skyrim - vapen påfyllning

Permalänk
Medlem

skyrim - vapen påfyllning

Går det att fylla på sina magiskavapen? Har bara spelat ett litet tag, så jag är inte så insatt.

Permalänk
Hedersmedlem

gå in på vapnet i din inventory så kan du fylla på det med en soul gem om den har en själ.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för hjälpen.
Har en fråga till. Om man går med i en gäng (guild) kan man byta sen till en annan, eller är jag fast?

Skrivet av Söderbäck:

gå in på vapnet i din inventory så kan du fylla på det med en soul gem om den har en själ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3ddi3:

Okej, tack så mycket för hjälpen.
Har en fråga till. Om man går med i en gäng (guild) kan man byta sen till en annan, eller är jag fast?

Du är fast, men du kan vara med i alla samtidigt så det gör väl inget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammar:

Du är fast, men du kan vara med i alla samtidigt så det gör väl inget?

Det funkar också
Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

fast å fast, bryter du imot deras regled tex snor från dom så kastar dom ut dig

Permalänk
Medlem

Finns ännu NPCs som fyllde på dina enchantade vapen för en peng, som i oblivion?

Visa signatur

PC: i5 12400f | GTX1080 | 32GB DDR4
Audio: Audioengine D1 | Fidelio X2 | SHP9600 | HarmonicDyne Athena | Aria SE

Permalänk
Medlem

verkar som man måste använda sig av fyllda soulgems va? Vapnen laddas ju ur super snabbt och soul gems blir förbrukade när man använder dom för att ladda vapnet så det är inte så enkelt detta. får hela tiden köpa massa stora gems för dyra pengar och fylla på dom genom att döda folk med ett vapen som fångar deras soul, vilket jag kör med som standard just nu men känns lite knepigt?

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isorien:

verkar som man måste använda sig av fyllda soulgems va? Vapnen laddas ju ur super snabbt och soul gems blir förbrukade när man använder dom för att ladda vapnet så det är inte så enkelt detta. får hela tiden köpa massa stora gems för dyra pengar och fylla på dom genom att döda folk med ett vapen som fångar deras soul, vilket jag kör med som standard just nu men känns lite knepigt?

Det går att slippa steget "köpa soul gems" genom att hitta en artifakt, som kan "laddas på" och tömmas hur många gånger som helst.

Spoilernivå låg:

Azura's Star, går att få genom en quest vid Shrine of Azura, belägen högt uppe på ett berg.

Dold text

Spoilernivå hög:

Det ligger strax "under" Winterhold på kartan: http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20111115081129/elderscr...

Dold text

Därtill så finns en perk (under Enchanting, tror jag) som automatiskt fångar in själar till vapen, vid namn "Soul Siphon". Om du t ex har ett enchanted svärd så laddas det upp automatiskt när det används och behövs sällan om någonsin laddas "manuellt".

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går att slippa steget "köpa soul gems" genom att hitta en artifakt, som kan "laddas på" och tömmas hur många gånger som helst.

Spoilernivå låg:

Azura's Star, går att få genom en quest vid Shrine of Azura, belägen högt uppe på ett berg.

Dold text

Spoilernivå hög:

Det ligger strax "under" Winterhold på kartan: http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20111115081129/elderscr...

Dold text

Därtill så finns en perk (under Enchanting, tror jag) som automatiskt fångar in själar till vapen, vid namn "Soul Siphon". Om du t ex har ett enchanted svärd så laddas det upp automatiskt när det används och behövs sällan om någonsin laddas "manuellt".

Men om man har ett coldsword då? Måste man hitta coldgems? För jag har spelat några timmar nu och inte stött på en ända sådan. Eller om det är icesword.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av 3ddi3:

Men om man har ett coldsword då? Måste man hitta coldgems? För jag har spelat några timmar nu och inte stött på en ända sådan. Eller om det är icesword.

Är det inte bara ett unikt svärd med ett namn, då? Jag har inte hört talas om några magiska prylar som skiljer sig från resten, åtminstone

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Nah.
Soulgems fyller på vapnens "charge".
Fungerar på alla vapen med enchants (Fire, cold, stamina, magicka osv).
Iaf dom jag har fyllt på.

Har du soulgems är det bara att öppna ditt inventory, markera vapnet, trycka 'T' (PC) och välja den soulgem du vill förbruka.

Visa signatur

| B550 | 5800X3D | 6800 XT |

Permalänk
Hedersmedlem

Finns en enchant som man kan lägga på vapen också som fyller på en tom soul gems om man dödar en fiende inom en viss tid från första attacken. Väldigt smidigt att ha dubbel uppsättning. Ett vapen för påfyllnad av soul gems och en annan med någon annan enchant.

Har man inte något sådant vapen så kan man leta hos traders. När du hittat ett vapen med denna förmåga, disenchant på vapnet och lägg denna enchant på det vapnet man vill använda. Man behöver inte ha hög enchant skill för att det skall bli en användbar enchant heller.

Så har jag gjort iaf. Väldigt smidigt imo om man inte har den andra lösningen som det pratas om högre upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Thomas:

Är det inte bara ett unikt svärd med ett namn, då? Jag har inte hört talas om några magiska prylar som skiljer sig från resten, åtminstone

Jag vet inte, men jag hittade en båge med namn bow of the hunt. Verkar vara en unik pryl då jag tror den hade lite högre damage än en vanlig hunt bow och så har den egenskapen att den tar 20 extra damage på animals och denna egenskap kan jag inte göra disenchant på.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det går att slippa steget "köpa soul gems" genom att hitta en artifakt, som kan "laddas på" och tömmas hur många gånger som helst.

Spoilernivå låg:

Azura's Star, går att få genom en quest vid Shrine of Azura, belägen högt uppe på ett berg.

Dold text

Spoilernivå hög:

Det ligger strax "under" Winterhold på kartan: http://images3.wikia.nocookie.net/__cb20111115081129/elderscr...

Dold text

Därtill så finns en perk (under Enchanting, tror jag) som automatiskt fångar in själar till vapen, vid namn "Soul Siphon". Om du t ex har ett enchanted svärd så laddas det upp automatiskt när det används och behövs sällan om någonsin laddas "manuellt".

tackar! då kanske det är dags ta tag i questen jag haft i evigheter att ge mig av till Azura kanske lägga lite poäng i enchantingens träd också. Att ha två vapen, ett för att fylla soulgems och ett annat skullle jag inte gå med på pga vikten. inte ens en dagger om det finns andra möjligheter som dessa

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

beror ju på hur stark enchanten är och hur stark soul gemet du använder är, har själv 2 vapen med 10 extra skada på och dem får jag ur ca 150 hits innan jag måste ladda dem igen så för mig håller dem länge (tar kanske 4-6 petty/common soul gems för att fylla på dem igen)

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isorien:

tackar! då kanske det är dags ta tag i questen jag haft i evigheter att ge mig av till Azura kanske lägga lite poäng i enchantingens träd också. Att ha två vapen, ett för att fylla soulgems och ett annat skullle jag inte gå med på pga vikten. inte ens en dagger om det finns andra möjligheter som dessa

Ahh. Jag har en nord med 200 i stamina vilket ger 370 carry weight så ett extra great sword är inga problem att bära med sig ;). Gör säkert en del skillnad.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

det är mer att det tar så mycket tid att hålla ordning på inventoryt om det är fullt. att behöva sälja saker efter varje äventyr osv. föredrar att ha så mycket plats som möjligt så jag kan göra flera quests innan jag återvänder till en större stad osv dessutom ju mer plats ju mer pengar får man med sig tillbaka till stan! hehe

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Skrivet av Söderbäck:

Finns en enchant som man kan lägga på vapen också som fyller på en tom soul gems om man dödar en fiende inom en viss tid från första attacken. Väldigt smidigt att ha dubbel uppsättning. Ett vapen för påfyllnad av soul gems och en annan med någon annan enchant.

Har man inte något sådant vapen så kan man leta hos traders. När du hittat ett vapen med denna förmåga, disenchant på vapnet och lägg denna enchant på det vapnet man vill använda. Man behöver inte ha hög enchant skill för att det skall bli en användbar enchant heller.

