Ipad2 (vänta på 3an?) eller en Samsung Tab?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Jo sant.. problemet är ju att det är svårt att "hårdtesta" i butik.

för mig kommer det ju vara mestadels film, surfning, lite spel och sånt den kommer vara till för!

men kan verkligen inte kompromissa bort att jag måste kunna köra den som fjärr i hemmabion och på sätt styra olika enheter, kunna fjärrstyra datorn med tangentbord/mus, och ha den till att bläddra i xbmc på pc.

frågan är nu, hur är ipad när det gäller betraktningsvinkel på skärmen, och filmläget som inte är 16:9?

priset är ju ungefär lika, ja ipad kanske ligger lite i överkant jämför med Tab 10.1

Har både en ipad och en transformer hemma, använder ingen som fjärkontroll om jag ska vara ärlig, så vet inte där hur möjligheterna ser ut
Det jag använder lite är att styra datorn med splashtop (remote kontroll) och då är de enklast med transformern för då har jag alltid dockat tangentbord, men både mus och tangentbord går ju att fixa via bluetooth for ipaden.

Betrakningsviklar vet jag inte vad samsungen har.. ipaden sitter ju på en ips panel så de är grymmt bra där.

När de kommer till att titta på film känns de som android har övertaget av den anledning att de har högra upplösning och widescreen format.

Permalänk
Medlem

jag önskar mer matnyttigt.. gärna svar på mina funderingar..

personliga åsikter om ipad vs Tab känns för mig lite irrelevanta, då de inte tillför kunskap..
vi kan ju komma överrens om att vissa föredrar Ipad, och visas Tab.

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Jo sant.. problemet är ju att det är svårt att "hårdtesta" i butik.

för mig kommer det ju vara mestadels film, surfning, lite spel och sånt den kommer vara till för!

men kan verkligen inte kompromissa bort att jag måste kunna köra den som fjärr i hemmabion och på sätt styra olika enheter, kunna fjärrstyra datorn med tangentbord/mus, och ha den till att bläddra i xbmc på pc.

1. Bor du i Stockholm kan du få prova min i veckan. Är hemma måndag->torsdag.

2.Det funkar att styra xbmc. Jag har en app för det. Det finns även appar för att köra tangentbord/mus.
http://edovia.com/touchpad
Spela upp från xbmc i ipad verkar enbart fungera om du installerar xbmc (jailbreak krävs) på din ipad och kör den som en egen installation.
Men det finns andra appar för det som fungerar snarlikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag köper Apple bara för att bojkotta Samsung.

OMFG!! FANBOY!!!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

1. Bor du i Stockholm kan du få prova min i veckan. Är hemma måndag->torsdag.

2.Det funkar att styra xbmc. Jag har en app för det. Det finns även appar för att köra tangentbord/mus.
http://edovia.com/touchpad
Spela upp från xbmc i ipad verkar enbart fungera om du installerar xbmc (jailbreak krävs) på din ipad och kör den som en egen installation.
Men det finns andra appar för det som fungerar snarlikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Tyvärr har jag ca 50mil till storstan tack ändå..

hmm.. visste inte att jailbreak behövdes för att köra xbmc på ipad,
eller gäller detta endast om man vill "spela upp" filmerna? Kan man blädda och kolla trailers utan "JB" ?

om man inte har en "JB" ipad, kan man ändå streama film/musik via wifi hemma till den,
och även från pcn - via 3g-nätet till paddan? eller är jailbreak ett måste även då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Tyvärr har jag ca 50mil till storstan tack ändå..

hmm.. visste inte att jailbreak behövdes för att köra xbmc på ipad,
eller gäller detta endast om man vill "spela upp" filmerna? Kan man blädda och kolla trailers utan "JB" ?

om man inte har en "JB" ipad, kan man ändå streama film/musik via wifi hemma till den,
och även från pcn - via 3g-nätet till paddan? eller är jailbreak ett måste även då?

Provade nu kunde spela upp en 6,7 gig 1080p mkv film genom air video. Kan se om jag har någon som är ännu större imorgon om det behövs. Det laggade inte och allt såg bra ut.
Det finns appar att ta hem för att fjärrstyra xbmc, bläddra i menyer, välja film och så vidare för att spela upp på tv'n. Dom kräver inte jb.

Strömma via 3G kan jag inte svara på har wifi versionen och strömmade genom en dlink 655

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PierreB:

Provade nu kunde spela upp en 6,7 gig 1080p mkv film genom air video. Kan se om jag har någon som är ännu större imorgon om det behövs. Det laggade inte och allt såg bra ut.
Det finns appar att ta hem för att fjärrstyra xbmc, bläddra i menyer, välja film och så vidare för att spela upp på tv'n. Dom kräver inte jb.

Strömma via 3G kan jag inte svara på har wifi versionen och strömmade genom en dlink 655

Skickades från m.sweclockers.com

Okej, då borde det ju inte vara problem att spela vanliga mkv (720p) på ca 4.4 - 6gb på ipaden, och strömma dem via wifi, från den externa usb-hårddisken som är inkopplad i min pc?

att det går att styra xbmc på datorn med ipaden är ju mycket bra! ..men funkar följande också:

att köra xbmc på ipaden, med tillgång till film-samlingen som ligger på den externa hårddisken som är inkopplad till min pc som ständigt är inkopplad till internet/hemma-nätverket?

..och då att även kunna spela upp dem och kolla direkt i ipaden (med xbmc-programmet dvs)

alternativt att fjärrstyra datorn så att man kan se datorns "skrivbord" på ipaden (som med VNC på pc)
- och även därigenom köra xbmc så att man får upp xbmc på ipaden och på så sätt kan kolla sina filmer?

för att klargöra, jag vill kunna se mina filmer på ipaden - alla filmer som jag även kan kolla på xbmc på pcn!
- detta utan att behöva lägga in filmerna på ipaden och fylla utrymmet på 10 sekunder..

nu har jag ju projektor+duk och inte tv.. men antar att det funkar att fjärrstyra xbmc precis som med en tv?

förresten "air video", vad är det?

hoppas du förstod, jobbat kväll.. så min hjärna är nog lite bränd just nu

Permalänk
Medlem

Alltså att kunna spela upp en 1080P film på oavsett surfplatta är ju inget speciellt om man kör med transcoding. Du kan ju spela upp en raw 5K inspelad 3D film på en mobiltelefon också om man nu vill de. För det är servern de hänger på. Den gör om 1080P filmen till 720P eller vilken upplösning som enheten du ansluter med stödjer. De är ju de som är hela poängen. Så länge klienten är smart och servern fattar vad klienten vill ha så kommer de alltid funka med de förutsättningar som råder både i hastighet (3g/wifi) eller hårdvara (upplösning).

Så de säger inte mycket detta med 1080P via en egen streaming server. Däremot så är de väldigt få plattor som fixar att koda av en riktig 1080P film lokalt. Då är de helt andra muskler som ska till. Men de är rätt waste att köra på det sättet eftersom skärmen är ju ändå inte så högupplöst som 1080P så du förlorar inget på transcodingen.

Skrivet av najkks:

Okej, då borde det ju inte vara problem att spela vanliga mkv (720p) på ca 4.4 - 6gb på ipaden, och strömma dem via wifi, från den externa usb-hårddisken som är inkopplad i min pc?

Inga problem med någon av plattorna. Så länge du har rätt programvara på PC:n som hårddisken är ansluten till. De är där allt hänger på vad som är möjligt eller ej. Oavsett om du väljer Android eller iPad.

Skrivet av najkks:

..och då att även kunna spela upp dem och kolla direkt i ipaden (med xbmc-programmet dvs)

XBMC är inte gjort för ipad. Du får skilja på XBMC (mediaspelare) och XBMC-Remote (fjärrkontroll). XBMC är byggt för fristående PC/mediaspelare i första hand. XBMC finns inte till ipad/android. de kanske skulle kunna gå att hacka ihop nåt men de är inte officiellt stöd för detta. Däremot XBMC-remote finns till både ipad/android. Dessa appar som finns till både Android och Ipad bygger på att du bara använder surfplattan som en fjärrkontroll, inte att du spelar upp filmen i själva surfplattan. Bägge surfplattor funkar lika bra i detta avseende. Jag har själv provat ipad 1 och SGS2 (Mobil men same shit som surfplatta i detta avseende). Funkar lika bra/dåligt hur man nu ser på de på bägge.

