Permalänk

Prova med tomma fält på passwor & user i båda delarna dvs remote & dator.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Skrivet av DasBoot_swe:

Prova med tomma fält på passwor & user i båda delarna dvs remote & dator.

Hej! Jag är tillbaka igen. Tog en paus ifrån detta igår.

Bra tips ska pröva det. Jag prövade med blankt lösen på båda men det gjorde ingen skillnad kommer jag ihåg.

Här kommer en bild på hur jag ställt in det inne i datorn med router inställningarna.

Om jag gör något fel här snälla berätta för mig! Jag uppskattar verkligen all er hjälp. Och jag kör senaste stabila versionen Dharma heter den tror jag?

PS: Vill ni få en större bild får ni högerklicka på den och öppna i ny flik.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Har nu försökt köra utan användar namn och lösen funkar inte. Har prövat lite olika portar. Funkar inte. Den säger att jag ska kolla så att Webservern är igång och att XBMC är igång. XBMC har jag igång så det kan inte vara problemet. Men hur startar man Webservern?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

65

Skrivet av Swedish Berserk:

Kvittar hur jag gör får detta meddelandet hela tiden: "make sure xbmc web server is enabled and xbmc is running"

Antar att jag kör samma app som dig, och jag kör Ubuntu+XBMC, det enda som strulade för mig var att jag inte slog på "Allow remote control over HTTP" i XBMC under network settings.

Inget behov av att mecka med routern eller nått.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

65

Antar att jag kör samma app som dig, och jag kör Ubuntu+XBMC, det enda som strulade för mig var att jag inte slog på "Allow remote control over HTTP" i XBMC under network settings.

Inget behov av att mecka med routern eller nått.

Jag testade detta nu också.

I min Android app har jag dessa inställningar:

Name of this instance: HTPC-dator
Host or IP address: 192.168.0.103
HTTP API port: 8080
Username: ( denna är blank )
password: ( denna är blank)
Eventserverport: 9777
Wifi only: Inte i kryssad.

Vad har jag gjort för fel? Om någon har någon ide så får ni gärna hjälpa till för jag förstår ärligt inte vad jag gör fel

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Jag hade oxå problem med detta först men behövde inte heller mecka i routern på något sätt. Jag lade bara in ip-adressen i appen i telefonen och så funkade det sedan.

Dock så får jag upp en text som lyder såhär: I/O Exception (java.io.IOException) Illegal character in authority at index 19: http://192.168.1.82 :8080/xbmcCmds/xbmcHttp

Vad betyder detta och hur kan jag få bort det?

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Jag hade oxå problem med detta först men behövde inte heller mecka i routern på något sätt. Jag lade bara in ip-adressen i appen i telefonen och så funkade det sedan.

Dock så får jag upp en text som lyder såhär: I/O Exception (java.io.IOException) Illegal character in authority at index 19: http://192.168.1.82 :8080/xbmcCmds/xbmcHttp

Vad betyder detta och hur kan jag få bort det?

Du lade alltså bara in datorns IP adress i appen och så funkade det?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Du lade alltså bara in datorns IP adress i appen och så funkade det?

Ja faktiskt. Jag gick in i xbmc först och skrev in användarnamn och lösen enligt guiden på detta forum.

Sedan gick jag in i xbmc appen på mobilen, skrev in ip-nr. användarnamn och lösen och så funkade det. Dock så fick jag upp den där texten som jag inte riktigt vet vad det innebär. Men telefonen funkar iaf som fjärr. Sjukt smidigt måste jag säga.

Permalänk
Skrivet av tartkennet:

Ja faktiskt. Jag gick in i xbmc först och skrev in användarnamn och lösen enligt guiden på detta forum.

Sedan gick jag in i xbmc appen på mobilen, skrev in ip-nr. användarnamn och lösen och så funkade det. Dock så fick jag upp den där texten som jag inte riktigt vet vad det innebär. Men telefonen funkar iaf som fjärr. Sjukt smidigt måste jag säga.

Det är inte helt lätt att följa den guiden om man kör Linux dock. Jag kollade upp min IP både i Ubuntu och XBMC de visade samma. Så jag lade in den i HTPC+appen sen skrev jag in samma användarnamn och lösen i dom och försökte och får då detta felmeddelandet

"SOCKET TIMEOUT"

"Make sure XBMC webserver is enabled and XBMC us running"

Begriper inget av det meddelandet faktiskt. Jag förstår mig inte på denna appen alls.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Swedish Berserk:

Det är inte helt lätt att följa den guiden om man kör Linux dock. Jag kollade upp min IP både i Ubuntu och XBMC de visade samma. Så jag lade in den i HTPC+appen sen skrev jag in samma användarnamn och lösen i dom och försökte och får då detta felmeddelandet

"SOCKET TIMEOUT"

"Make sure XBMC webserver is enabled and XBMC us running"

Begriper inget av det meddelandet faktiskt. Jag förstår mig inte på denna appen alls.

Hmm känner inte igen det där. Är inte heller så hemma på det tyvärr så något mer att bidra med har jag nog tyvärr inte...

Permalänk
Medlem

Har du någon brandväggstjänst igång på Linuxen? Kan vara det som spökar, att den inte släpper in/ut trafiken på den inställda porten.

Permalänk

Äntligen fick jag det att fungera. Visade sig att Wifi trots allt inte gick igång på min Android lur. Så är det när man är ny till smartphones. Men efter ändringar i routern ville luren ta kontakt med det trådlösa nätverket här hemma. Då fick jag upp alla kategorier. Men i musik fanns ingenting. Och i film så hade jag alla filmer och serier utom en serie som inte ville visa sig. Så jag prövade helt enkelt att köra den inofficiella XBMC appen och den hittar all min musik samt film och serier direkt. Ända problemet är att den tappar kontakten ibland men det får man acceptera. Så är det när man har routern i andra änden av huset.

Men är där någon som vet om man kan få den officiella appen att synka all min musik ect? Kollade på deras wiki och där stod att man kunde pröva att ändra port. Jag gjorde det både på XBMC och appen men då slutade det att funka helt. Så om någon har ett förslag på hur/om man kan synka den officiella appen till sitt bibliotek hade det varit guld.

Jag tackar er för all er hjälp det känns verkligen skönt att få tips och hjälp av andra!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk

Skönt att det så gott som har löst sig för dig=)

Jag provar att bumpa mitt eget inlägg lite högre upp och se om någon vet någon lösning:

Får alltså när jag öppnar xbmc upp en text som lyder såhär:
I/O Exception (java.io.IOException) Illegal character in authority at index 19: http://192.168.1.82 :8080/xbmcCmds/xbmcHttp

Någon som vet vad som är fel? Får alltså inte fram filmerna osv i telefonen utan bara fjärrkontrollen.