Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2005

Hackar i 720p

Tjenare, det är så att jag har nyligen inhandlat en Zotac mediaspelare , ni vet MiniITX varianterna. Har stoppat in 4gb ddr3 samt en simpel 2,5" sata hdd.

Den ska ju klara att spela upp 1080p men tillochmed i 720p så hackar filmerna ibland, speciellt vid intensiva scener så stannar det och blir mosaik bilder och sedan hackar frammåt.

Kan ni ha någon förklaring? Jag har testat XBMC, VLC samt WMP.... har dock inte några speciella codecs.

MYCKET tacksam för svar.

// Provve

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Jönköping
Registrerad
Okt 2010

låter som att du inte har DXVA aktiverat. testa att tanka ner Media Player Classic och se om det fungerar (DXVA är enablat direkt i Media player classic) http://mpc-hc.sourceforge.net/

<-Spel Dator-> CPU: Intel I7 3770K@4.7Ghz| CPU Kylare: Noctua U14S | MB: Asus P8Z77-M Pro | RAM: 16GB | HDD: Samsung 830 128gb | GPU: Zotac GTX 980
<-Streaming Dator-> CPU: Intel I7 4930K@4.4Ghz| CPU Kylare: Dark rock pro 2 | MB: Asus Rampage VI black edition | RAM: 16GB | HDD: Samsung 830 128gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2005
Skrivet av Zienx:

låter som att du inte har DXVA aktiverat. testa att tanka ner Media Player Classic och se om det fungerar (DXVA är enablat direkt i Media player classic) http://mpc-hc.sourceforge.net/

Tack för ett snabbt svar, skall testas direkt efter jobbet!

// Provve

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skara
Registrerad
Jan 2009

Det skall fungera i XBMC och VLC också, bara bocka för "använd hårdvaruacceleration" under inställningar!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Maj 2010

Jag hade samma problem med min HTPC och precis som alla andra skriver så måste du aktivera hårvaruaccelaration i XBMC och VLC. Det löste det för mig iaf.

Bärbar: Acer TimeLine X 4830TG - Intel i5 2410M - 8GB RAM - GT540M 2GB - Intel 510 120GB HTPC: Antec ISK 100 - E35M1-I Deluxe - 4GB DDR3 - Intel 510 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Eskilstuna
Registrerad
Jul 2005

Ni är kanon killar! Mycket spänd på att åka hem och fixa det nu!

Många tack!

// Provve