Skrivet av najkks:

alternativt att fjärrstyra datorn så att man kan se datorns "skrivbord" på ipaden (som med VNC på pc)
- och även därigenom köra xbmc så att man får upp xbmc på ipaden och på så sätt kan kolla sina filmer?

XBMC har stöd för att dela ut hela ditt filmbibliotek över webben. Så du kan fjärrstyra vilken XBMC dator som helst i ditt hem. Du aktiverar den integrerade webbservern inne i xbmc's inställningsmenyer. Sen räcker de med en webbläsare för detta. Du måste inte fjärrinlogga o se skrivbordet och allt. De låter bara som onödigt jobbigt plus att du ser ju när du klickar runt på TV:n i detta fall. Bäst upplevelse får du med xbmc's dedikerade xbmc-remote appar dock. Då slipper du webbinterfacet. Men de funkar lika bra med webbinterfacet som sagt.

Skrivet av najkks:

för att klargöra, jag vill kunna se mina filmer på ipaden - alla filmer som jag även kan kolla på xbmc på pcn!
- detta utan att behöva lägga in filmerna på ipaden och fylla utrymmet på 10 sekunder..

Jag tror inte XBMC är rätt för detta. XBMC är perfekt på en dedikerad dator och när de kommer till surfplattor så används dom bara som en stor klumpig fjärrrkontroll som bäst. Om du vill se filmerna på din platta så rekommenderar jag istället andra lösningar typ Plex (ipad+android) eller air video (ipad).

Skrivet av najkks:

nu har jag ju projektor+duk och inte tv.. men antar att det funkar att fjärrstyra xbmc precis som med en tv?
förresten "air video", vad är det?
hoppas du förstod, jobbat kväll.. så min hjärna är nog lite bränd just nu

Självklart du kan styra vilken skärm som helst med oavsett platta. Det är inte skärmen som avgör utan den dator som du har kopplat till din projektor som du kontrollerar via ditt wifi. Air video & Plex är samma sak. De är transcoding server programvaror. Dom gör om alla dina filmer till ett format on-the-fly till de som den enhet du laddar mediat med så allt funkar. Uträkningen och själva tunggörat görs på din PC och inte på plattorna. Det är hela poängen med dessa system så du kan se i princip vilka format som helst så länge din transcodingprogramvara stödjer de.

Allt ovan är skrivet med lite reservation. Rättelser är välkomna om jag nu har sagt något fel. Hjärnan är lite tröger här Söndag å allt

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom tråden, men lägger ett inlägg för att säga vad jag tycker, så du inte köper fel.

Skrivet av Rolfsaurus:

Till och börja med: jag har en iPad 1, en Galaxy Tab 10.1 och har provat iPad 2 vid flera tillfällen.

iOS App Store har ett stort utbud av många bra apps, och för mig spelar detta en viktig roll. Jag gillar att använda apps och jag samlar gärna på mig en hel del, vissa onödiga, men många som jag använder dagligen. Att ha många spel på plattan kan också vara roligt. Detta är något jag saknar när jag sitter på Galaxy Taben, då Android Market inte har i närheten av samma utbud.

När jag sitter på Galaxyn märker jag att det ibland kan "lagga", alltså hela OS'et stannar en stund. Detta händer lite då och då och det vara samma sak under tiden jag använde Android-telefoner. Men bortsett från detta är Galaxyn väldigt trevlig att surfa och kolla film på.

Om jag ska surfa föredrar jag Galaxyn, men i alla andra områden föredrar jag till och med iPad 1.

Nu kommer många Android-fanatiker skriva "hur f*n kan den lagga, den har så mycket bättre hårdvara" och "du har bara använd måndagsexemplar". Men jag står kvar vid min sak, iPad flyter på bättre.

Visst, en sida som iOS inte kan nå upp till är anpassningbarheten som en Android-enhet har. Även om jag föredrar att kunna anpassa min teknik så är de övriga fördelarna med iOS så många.

Lycka till med ditt val!
/Calle

Jag rekommenderar dig att köpa en iPad.

Android fördelar:
- Större anpassningsmöjligheter
- Film i 16:10
- Bra för att surfa, stödjer också flash

iOS fördelar:
- Allt annat (App Store, buggfri, flyter på bättre, bättre kvalité m.m.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rolfsaurus:

Jag har inte läst igenom tråden, men lägger ett inlägg för att säga vad jag tycker, så du inte köper fel.

Jag rekommenderar dig att köpa en iPad.

Android fördelar:
- Denhär kan göra mer

iOS fördelar:
- Den har ett äpple på baksidan

Tyck du inte ska slänga ut saker som fakta om de enbart är grundat på vad du tycker.
Sen är de alltid bra att läsa tråden om du inte bara ska trolla.

Du säger själv att du tycker samsung är bättre för film och surf, TS skriver att han mest ska använda sin platta för film och surf, ändå rekomenderar du Ipad?

Permalänk
Medlem

En sak till förresten som jag glömde nämna i mitt inlägg.

Om du mot förmodan skulle befinna dig i en situation där du inte har Internet, beakta i så fall vad för möjligheter respektive platta har för mediastöd. Generellt så är Android och då Samsungs plattor väldigt mycket bättre än exempelvis Ipad. De kan hantera de flesta videoformat medans ipad endast hantererar en mindre del.

Men så länge du är online så kvittar de som sagt vilken platta du väljer. Iaf vad gäller funktionalitet. Själv skulle jag tagit Android för jag gillar att meka under huven och prova allt möjligt. Sen har de sagts tidigare i tråden Android plattorna finns i 16:10 och de gör inte ipad.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

[QUOTE="radx;11628833"]Alltså att kunna spela upp en 1080P film på oavsett surfplatta är ju inget speciellt om man kör med transcoding. Du kan ju spela upp en raw 5K inspelad 3D film på en mobiltelefon också om man nu vill de. För det är servern de hänger på. Den gör om 1080P filmen till 720P eller vilken upplösning som enheten du ansluter med stödjer. De är ju de som är hela poängen. Så länge klienten är smart och servern fattar vad klienten vill ha så kommer de alltid funka med de förutsättningar som råder både i hastighet (3g/wifi) eller hårdvara (upplösning).

Så de säger inte mycket detta med 1080P via en egen streaming server. Däremot så är de väldigt få plattor som fixar att koda av en riktig 1080P film lokalt. Då är de helt andra muskler som ska till. Men de är rätt waste att köra på det sättet eftersom skärmen är ju ändå inte så högupplöst som 1080P så du förlorar inget på transcodingen.

Inga problem med någon av plattorna. Så länge du har rätt programvara på PC:n som hårddisken är ansluten till. De är där allt hänger på vad som är möjligt eller ej. Oavsett om du väljer Android eller iPad.

XBMC är inte gjort för ipad. Du får skilja på XBMC (mediaspelare) och XBMC-Remote (fjärrkontroll). XBMC är byggt för fristående PC/mediaspelare i första hand. XBMC finns inte till ipad/android. de kanske skulle kunna gå att hacka ihop nåt men de är inte officiellt stöd för detta. Däremot XBMC-remote finns till både ipad/android. Dessa appar som finns till både Android och Ipad bygger på att du bara använder surfplattan som en fjärrkontroll, inte att du spelar upp filmen i själva surfplattan. Bägge surfplattor funkar lika bra i detta avseende. Jag har själv provat ipad 1 och SGS2 (Mobil men same shit som surfplatta i detta avseende). Funkar lika bra/dåligt hur man nu ser på de på bägge.

Först.. stort tack för uttömmande och förklarade svar, det var detta jag letade efter!

Alltså, pcn är den "svaga länken" när det gäller att streama film till ipad (eller annan surfplatta) ?
hur är det med externa usb-diskar, skulle det fungera bättre med intern hårddisk i datorn?

Om jag tex. skaffade en Ipad1 först för att testa om det är min grej.. kommer dess hårdvara begränsa möjligheterna för mig att kolla film streamande från datorn, eller är det fortfarande datorn som avgör?

Jag kommer alltså att kunna köra xbmc-remote eller liknande på ipaden.. men då undrar jag, får jag upp samma utseende som det är på xbmc i datorn, dvs med covers+plots, info om filmerna etc etc (med valbara skin också) - men med skillnaden att jag endast kan navigera runt i xbmc på ipaden, läsa om filmerna, kolla trailer och bläddra - men INTE köra spela upp filmerna direkt i xbmc?

