Vad är det ni gillar med gamla spel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MooD:

Var man än sig vänder på sweclockers så vrålas det om att det senaste spelet minsann inte är lika bra som spelen på 90talet. Jag förundras varje gång över denna megahype, vad gör att ni föredrar exempelvis Ocarina of time framför twilight princess? Ett annat exempel är halo versus halo 3, förstår inte alls hur man kan tycka att halo 1 är ett bättre spel.

I min värld är det inte bara grafiken som har förbättras utan också spelmomenten. De nya spelen är oftast mycket mer varierande, inkluderar det som var bra i de gamla spelen samt lägger till nya bra saker. Ibland blir det fel, men oftast överklassar det nya spelet sin föregångare.

Sedan kan man ju faktiskt spela de gamla spelen om det nu verkligen är dem man föredrar, istället för att klaga och ha sig på forum om att det minsann var bättre förr.

Idag när spelföretag utvecklar spel så är de mer styrda uppifrån och tillåts inte tänka fritt på samma sätt som förr. Ofta satsar man på att utveckla spel som redan har ett varumärke och sälja på det. Exemelvis "harry potter". I ett sånt spel så är det ännu mindre fritt för utvecklarna att va kreativa. Därav har indie-spel blivit allt mer populära. Minecraft är väl ett bra exempel. Spel som kräver lång utvecklingskurva blir ännu mindre relevant för utvecklarna. Man satsar ungefär som dagspressen att sälja många lösnummer pga en flashig framsida. Det görs fortfarande bra spel, men bärs upp av en stor hög med skitspel.
Klassiska shooter spel som senare blivit E-sport utvecklas i princip inte alls längre. Spel som quake 3 exempelvis. Spelmotorer som segas ner av en jävla massa filter som gör att det känns som man rör sig en en enda seg gröt, även fast man har en hög framerate är snarare regel än undantag idag. Ingen utvecklare skulle få för sig att använda sig av exempelvis DX8 idag och shader model 2.0. Som enligt mig är alldeles utmärkt för spel som kräver precision.
Sandlådespelen är idag ungefär lika bra som förr. Sen första Mafia spelet släpptes så har det varken gått framåt eller bakåt.
Vanliga fps spelen har antingen blivit lite som att titta på utrikesnyheterna, eller lidit av en tunn linjär story. Oftast är man bunden till marken och kan inte göra rockets-jumps mm. Lite tråkig utveckling.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Variationen mellan spel var mycket, mycket större förr än den är nu. En anledning till detta är att industrin blivit så kommersialliserad att de enda som egentligen har råd att ta risker är indieutvecklare. Numera finns det inte så mycket variation mellan spel inom samma genre utan spelar du ett FPS eller ett RPG så kan man förvänta sig en väldigt snarlik upplevelse jämfört med andra titlar i samma kategori. Samtidigt fanns det mycket mer utrymme för kreativ frihet i gamla spel. Främst gällande musikstycken (8 bits eran hade den bästa musiken i mitt tycke) men även i karaktärsdesign, nivåer m.m. Numera bestämmer man riktning på spelet tidigt i utvecklingen och försöker endast att få ut en produkt snabbt. Visst finns det avstickare och riktigt kvalitativa titlar än idag, men knappast som förr. De spelen som tilltalat mig mest på senare tid är just indiespel eller retro-remakes, t.ex. Megaman 9 (MM10 var en miss imo) och Super Meat Boy. Dessa spel har mycket som nyare spel försummar, att de är svåra av rätt anledningar och designmässigt mästerliga och unika.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

För er som totalt missat början av spelen... kika in lite infon om Commodore 64 (min första dator) och se filmen som visar en massa olika spel http://www.idg.se/2.1085/1.417581/commodore-64--varldsrekordh...

Shit va vi hade grym grafik

Visa signatur

Intel i5-9600K CPU @ 3.70GHz (4.30 GHz) | Gigabyte Z390 Aorus Pro WiFi - ATX / Z390 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF Gaming OC | Corsair Vengeance LPX Black 2x8GB 3200MHz CL16 (16-18-18-36) | Fractal Design Define R6 USB-C Vit | Corsair PSU HX750 80+ Platinum | Noctua NH-U12A CPU Kylare | SSD SAMSUNG MZVLW256HEHP-000L2 250GB m.2 | SSD 970 EVO Plus 1TB m.2 | WD Red 4TB | Segate Expansion 4TB USB3 | Optiarc DVD RW AD-7283S | Logitech G19 | Logitech G400s | Dell 23" UltraSharp U2311H | Win 10 Pro |

APC Power-Saving Back-UPS ES 8 700VA | Netgear R8000 Nighthawk X6 AC3200 | Lenovo Legion Y520-15IKBN / 15.6" / FHD / i7-7700HQ / 2x8GB / 256GB SSD M.2 / Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD / GTX 1060 / Win 10

Permalänk
Inaktiv

Älskar att min Svenska lärare (även klassföreståndare) bestämde sig för att eleverna skulle spela något ordentligt så har riggade upp ett Commodore 64 i skolan så eleverna tävlar om high score

Permalänk
Medlem

Parasite Eve 2 någon?

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

INGET slår starfox på SNES <3

Permalänk
Medlem

Orginella spel är storfavoriten. Man satt limmad framför minecraft i över tio-timmars sträck när man upptäckte det. Jag skulle vilja skilja på "bra" grafik och "realistisk". Jag skulle beskriva minecraft och bl.a. LANfavoriten som charmiga i sin enkelhet. De visar vad som är värt att se. BF3 för allt sitt glitter är inte roligare. Mest grått med blå himmel. Olykligtsvis är jag för ung för att spelat Q3A på sin tid men häromåret fick nån av de mest oldschool nördarna fick in det på skolbiblioteksdatorerna datorerna. Vi älskade det. Nu är det en storfavorit vid LAN. Upplever lite samma trend på spel i spel som i film. Moderna mainstream filmer är till stor del slow motion och explosioner (läs transformers) vi har sett slowmotion och explosioner i flera år nu, det imponerar inte. Jag satt häromveckan och såg igenom film klassiker. Predator m.m. otroligt bra film. Såg Captain America också häromveckan. Aldrig överaskad aldrig spänd utan mer nu kommer den här scenen som i alla andra filmer.

Man har ju förståelse för att det blir svårare och svårare att vara originell. Tänk på vad ni ändrat i bf3 om ni bara haft samma grafik som minecraft. förstörelse och allt. Tror det varit minst lika kul. Men om man utgick från en beta med den grafiken och jobbade på gameplay och sen fixade grafiken sist. Hur skulle BF3 då sett ut? Jag vet att det finns en hel del jag hade ändrat.

Skrivet av milk4breakfast:

Musiken spelar en stor roll tycker jag. Musiken i HoMM 3 och hela spelet i stort sett är bättre än alla spelen som kommer efter i serien tillsammans. Bästa spelet som gjorts so far in my humble opinion.

Kan inte annat än hålla med. Första spelet jag spelade på en dator. Spelar det en-två gånger om året fortfarande. Homm IV var väll okej, Homm V var mest en besvikelse.

Jag tror att har man gjort ett fantastiskt spel så bör man satsa på ett nytt varumärke om man inte planerat uppföljare. CoD börjar ju bli löljigt. BF är inte långt ifrån det också. Jag vill säga att det är för få nya varumärken på spelmarknaden.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Avstängd
Skrivet av milk4breakfast:

Musiken spelar en stor roll tycker jag. Musiken i HoMM 3 och hela spelet i stort sett är bättre än alla spelen som kommer efter i serien tillsammans. Bästa spelet som gjorts so far in my humble opinion.

HoMM 4 är det enda vettiga spelet i serien.
Samt spelet med bäst musik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av in2it:

Jag spelade ett spel som heter Bards Tale, ett spel jag saknar och lätt skulle lira om spel iden kom tillbaka men givetvis fick dom hotta grafiken. OBS... så ni newbies fattar grejen... jag snackar om er som inte kan stava C-64 och Amiga (och allt från den tiden)... en C-64 hade som namnet påvisar... 64Kb minne...

