Permalänk
Medlem

Bilstereo Aux-mod

Galleriet visar hur jag fixar en aux-ingång till min bilstereo, en sc-805 som sitter i en volvo V70 -99

Finns lite olika alternativ att för att göra detta:

1. Köpa en kassett med en kabel som bara är att köra in och lyssna. Enkelt men kanske inte den snyggaste lösningen.

2. Köpa en pryl som man kopplar in i CD-växlaruttaget. Också relativt enkelt och kanske det bästa alternativet, men priserna på dessa visade sig vara hutlösa.

3. Min lösning, att koppla in sig på kretskortet till kassettspelaren. Visste egentligen inte vad jag gav mig in på, hade bara sett en halvtaskig bild på nätet från någon som gjort likadant. Behövde inte göra några inköp, inte det säkraste alternativet men definitivt det roligaste

Bilstereo Aux-mod

Permalänk

Snyggt gjort, men varför gör du inte ett hål och drar ner sladden till prylfacket under, och skaffar en fjärrkontroll te iphonen?

Visa signatur

''Du kanske kan spela, MEN KAN DU KÖTTA?!?!?!''

Spelrigg: Intel i5 3570k 3.4Ghz [/B], Asus Nåt med Z77 4Gb DDR3, Asus GTX560Ti, 500gb HDD,Tagan Twoforce II 500w
Server: DL380G3, 6Gb ECC-minne, 2x Xeon @ 2,4Ghz, 72Gb 10k rpm SCSI, ESX Hypervisor 3.5

Permalänk
Medlem
Skrivet av zekkexavior:

Snyggt gjort, men varför gör du inte ett hål och drar ner sladden till prylfacket under, och skaffar en fjärrkontroll te iphonen?

Ja, jag ska nog försöka hitta en bättre lösning med kablen. Har ingen iphone dock

Permalänk
Medlem

Det här ska jag göra på min s70

Permalänk
Medlem

Hade dock vart jävligt ballt om du byggde in en bluetooth enhet i stereon som reagerade när man tröck på "spola fram/bak" knappen, samt paus och play..

Tycker om modden, 4/5 (du får femma när du gör min idé )

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk

Alltid kul och samt att jag personligen uppskattar hjälpsamma moddar i galleriet, klar 5a

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rawet:

Hade dock vart jävligt ballt om du byggde in en bluetooth enhet i stereon som reagerade när man tröck på "spola fram/bak" knappen, samt paus och play..

Tycker om modden, 4/5 (du får femma när du gör min idé )

Är det inte ganska svårt mjukvarumässigt och hur man ska koppla upp sig mot bluetooth-enheten? Annars är det ju en väldigt bra idé!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Är det inte ganska svårt mjukvarumässigt och hur man ska koppla upp sig mot bluetooth-enheten? Annars är det ju en väldigt bra idé!

Om man kan fixa så start och paus fungerar ska man kunna hålla in start (tex) och koppla sin bluetooth enhet.. man brukar koppla dom genom att hålla in en knapp i 5 sec, sen sätts den i "hitta läge" sen är det bara hitta den på mobile lätt som en plätt!

ska se ifall jag hittar nått på Deal-Extreme (som är väldigt bra när det gäller såntdär), kanske TS eller någon annan är sugen på att testa? (jag har ingen bil, men är intresserad att hjälpa till med idéer osv i forumet )

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Awesome! Har själv en likadan stereo liggandes i garaget som satt i min Volvo S40 -00. Har iofs nu en Kenwood-stereo med bluetooth och hela kitet men det var helt klart en häftig mod och bra beskrivet om man vill försöka själv.. 5p!

Permalänk
Medlem

Oj, tack för alla positiva kommentarer

Skrivet av Rawet:

Hade dock vart jävligt ballt om du byggde in en bluetooth enhet i stereon som reagerade när man tröck på "spola fram/bak" knappen, samt paus och play..

Tycker om modden, 4/5 (du får femma när du gör min idé )

Skrivet av Rawet:

Om man kan fixa så start och paus fungerar ska man kunna hålla in start (tex) och koppla sin bluetooth enhet.. man brukar koppla dom genom att hålla in en knapp i 5 sec, sen sätts den i "hitta läge" sen är det bara hitta den på mobile lätt som en plätt!

ska se ifall jag hittar nått på Deal-Extreme (som är väldigt bra när det gäller såntdär), kanske TS eller någon annan är sugen på att testa? (jag har ingen bil, men är intresserad att hjälpa till med idéer osv i forumet )

Bluetooth idén låter onekligen spännande, dock är det nog bortom vad jag vågar testa med stereon. Hade väck fronten för skoj skull, verkade ganska svårt att komma åt knapparna. Sen var det ett h****** få tillbaka den. Fronten och själva stereon är ihopkopplade med en tunn remsa, likadant som CDn (bild) och den ska stickas in i kontakten samtidigt som fronten ska tryckas på plats.

Men som sagt, nån annan kanske känner sig manad

Permalänk

Hade det inte varit smartare att löda ihop adaptern så den passa i "cd-chnger" uttaget? Har en sådan adapter till min hu650 som sitter i min v70n

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Hade det inte varit smartare att löda ihop adaptern så den passa i "cd-chnger" uttaget? Har en sådan adapter till min hu650 som sitter i min v70n

Njao, kollade på det också. Jag lyckades dock inte hitta vad som är vad i den kontakten, sen vad det svårt att komma åt att löda. Men är din adapter bara en kabel eller sitter det en elektrisk pryl som kräver egen strömförsörjning? Jag hittade nämligen bara sistnämnda att köpa och dem kostade från 500kr och upp.