XBMC har stöd för att dela ut hela ditt filmbibliotek över webben. Så du kan fjärrstyra vilken XBMC dator som helst i ditt hem. Du aktiverar den integrerade webbservern inne i xbmc's inställningsmenyer. Sen räcker de med en webbläsare för detta. Du måste inte fjärrinlogga o se skrivbordet och allt. De låter bara som onödigt jobbigt plus att du ser ju när du klickar runt på TV:n i detta fall. Bäst upplevelse får du med xbmc's dedikerade xbmc-remote appar dock. Då slipper du webbinterfacet. Men de funkar lika bra med webbinterfacet som sagt.

Men att fjärrstyra över webben, innebär det att jag kommer åt filmerna från en dator på annan ort tex?
Eller menar du att det jag ser på tvn, det ser jag också på ipadskärmen?
Eller att jag helt enkelt styr musmarkören med ipaden - och så ser jag "resultatet" på tvn?

Hänger inte helt med i din förklaring om just den här biten..

Finns det någon app. till ipad som efterliknar xbmc's utseende som det ser ut på datorn? dvs. jag vill inte bara ha en lista "rakt upp och ner" på filmerna som jag kan streama från datorn till ipaden. Utan jag vill ha lite flashigare utseende med covers, etc.. (ja som det kan se ut i xbmc på datorn)

Jag tror inte XBMC är rätt för detta. XBMC är perfekt på en dedikerad dator och när de kommer till surfplattor så används dom bara som en stor klumpig fjärrrkontroll som bäst. Om du vill se filmerna på din platta så rekommenderar jag istället andra lösningar typ Plex (ipad+android) eller air video (ipad).

Hur är utseendet på "Plex" ? är det enklast möjliga spelare med alla filmer uppradade från A-Ö, eller kan man förändra utseendet, lägga in skins, se bilderna/info om filmerna? Eller får jag helt enkelt ta och kolla detta i en xbmc-app - sedan gå ur den och starta tex Plex för att kunna se filmerna?

Jo en sak till.. som VNC till pcn, finns det möjlighet att köra något liknande på ipaden? För då skulle man väl kunna köra allt som man kör på pcn, även på ipaden!? Alla program, spel etc.. eftersom bilden bara speglas från pcn till ipaden?

Jag hoppas jag skrev frågorna på ett sätt så du förstår hur jag funderar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

En sak till förresten som jag glömde nämna i mitt inlägg.

Om du mot förmodan skulle befinna dig i en situation där du inte har Internet, beakta i så fall vad för möjligheter respektive platta har för mediastöd. Generellt så är Android och då Samsungs plattor väldigt mycket bättre än exempelvis Ipad. De kan hantera de flesta videoformat medans ipad endast hantererar en mindre del.

Men så länge du är online så kvittar de som sagt vilken platta du väljer. Iaf vad gäller funktionalitet. Själv skulle jag tagit Android för jag gillar att meka under huven och prova allt möjligt. Sen har de sagts tidigare i tråden Android plattorna finns i 16:10 och de gör inte ipad.

Okej, men jag har ju flatrate på surf via 3g.. så jag har internetåtkomst i regel jämt!

men om jag skulle tappa 3g, i skogen tex.. vad händer då.. går den ner på nåt "segare" nät, eller är nätet borta totalt från ipaden?

hörde om "AVideoHD" eller vad det heter till ipad, det skulle tydligen klara i stort sett alla film-format?

16:10, skiljer det sig mycket från bilden som ipad har?

Permalänk

Förstår inte varför alla på forumet är så anti apple. Jag tycker IOS är överlägset till surfplattor och mobiler, dock inte till datorer.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Alltså, pcn är den "svaga länken" när det gäller att streama film till ipad (eller annan surfplatta) ?

Helt rätt. I alla i de sammanhangen som vi pratar om Streama film. Lokaluppspelning är en helt annan femma men det är inte heller de vi pratar om.

Skrivet av najkks:

hur är det med externa usb-diskar, skulle det fungera bättre med intern hårddisk i datorn?

De spelar ingen som helst roll. De enda som skiljer en extern mot en intern är diskprestandan. I ditt fall har du väl godkända marginaler oavsett situation.

Skrivet av najkks:

Om jag tex. skaffade en Ipad1 först för att testa om det är min grej.. kommer dess hårdvara begränsa möjligheterna för mig att kolla film streamande från datorn, eller är det fortfarande datorn som avgör?

Jag skulle nog säga att du begränsas av apparna som du kan hitta till den. Jag har inte undersökt detta själv på rakhand. Men om Air video är kompatibelt med ipad ett så bör de inte ställa till några problem. Fast jag är tveksam till ipad 1. Du har väldigt lite ramminne i den enheten. Den klarar ju inte ens hålla kvar en helt renderad webbsida i minnet innan den måste swappa ut delar i sidan som du inte ser. Nä fy fan. Så vill inte jag ha mitt surfande på webben. Du säger ju själv att inte bara film utan surfande är viktigt också. Då skulle jag inte köpa en ipad 1 av den orsaken.

Skrivet av najkks:

Jag kommer alltså att kunna köra xbmc-remote eller liknande på ipaden.. men då undrar jag, får jag upp samma utseende som det är på xbmc i datorn, dvs med covers+plots, info om filmerna etc etc (med valbara skin också) - men med skillnaden att jag endast kan navigera runt i xbmc på ipaden, läsa om filmerna, kolla trailer och bläddra - men INTE köra spela upp filmerna direkt i xbmc?

Det ser inte samma ut. Så här ser XBMC-remote ut för t.ex Android:
https://market.android.com/details?id=org.xbmc.android.remote...
Klicka på skärmbilderna.

Alltså surfplattan+xbmc remote är en fjärrkontroll. Du kan se ditt mappträd med alla filer och mappar på din surfplatta oavsett vilken du väljer. Men klickar du exempelvis på en av filerna så kommer den bara att starta på din TV och inte på din surfplatta. Surfplatta + xbmc = ej uppspelning på surfplatta oavsett situation. Tänk xbmc remote som en mer avancerad fjärrkontroll. Du kan inte spela upp filmerna på den. Åtminstone inte vad jag har sett.

Skrivet av najkks:

Men att fjärrstyra över webben, innebär det att jag kommer åt filmerna från en dator på annan ort tex?
Eller menar du att det jag ser på tvn, det ser jag också på ipadskärmen?
Eller att jag helt enkelt styr musmarkören med ipaden - och så ser jag "resultatet" på tvn?

Du ser vad för filer du har liggande på din dator oavsett var du är någonstans. Hemma eller någonannanstans via nätet. Men så fort du klickar på en av filerna så startar du bara uppspelning på den xbmc-enheten som du är inne och surfar på just för stunden. Du fjärrväljer vad som ska spelas. Inget mindre eller mer. Se inte xbmc-remote appen som en mus. Du ser inte på tv:n när du bläddrar runt och letar efter en film på din surfplatta. TV:n står helt enkelt standby tills du klickat på en fil. Hade de varit logiskt om du efter varje gång du klickar på något på surfplattan måste titta upp på din tv? Hela vittsen är ju att du ska bläddra runt på surfplattan men att själva videon spelas upp på din tv och inte på surfplattan.

Skrivet av najkks:

Finns det någon app. till ipad som efterliknar xbmc's utseende som det ser ut på datorn? dvs. jag vill inte bara ha en lista "rakt upp och ner" på filmerna som jag kan streama från datorn till ipaden. Utan jag vill ha lite flashigare utseende med covers, etc.. (ja som det kan se ut i xbmc på datorn)

Jag har tyvärr inte hittat någon sådan app. De är möjligt att det finns men inte som jag personligen har lekt runt med. Kanske vet någon annan här på forumet.

Skrivet av najkks:

Hur är utseendet på "Plex" ? är det enklast möjliga spelare med alla filmer uppradade från A-Ö, eller kan man förändra utseendet, lägga in skins, se bilderna/info om filmerna? Eller får jag helt enkelt ta och kolla detta i en xbmc-app - sedan gå ur den och starta tex Plex för att kunna se filmerna?

Så här ser plex ut:

Fler bilder hittar du här
Om något ser bra ut eller är enkelt beror helt på hur du upplever de. De är lite för subjektivt för att kunna svara på frågan. Jag tycker inte de är svårt men jag har en bakgrund som programmerare / nörd.

Skrivet av najkks:

Jo en sak till.. som VNC till pcn, finns det möjlighet att köra något liknande på ipaden? För då skulle man väl kunna köra allt som man kör på pcn, även på ipaden!? Alla program, spel etc.. eftersom bilden bara speglas från pcn till ipaden?

