäl kattungar och kärnvapensforskning så hade jag varit med på noterna. Dock är ju sanningen snarare som sådan att piratkopiering inte alls bryter mot några moraliska regler och lagar enligt en mycket bred majoritet, och egentligen inte heller juridiska i praktiken (då kan vi lika gärna ta en ännu löjligare lag som ännu fler bryter mot, t.ex. den om krav på cykelbelysning). Är det verkligen det bästa tecknet du kan plocka fram kanske du inte borde kalla andra korkade då du själv uppenbarligen lyckats med att helt missuppfatta diskussionen vilket är korkat om något. En tes? Ja, en generell tes kanske man kan kalla det då om man vill klyva ord men jag ser inte någon poäng i det.

Om kultur/moral förstår jag inte heller vad du vill ha sagt, för att göra det klart för dig:

Skrivet av Merriam-Webster:

Definition of CULTURE
2: the act of developing the intellectual and moral faculties especially by education

Definition of MORAL
1a : of or relating to principles of right and wrong in behavior : ethical <moral judgments>

Citat:

Kort och gott, så anser inte jag att man kommer långt på att basera sina argument på någon form utav generalisering, då det i sådana fall skulle tillämpas på det mesta och det skulle således inte bli någon form av forskning eller diskussion kring ämnet. Det man får göra istället att försöka att ta hänsyn till alla de faktorer som spelar roll i praktiken, annars faller ens argument platt och det hela känns urvattnat.

Ja, det var ungefär precis det jag menade...

Permalänk
Medlem

Moral är något som utvecklats med tiden precis som civilisationer och människan. En grupp kan inte fungera utan en känsla av moral och medkänsla. Då vi är djur med känslor är allt detta naturliga steg mot det samarbeta som ett samhälle består utav.