Problem med svart utskrift på en HP skrivare

Permalänk
Medlem

Problem med svart utskrift på en HP skrivare

Har en HP Officejet pro L7590. http://alatest.se/produkttester/skrivare/hp-officejet-pro-l7590/po3-55148625,31/
Den har 4 färgpatroner.
Skulle byta den svarta och nu skriver den inte ut svart.
Uppgraderat programvaran, kört rengöring. Använt alla verktyg som man kan använda till HP.

Finns här någon med erfarenhet om detta problem. Måste den in på service eller fixar man det själv?

Permalänk

Har du tagit bort skyddsplast filmen från svarta patronen ? Blöder svarta patronen under rengöringsprogrammet ?
Skrivaren har en inbyggd självtest med utskrift, hur verkar den ?

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Har en liknande fråga angåene en Epson SX425W. Precis köpt nya patroner och var tvungen att göra en huvudrengöring efter att ha satt dit dom. Det står att det kan dra LITE svart bläck men nu när jag kollar så har HALVA svarta bläckpatronen tömts enligt Epsons programvara. Är detta något fel?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Skrivet av erikom:

... Det står att det kan dra LITE svart bläck men nu när jag kollar så har HALVA svarta bläckpatronen tömts enligt Epsons programvara. Är detta något fel?

Patronerna finns i olika volymer från 5.9ml till 19ml. En rengöring blöder samtliga patroner och inte bara svarta.
Chippet på patronen borde visa nära fullt. Du kan prova att lossa och sätta tillbaka den och låta programmet läsa av igen.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waxinator:

Patronerna finns i olika volymer från 5.9ml till 19ml. En rengöring blöder samtliga patroner och inte bara svarta.
Chippet på patronen borde visa nära fullt. Du kan prova att lossa och sätta tillbaka den och låta programmet läsa av igen.

Patronerna är lika stora (svar, magenta, cyan och gul) vet dock inte hur stora. Kllade igen och det visade sig att den Svarta patronen hade tömts till mindre än hälften efter den där huvudrengöringen. Övriga patroner hade tömts på kanske 1/6. Fan kan det bero på? tycker det känns för jävla drygt att förlora halva sin bläckpatron av att göra en nödvändig huvudrengöring. Något man kan reklamera?

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk

Patronerna kan se lika stora ut men ändå innehålla olika mycket bläck. De färgade innehåller alltid mindre än den svarta.
Bläcket är dyrt... Original Svart 5,9ml = 119:- eller 20 000:-/liter. (Gul 3,5ml = 99:- eller 28 000:-/liter.)

Man förstår varför skrivarna är förhållandevis billiga... "Gungor och karuseller...".
Själv kör jag med laser numera. De patronerna varken torkar eller behöver rengöras.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har en liknande modell, 7480, som bör använda samma system: Bläckpatroner (no88) med gummimembran som punkteras med nål nere i facken, slangar fram till de utbytbara huvudena (2st gult/svart resp cyan/magenta). Mycket som kan krångla eller sätta igen. Det kan även komma luft i slangarna om man kör helt slut i patronerna, vilket HP varnar för.

Jag har aldrig kört annat än originalbläck i min pga konstruktionen och den fungerar fortfarande efter 3-4 år, likadant med några av vännernas (köpte ett gäng när Dustin reade ut dem för 995).

Det finns iaf massor att kontrollera om du vill, annars är det nog verkstad som gäller. Dock är den rekordbillig med bläck även med originalpatroner eftersom det finns extra stora. Stor svart räcker runt 2500 (!) sidor och kostar 300-400, klart lägre än de flesta laser.

Edit: Och huvudena har begränsad livslängd. Kostar 500-600 styck att byta vill jag minnas. All sådan information finns via menyerna.
Slangarna kan alltså också sätta igen, speciellt med fel bläcktyp (pirat) eller om bläcket är för gammalt och torkar.

Dock föredrar jag laser alla dagar i veckan, använder denna enbart som praktisk och billig kopiator och skanner.

Edit 2: Man bör också alltid låta den vara på eftersom den annars torkar snabbt. Den dagliga självrengöringen som sker tar minimalt med bläck och är mycket bättre än den påtvingade (som jag i princip aldrig behövt göra).

Tillägg
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Skriver man inte ut bilder eller skriver sällan eller skriver stora volymer bör man ha en laser, bläck är för fotoutskrifter och de som skriver relativt ofta men inga stora volymer, rengöring och torkade patroner och skrivarhuvud gör att en bläckstråleskrivare kan bli väldigt dyr i drift.
Själv har jag en laserskrivare som klarar att skriva dubbelsidigt, jag brukar dessutom skriva ut 4 sidor per pappersark, det blir mindre att bära på och man sparar på miljön.
ska man köra med bläck brukar canon vara trevliga då de har många modeller med helt färgseparerade patroner och de brukar dessutom vara relativt billiga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min Photosmart 6510. Har försökt allt (tror jag)och haft mailkontakt med HP. Måste jag skrota min Skrivare, eller går den att laga? Kan det betraktas som garantifråga då den är 2 år?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karinr:

Jag har exakt samma problem med min Photosmart 6510. Har försökt allt (tror jag)och haft mailkontakt med HP. Måste jag skrota min Skrivare, eller går den att laga? Kan det betraktas som garantifråga då den är 2 år?

Du får kolla om du kan byta skrivhuvud om det inte är integrerat i bläckpatronen så att det byts med den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.