Det finns flera fjärrstyrsappar till både ipad och android plattor. Remote desktop som alla windows system har stöd för sedan Windows Xp och framåt kan du fjärrstyra via en surfplatta. Jag har personligen bara gjort detta på en Android platta men de lär vara samma på en ipad.

Jag tycker inte du ska bry dig så mycket om filmuppspelningen när de gäller valet av surfplatta. Fokusera mer på detaljer som Batteritid, skärmen. Bägge plattor fixar streaming lika bra/dåligt. Ingen av dem är speciellt mycket bättre än den andra. Den stora skillnaden är när de gäller lokal uppspelning. Alltså där du har filerna med dig. Då är det android hands down som är bästa valet.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Förstår inte varför alla på forumet är så anti apple. Jag tycker IOS är överlägset till surfplattor och mobiler, dock inte till datorer.

Jag är inte anti äppelmos

Jag gillar bara inte bli inlåst och inte kunna köra vad jag vill utan att något företag ska leka moralpolis över mitt val. Vill jag kolla på porr eller vill jag leka hacker och testa mitt wifi hemma så ska jag kunna göra de anser jag. Den friheten ger android men inte apple med dess produkter. Fast jag är inte insnöad jag inser att vanliga användare vill inte/har inte detta behov. Men för oss nördar så passar android bäst enligt mitt sätt att se på de.

Sweclockers i sig är ju lite av ett fäste för nördar. Vi som hänger här är ju de flesta av oss tekniknördar på en eller annan nivå. Vi vill kunna lufta på huven och se vad som är under varje skruv. Är de så konstigt då att vi (generellt) inte är så förtjusta i att bli låsta av vad apple anser att vi ska kunna göra och inte göra?

Sen får du gärna tycka precis vad du vill. Tror ingen vill klanka ner på någon för de tycker annorlunda. Jag känner bara att det inte passar för mig.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Radx:...

Måste säga att du har rediga och utförliga svar!

Okej.. så om jag spinner vidare (ska försöka hålla det kort och koncist)

Jag kommer i princip endast streama film, tror inte jag kommer lägga över nåt på själva plattan.. detta streamning via wifi i hemmet eller 3g under resa..
Har en ganska ny speldator med 4gb ram, en intel core i3 på 3.2ghz, borde denna vara tillräcklig för att streama via utan problem?

Om första versionen av ipad har problem med en så enkel grej som hemsidor och surfning (pga ramminnet) så lägger jag nog den på hyllan..
hur står sig Tab 10.1 i jämförelse med den ipaden när det gäller surfning, rendering, och ram-minne?

Xbmc-remoten är alltså endast en fjärr och inget annat? den såg ju okej ut, fast inte mer
Som jag förstår det så är det bara för fjärrstyrning, dvs. som en fjärr för xmbc där man endast kan starta, pausa, spela, etc?

Jag måste säga att PLEX onekligen såg trevligt ut.. jag får ju bilder på omslagen av filmerna, lite info om handling etc.. (tas betygen från imdb eller?),
kan man även se info om skådespelare, bildkvalitet/ljudkvalitet, och går det att kolla trailers från youtube eller liknande via PLEX?

Men om man nu kör ett VNC-liknande program, så jag får upp dator-bilden på surfplattan.. för jag antar att det fungerar så?
Kan jag då inte bara starta xbmc (genom ikonen för xbmc) - dvs den ikon som speglas från dator-skrivbordet, och då se xbmc på plattan, och även spela upp filmerna?

Om jag väljer tex Tab 10.1, finns inte en xbmc-app till den, dvs en renodlad xbmc där jag kan navigera mellan filmer precis som jag gör på xbmc till pcn, men sedan även spela upp valda filmer genom samma app direkt på plattan?

Eller måste jag oavsett ipad/tab 10.1, använda mig av ett annat program för att spela upp filmer och se direkt på plattan?
dvs xbmc är endast till för att navigera runt? - och om så är fallet.. går det att kolla trailers etc. via den modell av xbmc som finns för plattorna?

Jag förmodar att följande scenario är möjligt:

Vill kunna sitta i soffan med plattan och slösurfa lite, plötsligt bli sugen på en film..,
starta upp xbmc-appen i plattan, kolla lite covers på filmer, läsa om några stycken..
sedan välja ut en film jag vill se, starta igång den /via xbmc), och så kommer bilden endast visas på min tv/projektor?

I detta scenario är det ju även intressant om jag med plattans hjälp kan tex. starta igång förstärkare/välja olika utgångar på förstärkaren,
och också om jag kan starta upp projektorn (så slipper jag dötid innan filmen då den ska "värmas upp")

Så.. om jag nu i princip bara kommer streama oavsett det är via wifi eller 3g, vad är då bästa valet, en ipad2 eller en Tab 10.1 ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag är inte anti äppelmos

Jag gillar bara inte bli inlåst och inte kunna köra vad jag vill utan att något företag ska leka moralpolis över mitt val. Vill jag kolla på porr eller vill jag leka hacker och testa mitt wifi hemma så ska jag kunna göra de anser jag. Den friheten ger android men inte apple med dess produkter. Fast jag är inte insnöad jag inser att vanliga användare vill inte/har inte detta behov. Men för oss nördar så passar android bäst enligt mitt sätt att se på de.

Sweclockers i sig är ju lite av ett fäste för nördar. Vi som hänger här är ju de flesta av oss tekniknördar på en eller annan nivå. Vi vill kunna lufta på huven och se vad som är under varje skruv. Är de så konstigt då att vi (generellt) inte är så förtjusta i att bli låsta av vad apple anser att vi ska kunna göra och inte göra?

Sen får du gärna tycka precis vad du vill. Tror ingen vill klanka ner på någon för de tycker annorlunda. Jag känner bara att det inte passar för mig.

Kan hålla med radx där.. apple lägger sig i lite för mycket för att man som konsument ska acceptera det..
trots allt äger jag en i-touch, just för musiken och gränssnittet.. men att tex. skaffa en iphone 4/4s och inte kunna greja själv.. nja för trist

Kör Samsung G. S2 idag, och android är det bästa sedan brödrosten!! Framförallt för att man kan bestämma så mycket själv, utan moraliska aspekter!

Men visst, apples produkter håller hög klass.. det är bara apple själva som vill styra lite för mycket av produkt-användningen tyvärr!

Permalänk

Vad är det egentligen man kan göra med android som inte går med IOS? Det är ju trots all bara en telefon/surplatta.
Jag har själv haft android 2.2 och det flyter inte alls på lika bra som IOS.

När det kommer till datorer så är det ju en helt annan femma där vill man ha så mycket frihet som möjligt.

Visa signatur

i5 6700K @4.5GHz -Noctua NH-U14S -Asus Geforce GTX 980 Ti Strix DirectCU III -ASUS PRO GAMING Z170 -Crucial DDR4 16 GB -Crucial MX300 750GB -Corsair RM750i - NZXT H440W Silent Ultra - ASUS VC239 -Dell Professional P1914S IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Har en ganska ny speldator med 4gb ram, en intel core i3 på 3.2ghz, borde denna vara tillräcklig för att streama via utan problem?

Ja de bör inte vara några som helst problem. Min trötta 2,6ghz p4 till server hanterar plex utan problem.

Skrivet av najkks:

Om första versionen av ipad har problem med en så enkel grej som hemsidor och surfning (pga ramminnet) så lägger jag nog den på hyllan.. hur står sig Tab 10.1 i jämförelse med den ipaden när det gäller surfning, rendering, och ram-minne?

Tab 10.1 i jämförelse med ipad 1 och vad gäller surfning är som natt och dag. Inga rutnät där grafik är utswappat.
Tab 10.1 - RAM: 1024MB
ipad 1 - RAM: 256MB (öh? lol?)

Skrivet av najkks:

Xbmc-remoten är alltså endast en fjärr och inget annat? den såg ju okej ut, fast inte mer
Som jag förstår det så är det bara för fjärrstyrning, dvs. som en fjärr för xmbc där man endast kan starta, pausa, spela, etc?

Äntligen börjar du hänga med, de stämmer

Skrivet av najkks:

Jag måste säga att PLEX onekligen såg trevligt ut.. jag får ju bilder på omslagen av filmerna, lite info om handling etc.. (tas betygen från imdb eller?), kan man även se info om skådespelare, bildkvalitet/ljudkvalitet, och går det att kolla trailers från youtube eller liknande via PLEX?

