Permalänk
Medlem

Mediaspelare

Hej!

Har tröttnat på att titta på film genom pc'n, blir bara problem när man ska spela samtidigt som tjejen vill se något. Så nu är det en mediaspelare som ska införskaffas.

Mina krav är:
1080p
Digitalt ljud ut med koaxial (har inte optisk ingång i förstärkaren)
MKV (Och stöd för de flesta format där i, x264/H.264, XviD, VOB/DVD)
Stöda NAS, Samba eller liknande funktion då jag i framtiden ska bygga en server att ha mina filmer på.
Gigabit-port (Ska ju gå fort)
Kunna spela musik från datorns utdelade mappar
Internetradio

Eftersom MKV är en så pass bra container, som även har undertexter med i filen, så har jag tänkt att göra backup på mina dvd-filmer till mkv och fylla i en server. Istället för hålla på med skivor och image-filer.

Andra fördelar jag gärna vill ha: (Inga krav)
Spotify (Skulle ju vara bra, men inget måste)
Subsonic (Finns det ens stöd för det?)
Att den hämta information från IMDB eller liknande om filmen, samt gärna poster/cover.
Youtube
Surfa på internet och titta på webb-tv skulle ju vara trevligt också (och då möjlighet för tangentbord/mus?)
Småspel som Yatzy, Luffarshack, Fyra i rad och liknande kunde ju vara kul också, om det finns ens.

Permalänk
Medlem

Bättre att skaffa en HTPC, än en Mediaspelare om du vill kunna surfa internet etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Bättre att skaffa en HTPC, än en Mediaspelare om du vill kunna surfa internet etc.

Mede8er med500x2 har stöd för det, trodde det var vanligt. Men kanske inte.

HTPC blir ju mycket dyrare, och vill helst slippa operativsystem där man ska styra med mus/tangentbrod, vill ha full kontroll med fjärrkontrollen i princip bara.

Permalänk
Medlem

Det finns bättre små tangenbord än det finns fjärkontroller man kan surfa nätet med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adam901:

Det finns bättre små tangenbord än det finns fjärkontroller man kan surfa nätet med.

Jag syftar ju givetvis på att styra själva spelaren och allt med fjärrkontroll, men om man ska surfa eller youtube att kunna använda ett litet tangetbrod. Som Mede8er har. http://www.streambox.nl/oscthumb.php?src=/images/Mede8er-Mede...
Tangentborder vet jag dock inte vart man kan köpa. Så därför är jag tveksam till Med500X2, blir ju trist utan tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det stå mellan dessa två: Xtreamer Prodigy 3D och Mede8er MED500X2

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=947484,909961

Xtreamer har ju android, vilket verkar riktigt nice och kan då erbjuda väldigt mycket saker att göra med den och funktioner.
Men finns inga bra omdömen på prisjakt, så vet ju inte hur bra den fungerar då ingen verkar privatperson verkar ha skrivit om den.
Medan Mede8er har ju i alla fall 3 bra omdömen och bra betyg från dessa.

Någon som vet mer om dessa, vilken rekommenderas? Klarar båda dessa av att anslutas till en NAS?