Hur många fingrar använder ni på tangentbordet?

Permalänk
Medlem

Hur många fingrar använder ni på tangentbordet?

Hur många fingrar använder ni när ni skriver på ett tangentbord?

själv använder jag:

Vänster hand:
lillfinger, långfinger, pekfinger, tumme

höger hand:
pekfinger, långfinger

Är det bara jag eller är det fler som använder så få fingrar på högerhanden trots att man är högerhänt?

Kan tillägga att jag använder vissa fingrar på högerhanden till t.ex. Enter, Shift o.s.v. men skriver inte med dem.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Beror på, skriver jag mycket eller behöver ha något skrivet snabbt är det alla fingrar utom höger tumme. Klarar mig däremot med 2 fingrar på vänster hand medan högerhanden är på nöjesresa i varma södern!

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Beror på, skriver jag mycket eller behöver ha något skrivet snabbt är det alla fingrar utom höger tumme. Klarar mig däremot med 2 fingrar på vänster hand medan högerhanden är på nöjesresa i varma södern!

Så vanligtvis använder du 9 fingrar ? har så jävla svårt att få högerhanden att vilja skriva ordentligt =0

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

Ska jag skriva snabbt använder jag båda händer och tio fingrar

Permalänk
Medlem

Jag använder nio fingrar, höger tumme använder jag aldrig då jag bara kör vänster tumme, för mellanslag.

Permalänk
Avstängd

Skriver med åtta fingrar, ibland nio.

Visa signatur

[ Fractal Design R3 ] [ Corsair AX850 ] [ AMD Phenom II 955BE C3 @ 4.5GHz ] [Asus Crosshair IV Formula] [GTX 470 Gainward 825core/1650shader/1895mem] [ 16GB Dominator 2000MHz ] [ Corsair Force 120gb + 1TB WD Black 64mb Cache ]
[ Corsair Hydro H70 med 2xScythe Gentle Typhoon 1150rpm] [ Win7 x64 Pro]

Permalänk
Medlem

Kul att analysera sin egna skrivstil.

Vänster hand: Tumme för space. Lillfingret för caps, shift, ctrl. Långfingret endast för q, w, e och s. Övriga fingrar för bokstäver och siffror.
Höger hand: höger shift och enter med lillfingret, ringfingret för backspace. Pekfingret för bokstäver och siffror.

Med andra ord, när jag har skrivit denna mening så har jag använt 4 fingrar, tre på vänster och en på höger.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Jag använder nio fingrar, höger tumme använder jag aldrig då jag bara kör vänster tumme, för mellanslag.

Samma här! Vänster tumme går varm på mellanslag. Dock använder jag höger tumme för, och endast för, Alt Gr. T.ex när man skriver: @
Pek- och långfingrarna har väl kanske en tendens att användas mer än de andra.

Permalänk

Trodde att jag skrev med samtliga fingrar förutom högertummen. Men nu när jag tänker på hur jag skriver så inser jag att jag använder samtliga fingrar på vänsterhanden men BARA pekfingret på högerhanden.(ibland högerlillfinger)

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Är det bara jag eller är det fler som använder så få fingrar på högerhanden trots att man är högerhänt?

Hmm, använder du inte lillfinger eller ringfinger ens till enter eller backspace? (eller till tex shift+ctrl osv)
Låter lite skumt

Jag är väl ungefär som dig annars med vänsterhanden iallafall. (lillfinger, långfinger, pekfinger, tumme)

Utöver det du nämner, så använder jag lillfingret på höger hand för enter och backspace, och ibland för höger shift. (fast använder vänster shift mest)

Normalt höger tumme till space. Använder förstås höger tumme för alt+gr ibland oxå. (backslash mfl)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, använder du inte lillfinger eller ringfinger ens till enter eller backspace? (eller till tex shift+ctrl osv)
Låter lite skumt

Jag är väl ungefär som dig annars med vänsterhanden iallafall.
Utöver det du skriver, så använder jag lillfingret på höger hand för enter och backspace, och ibland för höger shift. (fast använder vänster shift mest)

Normalt höger tumme till space. Använder förstås höger tumme för alt+gr ibland oxå. (backslash mfl)

Haha redigerade nu och la till den infon använder lillfingret till Enter och Ringfingret till backspace men skriver inte på några bokstäver med dessa fingrar.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem

själv så använder jag 9 fingar, alla förutom höger tumme.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Haha redigerade nu och la till den infon använder lillfingret till Enter och Ringfingret till backspace men skriver inte på några bokstäver med dessa fingrar.