Jag kan tyvärr inte svara på dessa frågor utan att jag kanske ger dig en gissning. Jag har inte undersökt denna bit eftersom de har inte varit så noga för mig. Jag har dock omslag på mina filmer men de kanske beror på att jag har en folders.jpg bild i varje mapp. Men de kanske är per automatik också. Jag är osäker. Fast oavsett hur de är så har du denna begränsning oavsett platta du väljer.

Skrivet av najkks:

Men om man nu kör ett VNC-liknande program, så jag får upp dator-bilden på surfplattan.. för jag antar att det fungerar så?
Kan jag då inte bara starta xbmc (genom ikonen för xbmc) - dvs den ikon som speglas från dator-skrivbordet, och då se xbmc på plattan, och även spela upp filmerna?

Jo visst går de. Jag vet inte om VNC finns för Surfplattor dock. Jag har inte kollat. Räkna dock med att om du ska ha synkad muspekare som visas när du flyttar runt den direkt på skärmen och i surfplattan samtidigt kan bli lite laggit. Förvänta dig inte utmärkt resultat de är ändå rätt mycket data som ska skickas. Remote desktop funkar inte som VNC och är därför mycket bättre att fjärrstyra med men du ser inte både på surfplattan och tv-skärmen samtidigt endast en i taget med just remote desktop.

Skrivet av najkks:

Om jag väljer tex Tab 10.1, finns inte en xbmc-app till den, dvs en renodlad xbmc där jag kan navigera mellan filmer precis som jag gör på xbmc till pcn, men sedan även spela upp valda filmer genom samma app direkt på plattan?

Vad jag vet så finns bara den XBMC remote som jag länkade till tidigare.

Skrivet av najkks:

Eller måste jag oavsett ipad/tab 10.1, använda mig av ett annat program för att spela upp filmer och se direkt på plattan?
dvs xbmc är endast till för att navigera runt? - och om så är fallet.. går det att kolla trailers etc. via den modell av xbmc som finns för plattorna?

Du blandar ihop de lite. Att kolla på trailers ifrån en site på nätet och att kolla på dom filmer du har hemma är olika. Filmerna som du har hemma går via en streaming programvara som du har på din dator hemma. T.ex. Air video eller Plex. När du vill kolla trailers så kan du göra detta via youtube. Då streamas de via youtube appen i surfplattan t.ex. Så jag ser inga problem med något av detta oavsett platta som du väljer.

Skrivet av najkks:

Vill kunna sitta i soffan med plattan och slösurfa lite, plötsligt bli sugen på en film..,
starta upp xbmc-appen i plattan, kolla lite covers på filmer, läsa om några stycken..
sedan välja ut en film jag vill se, starta igång den /via xbmc), och så kommer bilden endast visas på min tv/projektor?

I detta scenario är det ju även intressant om jag med plattans hjälp kan tex. starta igång förstärkare/välja olika utgångar på förstärkaren,
och också om jag kan starta upp projektorn (så slipper jag dötid innan filmen då den ska "värmas upp")
Så.. om jag nu i princip bara kommer streama oavsett det är via wifi eller 3g, vad är då bästa valet, en ipad2 eller en Tab 10.1 ?

Exakt som du beskriver de kommer de bli. Detta kan du göra på bägge format av surfplatta. Både android och ipad. Att styra din förstärkare är jag tveksam till. Kanske finns det ett plugin till xbmc men jag har inte sett något sånt.

Vad som är bäst beror ju på de övriga också. Vill du ha störst utbud av appar? Vill du i större utsträckning betala för allt? Är du inte intresserad av att ändra på utseendet på plattan? Är du en som kör original på allt och inte gillar att fördjupa dig i hur saker funkar? Välj ipad 2. Inte ipad 1 pga tidigare beskrivna problem. Ipad 2 presterar utmärkt vid surfning och lider inte av de problem som ipad 1 har vad gäller surfning. Tänk också på att ipad 2 inte har stöd för flash på både gott och ont.

Android väljer du om du vill kunna:
- Rota under huven.
- Om du vill kunna byta webbläsare, mail app, sms/mms app, dela med dig av bilder och länkar i princip alla chat nätverk. ios har vissa begränsningar.
- Spela upp filmer lokalt.
- Vill ha SD kort läsare för att utöka minnet.
- Vill ha bredbild format på skärmen (16:10)
- Vill kunna installera appar utan att de är tankade via någon specifik leverantör. Du kan själv föra in dina filer till enheten och installera lokalt. Detta går inte på ipad för då måste du jailbreaka den och då ryker garantin.

Så de är helt upp till dig. Du vet ju vad jag hade valt men jag kan inte säga vad som är bäst för dig för de beror på vad för behov du har som sagt.

Tänk också på att Android kommer i flera olika storlekar. 10" kanske är lite stort för infickan på din jacka. Då kanske 7" är smidigare. Jag är själv sugen på en 7" platta av den orsaken att man alltid har med sig den. 10" tycker jag är lite för stort. Man får tänka hur man vill ha de själv.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rickybobby:

Vad är det egentligen man kan göra med android som inte går med IOS? Det är ju trots all bara en telefon/surplatta.
Jag har själv haft android 2.2 och det flyter inte alls på lika bra som IOS.

När det kommer till datorer så är det ju en helt annan femma där vill man ha så mycket frihet som möjligt.

Jag kan bara ge dig en massa nördiga förslag så ta de för vad de är. Detta är utifrån mitt perspektiv och de är inte på något sätt en heltäckande lista eller så.

Med android kan du göra detta och de går inte på ios (jag räknar med att jailbreak inte används):

Byta ut din webbläsare till exempel Firefox.
Gillar du inte hur sms-appen funkar? Byt ut den till en annan.
Är Ringknapparna för små? för stora? För vita? för röda? för fula? Byt ut hela ringappen.
Ser kontaktboken puckad ut? Finns inte funktionen x eller y? Byt ut den!
Men den största grejen är nog att du kan byta ut ditt tangentbord. Gillar inte stock? Byt ut de !
Du kan automatisera saker i Android med olika script appar. Detta finns inte till ios.
Du kan byta Launcher (hemskärmshanterare) som ger dig massa nya unika features som bara finns med den launchern.
WIDGETS!! Grymt som fan och synd att inte ios har.
SDKort, billigt sätt att utöka lagrinsminnet!
Vill du kasta ut hela jävla systemet? Byt ROM! Har du en gammal surfplatta? Mobil? Ger inte längre tillverkaren ut uppdateringar för plattan? Vill du ha den där funktionen som bara finns i de senaste versionerna av OS:et ? Flasha!!
Du kan fjärrstyra din telefon ifrån din dator. Detta finns inte till ios!
Flash finns för Android men inte iphone. Både bra och dåligt!

Orkar inte skriva mer saker nu men det finns massor mer. Men som sagt mycket är lite nördigt men jag älskar möjligheten att kunna kasta ut skiten och byta ut delar som jag inte gillar.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Ja de bör inte vara några som helst problem. Min trötta 2,6ghz p4 till server hanterar plex utan problem.

Tab 10.1 i jämförelse med ipad 1 och vad gäller surfning är som natt och dag. Inga rutnät där grafik är utswappat.
Tab 10.1 - RAM: 1024MB
ipad 1 - RAM: 256MB (öh? lol?)

Äntligen börjar du hänga med, de stämmer

Jag kan tyvärr inte svara på dessa frågor utan att jag kanske ger dig en gissning. Jag har inte undersökt denna bit eftersom de har inte varit så noga för mig. Jag har dock omslag på mina filmer men de kanske beror på att jag har en folders.jpg bild i varje mapp. Men de kanske är per automatik också. Jag är osäker. Fast oavsett hur de är så har du denna begränsning oavsett platta du väljer.

Jo visst går de. Jag vet inte om VNC finns för Surfplattor dock. Jag har inte kollat. Räkna dock med att om du ska ha synkad muspekare som visas när du flyttar runt den direkt på skärmen och i surfplattan samtidigt kan bli lite laggit. Förvänta dig inte utmärkt resultat de är ändå rätt mycket data som ska skickas. Remote desktop funkar inte som VNC och är därför mycket bättre att fjärrstyra med men du ser inte både på surfplattan och tv-skärmen samtidigt endast en i taget med just remote desktop.

Vad jag vet så finns bara den XBMC remote som jag länkade till tidigare.

Du blandar ihop de lite. Att kolla på trailers ifrån en site på nätet och att kolla på dom filmer du har hemma är olika. Filmerna som du har hemma går via en streaming programvara som du har på din dator hemma. T.ex. Air video eller Plex. När du vill kolla trailers så kan du göra detta via youtube. Då streamas de via youtube appen i surfplattan t.ex. Så jag ser inga problem med något av detta oavsett platta som du väljer.

