Permalänk

Nätagg till mini-ITX?

Tjena!

Tänkte plocka ihop en HTPC som jag ska köra XBMC på. Kikade på detta chassi http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=990195 men ser att nätagg ej ingår, vad är det för några som passar? Har letat runt lite, men utbudet verkar extremt dåligt, eller kollar jag fel?

Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

M-itx ska ha externt nätagg(aka laptop laddare)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk

Ah okej.. ja då kanske det är enklare att köpa ett mer färdigt kit, t ex någon av Asrocks "boxar". Verkar knepigt att bygga egen om man vill ha den så liten som möjligt.

Permalänk
Medlem

De finns chassi för mini-itx som kommer med nätagg.

Exempelvis:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=555265

Här har du ett kit som bör passa till det chassi du länkade till.
http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h...

Permalänk
Medlem

Streacom har ju för övrigt en egen DC-DC adapter , inte för att jag tror att den på något sätt är bättre än den ovan föreslagna...

Streacom ST-150P 150W

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av LTsm:

M-itx ska ha externt nätagg(aka laptop laddare)

Det är ovanligt med mITX som har externt nätaggregat.

Bland prisjakts 102 mITX-moderkort med integrerad processor så står 7 listade som att de har externt nätaggregat.

Bland prisjakts 51 mITX-moderkort med vanliga processorsoklar så hittade jag 2 som var för externt nätaggregat. Där var det svårare att hitta dem för det gick inte att sortera ut dem utan man var tvungen att titta hur samtliga moderkort såg ut.

Lian li har ett mITX-chassi som vanliga ATX-nätaggregat passar i. Lian li

Annars finns det minst två mindre storlekar på nätaggregat, SFX och TFX.

Chassiet TS länkar till är nästan säkert för externt nätaggregat. Minst ett av asus moderkort och minst två av zotacs har medföljande nätadapter.(Bland moderkorten med integrerad cpu.)

Permalänk
Medlem

Köp ett Pico PSU ifrån t.ex. mini-itx.se

Bra kvalitet, och fungerar fin fint med min amd fusion. Kör själv med 80w, men var uppmärksam så att du inte köper modellen utan 4 pin moderkorts kontakten om du behöver den

Själva spänningsmoduleraren, dvs den delen som sitter inne i datorn är dubbelt så stor som 24 pin kontakten. Och nedtryckt så bygger den så att 24 pin kontakten blir dubbelt så hög som utan kontakt i sig.

Permalänk
Medlem

Jag kör med detta till min AMD fusion bräda (asrock E350M1):

http://mini-itx.se/picopsu80acdc12v5a60wadapter-p-392.html?cP...

Då har jag bara moderkort, ram samt en 60gb SSD disk i min htpc.

Som föregående sa, tänk på 4-pins kontakten till moderkortet, mitt moderkort använder ej en sådan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 5600X | Palit GameRock 2080 | 32GB ram | CoolerMaster NR200P | Sabrent M.2 NVME SSD Gen4 | Windows 11 Pro 64-bit | Dell S2721DGFA 27" 165Hz

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av LTsm:

M-itx ska ha externt nätagg(aka laptop laddare)

Det är inte en laddare, vare sig om den sitter i en laptop eller i en stationär dator. Det är en transformator, inget annat.

Skrivet av bjjb:

Det är ovanligt med mITX som har externt nätaggregat.

Bland prisjakts 102 mITX-moderkort med integrerad processor så står 7 listade som att de har externt nätaggregat.

Bland prisjakts 51 mITX-moderkort med vanliga processorsoklar så hittade jag 2 som var för externt nätaggregat. Där var det svårare att hitta dem för det gick inte att sortera ut dem utan man var tvungen att titta hur samtliga moderkort såg ut.

Lian li har ett mITX-chassi som vanliga ATX-nätaggregat passar i. Lian li

Annars finns det minst två mindre storlekar på nätaggregat, SFX och TFX.

Chassiet TS länkar till är nästan säkert för externt nätaggregat. Minst ett av asus moderkort och minst två av zotacs har medföljande nätadapter.(Bland moderkorten med integrerad cpu.)

Det är ytterst vanligt med "externa" nätaggregat, omvandlaren är den delen som är extern. Det kallas för picoPSU.
Moderkorten du nämner har pluggen i I/O-panelen, chassit som är länkat i OP har ett hål ovanför moderkortet där du gängar in picoPSU-pluggen. Därmed är mysteriet löst.

Till TS;
Jag använder mig utav http://mini-itx.se/picopsu150xtacdc12v125a150wadapter-p-477.h... och det fungerar alldeles ypperligt till mer tungdrivna mediamaskiner.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite, då jag har frågor som gäller samma saker..

Finns det något problem att köra ett 60w PicoPSU till en dator med ett mATX-moderkort?

Förutsättningarna är annars de samma, 2,5" 5400rpm hårddisk två minnen, integrerad grafik i 2120T processor!

Alltså, drar ett mATX-moderkort mer ström än motsvarande mini-ITX?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjjb:

Det är ovanligt med mITX som har externt nätaggregat.

Med "mITX" menar jag i det här fallet moderkort i formatet mini-ITX.

Skrivet av JaZid:

...

Det är ytterst vanligt med "externa" nätaggregat, omvandlaren är den delen som är extern. Det kallas för picoPSU.
Moderkorten du nämner har pluggen i I/O-panelen, chassit som är länkat i OP har ett hål ovanför moderkortet där du gängar in picoPSU-pluggen. Därmed är mysteriet löst.

...

Med "moderkort för externt nätaggregat" menar jag personligen sådana som har spänningsregulatorer monterade på moderkortet och via I/O-panelen tar in en nedtransformaterad spänning.

Att det går att använda picoPSU till ett moderkort anser jag inte kvalificerar det till att kallas "för externt nätaggregat" för då skulle ju alla moderkort vara det. För mig veterligen finns det inga hinder att använda picoPSU med till exempel ATX-moderkort så länge man har nog strömsnåla komponenter.

Av den anledningen skrev jag att det var ovanligt, när bara 9 av ~150 moderkort har ingång för en spänningsadapter.

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att filtrera fram dessa på prisjakt? Jag letade en stund och lyckades aldrig hitta något sådant filter.

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dava:

Hur gör man för att filtrera fram dessa på prisjakt? Jag letade en stund och lyckades aldrig hitta något sådant filter.

Sök på picoPSU... De flesta verkar inte indexerade.

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Jo, picoPSU hittade jag. De är inte indexerade så man får upp dem i sökresultatet och måste själv jämföra priser

Men det jag letar efter är moderkort med inbyggd strömförsörjning, där man kopplar en transformator direkt till en port på baksidan.. Så har jag det nu och det är väldigt smidigt!

Edit: Hittade det, det går bara att filtrera om man väljer Moderkort med inbyggd CPU, de med inbyggt är så dyra att man lika gärna kan köpa ett PicoPSU...

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Det är inte en laddare, vare sig om den sitter i en laptop eller i en stationär dator. Det är en transformator, inget annat.

Ska man vara riktigt kinkig är det faktiskt en likriktare också. Och lite annat med.

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av mix_room:

Ska man vara riktigt kinkig är det faktiskt en likriktare också. Och lite annat med.

Det anser jag vara ganska självklart, men kanske uttryckte mig lite dumt.

Det är fortfarande ingen laddare i vilket fall.