I alla fall Bards Tale var nice, enkelt men nice. Man hade 6 snubbar i ett party (i ettan, 7 i tvåan) som man i princip bara såg på en listan längst ner på skärmen med HP, mana lvl och sånt... I princip var spelet uppbyggt på 21x21 eller 22x22 rutor, det var staden man börja med och sen fanns det instances med samma typ av uppbyggnad och kunde vara flera våningar. Man lärde sig utseendet utantill och det krävde en del för det fanns inga kartor där inte, inte en enda.... det tog lång tid som fan innan jag börja rita egna kartor på ett kollegieblock för att få fason på sista instancen, ett slott. Shit innan jag kom på hur fällorna fungerade. Man hade en kompass som visa åt vilket håll man gick men fällorna vred en runt och ofta såg den riktningen ut likadan, man kunde bara se 1-2 rutor framför sig, kompassen visade dock åt det håller man hade innan fällorna. Till slut så började det omfattande arbetet att rita upp skiten och här hade nog många tyckt att "sånt jäkla jobb orkar ju ingen med"... men det är ju lite det här det handlar om... man ger ett spel som inte håller en i handen och leder en fram till slutet.

Jag förstår ekonomin bakom ett spel och det är klart som sjutton att dom vill tjäna deg på spelen så det blir ju lurigt och inte helt enkelt. Tyvärr så hemfaller det åt att spelföretagen försöker få så många som möjligt att köpa spelen. Här har ju t ex blizzard äntligen nått till nivån där folk har börjat dra från spelet för att det blivit för lätt. Att måste söka rätt på en särskild vendor/trainer för att få lära sig nästa nivå i enchanting är inte längre aktuellt utan nu kan alla enchanting trainers lära dig expert (tror det var expert som låg i Stonetalon mountain).

Grafik och ljud är viktigt men det är långt ifrån det viktigaste.

Kort brukar jag tänka såhär att det finns tre saker, spelidé, grafik och ljud... med spelidé så inkluderar jag klurighet och sånt jag beskrev ovan. Smacka på grafik och ljud kan en blind göra, tid och pengar... men göra ett spel lagom svårt och få en att vilja bli bättre, kämpa hårdare för att nå sitt mål, däri ligger svårigheten. Men det här vill ju inte ens företagen uppnå för då blir det inte nog mainstream.... så spelen kommer alltid på sätt och vis "vara bättre förr".

Man har en tendens att överutveckla spel. Jag skulle gärna ta ett nytt bards tale, lägg gärna bättre grafik men låt mig ha min enkla lilla lista med karaktärer och fight system, det var typ kasta spell, då fick man lära sig vad sin spell hette med kort kommando, typ BI eller nåt... sen så blev följd frågan på vilken mob, A,B,C el D. (det kunde max vara 4 grupper med 99 i varje). Jag hade lätt kunna lirat det. HOMM (Heroes of Might and Magic) som är hur grymt som helst... varför skulle man börja se fighterna hips vips??? Inget jag ville och snarare något jag ogillar. Samma med Settlers... jag gillade mina små gubbar som knata runt där, varför ska dom bli större så jag kan se en massa 3D effekter, det var strategi delen jag gillade.

Turn based är hur grymt som helst och jag skulle gärna ha fler.

Ooh lirade alldeles för mycket BardsTale 2 på amigan, många kartor blev det...fastnade på någon gåta ganska nära slutet, hade ju inget internet att hitta lösningen på.

Mycket förhandsinfo saknades och en stor del av spelen var istället att hålla ordning på grejer, lista ut hur saker fungerade, lösa gåtor och liknande.
I bästa fall kanske en översiktskarta fanns, vad besvärjelser och förmågor gjorde fick man reda på under spelets gång osv.
Kan tycka att viss information i dagens spel kommer lite för serverat.

.. mmm Turnbased, fina grejer det