Permalänk
Skrivet av Ala_95:

Fick små gummiringar mellan tänderna idag. Det var faktiskt inte så illa som jag hade trott att det skulle vara. Känner knappt av dom. Det enda som känns är ungefär som att man fått något mellan tänderna och att det därför "spänner" lite. Men ska inte ha dom så länge så...

Minns att det var som värst dagen efter.. hade dem i cirkus en vecka innan det var dags för det kromade insuget!
Lycka till!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lopphunden:

Minns att det var som värst dagen efter.. hade dem i cirkus en vecka innan det var dags för det kromade insuget!
Lycka till!

Jo, jag ska ha dom en vecka jag också. Eller ja, tror att det är dags på torsdag nästa vecka.

Känns som att dom ska fara ut när jag borstar tänderna ikväll, men vi får väl se

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Första veckan till ~ tre första månaderna = suger
Resten = den har växt fast i dig och det känns minst lika konstigt att ta bort den som när du satte dit den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Första veckan till ~ tre första månaderna = suger
Resten = den har växt fast i dig och det känns minst lika konstigt att ta bort den som när du satte dit den.

Kan tänka mig att det är så.

Känner av lite mer av gummiringarna nu, speciellt på högra sidan. Känns som att en tand som redan pekar lite inåt trycks ännu mer inåt. Aja, ska bara dom i en vecka så får väl stå ut och hoppas att det blir bättre mot slutet.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ala_95:

Kan tänka mig att det är så.

Känner av lite mer av gummiringarna nu, speciellt på högra sidan. Känns som att en tand som redan pekar lite inåt trycks ännu mer inåt. Aja, ska bara dom i en vecka så får väl stå ut och hoppas att det blir bättre mot slutet.

Det jävliga med tandställning är dock att varje gång man äter någe ''klibbigt godis'', / Kött eller liknande så fastnar det. Vilket är sjukt irriterande.
Jag är själv 16 ½ år gammal och blev precis av med mig tandställning i veckan. Har haft den i 3 ½ år, och kan säga att de första veckorna är inge vidare, men man vänjer sig mer och mer för varje dag. Till slut tänker du inte ens på det.
Tips är att undvika sega choklad godisar som tex Dumle / lös godis osv.. Jag slutade helt med lösgodis och sådant när jag fick min, underlättande en hel del.
Lycka till

Mvh,
Patrik

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Det jävliga med tandställning är dock att varje gång man äter någe ''klibbigt godis'', / Kött eller liknande så fastnar det. Vilket är sjukt irriterande.
Jag är själv 16 ½ år gammal och blev precis av med mig tandställning i veckan. Har haft den i 3 ½ år, och kan säga att de första veckorna är inge vidare, men man vänjer sig mer och mer för varje dag. Till slut tänker du inte ens på det.
Tips är att undvika sega choklad godisar som tex Dumle / lös godis osv.. Jag slutade helt med lösgodis och sådant när jag fick min, underlättande en hel del.
Lycka till

Mvh,
Patrik

Lösgodis har jag redan slutat med för länge sedan, det enda godis jag äter, och det är sällan det händer, är mörk choklad. Hur är det med russin?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Som kuriosa kan nämnas att detta med tandställning inte alls är så självklart i andra delar av världen. I Japan så struntar man oftast i det då en ojämn tandrad ses som charmigt och avväpnande. Titta på många japanska skönheter och du förstår vad jag menar. Vissa är fullständigt oemotståndliga.

Kom ihåg att man oftast blir mera älskad för sina svagheter än styrkor!

Visa signatur

Every take-off is optional. Every landing is mandatory.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memento mori:

Som kuriosa kan nämnas att detta med tandställning inte alls är så självklart i andra delar av världen. I Japan så stuntar man oftast i det då en ojämn tandrad ses som charmigt och avväpnande. Titta på många japanska skönheter och du förstår vad jag menar. Vissa är fullständigt oemotståndliga.

Fan, jag skulle ha bott i japan dom senaste 16 åren då

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Ska även jag skaffa tandställning... har varit och tagit gipsformar så väntar nu på att dom ska ta in mig för info.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Fan, jag skulle ha bott i japan dom senaste 16 åren då

Om jag hade åkt till Japan hade jag blivit äcklig och väpnad!

