Varmt HD5770, bör jag vara orolig?

Permalänk
Medlem

Varmt HD5770, bör jag vara orolig?

Tjenare,

Jag sitter med ett Radeon HD5770(ati) i burken just nu och har märkt på senare tid att de har varit väldigt varmt. Medans jag skriver detta så ligger det på en temp på ca 82 grader(C). Det är enligt CCC(cata control center). I vanliga fall brukar det Idle på ca 48-58 grader. Och när jag börjar belasta det genom att t.ex. så drar det lätt upp runt 100.

De jag spelar är mest LoL och då är de inga höga grafikinställningar eller några större upplösningar. Fläkten på grafikkortet ligger på 45% i vanliga fall och så har jag 2 andra fläktar som spottar kall luft på graffet. Kortet är inte överklockat. Jag har också dragit över kortet med damsugaren/tryckluft så mycket jag har vågat då jag har hittat ett de brukar vara ett vanligt problem.

Datorn har hängt sig ngn gång då tempen på kortet har smugit upp sig över 100 grader och då har de bara varit till att starta om så har de funkat. Jag kan få ner tempen på kortet med ca 10 grader. Men då är det max på alla fläktar i burken som gäller(ett jävla oljud blir det). Tänkte ifall några här på forumet hade några idéer om kanske ett litet tystare alternativ till att få ner värmen, eller ska jag börja leta efter ett nytt grafikkort?

Mvh Thommy Simonsson

Permalänk

Tanka ner MSI afterburner och gör lite inställnignar på Grafikkortet t ex att vid 90% ska fläktarna gå på 80% eller dylikt alternativt öka dem mauellt innan spelandet.

100 Grader är ingen fara men vid 24/7 bruk är lägre grader något att rekomendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Tjenare,

Jag sitter med ett Radeon HD5770(ati) i burken just nu och har märkt på senare tid att de har varit väldigt varmt. Medans jag skriver detta så ligger det på en temp på ca 82 grader(C). Det är enligt CCC(cata control center). I vanliga fall brukar det Idle på ca 48-58 grader. Och när jag börjar belasta det genom att t.ex. så drar det lätt upp runt 100.

De jag spelar är mest LoL och då är de inga höga grafikinställningar eller några större upplösningar. Fläkten på grafikkortet ligger på 45% i vanliga fall och så har jag 2 andra fläktar som spottar kall luft på graffet. Kortet är inte överklockat. Jag har också dragit över kortet med damsugaren/tryckluft så mycket jag har vågat då jag har hittat ett de brukar vara ett vanligt problem.

Datorn har hängt sig ngn gång då tempen på kortet har smugit upp sig över 100 grader och då har de bara varit till att starta om så har de funkat. Jag kan få ner tempen på kortet med ca 10 grader. Men då är det max på alla fläktar i burken som gäller(ett jävla oljud blir det). Tänkte ifall några här på forumet hade några idéer om kanske ett litet tystare alternativ till att få ner värmen, eller ska jag börja leta efter ett nytt grafikkort?

Mvh Thommy Simonsson

Montera om kylningen, byt ut kortet på garantin eller sälj skiten till någon med bättre ventlerad låda?! Är det fabriksöverklockat kan du ju alltid klocka ner det/sänka spänning t.ex. Men det låter ju som att något är fel faktiskt. Eller ett måndags-ex.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Jag har default inställningar på kortet och fläkten går på 85%, nu idlar den på ca 60 grader. Kopplar jag in min andra skärm hoppar den upp till en idle på ca 77 grader. Håller på att plocka ner msi afterburner just nu.

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/5321303/arctic-cooling-accelero-l2...

Om du tycker det är kul att meka lite så rekommenderar jag denna kylaren.

Ca 10grader kallare för mig och Mycket tystare. bytte till denna kylaren på mina två ref 5770.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem

Okej jag drog hem MSI och började ändra lite. Men den enda inställningen som gjorde ngn som helst skillnad på värmen var när jag ökade "core volten" då åkte tempen ner till 86 gradet. Förklaring ngn?

Permalänk

Har du rengjort datorn från damm?

Permalänk
Medlem

Jadå, damsugare och tryckluft

Permalänk
Medlem

Körde den just i MSI Kombuster(?) Datorn gick stabilt i ca 35sek sen ökade värmen och kom upp i ca 114c. Sen dog den, är kombuster ngt att lita på vad det gäller tempen den visar?

Permalänk
Skrivet av Reddie44:

Körde den just i MSI Kombuster(?) Datorn gick stabilt i ca 35sek sen ökade värmen och kom upp i ca 114c. Sen dog den, är kombuster ngt att lita på vad det gäller tempen den visar?

hade vi snackat 100c så hade jag sagt att det var smått oroande med 114c tyder nog på att det är nått fel.

Permalänk
Medlem

Mitt 5770 kort ligger på 42C i skrivande stund. Har överklockat det till och med så något måste ju vara fel, skicka tillbaka till dom du köpte det ifrån?

Permalänk
Skrivet av cALLEE-:

Mitt 5770 kort ligger på 42C i skrivande stund. Har överklockat det till och med så något måste ju vara fel, skicka tillbaka till dom du köpte det ifrån?

Överklockning utan att ändra strömtillförsel medför sällan någon direkt värmeökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Tjenare,

Jag sitter med ett Radeon HD5770(ati) i burken just nu och har märkt på senare tid att de har varit väldigt varmt. Medans jag skriver detta så ligger det på en temp på ca 82 grader(C). Det är enligt CCC(cata control center). I vanliga fall brukar det Idle på ca 48-58 grader. Och när jag börjar belasta det genom att t.ex. så drar det lätt upp runt 100.

De jag spelar är mest LoL och då är de inga höga grafikinställningar eller några större upplösningar. Fläkten på grafikkortet ligger på 45% i vanliga fall och så har jag 2 andra fläktar som spottar kall luft på graffet. Kortet är inte överklockat. Jag har också dragit över kortet med damsugaren/tryckluft så mycket jag har vågat då jag har hittat ett de brukar vara ett vanligt problem.

Datorn har hängt sig ngn gång då tempen på kortet har smugit upp sig över 100 grader och då har de bara varit till att starta om så har de funkat. Jag kan få ner tempen på kortet med ca 10 grader. Men då är det max på alla fläktar i burken som gäller(ett jävla oljud blir det). Tänkte ifall några här på forumet hade några idéer om kanske ett litet tystare alternativ till att få ner värmen, eller ska jag börja leta efter ett nytt grafikkort?

Mvh Thommy Simonsson

kika över skruvarna på kylaren på grafikkortet (fick spänna mina så sjönk kortet ner i temperatur )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reddie44:

Tjenare,

Jag sitter med ett Radeon HD5770(ati) i burken just nu och har märkt på senare tid att de har varit väldigt varmt. Medans jag skriver detta så ligger det på en temp på ca 82 grader(C). Det är enligt CCC(cata control center). I vanliga fall brukar det Idle på ca 48-58 grader. Och när jag börjar belasta det genom att t.ex. så drar det lätt upp runt 100.

De jag spelar är mest LoL och då är de inga höga grafikinställningar eller några större upplösningar. Fläkten på grafikkortet ligger på 45% i vanliga fall och så har jag 2 andra fläktar som spottar kall luft på graffet. Kortet är inte överklockat. Jag har också dragit över kortet med damsugaren/tryckluft så mycket jag har vågat då jag har hittat ett de brukar vara ett vanligt problem.

Datorn har hängt sig ngn gång då tempen på kortet har smugit upp sig över 100 grader och då har de bara varit till att starta om så har de funkat. Jag kan få ner tempen på kortet med ca 10 grader. Men då är det max på alla fläktar i burken som gäller(ett jävla oljud blir det). Tänkte ifall några här på forumet hade några idéer om kanske ett litet tystare alternativ till att få ner värmen, eller ska jag börja leta efter ett nytt grafikkort?

Mvh Thommy Simonsson

skulle faktiskt rekommendera dig i att inte göra någonting, bara låt det gå på tills det går sönder, kostar inte allt för mycket med ett grafikkort i dagsläget i den prestandaklassen ändå (600-800kr)

Permalänk

Lite gammal tråd kanske men jag gör ett försök.

Jag har liknande problem med samma kort (ej överklockat) med hyffsat hög temperatur på runt 80-85 grader vid belastning och kanske runt 65 i idle. Mitt problem är att jag kan spela spel, men efter ca 20-30 min kraschar de. Kvittar nästan vilket spel jag spelar, och då har ändå temperaturen legat där runt 80-85 nästan hela tiden. Kan det vara grafikkortets fel att det kraschar hela tiden, eller kanske t.o.m drivrutinerna då de har som vana att krascha lite då och då eller starta om sig när skärmen blir svart några sekunder. Dessutom så upplever jag en massa grafiska buggar lite titt som tätt med schackrutemönster som blinkar på olika ställen på skärmen, eller att skärmen ibland tar sig an en slumpmässig färg i några sekunder innan den blir normal igen.

Dags att kika på ett nytt kort kanske. Jag kanske ska prova att dra upp fläkthastigheten också. Alla sorters förslag är välkomna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammerslay:

Lite gammal tråd kanske men jag gör ett försök.

Jag har liknande problem med samma kort (ej överklockat) med hyffsat hög temperatur på runt 80-85 grader vid belastning och kanske runt 65 i idle. Mitt problem är att jag kan spela spel, men efter ca 20-30 min kraschar de. Kvittar nästan vilket spel jag spelar, och då har ändå temperaturen legat där runt 80-85 nästan hela tiden. Kan det vara grafikkortets fel att det kraschar hela tiden, eller kanske t.o.m drivrutinerna då de har som vana att krascha lite då och då eller starta om sig när skärmen blir svart några sekunder. Dessutom så upplever jag en massa grafiska buggar lite titt som tätt med schackrutemönster som blinkar på olika ställen på skärmen, eller att skärmen ibland tar sig an en slumpmässig färg i några sekunder innan den blir normal igen.

Dags att kika på ett nytt kort kanske. Jag kanske ska prova att dra upp fläkthastigheten också. Alla sorters förslag är välkomna.

kortet som är påväg och ge upp skulle jag tro gör en egen fläktkurva i msi afterburner och dra ner överklockningen (om kortet nu har det har för mig att kortet ska gå i 850 mhz och 1200 på minnet (var ett tag sen jag hade kortet själv då det nu sitter i farsans burk )

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Japp, antagligen på väg att ge upp. Men jag ska i alla fall kika på fläktinställningarna tror jag. Tack för ditt svar!