Antec Performance P280

Permalänk
Rekordmedlem

Moderkortsdelen är ett steg fram, men framdelen med jättestegen att sätta diskar i är helt fel, så även fläktarna i toppen, de ger för mycket väsen för ett seriöst bygge, antecs fläktar brukar vara kassa också, och fläktkontrollern är ett skämt, de borde leverera med riktiga delar eller ta bort det.
De borda behållt underkammaren, reducerat till en optoplats, sätt i en bra temperaturstyrd fläktkontroller som tillåter stillastående fläktar och startar vid behov, haft minst en satadocka på utsidan haft 140mm fläkt på baksidan och en massa annat, jag känner att den här lådan är ett missfoster, vad finns det för låda nu om man vill ha en bra som går att bygga tyst i, man måste ju bygga lådan själv för att få till det, den här kräver mer jobb än de gamla lådorna, man måste troligen såga bort hårddisk fånerierna och göra nått eget för att få tyst kylning som fungerar.
Det har förvandlas till en mainstreamlåda med bra byggkvalitet, men tappat allt som gjorde det möjligt att bygga extremt tysta eller ljudlösa datorer.
Hoppas de rättar till de allvarliga barnsjukdomarna de har i den här serien och gör om framdelen totalt !

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att P280 är en besvikelse, P180 var en revolution när den kom, designen är fantastisk för att bygga tysta system i och det har gjorts genomtänkta val för att maximera luftflöde och styra luft/värme flöden. Nackdelen är att kabeldragningen blir lite meckig och inte alltid jättesnygg.

P280 är byggd enligt mall 1A som väldigt många andra chassin där man offrat ljudnivå för smidigare montering, vridit diskarna så att de tar mycket mer luft, tagit bort separata sektionen för nätagget. jag har hellre en låda som ät tyst men jobbig att bygga i än en bullrigare som det är lätt att bygga i. Jag bygger ny dator nån gång om året kanske men jag lever med ljudet alla dagar.

Blir nog ett Silverstone chassi nästa gång, även om deras designers verkar äta lite mycket magisk svamp ibland

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Därför att man inte kan öppna en högersvängd dörr när datorn ligger ner, samt att man då kan få den ur vägen när man bygger i datorn.
P18x har samma hängning av samma anledning.

Det påverkar förresten inte möjligheterna att öppna chassisidan då denna dras bakåt.

Fronten är mestadels en tunn aluminiumskiva, so what's your point?

Inte bara luckan jag menade, när han öppnade luckan det första jag tänkte på va Lidl, meshen, 5.25 platserna sen resten såg väldigt plastig och billig ut.

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta chassi stödjer Antec's egna supernätagg CP-850? Det kör ju med en annan formfaktor än ATX, nämnligen CPX. Mitt nuvarande Antec P183 stödjer det iaf.

Permalänk

Exalterad eller vad?

Håller dock inte med om att det ser ut att vara snäppet bättre än 650D(Titta inte min signatur:( ), då det inte har lika bra kylning med en dörr på framsidan, dock så är ju det där bättre om man tar ljudnivå framför kylning

Permalänk
Skrivet av qstoffe:

Frågan är om detta chassi stödjer Antec's egna supernätagg CP-850? Det kör ju med en annan formfaktor än ATX, nämnligen CPX. Mitt nuvarande Antec P183 stödjer det iaf.

Du har inte kollat på videon va?

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Du har inte kollat på videon va?

Jo men jag hörde inget nämnas om detta. Missade jag något eller?

Permalänk
Skrivet av irfaceless:

Detta är nog första gången som jag har sett Jonas så *Hypad/Upphetsad* över att få bygga i ett chassi

Så detta måste båda gott för Antec.

Jag tänkte precis den tanken, tror att Jonas tog en kopp kaffe för mycket.

Permalänk

Ser ju riktigt bra ut..

Visa signatur

Stationära: Intel i5 2500k @ 4.5 Ghz • Asus Sabertooth P67 • Asus 560 Ti DirectCU II TOP • Corsair Vengeance 8 GB • Corsair AX 750 • Fractal Design R3 White
Laptopen: Intel Core Duo T2300 @ 1.66 Ghz • 2 GB DDR2 @ PC2-5300

Permalänk
Medlem

Hittade recension av anandtech. Väldigt imponerande resultat som uppvisas på kylnings- och ljudförmågan måste jag säga. Blir nog ett sånt här till jul.

http://www.anandtech.com/show/5090/antec-p280-when-enthusiast...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rydisen:

Hittade recension av anandtech. Väldigt imponerande resultat som uppvisas på kylnings- och ljudförmågan måste jag säga. Blir nog ett sånt här till jul.

http://www.anandtech.com/show/5090/antec-p280-when-enthusiast...

Hur kan man tycka att det där är bra siffror på ljudnivå? låter mer än en tyst damsugare, -10dB så blir det anständigt, -15dB så börjar det bli bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När går sidan över till chassilexikon.se istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qstoffe:

Frågan är om detta chassi stödjer Antec's egna supernätagg CP-850? Det kör ju med en annan formfaktor än ATX, nämnligen CPX. Mitt nuvarande Antec P183 stödjer det iaf.

Läste precis på spcr att dom övergett CPX-standarden Då lär det dröja innan jag byter chassi för bättre nätagg än CP-850 går inte att köpa idag.

Permalänk
Medlem

Fronten får mig att tänka på djävulen. Kommer den inte i svart?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Underbar recension Jonas, chassit ser riktigt trevligt ut. Ett chassi som det påminner väldigt mycket om är Fractal Designs R3, som också är ett chassi som du nämner väldigt sällan. R3 kostar dessutom flera hundralappar mindre, men anser du att den högre prislappen motiveras av något hos P280, t.ex. byggkvaliteten, och finns det några fler fördelar mot ett R3?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk

Kommer den inte finnas i svart,den silvriga "gun metal" looken gillar jag inte riktigt

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem

Tycker helt seriöst att denna ser ut att vara en sämre(inte funktionsmässigt men design) version av p182(utöver den svarta insidan). Inte alls min smak... och då gillade jag p182!

Permalänk
Avstängd

Urrrrk. Jag har hängt upp min dator under skrivbordet för att få mer utrymme. Datorn sitter jättetätt mot bordet, man kan inte ens peta in en penna eller nånting där. On/off knappen sitter på taket av chassit, så jag kommer inte åt knappen. Jag kan inte använda detta chassi.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av saddam:

Urrrrk. Jag har hängt upp min dator under skrivbordet för att få mer utrymme. Datorn sitter jättetätt mot bordet, man kan inte ens peta in en penna eller nånting där. On/off knappen sitter på taket av chassit, så jag kommer inte åt knappen. Jag kan inte använda detta chassi.

Många moderkort går att ställa in så man startar med tangentbordet, ev nån knappkombination.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ljudnivån

Fråga till redaktionen: Ni nämnde att ljuddämpningen har ändrats sen p180:an. Är chassit ändå lika tyst (eller tystare?) än p180/182/183/190/193?

Permalänk
Avstängd

Jeg har brukt et Antec P182 kabinett i flere år nå og tenker at jeg vil bestemme meg for et P280 kabinett.

Vil nok kunne se fram til et mer romslig kabinett med P280, men synes kanskje de to viftene i toppen er overflødig for min egen del. På min P182 har jeg lagt en tykk bok på kabinettet, like over den demonterte vifta, slik at det kommer litt mindre støy fra kabinettet. Jeg har ellers to vifter med innsug foran og en vifte bak som skyver lufta ut, for å få overtrykk i kabinettet.

Heh, har ennå ikke fått tatt ut og rengjort strømforsyninga etter alle disse åra, pga. at det er så trang plass i P182 kabinettet.

Permalänk

Tycker det är lite konstigt att de tagit bort sidorna som fanns på P182/3. Känns lite för mycket som alla andra chassin nu! Sidorna på just P182/3 var ju lite det som gjorde chassit riktigt fint.

Annars så skulle jag vilja se att startknappen befinner sig någonstans mellan USB-portarna i fronten istället för ovanpå.

Angående fläktkontrollen, borde de inte kunna utnyttja de fasta 3-pinskontakterna i chassit och sedan sätta en potentiometer bakom luckan i fronten av chassit. Då slipper man ju ha den på en omständlig plats och slipper se den?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Sturdy... Måste jag säga! måste jag säga! måste jag säga!

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av PanicOutPut:

Tycker det är lite konstigt att de tagit bort sidorna som fanns på P182/3. Känns lite för mycket som alla andra chassin nu! Sidorna på just P182/3 var ju lite det som gjorde chassit riktigt fint.

Annars så skulle jag vilja se att startknappen befinner sig någonstans mellan USB-portarna i fronten istället för ovanpå.

Angående fläktkontrollen, borde de inte kunna utnyttja de fasta 3-pinskontakterna i chassit och sedan sätta en potentiometer bakom luckan i fronten av chassit. Då slipper man ju ha den på en omständlig plats och slipper se den?

Tre bra tankar som jag håller med om!

Det här är säkert ett bra chassi, men det känns lite mer "standard" än mitt P182. Ska jag byta upp mig lutar jag åt ett Silverstone Fortress FT02.
Inte för att dom är jämförbara prismässigt utan för att det här inte känns som någon rolig uppgradering.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Antec P280 verkar vara precis så bra som jag hoppats. Lite synd att Antec verkar ha skippat fläktarna och gummifastsättning som syndes på de första demo exemplaren. Ser inte heller ut att vara deras bästa ljudlösa fläktar som de pratade mycket om under första visningarna.

Summa sumarum, skulle verkligen kunna tänka mig att köpa P280.

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS HERO Z690 | Core i9 12900K | Corsair iCUE H150i ELITE LCD | Corsair 64GB (4x16GB) DDR5 5600MHz CL36 Dominator Platinum RGB | Samsung 980 Pro 2TB, Crucial P5 Plus 2TB, Kingston NV1 2TB M.2 NVMe, Samsung 870 QVO 4TB | MSI Geforce RTX 4090 SUPRIM Liquid X | Sound Blaster AE-9 | Corsair HX1500i | Logitech Z906 | DeepCool Quadstellar Infinity | Aorus FV43U + Ergotron LX | LG OLED42C2 + Ergotron LX | ACER Predator XB323U | LG UltraGear 27GP850 | Asus PG279Q | LG32GK850G-B | AOC U3277FWQ | 3xAOCQ3279VWF | Philips BDM4065UC

Permalänk

Bra recension, kanske blir att köpa en p280 =P
Jag gillar: "så nej, jag tänker inte hålla tyst" sen andas han inte på resten av det klippet =P

Visa signatur

"The real danger is not that computers will begin to think like men, but that men will begin to think like computers."
-Sydney J. Harris

Spela lite EVE Online!

Permalänk
Medlem

Trodde priset skulle bli högre faktiskt. Hade nog väntat mig runt 1600kr, så positivt. Blir nog ett P280 till nästa bygge.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att P183 framstår som ett mycket dyrare bygge i jämförelse med detta? Dessutom till samma affärspris

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Skulle jag btgga helt nytt skulle det nog bli denna var supernöjd med mitt tidigare P183.