Jag spelade ett spel som heter Bards Tale, ett spel jag saknar och lätt skulle lira om spel iden kom tillbaka men givetvis fick dom hotta grafiken. OBS... så ni newbies fattar grejen... jag snackar om er som inte kan stava C-64 och Amiga (och allt från den tiden)... en C-64 hade som namnet påvisar... 64Kb minne...
I alla fall Bards Tale var nice, enkelt men nice. Man hade 6 snubbar i ett party (i ettan, 7 i tvåan) som man i princip bara såg på en listan längst ner på skärmen med HP, mana lvl och sånt... I princip var spelet uppbyggt på 21x21 eller 22x22 rutor, det var staden man börja med och sen fanns det instances med samma typ av uppbyggnad och kunde vara flera våningar. Man lärde sig utseendet utantill och det krävde en del för det fanns inga kartor där inte, inte en enda.... det tog lång tid som fan innan jag börja rita egna kartor på ett kollegieblock för att få fason på sista instancen, ett slott. Shit innan jag kom på hur fällorna fungerade. Man hade en kompass som visa åt vilket håll man gick men fällorna vred en runt och ofta såg den riktningen ut likadan, man kunde bara se 1-2 rutor framför sig, kompassen visade dock åt det håller man hade innan fällorna. Till slut så började det omfattande arbetet att rita upp skiten och här hade nog många tyckt att "sånt jäkla jobb orkar ju ingen med"... men det är ju lite det här det handlar om... man ger ett spel som inte håller en i handen och leder en fram till slutet.
Jag förstår ekonomin bakom ett spel och det är klart som sjutton att dom vill tjäna deg på spelen så det blir ju lurigt och inte helt enkelt. Tyvärr så hemfaller det åt att spelföretagen försöker få så många som möjligt att köpa spelen. Här har ju t ex blizzard äntligen nått till nivån där folk har börjat dra från spelet för att det blivit för lätt. Att måste söka rätt på en särskild vendor/trainer för att få lära sig nästa nivå i enchanting är inte längre aktuellt utan nu kan alla enchanting trainers lära dig expert (tror det var expert som låg i Stonetalon mountain).
Grafik och ljud är viktigt men det är långt ifrån det viktigaste.
Kort brukar jag tänka såhär att det finns tre saker, spelidé, grafik och ljud... med spelidé så inkluderar jag klurighet och sånt jag beskrev ovan. Smacka på grafik och ljud kan en blind göra, tid och pengar... men göra ett spel lagom svårt och få en att vilja bli bättre, kämpa hårdare för att nå sitt mål, däri ligger svårigheten. Men det här vill ju inte ens företagen uppnå för då blir det inte nog mainstream.... så spelen kommer alltid på sätt och vis "vara bättre förr".
Man har en tendens att överutveckla spel. Jag skulle gärna ta ett nytt bards tale, lägg gärna bättre grafik men låt mig ha min enkla lilla lista med karaktärer och fight system, det var typ kasta spell, då fick man lära sig vad sin spell hette med kort kommando, typ BI eller nåt... sen så blev följd frågan på vilken mob, A,B,C el D. (det kunde max vara 4 grupper med 99 i varje). Jag hade lätt kunna lirat det. HOMM (Heroes of Might and Magic) som är hur grymt som helst... varför skulle man börja se fighterna hips vips??? Inget jag ville och snarare något jag ogillar. Samma med Settlers... jag gillade mina små gubbar som knata runt där, varför ska dom bli större så jag kan se en massa 3D effekter, det var strategi delen jag gillade.
Turn based är hur grymt som helst och jag skulle gärna ha fler.