Permalänk
Medlem

hemmagjord kylplatta

min flickväns laptop (en acer) har förmodligen (som alla andra acer) en helt kass fläkt för den stänger av sig hela tiden. så min ide är att bygga en egen kylplatta då jag tycker om att pilla med saker!
tanken är att jag ska ha 3st långsamtgående fläktar 120mm (500rpm kanske) och en läslampa på plattan!

SPACE@!

har börjat skissa lite i sketchUp och kommit fram till en snygg design. ganska enkel sådan.
men det är några saker jag har problem med. första tanken var att fläktarna skulle drivas via usb! detta går icke då de flesta fläktar behöver över 5v för att starta och en usb leverar max 5v...
så jag tänkte köpa en vanlig sladd och och sticka in i väggen! MEN! nästa problem då. det kommer ut 220 volt ur väggen.. tror mina fläktar dör ganska snabbt då...
jag undrar alltså vad som är enklaste lösningen, resistorer eller en transistor typ. men det är lite svårt att köra 3 12v fläktar på 12v eller hur?

så enklast (och billigast) kanske är resistorer! men vilka behöver jag då? har fifflat lite med ohms lag men min elektronik lärare suger så jag fattade typ inget av vad hon sa ^^ (hon är japan och kan inte prata sverige riktigt än, inget illa menat! hon är jättetrevlig!)

om någon vill se bilder på själva skissen så kan jag lägga upp några om intresse finns blir förmodligen bygglogg senare när jag väl sätter igång! tanken är väll att den ska vara klar till jul men får väll se hur det går

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Skrivet av Mr.Azum:

men det är lite svårt att köra 3 12v fläktar på 12v eller hur?

Parallellkopplar du fläktarna med den adaptern du hittat får alla fläktar 12v. Jag har dock dålig koll på vad fläktar drar, men visst borde 2A räcka för detta? Blir ju ändå 24w.

Edit:
Lampan vill ju såklart fortfarande ha 5v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

Parallellkopplar du fläktarna med den adaptern du hittat får alla fläktar 12v. Jag har dock dålig koll på vad fläktar drar, men visst borde 2A räcka för detta? Blir ju ändå 24w.

Edit:
Lampan vill ju såklart fortfarande ha 5v.

så om jag parallelkopplar dom får alltså alla 3 fläktar 12v? om jag seriekopplar får dom 4? tror inte en fläkt drar mer än 24w.. skulle bli för hög värmeutveckling på dom då ifs kyler dom sig själva

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk

Jag är också ganska säker på att 24w kommer räcka, men när fläktarna får 12v går dom på maxfart, så vill du sänka hastigheten får du ändå skaffa något motstånd, så att fläktarna får kanske 7-8v istället.

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

2A räcker gott och väl om du inte ska ha riktiga monsterfläktar eller bygga en svävare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av UltraLord:

Jag är också ganska säker på att 24w kommer räcka, men när fläktarna får 12v går dom på maxfart, så vill du sänka hastigheten får du ändå skaffa något motstånd, så att fläktarna får kanske 7-8v istället.

hade tänkt ha en fläktkontroller fram på den

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB

Permalänk
Medlem

Skulle skaffat en sån här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Så kan du reglera i steg. 6, 7,5 och 9V bör vara lagom arbetsområde.

7W borde räcka ganska bra för 3st långsammare 120mm-fläktar (de ligger typiskt på 1-2W styck).
3st verkar lite overkill dock

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Skulle skaffat en sån här:
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx...
Så kan du reglera i steg. 6, 7,5 och 9V bör vara lagom arbetsområde.

7W borde räcka ganska bra för 3st långsammare 120mm-fläktar (de ligger typiskt på 1-2W styck).
3st verkar lite overkill dock

hur ändrar man spänning med den där? 3st blir alldeles lagom!

Visa signatur

i5 3570k / Asus p8z77-i Deluxe / Asus Gtx680 DCII / Corsair Ax 750w / Ocz Petrol 256GB / Corsair Vengeance 16GB