Exakt som du beskriver de kommer de bli. Detta kan du göra på bägge format av surfplatta. Både android och ipad. Att styra din förstärkare är jag tveksam till. Kanske finns det ett plugin till xbmc men jag har inte sett något sånt.

Vad som är bäst beror ju på de övriga också. Vill du ha störst utbud av appar? Vill du i större utsträckning betala för allt? Är du inte intresserad av att ändra på utseendet på plattan? Är du en som kör original på allt och inte gillar att fördjupa dig i hur saker funkar? Välj ipad 2. Inte ipad 1 pga tidigare beskrivna problem. Ipad 2 presterar utmärkt vid surfning och lider inte av de problem som ipad 1 har vad gäller surfning. Tänk också på att ipad 2 inte har stöd för flash på både gott och ont.

Android väljer du om du vill kunna:
- Rota under huven.
- Om du vill kunna byta webbläsare, mail app, sms/mms app, dela med dig av bilder och länkar i princip alla chat nätverk. ios har vissa begränsningar.
- Spela upp filmer lokalt.
- Vill ha SD kort läsare för att utöka minnet.
- Vill ha bredbild format på skärmen (16:10)
- Vill kunna installera appar utan att de är tankade via någon specifik leverantör. Du kan själv föra in dina filer till enheten och installera lokalt. Detta går inte på ipad för då måste du jailbreaka den och då ryker garantin.

Så de är helt upp till dig. Du vet ju vad jag hade valt men jag kan inte säga vad som är bäst för dig för de beror på vad för behov du har som sagt.

Tänk också på att Android kommer i flera olika storlekar. 10" kanske är lite stort för infickan på din jacka. Då kanske 7" är smidigare. Jag är själv sugen på en 7" platta av den orsaken att man alltid har med sig den. 10" tycker jag är lite för stort. Man får tänka hur man vill ha de själv.

Det jag tänkte på som gällde FLEX var ju om den precis som xbmc i datorn hämtar upp film-info från tex. themoviedb.org?
nog går det att lägga in cover-bilder, de tar ju ganska liten plats annars

Däremot såg googlade jag lite på flex, hittade de bilder du postade tidigare.. där ser det ut som du får i princip all info du behöver,
lite om filmen, info upplösning/ljudkvalitet (720/DTS osv), betygssättningen m.m.

Men du skrev nåt om begränsningar som är oavsett vilken surfplatta jag väljer, vilka begränsningar snackar vi då?
"Fast oavsett hur de är så har du denna begränsning oavsett platta du väljer"

Men du, om jag kör Remote Desktop och är i sovrummet tex.. bion är stängd, projjen av, allt släckt där (förutom datorn som är på 24/7 då)
kan jag då se datorns hela skrivbord i plattan? greja på med filer, mappar, typ köra program etc.. att plattan bara blir en "extern" skärm ungefär?
För jag menar.. då borde det ju funka att kolla film.. och allt annat man i princip gör på datorn annars?

Asch jag förklarade lite dåligt ang. trailers osv på de filmer man har.. i xbmc på datorn så plockar den ju igång trailers automatiskt när du är inne i xbmc.. dvs om du vill kolla avatar, så kan du först dra igång trailern på den filmen direkt i xbmc.. innan du väljer att kolla själva filmen dvs.

Det finns ingen funktion i PLEX som gör att jag kan välja att ta en "preview" på en film, bara kolla trailern eller liknande?
Annars borde det kanske funka att lägga trailers på filmerna i samma mapp som "original-filmen" (på pcn), och på så vis kunna trixa till det med PLEX?

Iofs. kan man ju dra in på youtube och kolla.. men jag är väl lite lat kanske, vore dock häftigt att kunna köra trailers direkt från den filmlista man har

Har en länk här till ett forum där jag hänger mycket.. både för ps3, datorer etc.. den killen har nämligen en ipad,
och han kan styra tex. förstärkare, projektor, xbmc.. etc etc, allt med plattan.. kolla så får du se, kanske du får något uppslag på idéer?

http://www.minhembio.com/psycho_nr1

För mig lutar det lite åt android ändå.. just pga att möjligheterna är mer oändliga, lägga in .afk (eller vad formatet nu var på installerbara filer till android?) direkt utan iTunes.. att helt slippa greja via iTunes om man ska lägga in något ser jag som ett enormt plus!

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

hörde om "AVideoHD" eller vad det heter till ipad, det skulle tydligen klara i stort sett alla film-format?

Även OPlayer HD och Gplaver spelar de vanliga video och ljudformaten på iPaden., finns säker fler appar att välja på..
Dock orkar inte en iPad 1 att spela upp 1080p och 720p mkv filmer riktigt.. ljud och bild är osynkat och hackar..
(Den klarar dock att spela 720p/1080p från en Gopro kamera..)

Skrivet av radx:

Men om Air video är kompatibelt med ipad ett så bör de inte ställa till några problem. Fast jag är tveksam till ipad 1. Du har väldigt lite ramminne i den enheten. .

Air video appen fungerar utmärkt med en iPad1.

Jag använder XBMC Constellation för att styra xbmc, man får all info om filmerna och tv serierna, man kan t.ex söka på Youtube i appen och spela upp det på tvn.. Riktigt bra!

http://forum.xbmc.org/showthread.php?t=104567
http://www.youtube.com/watch?v=7Yt8BLdAnp8

Permalänk
Medlem

Radx:...

kom loss, behöver räta ut frågetecknen innan min beställning av tab 10.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Jag köper Apple bara för att bojkotta Samsung.

gör inte samsung mycket av apples delar :P(i telefoner och paddor)? så när du köper från apple visar du samtidigt dit stöd till samsung! men men

Visa signatur

(PC): i7 4790k 8gb ram Asus380x 256gb ssd
(Laptop): Dell xps 13 i7-8550u 8Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Det jag tänkte på som gällde FLEX var ju om den precis som xbmc i datorn hämtar upp film-info från tex. themoviedb.org?
nog går det att lägga in cover-bilder, de tar ju ganska liten plats annars

Jag kan inte säga säkert. Jag har inte lagt någon tid på att undersöka detta då jag inte bryr mig så mycket om covers. Men oavsett hur de håller sig så är detta ingen skillnad beroende på vilken platta som du väljer. Du har samma funktionalitet med Plex på både Ipad och Android. Så denna frågan påverkar inte valet av din surfplatta.

Skrivet av najkks:

Däremot såg googlade jag lite på flex, hittade de bilder du postade tidigare.. där ser det ut som du får i princip all info du behöver,
lite om filmen, info upplösning/ljudkvalitet (720/DTS osv), betygssättningen m.m.
Men du skrev nåt om begränsningar som är oavsett vilken surfplatta jag väljer, vilka begränsningar snackar vi då?
"Fast oavsett hur de är så har du denna begränsning oavsett platta du väljer"

Hoppas du googlade på "plex" och inte "flex"
med begränsningar menar jag att valet av surfplatta påverkas inte av vad plex kan hantera eller ej för oavsett om du sitter med en ipad eller android platta så kommer plex ge identisk funktionalitet på bägge. Du vill ju undersöka vad streamingprogramvaran kan eller inte kan göra för det är egentligen de du frågar om. Klienten lyssnar bara på vad servern skickar och ur de perspektivet spelar de ingen roll om de är de ena eller den andra plattan.

Läs på om Plex här om du är nyfiken om alla dess funktioner.
http://wiki.plexapp.com/index.php/Main_Page
http://itunes.apple.com/us/app/plex/id383457673
https://market.android.com/details?id=com.plexapp.android
http://www.plexapp.com/

Skrivet av najkks:

Men du, om jag kör Remote Desktop och är i sovrummet tex.. bion är stängd, projjen av, allt släckt där (förutom datorn som är på 24/7 då) kan jag då se datorns hela skrivbord i plattan? greja på med filer, mappar, typ köra program etc.. att plattan bara blir en "extern" skärm ungefär?
För jag menar.. då borde det ju funka att kolla film.. och allt annat man i princip gör på datorn annars?

Asch jag förklarade lite dåligt ang. trailers osv på de filmer man har.. i xbmc på datorn så plockar den ju igång trailers automatiskt när du är inne i xbmc.. dvs om du vill kolla avatar, så kan du först dra igång trailern på den filmen direkt i xbmc.. innan du väljer att kolla själva filmen dvs.

