Permalänk

Kylpasta

Har en tub kylpasta gjord på grafit som jag fick från jobbet. Undrar om den skulle funka bra som kylpasta för min CPU? Har en intel Q6600, tror jag...
pastan har en värmeledningsförmåga på 10.5 W/mK vilken jag antar är bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Har en tub kylpasta gjord på grafit som jag fick från jobbet. Undrar om den skulle funka bra som kylpasta för min CPU? Har en intel Q6600, tror jag...
pastan har en värmeledningsförmåga på 10.5 W/mK vilken jag antar är bra?

kolla först två saker
ett att den inte är som ett lim och stelnar eller att den är gammal (kan det bli gammalt ?)
två kolla max och min temp som den tål för det kan sluta med en smäll (kusins burk så flög kylaren av pga att det var ett plasthölje som satt fast på processorfläkten men även för att kylpastan stelnat var stenhårt och jag fick slipa av med kniv och sen en tandborste för och få bort det (var ungefär som smältlim och få bort fast hårdare) (kass kvalitet på det och legat öppet under ett par timmar)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

kolla först två saker
ett att den inte är som ett lim och stelnar eller att den är gammal (kan det bli gammalt ?)
två kolla max och min temp som den tål för det kan sluta med en smäll (kusins burk så flög kylaren av pga att det var ett plasthölje som satt fast på processorfläkten men även för att kylpastan stelnat var stenhårt och jag fick slipa av med kniv och sen en tandborste för och få bort det (var ungefär som smältlim och få bort fast hårdare) (kass kvalitet på det och legat öppet under ett par timmar)

Ok Nee den är inte gammal då vi fick in den i juli. Bra kvalitet tror jag det är för att allt vi har beställt ifrån ELFA har varit grymt bra.
Arbetstempen var mellan -40 och 180 grader C.

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-861-54&t...

Permalänk

Hur bra är kylpastan gentemot de du kan hitta i webhallen och inet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

Hur bra är kylpastan gentemot de du kan hitta i webhallen och inet?

Skaffa en tub MX2 och testa bägge. Skulle vara intressant och se vilken av dem som presterar bäst.

Hur som helst, då det faktiskt är kylpasta så lär det fungera acceptabelt och processorn lär knappast brinna upp. Tittar man bara på priset så borde det vara bästa pastan på marknaden.

Permalänk
Medlem

Arctic Cooling MX-3 är en ny kylpasta med kolpartiklar som lovar hög värmeledningsförmåga (8,2 W/mK)

Värmepasta, grafitfylld Spruta 20 ml, WLPG 20 från Elfa.
Värmeledningsförmåga 10.5 W/mK

Mer info.
http://www.sweclockers.com/recension/5989-kylpastor-2007/3

Permalänk
Medlem

20ml låter som overkill jag kan inte göra slut på 3.5ml's tuber

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

haha japp det är mycket! plus jag har två! hahaha
testade och den sänkte min temp med ca 2-3 grader så woho!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

haha japp det är mycket! plus jag har två! hahaha
testade och den sänkte min temp med ca 2-3 grader så woho!

/gief tub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakmonstr3t:

haha japp det är mycket! plus jag har två! hahaha
testade och den sänkte min temp med ca 2-3 grader så woho!

Vart köpte företaget dem? /Kan inte du plocka hem några och sälja?

Edit: Hittade http://service.conrad.se/swe/tp.php?recordID=181174 , är det sån du fick?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Japp ett sådant! Njaaa de jag har är de ända vi köpte in för ett projekt som är slut haha köpte lite för mycket ops! Men den är riktigt svår att smeta på må jag säga