Permalänk
Medlem

Du fick 5 stjärnor bara för att du lyssnar på Infected Mushrooms

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sarevok:

Du fick 5 stjärnor bara för att du lyssnar på Infected Mushrooms

^This.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Du fick 5 stjärnor bara för att du lyssnar på Infected Mushrooms

fem stjärnor av mig med pga det och såklart modden

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Permalänk

Fan så smart! Samma dag som du skapade detta galleriet kom jag in på tankarna om att använda just en bilstereo till mina datorhögtalare. Och som tur är så hade jag just en sån här bilstereo i garaget hemma!
Vet inte om du sett mitt projekt, tanken är iallafall att integrera en stereo i datorn. Stereon som jag tänkte använda först verkar vara aningen för stor men den här borde bli perfekt! Men om inte jag fattat helt fel så borde jag kunna köra denna genom datorn?

En extra fråga, hur fan kopplar man vanliga + - högtalar kablar till den?

Permalänk
Medlem

Läckert..
Jag har en sån stereo liggandes.. kör en V40 och köpte mig en dubbeldin Kenwood stereo..

Testade häromdagen och koppla in min iphone i usb uttaget på stereon.. Och de funkade bra.. så laddar mobilen samtidigt som jag kan lyssna på musik från den.. härligt och få in radiokanaler man itne kan få ivanliga fal.. som texc banditrock..

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Om man kan fixa så start och paus fungerar ska man kunna hålla in start (tex) och koppla sin bluetooth enhet.. man brukar koppla dom genom att hålla in en knapp i 5 sec, sen sätts den i "hitta läge" sen är det bara hitta den på mobile lätt som en plätt!

ska se ifall jag hittar nått på Deal-Extreme (som är väldigt bra när det gäller såntdär), kanske TS eller någon annan är sugen på att testa? (jag har ingen bil, men är intresserad att hjälpa till med idéer osv i forumet )

Jag har tänkt på precis samma sak. http://www.dealextreme.com/p/rechargeable-bluetooth-v2-1-audi...
Där har vi en bra pryl. månda stereos har USb uttag, Öppna den här mottagaren. dra powerkablarna och lödfast invändigt på usb kontakten.
Många stereos har även "line in" på baksidan , då är det bara att koppla in ljudsignalen med en kort sådan här. http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...

Synca enheterna, välj aux (line in på stereon) och du är redo att lira trådlös musik med högkvalitet

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av TankarN:

Galleriet visar hur jag fixar en aux-ingång till min bilstereo, en sc-805 som sitter i en volvo V70 -99

Finns lite olika alternativ att för att göra detta:

1. Köpa en kassett med en kabel som bara är att köra in och lyssna. Enkelt men kanske inte den snyggaste lösningen.

2. Köpa en pryl som man kopplar in i CD-växlaruttaget. Också relativt enkelt och kanske det bästa alternativet, men priserna på dessa visade sig vara hutlösa.

3. Min lösning, att koppla in sig på kretskortet till kassettspelaren. Visste egentligen inte vad jag gav mig in på, hade bara sett en halvtaskig bild på nätet från någon som gjort likadant. Behövde inte göra några inköp, inte det säkraste alternativet men definitivt det roligaste

Bilstereo Aux-mod

Grymt Jag körde på alt.2, köpte en adapter från Holland Inte billig som du sa men värt om man har en centerhögtalare. Centern går inte att koppla i en ny stereo utan att trixa med ett 2-kanals slutsteg osv... Adaptern funkar klockrent, går att byta låtar och allt på stereon och den laddar iPhonen.

Bild på min: http://www.garaget.org/?car=227864&image=2307945

Visa signatur

HTPC: Late 2014 Mac Mini
Bärbar: Mid 2012 MacBook Air

Permalänk

Trevlig och hjälpsam mod, det gillas!

ps. jag har Rogerio Jardim's trumpinne här hemma att mysa med!

Visa signatur

Veritas Vos Liberabit o Despectivus Dei

Permalänk

väldigt smart idé och genomföring, bra mod att ha i åtanke 4/5 (femman hade funnits om du hade gjort något år kabeln, te.x som en av föregående talare och dragit den till prylfaket.)

Visa signatur

FritzarnolD it's da Fritz!

Permalänk
Medlem

Hej, jag försökte göra likadant med det bara brusar och sprakar i högtalarna, problemet är nog att min rca inte hade någon svart jordkabel? lödde bara fast röd och vit men det måste vara jordat eller vad säger ni ?

Permalänk
Medlem

Fråga ang kabeln

Tjena jo va e de för kabel du använde och var köpte du den.

matte

Permalänk
Medlem

TACK!!!

TAck för infon. Har följt din guide på min S80 -00. Fungerade perfekt o sparade mig 670 kr som en AUX-adapter skulle kosta

Permalänk
Medlem

Såg najs ut, själv på jakt efter nån liknande lösning. Jag antar att de flesta apparater ser något sånär likadan ut med L/Rch på kretskortet?

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk

Fantastisk mod! Fixade det igår (På en HU-605 enhet, de har samma kassetbandskretskort), och var lite skeptisk till att det skulle vara så enkelt, men det funkade jättebra. Drog kabeln genom prylfacket under stereon (det finns redan ett hål bekom ett icke fastsatt gummiinlägg). 5/5!

Permalänk
Medlem

kan man fortfarande använda kassetten efter det här moddet? för man tar ju inte bort något. Allt du gör är ju att lägga på extra input.

Permalänk
Skrivet av Palm31q:

kan man fortfarande använda kassetten efter det här moddet? för man tar ju inte bort något. Allt du gör är ju att lägga på extra input.

troligen.

dock så kan de nog bli bök om du har både en kassett och auxen inkopplad samtidigt varför man nu skulle använda en kasett år 20+ när allt finns tillgängliggt online med ett knapptryck.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows