Permalänk

Dammsugare

Hade i helgen tänkt att köpa en dammsugare, helst från Webhallen eller annan butik som finns i centrala Linköping, alternativt online.

Eftersom att jag bor ganska trångt är det en "skaft-dammsugare" jag vill ha, budget blir väl upp till 1300-1500 kronor, gärna billigare!

Vad jag har förstått har de ofta dålig "sugstyrka" dvs. att dem inte klarar mycket mer än damm och småtjafs, vet någon hur det är med sådant?

Trevlig helg allihop!

Mvh,

Fritjof

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Jag har nån liknande historia. Inte direkt någon vidare effekt på den, men den tar inte upp något utrymme iaf. Jag hade nog idag skaffat en vanlig dammsugare av mindre modell istället.

Permalänk
Medlem

Nej för helvete, du kommer bli så trött och irriterad på en skaftdammsugare, att du kommer hiva ut den genom fönstret. Efter att skjutit iväg allt du försöker dammsuga, tack vare dom idiotiska roterande borstarna.

Satsa på en "vanlig" och skit i om den tar lite plats, det är ju bara förvaringen som är problematisk. Dom är ju inte värre att köra om det är en vettig en. Typ http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/dammsugare-och-sta...

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Skrivet av Afrokam:

Nej för helvete, du kommer bli så trött och irriterad på en skaftdammsugare, att du kommer hiva ut den genom fönstret. Efter att skjutit iväg allt du försöker dammsuga, tack vare dom idiotiska roterande borstarna.

Satsa på en "vanlig" och skit i om den tar lite plats, det är ju bara förvaringen som är problematisk. Dom är ju inte värre att köra om det är en vettig en. Typ http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/dammsugare-och-sta...

Skrivet av Allstaar:

Skit i den skaftdammsugaren eller något utav den modellen.

En bra dammsugare ligger runt 1500 upp, stirra dig inte blind på watten den betyder absolut noll, its all about the suckingeffect

Mitt tips, billiga dammsugare är rakt igenom skit.

Okej! Då kör man på en vanlig dammsugare! Har ni några tips på en billigare modell än den som länkats? Jag ska givetvis inte köpa något under 1k men 1700 känns mycket! Eller är det bara att köra på valfri dammsugare för 1200+? (och kanske av välkänt märke?)

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem

Äh. Du får en ok dammsugare för en femhundring.

Permalänk
Medlem

Jag kör denna http://www.webhallen.com/hushall/127977-samsung_dammsugare_vc...
Fungerar alldeles utmärkt. Suger upp allt jag lägger i dess väg.

Jag köpte den dock för ett år sedan för 1200kr.. Men den är fortfarande lika bra!

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Ja dom där skaftdammsugarna brukar man tröttna på rätt snabbt. Skaffa en Electrolux Ultra Silencer så blir du både nöjd och glad, hepa-filter och bra drag i dom.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Äh. Du får en ok dammsugare för en femhundring.

Problemet när man börjar kolla på dom billigare varianterna är att dom inte filtrerar utluften något vidare dvs damm/partiklar som man vill få upp blåser ut med utluften. Det krävs bla hepa-filter för att få bort partiklarna och sen är ju bara ljudnivån skäl att lägga 1000kr extra.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recall:

Ja dom där skaftdammsugarna brukar man tröttna på rätt snabbt. Skaffa en Electrolux Ultra Silencer så blir du både nöjd och glad, hepa-filter och bra drag i dom.

Dom slänger dessa efter dig på blocket. Undvik!:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Skit i skaftdammsugare, de suger verkligen.

Kan rekommendera Electrolux Ergospace ZE310.
Har köpt 2st och man får otroligt mycket för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=391677

Permalänk
Avstängd

Vem orkar dammsuga för hand, köp en helautomatisk jävel istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Dom slänger dessa efter dig på blocket. Undvik!:)

Bara att trådskaparen ger sig ut på blocket då. Vad är det för något som folk tycker är fel/problem med dom då?

Skrivet av SUMITOMO:

Skit i skaftdammsugare, de suger verkligen.

Kan rekommendera Electrolux Ergospace ZE310.
Har köpt 2st och man får otroligt mycket för pengarna.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=391677

Har en sånn också. Ända minuset är att det inte är hepa-filter, men det är en bra maskin till bra pris.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Recall:

Bara att trådskaparen ger sig ut på blocket då. Vad är det för något som folk tycker är fel/problem med dom då?(...)

Nej men dom är ju rätt så svaga i suget/inblåset. Dom är lite som ett batteri till en bärbar dator: batteriet fungerar godkänt i ett halvår sedan så rasar kurvan avseende batteri och suget blir sämre. Ja det är väl detta som gör att de är dåliga.:P

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Skrivet av Recall:

Bara att trådskaparen ger sig ut på blocket då. Vad är det för något som folk tycker är fel/problem med dom då?

Har själv en skaftdammsugare som jag inte använder längre. Batteriet blir sämre med tiden, massvis med hår fastnar i de roterande borstarna samt att du kan köra den i typ 15 min innan du måste ladda den 24h igen.

Nä, vanliga hederliga dammsugare är vad du ska ha.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Nej men dom är ju rätt så svaga i suget/inblåset. Dom är lite som ett batteri till en bärbar dator: batteriet fungerar godkänt i ett halvår sedan så rasar kurvan avseende batteri och suget blir sämre. Ja det är väl detta som gör att de är dåliga.:P

Okej har inte märkt av det själv (än).

Skrivet av Rickard11:

Har själv en skaftdammsugare som jag inte använder längre. Batteriet blir sämre med tiden, massvis med hår fastnar i de roterande borstarna samt att du kan köra den i typ 15 min innan du måste ladda den 24h igen.

Nä, vanliga hederliga dammsugare är vad du ska ha.

Det var Electrolux Ultra Silencer det gällde där.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk

Okej! Tack för all hjälp! Det får väl bli en mindre vanlig dammsugare med ett hepa-filter!

Mvh,

Fritjof

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Avstängd

.

Permalänk
Skrivet av Allstaar:

Mycket bra val! Lite tips:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=291435 (Tjatade på min mor och vi köpte denna, hon har katt och hund och är asnöjd!)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=455604

Orkade inte lite så länge på deras hemsida efter den jag köpte men jag tror det var den här:

http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=3186469

Det var deras sista ex så den var nedsatt 500 kronor också! Återstår att se hur nöjd jag kommer bli

Visa signatur

Stationär: 2500k, Gigabyte Z77X-UD3H, Gainward 570, 2 x 120 gb SSD, 12 GB Vengeance, Silverstone Fortress 02, custom fläktar!
Ljud: Audioengine A5+, AKG K550, AKG K540, Grado SR60i, Audiotechnica ATH-ES7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allstaar:

Skit i den skaftdammsugaren eller något utav den modellen.

En bra dammsugare ligger runt 1500 upp, stirra dig inte blind på watten den betyder absolut noll, its all about the suckingeffect

Mitt tips, billiga dammsugare är rakt igenom skit.

Håller med dig lite där. Har bara haft billiga dammsugare tidigare. Tröttnade på dom för ett antal månader sedan och köpte en lite dyrare, electrolux ultra one, minns inte vad den kostade riktigt, var ett tag sen när den var ganska ny, 2500-3000kr kanske.

Den är som en pansarvagn jämfört med dom billigare. Går riktigt tyst. Kör på ungefär 50% styrka, det motsvarar kanske full effekt på dom billigare jag hade, och låter inte mycket alls. Ljudet ifrån munstycket överröstar motorn tillomed. Kör man på full styrka så åker det mesta med som får plats i munstycket.

Sen är det stor skillnad på byggkvaliten, sitter riktiga packningar vid alla skarvar i rören bla. Men den väger en del istället då, och man måste nästan dammsuga med domdär "stråna"? på munstycket nerfällt, annars så suger munstycket nästan fast sig i golvet, blir jävligt tungt att dammsuga iaf.

Så satsa på en dyrare på en gång, så håller den i några år istället för att köpa en ny varje år.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av saigon:

Håller med dig lite där. Har bara haft billiga dammsugare tidigare. Tröttnade på dom för ett antal månader sedan och köpte en lite dyrare, electrolux ultra one, minns inte vad den kostade riktigt, var ett tag sen när den var ganska ny, 2500-3000kr kanske.

Den är som en pansarvagn jämfört med dom billigare. Går riktigt tyst. Kör på ungefär 50% styrka, det motsvarar kanske full effekt på dom billigare jag hade, och låter inte mycket alls. Ljudet ifrån munstycket överröstar motorn tillomed. Kör man på full styrka så åker det mesta med som får plats i munstycket.

Sen är det stor skillnad på byggkvaliten, sitter riktiga packningar vid alla skarvar i rören bla. Men den väger en del istället då, och man måste nästan dammsuga med domdär "stråna"? på munstycket nerfällt, annars så suger munstycket nästan fast sig i golvet, blir jävligt tungt att dammsuga iaf.

Så satsa på en dyrare på en gång, så håller den i några år istället för att köpa en ny varje år.

Precis. En dammsugare är en investering. Själv har vi en sådan här: http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=1999070 hemma, funkar riktigt bra.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Skit i skaftdammsugare, de suger verkligen.

Är det inte just det man vill att de ska göra?!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Min 500 kronors dammsugare med drygt fyra år på nacken väsnas förvisso, men den har både hepa-filter och fullt tillräcklig sugeffekt. Om man skulle hävda att det är dåligt städat hemma hos mig beror det inte på att dammsugaren är undermålig, snarare att den inte används tillräckligt ofta.

Tycker inte alls att det mervärdet man får av 1000 spänn extra är värt det. Lika lite som det är en bra investering att köpa en säng för 15 lax, bara för att "man spenderar ju ändå en tredjedel av dygnet i sängen, så då får det kosta". Man får en helt ok säng för runt 3k. Mervärdet är inte tillräcklig högt. Sover man dåligt beror det troligare på taskigt mentalt tillstånd, än sängen.

Permalänk
Medlem

Funkat det så är det ju bra:)

Jag tyckte dock inte att det var en sån stor summa pengar emellan. en lite billigare än nyare. Jag menar, folk här köper grafikkort för dubbla summan ibland, som ett exempel då.

Jag dammsuger rätt så ofta, iomed att jag har en son som skräpar ner rätt bra, och sen använder golvet själv som lekyta. Så jag tycker att jag får valuta för dom pengarna iomed att den går så pass mycket tystare, behöver inte plåga dammsugaren för att den skall hända något, större dammsugarpåsar, bra filter så man slipper få ut skiten i luften och andas in igen. Sen är den bättre rent ergonomiskt än många andra dammsugare. Bästa "tråk" köpet jag har gjort iaf.

Det blev lite roligare att dammsuga också som ett plus i kanten. Inte så roligt i längden med högljudda rassliga dammsugare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av jonazz:

Är det inte just det man vill att de ska göra?!

Pwnd.

Permalänk
Medlem

skulle rekommendera denna, väldig tyst och lätt!
http://www.webhallen.com/hushall/137055-electrolux_dammsugare...

suger väldigt bra, Hepa filter som går tvätta själv, luktfri oavsett och hepa filtret gör att INGET skit Kommer igenom att andas in, du kan stå där det blåser och dra in luft om du så vill utan att något händer

jag har dammsugit mitt rum på natten (tappade en blomma) och ingen vaknade, frågade på morgonen om någon störde sig på det, ingen märkte något

edit:
Varför jag rekommenderar denna är också att jag var hos bekanta där dom haft b.la en Volta, och de suger förjävligt dåligt!
använt vissa billigare, de låter mer än gör nytta.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Man kan ej ersätta en "vanlig" dammsugare med en skaftsugare. Däremot kan man använda den som ett komplement.
Ser att många klagar över sugstyrkan och batteritiden. Är den nån som provat nya generationen med li-onbatterier?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!