Ansluta surfplattor till 3g/4g internet?

Permalänk
Medlem

Ansluta surfplattor till 3g/4g internet?

Håller på och kikar runt på surfplattor och ultraportabla laptops då jag behöver komma åt webben ofta och smidigt (när jag är "ute". Dvs ej på jobbet eller hemma).

Frågetecken:
- Jag läste på nätet/något forum att Android inte har stöd för nätverk/internet via usb (dvs med 3g/4g dongel). Stämmer det? Hur ligger det till med IOS? Kan man plugga in ett 3g/4g modem i usb porten och ansluta till webben?
- Om jag köper en surfplatta med inbyggt 3g-modem, medföljer det då något connection manager program? Jag har 3g-abb och en dongel från SonyEricsson "md400". Deras connection manager programvara har bara stöd för mac och windows så den programvaran går ju inte att använda.
Jag kikade lite på android market och där finns det en uppsjö med gratis "appar" men jag fattar inte riktigt om de är till för att ansluta 3g/4g modem eller bara "vanlig" WiFi.

/R

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om du kan använda ett externt modem, men en lösning är ju att köra någon form av WiFi hotspot, antingen en separat trådlös router från exempelvis Telia eller så kör du tether mellan din mobil och surfplattan.

Köper du en platta med 3g så behöver du inte tänka på något connection-managerprogram då det finns inbyggt i plattans OS.

Permalänk
Medlem

Vill du ha mobilt internet i din surfplatta ska du köpa en med inbyggt sådant så slipper du fundera vidare sen. Du sticker i simkortet i den precis som en mobiltelefon så är det klart sen.

Permalänk
Medlem

kanon. tack för svaren

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

jag kör wi-fi hotspot från min nokia n9 till min rootade nexus 7, android behöver rootas för att kunna ansluta till hotspots!

Permalänk
Skrivet av Uvania:

jag kör wi-fi hotspot från min nokia n9 till min rootade nexus 7, android behöver rootas för att kunna ansluta till hotspots!

Va! Det behöver de inte alls det. Surfplattor med Android kommer se hot-spots som vilket trådlösa nätverk som helst. De anslutande enheterna i ett wifi-nät har bryr sig inte om vad det är för enhet som kör nätverket.

Fr.o.m Android 2.2 finns delning av mobilnät via wifi-hot-spot inbyggt i operativsystemet. (I och för sig irrelevant för enheter som ansluter till det trådlösa nätet.)

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ralleballe:

Va! Det behöver de inte alls det. Surfplattor med Android kommer se hot-spots som vilket trådlösa nätverk som helst. De anslutande enheterna i ett wifi-nät har bryr sig inte om vad det är för enhet som kör nätverket.

Fr.o.m Android 2.2 finns delning av mobilnät via wifi-hot-spot inbyggt i operativsystemet. (I och för sig irrelevant för enheter som ansluter till det trådlösa nätet.)

den behövde rootas mellan MeeGo och Jellybean iaf