Brist på hårddiskar ger billigare DRAM-minnen

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Electrix:

Mestadels i syfte när man har en SSD som OS-HDD för att sänka antalet skrivningar till SSD:n.

Info och how-to:
http://www.ghacks.net/2010/06/10/use-a-ram-disk-to-reduce-wri...

Ganska bra länk full med tips.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopdeo:

Jag är lite sur övre att jag fortfarande sitter på ett mobo som endast klarar DDR2. Det finns liksom ingen mening för mig att uppgradera. Men jag antar att mina 4gb får räcka ett tag till. I vilka miljöer skulle jag märka en tydlig skillnad om jag gick till exempelvis 8 eller 16?

Bara om du kör många applikationer samtidigt eller program som faktiskt behöver så mycket minne. Mer minne märks bara om du fyller det du redan har då datorn slipper att använda hårddisken istället för RAM.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qrush:

Varför skulle de gå med mindre vinst?

Tycker att minne är så löjligt billiga
Men såklart, tekniken går framåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Mestadels i syfte när man har en SSD som OS-HDD för att sänka antalet skrivningar till SSD:n.

Info och how-to:
http://www.ghacks.net/2010/06/10/use-a-ram-disk-to-reduce-wri...

Tack.
Okej så jag som har 8gb ram skulle kunna göra en ramdisk på ca 1.5gb-2gb eller något och använda den att lagra tempfiler från chrome i? finns det fler tempfiler man skulle vilja ha där?

Hur är det med page/växlingsfil? kan man lagra den i en ramdisk? Det blir ju lite konstigt iofs att lagra en kopia av sigsjälv på sig själv?

Skrivet av ElonB:

Lägger upp lagringen i ramminnet då den arbetar och hanterar io väldigt bra. Folk som sitter med photoshop brukar använda mjukvaru ramdiskar, dvs partionera en bit av deras ram till en lagringsyta. Själv har jag ett par ramdiskar från acard. Tyvärr begränsas den rejält av sata2 gränssnittet =( fin iops på ca 40k annars.

Edit - skulle vara svar till Blagi.

Okej, något du rekomenderar gemene man eller ger det mig inget märkbart?

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Electrix:

Letar efter 8GBx1 modul men på prisjakt hittar jag i princip bara "ECC REG" i bra priser, går det att köra ECC-minnen på non-ECC dator?

Priserna på icke-ECC 8GB-moduler har sjunkit kraftigt och jag misstänker att det fortsätter. Corsairs Vengeance gick väl på uppåt 2 lök för några veckor sedan, men finns för under tusingen nu. Det är förstås fortfarande dubbla priset per GB mot för 4GB-moduler, men...

ECC-moduler funkar bara i moderkort som har stöd för det, så vitt jag vet, vilket i praktiken bara är servermoderkort.

Edit: Tänkte vänta på att 8GB-modulerna skulle gå ned ordentligt, men det lär säkert ta ett halvår, plus att alla för närvarande har CL 10, så det blev 4x4GB istället. Kostar ju som sagt gratis.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenix:

Tycker att minne är så löjligt billiga
Men såklart, tekniken går framåt

Men företagen som tillverkar minnen har lägre material/tillverkningskostnader än tidigare, tekniken har gått frammåt och konkurrensen har ökat. företagen som säljer minnena tar nog troligtvis ut samma % i vinst som tidigare. Om inte till och med mer eftersom att de kan köpa in minnena billigare från tillverkarna så kan de hålla en högre vinst per produkt. Dock så pressar konkurrensen mellan försäljarna ner dessa marginaler också.

Summa sumarum, det tjänas nog bra med pengar på ett par minnen fortfarande.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem

Blir nog 16GB Veng LP nu och sedan m-atx eller miniITX och ett 7970 i försenad julklapp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Köpläge, slå till! man kan inte ha för mycket internminne.
Tro inte på de, som här på forumet, säger att datorn kanske exploderar om man har för mycket, det är fullständigt riskfritt med 16GB eller mer.

däremot kan man få vissa andra oönskade bi-effekter , som att plånboken imploderar, fast det är sällsyntare idag än någonsin.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Jahapp nu funtar jag på att köpa 16gb har 6 redan kommer dessa gå ihop dem är corsair men 2x3.