Ah, tänkte väl
Jag inser mer och mer att när det gäller vanliga bokstäverna så kör jag till 98% ren pekfingervals. Skriver i hyfsat vettigt tempo ändå tycker jag, men nog 17 borde man lärt sig fingersättning efter att ha knackat tangentbord i typ 20 år

Backspace är lite blandat tror jag för mig förresten: blir ibland lillfinger, ibland ringfinger.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

När jag spelar Strategi spel som starcraft använder jag ca. 8 fingrar, när jag spelar lite simplare spel (alltså sådana jag inte behöver hålla mina fingrar på massa olika ställen för att hinna med) så använder jag 3st på AWD och sedan 2 på musen så 5 st, och sedan använder jag de andra som "reserv" ifall jag skulle behöva nå någon extra ibland
Edit: Har såklart min vänsta tumme på mellanslag med

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk

Okej, detta var intressant, nu ska vi se vad jag använder för fingrar.
Shit, vad ovant det är att titta på tangentbordet, jag stirrar vanligtvis blängt på skärmen när jag skriver.

Men jag kommer nog fram till att jag använder alla fingrar förutom höger tumme.

edit: Det där är i skrift då förstås.

Annars så använder jag alla fingrar på vänsterhand, Skyrim har ju släppts likzzom.

Visa signatur

En shot på det, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Hur många fingrar använder ni när ni skriver på ett tangentbord?

själv använder jag:

Vänster hand:
lillfinger, långfinger, pekfinger, tumme

höger hand:
pekfinger, långfinger

Är det bara jag eller är det fler som använder så få fingrar på högerhanden trots att man är högerhänt?

Kan tillägga att jag använder vissa fingrar på högerhanden till t.ex. Enter, Shift o.s.v. men skriver inte med dem.

10 fingrar

Permalänk
Medlem

all förutom lil fingret på vänstern och de tre fingrarna i mitten på höger handen Så 7 fingrar

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem

Efter att analyserat hur jag skriver så har jag kommit fram till att jag använder alla 10 fingrar mer eller mindre.

Vänsterhand

  • Lillfinger - vänster skift, vänster ctrl, Windowstangenten

  • Ringfinger - Q, A, Z, ><, 1

  • Långfinger - 2, W, S, X

  • Pekfinger - 3, 4, 5, 6, 7, E, D, C, R, F, T, G, H, Y, U

  • Tumme - mellanslag, C, B, V, N, G, H, J, K, L, Y, U, I, O, N, M vänster ALT

Högerhand

  • Lillfinger - backsteg, retur

  • Ringfinger - backsteg, retur, ^¨~, *', Ä, Å, -

  • Långfinger - P, Ö, Å, Ä, '*, ^¨~, O, L, K, -, ´`, +?\, 0

  • Pekfinger - 6, 7, 8, 9, 0, Y, U , I, O, G, H, J, K ,L, V, B, N, M, ;

  • Tumme - mellanslag, M

varför höger hand i bland är på vänster sida av tangentbordet beror på att jag skriver mest med den. Vänster arm ligger oftast på armstödet så den handen flyttar inte på sig så mycket. Känns lite som att det är en spelskada då vänsterhanden för det mesta vilar över WASD-området.
Vänster tumme skriver mest mellanslag, V och B, de andra knapparna blir det då jag bara använder en hand för att skriva.

Permalänk

Vänster alla fingrar, dock bara lillfingret till shift och ctrl. Höger, pekfiner och långfingret och lillfingret till backspace och enter.