Så har jag gjort iaf. Väldigt smidigt imo om man inte har den andra lösningen som det pratas om högre upp.

Kan man dubbel enchanta ett vapen? En fråga till också, kan man respecka sina perks:)?

Visa signatur

Amd Phenom 6 1090t@3.6Ghz, Noctua d-14,Asus 570, Kingstone 4x2 G 1600Mhz, Gigabyte GA-890FXA-UD5, Socket-AM3, CM Silent pro 700W, Chassi: CM 690 II Advanced Svart, Massa fläktar. Windows 7 pro, 64 bitars

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriand08a:

Kan man dubbel enchanta ett vapen? En fråga till också, kan man respecka sina perks:)?

Yes, man kan dubbelenchanta. Men då måste du levla upp till 100 på enchant för att kunna placera ut översta perken i stjärnteckniet som ger denna möjlighet.
Jag tycker bara att den första och sista perken på enchant vekar bra, men jag har inte utforskat det närmre.

Reset perks menar du? Vet ej. Men jag tror inte att det går utan moddning. Starta ny karaktär är väl alternativet då.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isorien:

det är mer att det tar så mycket tid att hålla ordning på inventoryt om det är fullt. att behöva sälja saker efter varje äventyr osv. föredrar att ha så mycket plats som möjligt så jag kan göra flera quests innan jag återvänder till en större stad osv dessutom ju mer plats ju mer pengar får man med sig tillbaka till stan! hehe

Fast vafan. En dagger extra gör inte att du förlorar så mycket pengar om du ändå besöker stan så sällan ;).
Tvärt om spar du pengar då du slipper köpa filled soul gems.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av eriand08a:

Kan man dubbel enchanta ett vapen? En fråga till också, kan man respecka sina perks:)?

Tror inte man kan ändra perks utan console, men det går med, om man så vill: http://www.uesp.net/wiki/Skyrim:Console

En del jobb, dock. Man måste tydligen ta bort dem i rätt ordning (man kan inte ta bort ett perk som andra perks man har beror på), och alla har olika ID som i princip är slumpade.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Fast vafan. En dagger extra gör inte att du förlorar så mycket pengar om du ändå besöker stan så sällan ;).
Tvärt om spar du pengar då du slipper köpa filled soul gems.

nej men orka byta vapen inför kills för att hålla vapnet laddat när det kan göras automatiskt Fixade dom där questsen för Azura på någon timme och fick en liten sak man kan ladda upp hur ofta man vill med souls och la in 2 simpla points i enchanting så laddas vapnen upp vid kills oavsett vilken enchant vapnet har. Kändes som en mycket bättre lösning än weapon swap! Skönt slippa ladda om vapnet med soulstones också då jag ändå glömde det rätt ofta, nu kan jag spara dom till att enchanta gear med.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

Över level 30 (jag är på 32) börjar det bli svårt igen, vad trevligt.
I Oblivion var man gud-ish från lvl20 & uppåt, så inte här.
Har fått släppa ett par "simpla" quests till senare för att det bara inte går idag.

Permalänk
Medlem

Fasen va bra. Just nu känns det som man kan ta sig an nästan vad som helst. Jag är lvl 26 just nu.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Isorien:

nej men orka byta vapen inför kills för att hålla vapnet laddat när det kan göras automatiskt Fixade dom där questsen för Azura på någon timme och fick en liten sak man kan ladda upp hur ofta man vill med souls och la in 2 simpla points i enchanting så laddas vapnen upp vid kills oavsett vilken enchant vapnet har. Kändes som en mycket bättre lösning än weapon swap! Skönt slippa ladda om vapnet med soulstones också då jag ändå glömde det rätt ofta, nu kan jag spara dom till att enchanta gear med.

Ja självfallet är det smidigare att använda ditt sätt. Jag vet inte om du såg det men jag rekommenderade min lösning om man inte hade den du föreslår.
Jag har inte hittat den questen ännu och tänker inte heller söka upp den för jag vill utforska själv.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled