Hjälp med HTPC som media och lagringsserver

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2002

Hjälp med HTPC som media och lagringsserver

Hej!
Har precis sålt min gamla ShuttleX Xp3200 och vill även sälja min DNS-321 då den är alldeles för seg på att ladda hem och shara filer och så fort den gör nåt så kan man inte ladda över filer fortare än 10k istället för 3mb/s som den har annars.
Sitter på 100/100 WAN och 300mbit WLAN hemma så vill inte ha nåt som begränsar det.

Mitt mål/krav:
Meningen med att ta bort min XPC och NAS är för att ersätta den med en HTCP som ska stå under TVn för att ha ftp server så jag kan ha mina filer tillgängliga överallt samt spela upp filmer. 720/1080p.

Därför så behöver den vara:
- Liten
- TYST! (Den ska vara på dygnet runt)
- Inte för dyr i drift
- Kraftfull för videouppspelning samtidigt som den gör andra saker i bakgrunden.
-Antingen plats för hårddiskar eller 1+ TB.
- HDMI

Pris:
Pris är inte jätteviktigt utan PRISVÄRD är key
Ge mig tips i alla olika klasser.

Ett plus är om den har 2 nätverkskort men går o fixa ändå annars med en switch eller WLAN.
(kabel in från router och bridga till xboxen bredvid)

Hoppas ni här kan ge mig några tips.

Lead/Gameplay Designer at DICE and on BF3, BF3:Back to Karkand, BF3: Close Quarters, BF3: Amored Kill (lead)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Tumba
Registrerad
Jan 2003

Är du ute efter en smidig htpc, så hade jag först haft en filserver/egen byggd nas. Detta för att minimera antalet diiskar som är i burken under tv'n.

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2