byNet är det någon som har erfarenheter av dem

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

byNet är det någon som har erfarenheter av dem

Jag fick ett medelande om att det kommer att byggas ut med fiber i samband med att grävningar för vatten och avlopp ska göras till ett närliggande samhälle så jag ska kunna fiberansluta villan, det var väldigt positivt och i grevens tid, eftersom jag just fick ett erbjudande av telia att förlänga/byta till vdsl, men fiber är ju roligare alla dar i vecckan
Det är byNet som ska ha fiberkopplingen och jag undrar om det är någon som haft med dem att göra och har synpunkter på dem?
Jag lär ansluta huset nästan oavsett ändå, eftersom det är en så pass viktig sak vid ev försäljning och dessutom så är det ju alltid roligt med lite ljus i huset
Men någon kanske vet nått om dem eller har synpunkter på vad men ska hålla koll på, eller tjata om i deras avtal?
anslutningskostnaden verkar hamna kring 20-35kkr inkl moms, före bidrag. och en trippelplay anslutning kring 300kr /månad.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Där jag somnar
Registrerad
Maj 2010

Vad jag förstått så är inte byNet någon internetleverantör utan ett företag som hjälper till att få fiber från en punkt i "närheten" till din egen tomt. Sen tycker jag att 20-35 000kr låter en aning dyrt för det verkar som om man sen även kommer få betala biten från tomtgränsen in till huset också utöver dessa 20-35000kr(kan ha fel). Har aldrig hört talas om dem innan. Står det i det papper du fått att det är dem som kommer vara din internetleverantör?
tror i så fall att dem ansluter till någon annan eftersom det är rätt omfattande att bygga sig ett eget nät.

Idag ska jag göra ingenting, Jag gjorde det igår också men blev inte färdig!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag har fått en första info och det ska komma mera detaljer, framdragningen är till tomtgräns, och priset är "ca före de bidrag som finns" gräva på tomten kan man göra med rotavdrag, eller själv, jag har inte långt, i värsta fall ca 5m, i bästa ca 2m, jag har inte så mycket mer info från dem nu, men det kommer mera, men jag var intresserad av om nån har haft med dem att göra och synpunkter att tänka på, och om man ska fråga nått speciellt.
Vem som står som isp vet jag inte, men det klarnar nog snart eftersom de ska informera mera och svara på frågor.

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2002
Skrivet av mrqaffe:

Jag har fått en första info och det ska komma mera detaljer, framdragningen är till tomtgräns, och priset är "ca före de bidrag som finns" gräva på tomten kan man göra med rotavdrag, eller själv, jag har inte långt, i värsta fall ca 5m, i bästa ca 2m, jag har inte så mycket mer info från dem nu, men det kommer mera, men jag var intresserad av om nån har haft med dem att göra och synpunkter att tänka på, och om man ska fråga nått speciellt.
Vem som står som isp vet jag inte, men det klarnar nog snart eftersom de ska informera mera och svara på frågor.

Får man fråga hur det gick, vad kostade det etc? Vi har nu en första kontakt med bynet där jag bor nu.

27" 3,06 c2d imac

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009
Skrivet av GiD:

Får man fråga hur det gick, vad kostade det etc? Vi har nu en första kontakt med bynet där jag bor nu.

Det har ändrats rejält under resans gång, Bynet vill inte göra jobbet för de tyckte vi var för få så de drog sig ur, så vi organiserade ihop det själva, sedan blev det strul med anslutningen mot kommunens stadsnät för det blev en ny chef där och då skulle bara tätorten anslutas och inget utanför, men nu är allt snart klart, fibern har varit indragen sedan förra hösten men pga strulet med stadsnätet så har vi inte fått ljus i fibern än, nu i morgon natt ska det byggas om i telestationen och den änden av fibern ska vara helt inkopplad 3 april och 7-8de ska fiberkonvertrarna in i husen så då är det funktionellt.
Föreningen har fått fler medlemmar så kostnaden har gått ner, vi som var med från början har fått en återbetalning så installationskostnaden ligger just nu på 18 000 men eftersom det förmodligen tillkommer flera inom något år så blir det nog billigare än så med tiden.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Halmstad
Registrerad
Jul 2002

Tack för ett snabbt svar!
Får se hur det går för oss, vi har möte två nästa vecka.

27" 3,06 c2d imac

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kommer nog att lösa sig, det gick bra för oss trotts strulet, det har bar tagit längre tid än det var tänkt från början.