Permalänk
Medlem

Hitta familjer

Det här kommer låta lite creepy, och det är det också. Vad jag undrar är om det finns någon tjänst på internet (laglig, givetvis), där man kan se lite information om familjer.

Det finns hemsidor som kan visa fullständiga personnummer, vilka som bor i ett hushåll och liknande. Där kan man ju då rätt fort räkna ut vilka som är föräldrar och vilka som är barn baserat på deras personnummer, men så fort barnen flyttar ut är det stört omöjligt att hitta.

Då och då finner jag mig i situationer där jag gärna vill ta reda på information om folk. I just det här fallet fick jag höra av min pappa att han fått en bluffaktura av ett företag som heter European Tenders. Efter en liten stund har jag hittat namn, adress och fullständiga personnummer på de två styrande figurerna i företaget, och ser då att de är två bröder, en född -81 och en -86. Ingen av dem har registrerade mobiler vad jag kan hitta, så några telefonnummer får jag inte fram. Men företaget står på varningslistor och de har haft andra företag tidigare som också stått på sådana listor, så det är ingen tvekam om att det rör sig om medveten bluffakturering.

Däremot slog det mig att det vore kul att hitta deras föräldrar, när man då skulle kunna ringa upp dom och berätta vad deras söner håller på med.

Finns det någon sådan tjänst?

Permalänk

Ratsit brukar ha ganska utförlig information.

Permalänk
Medlem

Får du bluffakturor så går du till polisen...

Vill du vara riktigt elak så kan du dessutom höra av dig med tips till skatteverket då dessa s.k företag brukar vara ganska grova skattesmitare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Får du bluffakturor så går du till polisen...

Vill du vara riktigt elak så kan du dessutom höra av dig med tips till skatteverket då dessa s.k företag brukar vara ganska grova skattesmitare.

Jo, att ringa någon inblandad överhuvud taget vore nog en dum idé, men det handlar mer om en ren nyfikenhet från min sida. Jag kan fascineras över hur offentliga människor är. Många verkar till exempel tro att de fyra sista i personnummret skulle vara någon slags hemlighet, men det är helt öppna handlingar. Väldigt mycket är helt öppet. Och det är helt enkelt kul att se hur mycket man kan ta reda på om folk.
Och i.o.m. facebook kan man ofta hitta bilder på personerna man letar efter också. Läskigt, men rätt spännande.

Permalänk

Fixa dvdskivan sveriges befolkning 1990.
Sveriges befolkning 1990 innehåller uppgifter om personer som var skrivna i Sverige vid slutet av år 1990, totalt cirka 8,6 miljoner personer. Fakta som redovisas är för- och efternamn, födelseförsamling, födelsedatum, civilstånd, civilståndsdatum, boendeadress och fastighetsbeteckning. Källan som använts är 1991 års mantalslängd.
http://www.genealogi.se/wiki/index.php/Sveriges_befolkning_%2...

Sedan så vet föräldrarna säkerligen om vad de gör och är mycket stolta över detta, att ringa till dessa är knappast en bra ide. Såvida man inte har hemligt nummer, men då blir det telefontrakassering av det hela.
*edit*
DVD skivan sveriges befolkning 1990 finns att använda gratis på bättre bibliotek, tyvärr är dessa bibliotek sällsynta i sverige. (Stadsbiblioteket i göteborg har skivan, du kan ju be någon i göteborg kolla åt dig, jag själv bor ej i staden)

Jag såg att du nu bodde i sthlm, där borde ni också ha en och annat bibliotek.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".