Permalänk

Vänster: Alla utom lill-finger
Höger: Pek-, lång- och ringfinger

Behövde skriva en längre text innan jag upptäckte exact vilka fingrar jag använder mig av

Permalänk

Använder alla utom högra tummen!

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Använder två fingrar
Vänster och höger pekfinger.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem

Använder nog sex eller sju fingrar totalt, ring lång och pekfinger + tumme på vänsterhanden och pek och långfinger på vänster ibland också tummen
Egentligen märkligt när jag faktisk en gång har använd alla fingrar med rätt grepp osv samt utan att titta alls, numera sneglar man då och då, men skyller nog lite på razers mekaniska på det där, det finns macro tangenterna längst till vänster som ställer till det för mig fortfarande.

Nåja ska nog snart byta tangentbord snart

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det beror på hur mycket man ska skriva, man brukar använda alla fingrar men annars höger hand varav alla fingrar:P

Visa signatur

Never trust a computer you can't throw out a window

Permalänk
Medlem

Jag använder alla nio.

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Jag använder typ alla fingrar.. men knappast på bestämda platser.. Höger pekfinger används mycket
Min vänsterhand är också placerad över WASD och styr och ställer på de närmaste kolumnerna till vänster. Mellanslag trycks oftast av pekfingret på högerhanden, men det händer att det är tummen på vänsterhanden som får leka där.

Skrivet av FERGUS:

Efter att analyserat hur jag skriver så har jag kommit fram till att jag använder alla 10 fingrar mer eller mindre.

Vänsterhand

  • Lillfinger - vänster skift, vänster ctrl, Windowstangenten

  • Ringfinger - Q, A, Z, ><, 1

  • Långfinger - 2, W, S, X

  • Pekfinger - 3, 4, 5, 6, 7, E, D, C, R, F, T, G, H, Y, U

  • Tumme - mellanslag, C, B, V, N, G, H, J, K, L, Y, U, I, O, N, M vänster ALT

Högerhand

  • Lillfinger - backsteg, retur

  • Ringfinger - backsteg, retur, ^¨~, *', Ä, Å, -

  • Långfinger - P, Ö, Å, Ä, '*, ^¨~, O, L, K, -, ´`, +?\, 0

  • Pekfinger - 6, 7, 8, 9, 0, Y, U , I, O, G, H, J, K ,L, V, B, N, M, ;

  • Tumme - mellanslag, M

varför höger hand i bland är på vänster sida av tangentbordet beror på att jag skriver mest med den. Vänster arm ligger oftast på armstödet så den handen flyttar inte på sig så mycket. Känns lite som att det är en spelskada då vänsterhanden för det mesta vilar över WASD-området.
Vänster tumme skriver mest mellanslag, V och B, de andra knapparna blir det då jag bara använder en hand för att skriva.

Y,U,I,O med vänster tumme?!??!
Förstår inte ens hur du kan komma åt tangenterna med tummen om du har handflatan på armstödet till tangentbordet...

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Tog mig lite testande innan jag kom fram till hur jag använder fingrarna beror väldigt på hur mycket jag ska ska skriva.

Alla utom höger tumme används. Dock används bara vänster lillfinger till enter och ', når inte backspace med mitt lillfinger i "normal" handuppsättning så får flytta handen och använda ringfinger för det intressant sak jag aldrig tänkt på. ;P

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Alla på vänstern, alla förutom lillfinger på högern, mitt högra lillfinger är helt värdelöst haha. Helt degenererat och svagt, använder det inte till nånting alls förutom att hjälpa till vid greppandet av saker. Det ligger bara och vilar på sidan av musen när jag sitter vid datorn, och när jag skriver "stoppar jag undan" det. Vänster lillfinger är iallafall oftast krampaktigt pressat mot alt, shift eller ctrl vid spelande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Inte tänkt på det tidigare, jag använder pek- lång och ringfingrarna på båda händer, samt vänster tumme för space.

Permalänk
Medlem

Använder pek-, lång och ringfingret på båda händerna samt space med vänstertummen.