Så jag får 22 menar jag då

Visa signatur

MOBO: ASUS B550-i                                    CPU: Ryzen 5900X
RAM: GTZN-3600MHZ-CL14                       GPU: EVGA 3080 XC3
BOX: Ncase m1 v6.1                                    PSU: Corsair SF750
AIO: Kraken z53                                           SSD: Samsung 980 PRO             

Permalänk
Hedersmedlem

Attans, nu blir man ju sugen på att köpa 8 GB till - helt i onödan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Attans, nu blir man ju sugen på att köpa 8 GB till - helt i onödan...

Jag har kört Corsair Dominator 3x2GB 1600MHz CL8 till mitt Rampage II Extreme X58 i snart 3 år, och flera gånger har jag märkt att 6GB är för lite till det jag använder datorn till, tex i Adobe After Effects så har den velat använda upp till 12GB och jag har suttit på 6GB, så när SB-E/Ivy Bridge kommer blir det troligtvis ett ASUS monsterkort med 8 minnesplatser för att sedan slänga i 32GB, 8x4GB, kostar ju knappt något och då vet man att vad man än gör så har man minne Så _helt_ i onödan skulle jag inte säga

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av widL:

Attans, nu blir man ju sugen på att köpa 8 GB till - helt i onödan...

Ja! Det är för billigt att inte slå till! Vem vet, snart händer det nått så att minnena går upp, så som hårdiskarna gjort. Jag kommer helt klart att köpa 8 GB till

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Sjukt billigt så att det är irriterande.

Jag köpte 8GB för 1600kr September 2010. Idag kostar det en fjärdedel så mycket! Frustrerande haha

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för att Win7 Home Premium är begränsat till 16GB så hade jag nog tittat på mer, men nu får 12GB räcka

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

notera att det talas om minneskretsar , alltså de små svarta chippen , inte hela ramminnen.

Ohoo jag tänkte mig inte för !
Klart det är bit som skrivs i kretsarna...

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Borde inte övriga komponenter gå ner i pris också? Många av våra stora ÅF verkar ha bunkrat upp med diskar men kan säga att utbudet hos dist är riktigt jäkligt tragiskt.

Permalänk
Medlem

En snabb fråga; om jag har trichannel (socket 1366), kan jag köpa ett paket med 4 minnen men bara använda 3, så de blir matchade ändå? Verkar inte säljas mycket trichannel paket längre.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

En snabb fråga; om jag har trichannel (socket 1366), kan jag köpa ett paket med 4 minnen men bara använda 3, så de blir matchade ändå? Verkar inte säljas mycket trichannel paket längre.

Ja det kan du , du kan även köra med alla 4 pinnarna även om det inte blir optimalt så är prestandaskillnaden ~0.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zhrooms:

Jag har kört Corsair Dominator 3x2GB 1600MHz CL8 till mitt Rampage II Extreme X58 i snart 3 år, och flera gånger har jag märkt att 6GB är för lite till det jag använder datorn till, tex i Adobe After Effects så har den velat använda upp till 12GB och jag har suttit på 6GB, så när SB-E/Ivy Bridge kommer blir det troligtvis ett ASUS monsterkort med 8 minnesplatser för att sedan slänga i 32GB, 8x4GB, kostar ju knappt något och då vet man att vad man än gör så har man minne Så _helt_ i onödan skulle jag inte säga

After Effects är ju ett av de få program där man kan använda hur mycket RAM som helst till något vettigt. Tyvärr använder jag oerhört sällan AE eller andra program som behöver mer än 4-6 GB, så för mig är det faktiskt helt onödigt. Däremot vore det kul att laborera med en RAM-disk...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är mer minne inte samma sak som bättre. Naturligtvis beroende på vad man använder datorn till, men snabbare minne > mer minne, samt att det är viktigare att köra i tex. dual/triple channel än att fylla alla slottar med minnespinnar bara för att maxa mängden minne.

Lite som megapixel var för ett tag sedan. Säljtrick mao.

Permalänk
Medlem

Undra om man ska slå till på lite extra minne. 16GB skulle ju inte sitta helt fel

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av epatnor:

En snabb fråga; om jag har trichannel (socket 1366), kan jag köpa ett paket med 4 minnen men bara använda 3, så de blir matchade ändå? Verkar inte säljas mycket trichannel paket längre.

Sitter med samma problem. LGA1366 är dessvärre utgående och eftersom att det var den enda plattformen med Tri-Channel så kommer vi nog inte se några nya paket om tre eller sex moduler. Jag sitter just nu på 3x2gb och det känns som att jag lika gärna kan lägga dem på hyllan och slänga i ett 4x4gb och ett 2x4gb-kit, men frågan är om min bräda klarar 24gb

När det gäller kompatibiliteten så kommer det fungera bra sålänge du har samma modell på stickorna över alla portar vilket betyder att du kan köpa ett 4x4gb-kit, sälja en sticka och slänga i resterande tre. Problemen tar vid när du börjar mixa storlekar, latensskillnader, spänningsskillnader och skillnader i hastighet. Det kan mycket väl funka ändå, men risken finns att dom inte vill spela med varandra.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem

Vettefasiken om jag behöver mer än 2x2 i dagsläget. Normalanvändare, inga.tunga program för det mesta. Lite bf3 ibland.... Eller blir det märkbar effekt med mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att bunkra, DDR3 minnena låg ju på över 1000:- för 2x2GB för inte så länge sedan.
Köpte ett gäng Vengeance 2x4GB härom dagen för 449:- paret.
Har nu 4st minnen i varje burk, bara för att det går.
HDD kostar ju skjortan nu, jag köpte då det kostade strumpa :).
Det är alltid bra att ha lite extra prylar, fall det behövs.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Vettefasiken om jag behöver mer än 2x2 i dagsläget. Normalanvändare, inga.tunga program för det mesta. Lite bf3 ibland.... Eller blir det märkbar effekt med mer minne?

Skickades från m.sweclockers.com

Som jag skrev ovan, mer minne är inte alltid samma sak som bättre. Men 8gb anses nog av de flesta som minimum, förutsatt att du kör 64bit OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Som jag skrev ovan, mer minne är inte alltid samma sak som bättre. Men 8gb anses nog av de flesta som minimum, förutsatt att du kör 64bit OS.

Man kan ju alltid ta ur det andra paret om man behöver till nått annat.
Jag märker ingen skillnad mellan 8Gb & 16Gb minne, utom att det kan bli lite ostabilt om man kör 4st minnen med vissa äldre datorer.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Sitter med samma problem. LGA1366 är dessvärre utgående och eftersom att det var den enda plattformen med Tri-Channel så kommer vi nog inte se några nya paket om tre eller sex moduler. Jag sitter just nu på 3x2gb och det känns som att jag lika gärna kan lägga dem på hyllan och slänga i ett 4x4gb och ett 2x4gb-kit, men frågan är om min bräda klarar 24gb

När det gäller kompatibiliteten så kommer det fungera bra sålänge du har samma modell på stickorna över alla portar vilket betyder att du kan köpa ett 4x4gb-kit, sälja en sticka och slänga i resterande tre. Problemen tar vid när du börjar mixa storlekar, latensskillnader, spänningsskillnader och skillnader i hastighet. Det kan mycket väl funka ändå, men risken finns att dom inte vill spela med varandra.

Jag köpte 6 stycken 4 gigs stickor istället för att lösa det problemet. 24 gig för ~1100 pix.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Gäller det även minnen för bärbara? Just nu har jag inget behov av att uppgradera minnet på min, har 6GB och det klarar jag mig fint på. Men jag är nyfiken.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk

Detta är ett gyllene tillfälle för dem som tänker köpa 2011 system.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Blofeld:

Vad jag vet är mer minne inte samma sak som bättre. Naturligtvis beroende på vad man använder datorn till, men snabbare minne > mer minne, samt att det är viktigare att köra i tex. dual/triple channel än att fylla alla slottar med minnespinnar bara för att maxa mängden minne.

Lite som megapixel var för ett tag sedan. Säljtrick mao.

Såvida du inte använder datorn endast till att packa och packa upp arkiv så är mer minne betydligt mer användbart än snabbt minne.