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2

Permalänk
Medlem

Ska även jag skaffa tandställning, tyvärr
Dock har jag inte fått vetat vad jag ska ha för tandställning efter 7år(15 nu) och ska skaffa efter jag är typ 18.. Fyfan inte vill jag betala för det
Bara för att vänta om "tandraderna" ska återgå till sin vanliga "form" :/

Permalänk
Hedersmedlem

Hade för en massa år sedan en skena på insidan av ovankäken som inte gjorde något vettigt, det blev ingen skillnad. Nu är min nya tandläkare orolig för en av tänderna som tandställningen satt i, eftersom tanden har börjat mörkna. Trevligt, nu blire bra tandläkarräkningar på grund av något skit den förra gjorde för tio år sedan.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem

Fick tandställningen idag. Själva proceduren att sätta dit den var jobbigare än jag trodde den skulle vara, men bara att härda ut...
Men nu sittter den där och har gjort det sen 3-tiden idag. Känns väldigt konstigt och ovant. Lite öm på kinden längst in på båda sidor, men det har blivit lite bättre. Klämt i mig yoghurt, banan och lite fläskpannkaka sedan dess och det har gått bra (men känts jäkligt mysko). Känns konstigt när man pratar också, men man vänjer sig väl...
Inte behövt någon värktablett än så länge och lär inte behöva någon idag, jag får se hur morgondagen blir...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ala_95:

Fick tandställningen idag. Själva proceduren att sätta dit den var jobbigare än jag trodde den skulle vara, men bara att härda ut...
Men nu sittter den där och har gjort det sen 3-tiden idag. Känns väldigt konstigt och ovant. Lite öm på kinden längst in på båda sidor, men det har blivit lite bättre. Klämt i mig yoghurt, banan och lite fläskpannkaka sedan dess och det har gått bra (men känts jäkligt mysko). Känns konstigt när man pratar också, men man vänjer sig väl...
Inte behövt någon värktablett än så länge och lär inte behöva någon idag, jag får se hur morgondagen blir...

Har själv haft tandställning, i två omgångar faktiskt. En gång i 18 månader när jag var 14-15 och nu när jag är 26 i ytterligare 18 månader. Slarvade med bettskenan första gången (som man får efter man plockat ut rälsen) så tänderna gick tillbaks till sitt ursprungliga läge. Surt att behöva slanta upp egna pengar andra gången men man får väl skylla sig själv.. Har iaf precis plockat av den för andra gången nu, ljuvligt skönt.

Det lär nog dröja ett par veckor upp till en månad innan du vant dig vid skiten, sen glömmer man i princip bort den och alla trix och knep man kommer på för att hålla den ren från matrester kommer gå på rutin. Du lär även vara öm en vecka eller två i både tänder och tandkött/kinder, samt efter varje gång tandläkaren spänt rälsen. Ett rent helvete att äta hårda grejer i början som du säkert har märkt eller kommer märka. Är ju ingen tandläkare, men hård tandborste med långa strån och munskölj 2ggr/dag funkade fint för mig. Frågor på det?

Visa signatur

Vetenskap.

Permalänk
Medlem

Hua, ont i framtänderna nu kan jag säga! Men tuggtänderna där bak känns bra, det var värre när jag hade dom där gummiringarna förra veckan för då kunde man inte tugga ett skit
Fick en mjuk tandborste hos tandläkaren igår som jag använder nu för jag är så öm, och sedan använder jag munskölj då.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Dag två idag. Går att äta saker så länge det är små bitar och att jag tuggar längst bak på vänster sida. Har riktigt ont i dom 6 främre tänderna, tagit någon värktablett för det.
Även utnyttjat vaxet jag fick med, fick lite ont på kinderna så jag kletade dit lite.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Det kommer gå över efter ett par dagar

Vaxet är enligt mig rätt "onödigt". Du kommer skära upp dig vilket fall som helst och ju mer/tidigare är bättre vilket gör att kinderna vänjer sig lite och till slut så försvinner de obehagliga och vassa när det väl läkt efter första såren. Bara jobbigt att hålla på krångla med vaxet

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

Det kommer gå över efter ett par dagar

Vaxet är enligt mig rätt "onödigt". Du kommer skära upp dig vilket fall som helst och ju mer/tidigare är bättre vilket gör att kinderna vänjer sig lite och till slut så försvinner de obehagliga och vassa när det väl läkt efter första såren. Bara jobbigt att hålla på krångla med vaxet

Så kan man ju också se det, men tar hellre den smärtan när smärtan i tänderna lagt sig lite.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Gummiringar nu i början av januari, önska mig lycka till?
Hur fästs dom förresten?

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Hur fästs dom förresten?

jag har för mig jag hade sådana när jag var mindre, men är inte helt 100:)

Lycka till med dom iallfall, och det kommer gå bra! (dock vet jag inte hur dom fästes):)

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Konichiwa:

Hur fästs dom förresten?

Det är väldigt små ganska hårda gummiringar. Dom kilar typ in dom mellan tänderna. Det var nästan jobbigare än tandställningen tyckte jag
Har gått en vecka och en dag nu för mig och jag tänker knappt på att tandställningen är där. Lite jobbigt är det när man äter i och med att det fastnar lite, annars går det bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Otur... Vid middagen idag så kände jag att allra längst in på vänstra sidan så hade tråden lossnat från allra innersta fästet. Ingen som gör ont eller skaver, men drygt att det lossnar. Lär väl få blir den 20 mil tur och retur resa på måndag för att rätta till det...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Otur... Vid middagen idag så kände jag att allra längst in på vänstra sidan så hade tråden lossnat från allra innersta fästet. Ingen som gör ont eller skaver, men drygt att det lossnar. Lär väl få blir den 20 mil tur och retur resa på måndag för att rätta till det...

Går rätt lätt att pilla tillbaks, särskilt på de längst bak då det bara är som en tunnel och inga ringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Går rätt lätt att pilla tillbaks, särskilt på de längst bak då det bara är som en tunnel och inga ringar.

Något som du tror man kan försöka sig på själv? Jag kan inte riktigt se hur det ser ut där bak, finns det någon bra bild här på internet?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Något som du tror man kan försöka sig på själv? Jag kan inte riktigt se hur det ser ut där bak, finns det någon bra bild här på internet?

Jag gjorde det själv många gånger. Iofs kan det ju finnas olika typer av tandställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bourne94:

jag har för mig jag hade sådana när jag var mindre, men är inte helt 100:)

Lycka till med dom iallfall, och det kommer gå bra! (dock vet jag inte hur dom fästes):)

Mjo hoppas de

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Nostalgi. Sköna tider de där. Brorsan skrämde upp mig som fan att de skulle göra ont som fan och jag var livrädd.
Väl på plats hemma några timmar efter sättning av tågrälsen satt jag glatt och hävde i mig en påse chips.

Hade aldrig ont faktiskt, sög till lite i käften när de spände åt en gång bara.
Resultatet blev i alla fall grymt.

Visa signatur

» Bytt namn ifrån "cyme"
» Citera mig vid svar så jag hittar tillbaka!
» Gillar du Trance/Vocal-Trance? Spana in min playlist på Spotify här.

Permalänk
Medlem

Jodå det går bättre än jag hade trott faktiskt.
Det enda jag inte äter numera är müslin på morgonen, den är lite väl hård och fastnar i tänderna. Har dock börjat skava lite skinn på läppen vid framtänderna senaste två dagarna, men det lär väl bättra sig.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk
Medlem

Lite update

Müsli på morgonen går bra numera. Var iväg och spände idag och då kändes det som att tänderna skulle fara till Nya Zealand, men det känns faktiskt förvånansvärt okej nu. Bara lite öm i framtänderna och på högra sidan, men det går bra att äta.

Det här med tandställning var faktiskt inte så jobbigt som jag hade trott att det skulle vara.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000

Permalänk

Tandställning är ett helvete.
Men du får himmelska tänder sen