Det finns ingen funktion i PLEX som gör att jag kan välja att ta en "preview" på en film, bara kolla trailern eller liknande?
Annars borde det kanske funka att lägga trailers på filmerna i samma mapp som "original-filmen" (på pcn), och på så vis kunna trixa till det med PLEX?

Iofs. kan man ju dra in på youtube och kolla.. men jag är väl lite lat kanske, vore dock häftigt att kunna köra trailers direkt från den filmlista man har

Har en länk här till ett forum där jag hänger mycket.. både för ps3, datorer etc.. den killen har nämligen en ipad,
och han kan styra tex. förstärkare, projektor, xbmc.. etc etc, allt med plattan.. kolla så får du se, kanske du får något uppslag på idéer?

http://www.minhembio.com/psycho_nr1

För mig lutar det lite åt android ändå.. just pga att möjligheterna är mer oändliga, lägga in .afk (eller vad formatet nu var på installerbara filer till android?) direkt utan iTunes.. att helt slippa greja via iTunes om man ska lägga in något ser jag som ett enormt plus!

Så länge datorn är igång kan du se skrivbordet på den via din surfplatta underförutsättning att programvaran du använder kan ansluta. T.ex. på en Ipad eller Android platta kan du installera en app som pratar "remote desktop"-protokollet som alla Windows-system kör. Det som krävs för att de ska funka är: Datorn måste ha fjärrskrivbord påslaget. Din brandvägg i din dator måste ha öppet för fjärrskrivbord och du måste köra rätt app i din surfplatta. Det användarkonto som du loggar in på datorn som måste ha ett lösenord. Du kan inte fjärransluta till en Windowsburk med ett konto som inte har ett lösenord. Det ingår ingen sådan app utan du får ladda ner den ifrån market eller app store. När du väl har varit inne och pillat och sedan sätter dig vid datorn så måste du logga in nästa gång för surfplattan loggar ut den användaren som du normaltsett är inloggad som. Ovan förutsättningar gäller oavsett surfplatta.

Jag har inte sett någon sådan specifik trailer funktion på Plex. De är möjligt att det finns att aktivera. Att kolla på trailers via plex tycker jag personligen låter krångligt. Det finns ju bättre tjänster för sånt. imdb appen är ju bra för filminfo och trailers. Även Youtube funkar fint. Fast jag förstår fördelen med att ha en knapp direkt inne i plex. Osäker på om de går att fixa till dock. Du kan ju fråga på Plexapp.com.

Angående Ipad lösningen som killen på minhembio kör så är de svårt att säga vad han kör bara genom bilden. Men en sak är klar iaf ipad 2 har inget IR-öga. Så iaf inte enligt specifikationen på prisjakt. Så han måste fjärrstyra slutsteg och allt på något annat sätt. Jag gissar via sitt wifi. Han skriver på sin sida:
"Ipaden funkar som multifjärr och styr hela systemet inkl. lyse. ska försöka få till ett par bilder på menyerna för er nyfikna.. "
på en av apparaterna står det "ir-öga för ipad". Jag undrar hur de ska gå till då det inte finns något IR-öga/sändare på ipad 2. Jag rekommenderar att du skickar han ett PM och frågar.

Ah.. ser lite längre ner: "iRule = Fjärrkontrollsappen. Används tillsammans med hårdvara från Sydia (www.sydia.se)"
Här är en PDF som beskriver hur de funkar rent tekniskt. http://www.sydia.se/pdf/iTach_HowTo.pdf

De går via WiFi som jag gissade. Om du vill ha de exakt som hans lösning så krävs en ipad 2. Köp en sådan då
Möjligt att dessa specialburkar går att få tag i för Android också jag vet inte. Men var beredd på att lätta på "lädret" jag tror INTE att dessa prylar är direkt billiga. Killen på sidan har ju lätt bränt hur mycket som helst på sitt lekrum. Jag skulle själv inte lägga 300 papp på ett hifirum men har man gott om pengar och inte bryr sig, så why not. Jag gillar inte personligen att man ska impa på polarna med färdiga produkter som bara plockats hem och installerats av en firma. Vad är de för teknisktutmanande med det? Vad är de för nördigt med det? Vad är de för "coolt" med de? De skriker bara bred plånbok och inte ett genuint intresse av teknik själv. Jag tycker kort gott de inte är lika charmigt. Men men de är som sagt bara min personliga åsikt

PS. Jag googlade lite här. iRule lösning (förstärkare styrning osv) finns till Android också. Här har du ett Youtube klipp där detta demas. Jag är inte så värst intresserad av detta själv så jag har inte satt mig in i detta. Jag konstaterar mest att det finns även till Android.
Se Android versionen här (de finns säkert fler alternativ än just detta)
http://www.youtube.com/watch?v=yIG9x5SAr3w

I ovan fall är det kört på en mobil. Men de spelar egentligen ingen större roll. du lär ju kunna köra den på en surfplatta också.

Om jag va som dig så skulle jag undersöka hur allt jämförs funktionsmässigt mellan Android och Ipad utifrån ditt egna perspektiv. Sedan om allt ser identiskt ut och de är svårt att välja så skulle jag kolla på hur är de att surfa? Hur är det att göra allt annat på respektive platta som du kanske kan tänkas göra men kanske inte på daglig basis. Bättre råd än så kan jag inte ge dig. Jag vill inte säga att du ska välja en Android eller Ipad platta. Jag tycker du själv ska skaffa dig en uppfattning. Va inte rädd för att använda google heller. Mycket av dina frågor som du ställer här kan du själv få svar på via google.

Lycka till med valet.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av radx:

Jag kan inte säga säkert. Jag har inte lagt någon tid på att undersöka detta då jag inte bryr mig så mycket om covers. Men oavsett hur de håller sig så är detta ingen skillnad beroende på vilken platta som du väljer. Du har samma funktionalitet med Plex på både Ipad och Android. Så denna frågan påverkar inte valet av din surfplatta.

Hoppas du googlade på "plex" och inte "flex"
med begränsningar menar jag att valet av surfplatta påverkas inte av vad plex kan hantera eller ej för oavsett om du sitter med en ipad eller android platta så kommer plex ge identisk funktionalitet på bägge. Du vill ju undersöka vad streamingprogramvaran kan eller inte kan göra för det är egentligen de du frågar om. Klienten lyssnar bara på vad servern skickar och ur de perspektivet spelar de ingen roll om de är de ena eller den andra plattan.

Läs på om Plex här om du är nyfiken om alla dess funktioner.
http://wiki.plexapp.com/index.php/Main_Page
http://itunes.apple.com/us/app/plex/id383457673
https://market.android.com/details?id=com.plexapp.android
http://www.plexapp.com/

Så länge datorn är igång kan du se skrivbordet på den via din surfplatta underförutsättning att programvaran du använder kan ansluta. T.ex. på en Ipad eller Android platta kan du installera en app som pratar "remote desktop"-protokollet som alla Windows-system kör. Det som krävs för att de ska funka är: Datorn måste ha fjärrskrivbord påslaget. Din brandvägg i din dator måste ha öppet för fjärrskrivbord och du måste köra rätt app i din surfplatta. Det användarkonto som du loggar in på datorn som måste ha ett lösenord. Du kan inte fjärransluta till en Windowsburk med ett konto som inte har ett lösenord. Det ingår ingen sådan app utan du får ladda ner den ifrån market eller app store. När du väl har varit inne och pillat och sedan sätter dig vid datorn så måste du logga in nästa gång för surfplattan loggar ut den användaren som du normaltsett är inloggad som. Ovan förutsättningar gäller oavsett surfplatta.

Jag har inte sett någon sådan specifik trailer funktion på Plex. De är möjligt att det finns att aktivera. Att kolla på trailers via plex tycker jag personligen låter krångligt. Det finns ju bättre tjänster för sånt. imdb appen är ju bra för filminfo och trailers. Även Youtube funkar fint. Fast jag förstår fördelen med att ha en knapp direkt inne i plex. Osäker på om de går att fixa till dock. Du kan ju fråga på Plexapp.com.

Angående Ipad lösningen som killen på minhembio kör så är de svårt att säga vad han kör bara genom bilden. Men en sak är klar iaf ipad 2 har inget IR-öga. Så iaf inte enligt specifikationen på prisjakt. Så han måste fjärrstyra slutsteg och allt på något annat sätt. Jag gissar via sitt wifi. Han skriver på sin sida:
"Ipaden funkar som multifjärr och styr hela systemet inkl. lyse. ska försöka få till ett par bilder på menyerna för er nyfikna.. "
på en av apparaterna står det "ir-öga för ipad". Jag undrar hur de ska gå till då det inte finns något IR-öga/sändare på ipad 2. Jag rekommenderar att du skickar han ett PM och frågar.

Ah.. ser lite längre ner: "iRule = Fjärrkontrollsappen. Används tillsammans med hårdvara från Sydia (www.sydia.se)"
Här är en PDF som beskriver hur de funkar rent tekniskt. http://www.sydia.se/pdf/iTach_HowTo.pdf

De går via WiFi som jag gissade. Om du vill ha de exakt som hans lösning så krävs en ipad 2. Köp en sådan då
Möjligt att dessa specialburkar går att få tag i för Android också jag vet inte. Men var beredd på att lätta på "lädret" jag tror INTE att dessa prylar är direkt billiga. Killen på sidan har ju lätt bränt hur mycket som helst på sitt lekrum. Jag skulle själv inte lägga 300 papp på ett hifirum men har man gott om pengar och inte bryr sig, så why not. Jag gillar inte personligen att man ska impa på polarna med färdiga produkter som bara plockats hem och installerats av en firma. Vad är de för teknisktutmanande med det? Vad är de för nördigt med det? Vad är de för "coolt" med de? De skriker bara bred plånbok och inte ett genuint intresse av teknik själv. Jag tycker kort gott de inte är lika charmigt. Men men de är som sagt bara min personliga åsikt

PS. Jag googlade lite här. iRule lösning (förstärkare styrning osv) finns till Android också. Här har du ett Youtube klipp där detta demas. Jag är inte så värst intresserad av detta själv så jag har inte satt mig in i detta. Jag konstaterar mest att det finns även till Android.
Se Android versionen här (de finns säkert fler alternativ än just detta)
http://www.youtube.com/watch?v=yIG9x5SAr3w

I ovan fall är det kört på en mobil. Men de spelar egentligen ingen större roll. du lär ju kunna köra den på en surfplatta också.

Om jag va som dig så skulle jag undersöka hur allt jämförs funktionsmässigt mellan Android och Ipad utifrån ditt egna perspektiv. Sedan om allt ser identiskt ut och de är svårt att välja så skulle jag kolla på hur är de att surfa? Hur är det att göra allt annat på respektive platta som du kanske kan tänkas göra men kanske inte på daglig basis. Bättre råd än så kan jag inte ge dig. Jag vill inte säga att du ska välja en Android eller Ipad platta. Jag tycker du själv ska skaffa dig en uppfattning. Va inte rädd för att använda google heller. Mycket av dina frågor som du ställer här kan du själv få svar på via google.

Lycka till med valet.

Jo jag menar PLEX och inte flex

tycker det verkar vara en ganska kompetent app. för att streama mkv osv..

har frågat runt på lite andra forum och fått vissa svar som pekat åt att "tegra2" som är i tab 10.1 kan ha problem att spela upp mkv-filer direkt i plattan,
men att streama skulle tydligen gå hur bra som helst med tex. PLEX.. korrekt?

men det enda som då begränsar om jag ska streama via wifi i hemmet - till plattan.. är datorkapaciteten?
och om det gäller att streama via 3g. så är det snabbheten på 3g-uppkopplingen?

vissa skrev också att PLEX komprimerar filmerna så att de kan visas på tab 10.1 - medför detta att kvaliteten inte alls blir bluray - utan mycket sämre?
detta vid streamning dvs.. och också då att kvaliteten på filmen går att ställa in beroende på hur snabb 3g-lina man har?

För att ta det helt enkelt

Min dator är på dygnet runt, och har konstant internetuppkoppling på
Brandväggen är korrekt inställd & fjärrskrivbord påslaget
Jag har tex. remote desktop på tab 10.1
Allt annat som behöver fungera - fungerar!

Kommer jag då kunna se datorn på min Tab 10.1? Dvs använda den som en "extern skärm" ?
Fungerar detta endast när jag är i närheten av wifi-uppkopplingen - eller går det att köra detta via nätet/3g också?
Och.. kan man köra allt som går att köra vanligtvis på datorn, fast att det då med remote desktop visas på tab 10.1? (och hantera mus/tangentbord i tab?)
Dvs. kan jag redigera excel-dokument, hantera mappar/filer, kolla torrent-program, RARa ned filer, etc etc - ja allt man gör på den vanliga datorn!?

Jag lutar bra mycket åt Tab 10.1.. men det beror främst på bättre film-läge, avsaknad av iOS & App-store. Samt att betraktningsvinkeln är en höjdare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av najkks:

Jo jag menar PLEX och inte flex

tycker det verkar vara en ganska kompetent app. för att streama mkv osv..

har frågat runt på lite andra forum och fått vissa svar som pekat åt att "tegra2" som är i tab 10.1 kan ha problem att spela upp mkv-filer direkt i plattan,
men att streama skulle tydligen gå hur bra som helst med tex. PLEX.. korrekt?

men det enda som då begränsar om jag ska streama via wifi i hemmet - till plattan.. är datorkapaciteten?
och om det gäller att streama via 3g. så är det snabbheten på 3g-uppkopplingen?

vissa skrev också att PLEX komprimerar filmerna så att de kan visas på tab 10.1 - medför detta att kvaliteten inte alls blir bluray - utan mycket sämre?
detta vid streamning dvs.. och också då att kvaliteten på filmen går att ställa in beroende på hur snabb 3g-lina man har?

För att ta det helt enkelt

Min dator är på dygnet runt, och har konstant internetuppkoppling på
Brandväggen är korrekt inställd & fjärrskrivbord påslaget
Jag har tex. remote desktop på tab 10.1
Allt annat som behöver fungera - fungerar!

Kommer jag då kunna se datorn på min Tab 10.1? Dvs använda den som en "extern skärm" ?
Fungerar detta endast när jag är i närheten av wifi-uppkopplingen - eller går det att köra detta via nätet/3g också?
Och.. kan man köra allt som går att köra vanligtvis på datorn, fast att det då med remote desktop visas på tab 10.1? (och hantera mus/tangentbord i tab?)
Dvs. kan jag redigera excel-dokument, hantera mappar/filer, kolla torrent-program, RARa ned filer, etc etc - ja allt man gör på den vanliga datorn!?

Jag lutar bra mycket åt Tab 10.1.. men det beror främst på bättre film-läge, avsaknad av iOS & App-store. Samt att betraktningsvinkeln är en höjdare!

Du frågar samma sak om å om igen. Jag har redan svarat på dessa frågor Najkks. Som sagt jag är inget vandrade wiki. Använd Google och Wiki och framför allt läs recensioner av respektive produkt. Vad gäller Streamingen så är de nog same shit different name. Men läs recensioner både på Apparnas omdömen och plattornas.

"vissa skrev också att PLEX komprimerar filmerna så att de kan visas på tab 10.1 - medför detta att kvaliteten inte alls blir bluray - utan mycket sämre?"

Självklart så visas inte en film i 1080P på en display som inte kan visa upplösningen i 1080. Upplösningen är begränsningen och din datahasighet. De är ju ingen idé att elda på mer kvalitet än vad du ändå kan se. Du kommer så klart märka av komprimeringen. Men som jag sagt flera gånger innan. Detta "bekymmer" har du på både ipad och android. De är inte surfplattan som sätter begränsningen utan upplösningen på din skärm, hastigheten på din lina du har hemma och hastigheten du har på ditt 3G. Har du exempelvis bara ett vanligt ADSL hemma så har du inte mer än 1Mbit ut. Då spelar de ingen roll om ditt 3G fixar 7Mbit för du får inte mer än 1. Tänk dig då hur ball de skulle vara att skicka ut en Högupplöst bluray via detta.

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem

Jag håller mig nog ett tag till och slår till på iPad 3. Vad ska man annars välja

Funderade på att köpa iPad 2 men dock inte helt värd de priset helt enkelt, den är för gammal.

Permalänk

Anledning till att jag köpte ipad 2 var att möjligheten att jailbreaka fanns.. Med jailbreak slår den det mesta motståndet. Utan jailbreak kan du köpa i princip vilken platta som helst

Visa signatur

NZXT H2|i5 2500k @ 4.2GHz|Asus GTX 580 DirectCUII|Asus P8Z68-V Pro|Corsair Vengeance 2x4gb CL-8 1600MHz|Corsair Force GT 120gb|Corsair AX 850W|Western Digital Caviar® Black 1TB|Corsair H80|Windows 7 Ultimate 64-bit|