Permalänk
Medlem

Router som klarar 100/10

Tja!
Det är så att jag har precis införskaffat mig Bahnhof 100/10 och jag undrar först och främst vad bahnhof kommer att skicka med.
Min andra fråga är vilken router jag ska välja, jag kommer ha både trådlöst och trådade datorer kopplade till nätverket och jag undrar vilken router som är bäst för att få ut maximal hastighet, vill helst ha en billig. Dom flesta jag hittar så står det att dom har LAN 10/100Mbit utgångar, men jag misstänker att jag vill ha LAN 100/10 utgångar och inte 10/100.

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk

Vill du ha bra hastighet trådat eller trådlöst? Det finns tester på routrar hur bra de fungerar mot internet osv. 10/100 klarar 100Mbit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TRiSSiESS:

Vill du ha bra hastighet trådat eller trådlöst? Det finns tester på routrar hur bra de fungerar mot internet osv. 10/100 klarar 100Mbit.

Jag vill ha bra hastighet på båda, tack för att du klargjorde att 10/100 klarar 100mbit, jag trodde att det betyder 10 upp 100 ner.

EDIT: Vill få ut maximal hastighet trådat och få ut en okej hastighet trådlöst, vet du vad bahnhof skickar med?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk

Jag köpte denna TP-Link TL-WR1043ND på webhallen runt 300kr
ändrade firmware till denna DD-WRT v24-sp2 (08/07/10) std - build 14896
har aldrig haft problem , bra fart både trådlöst o tråd
dottern kan ladda,lyssan på musik trådlöst medans jag spelar online utan problem

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Nej jag vet inte vad de skickar med eftersom det skiljer sig från nät till nät.

Kolla in http://www.sweclockers.com/recension/5972-n-routrar-i-stort-t... och se vad som passar dig bäst.

Skulle rekommendera D-Link 655 för hastigheten.

Permalänk
Medlem

Jag har en som heter DWL-922 och den ska tydligen kunna uppnå 54 mbit, gäller det då trådlöst eller även trådat?

EDIT: Den hette tydligen DI-524

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av jojjeeee:

Jag vill ha bra hastighet på båda, tack för att du klargjorde att 10/100 klarar 100mbit, jag trodde att det betyder 10 upp 100 ner.

EDIT: Vill få ut maximal hastighet trådat och få ut en okej hastighet trådlöst, vet du vad bahnhof skickar med?

Jag fick inget alls , kör oxå med Bahnhof

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem

Kolla på nyare routrar - jag sitter på en DIR-655 och kommer antagligen byta upp mig snart när fibern kommer. Tänk på att testet är snart 4 år gammalt.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=765738

Skrivet av TRiSSiESS:

Skulle rekommendera D-Link 655 för hastigheten.

Har bara dåliga erfarenheter av denna router. Skulle inte rekommendera den till någon.

Permalänk
Medlem

http://www.dustinhome.se/d-link-dwl-922-54mbps-kit-di-524-dwl... Kan den uppnå 100 mbit trådat och 54 mbit trådlöst eller är det 54 mbit båda trådat och trådlöst.
Jag undrar även vad är det jag behöver för något för att kunna koppla in internet till alla rum? Själva lådan jag har vid dörren har ett WAN uttag och sedan nr till dem olika rummen, vad behöver jag för att koppla till alla rum är det en router eller nåt annat?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av jojjeeee:

http://www.dustinhome.se/d-link-dwl-922-54mbps-kit-di-524-dwl... Kan den uppnå 100 mbit trådat och 54 mbit trådlöst eller är det 54 mbit båda trådat och trådlöst.
Jag undrar även vad är det jag behöver för något för att kunna koppla in internet till alla rum? Själva lådan jag har vid dörren har ett WAN uttag och sedan nr till dem olika rummen, vad behöver jag för att koppla till alla rum är det en router eller nåt annat?

Du behöver en router med x antal utgångar på, sedan så kopplar du tp kabel från routern till dom uttagen i boxen

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Du behöver en router med x antal utgångar på, sedan så kopplar du tp kabel från routern till dom uttagen i boxen

Perfekt!

Återigen: Klarar denna router av 100/10 trådat?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av jojjeeee:

Perfekt!

Återigen: Klarar denna router av 100/10 trådat?

Inte den som du länkade till på dustin

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasse42sthlm:

Inte den som du länkade till på dustin

Varför då?
Jag är medveten om att den inte klarar 100 mbit trådlöst men trådat borde det väl funka?
Det står :
Antal Wan interface 1st 10/100Mbps
Antal Lan interface 4st 10/100Mbps

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av jojjeeee:

Varför då?
Jag är medveten om att den inte klarar 100 mbit trådlöst men trådat borde det väl funka?
Det står :
Antal Wan interface 1st 10/100Mbps
Antal Lan interface 4st 10/100Mbps

Problemet är att det är dåligt throughput , vet inte exakt vad den där klarar av

Ska se om jag hittar sidan som listade olika modeller, har för mig att det finns tråd på forumet om detta oxå

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Att switchdelen i den klarar 100 Mbit betyder inte att den klarar att skyffla trafiken mot internet i den hastigheten. Lägg gärna några kronor mer och köp en ordentlig router som har gigabitnät och 802.11N (snabbaste sortens trådlöst).

Kolla t.ex. Asus RT-N56U då har du en router som garanterat klarar allt du kastar åt den. Om budgeten är väldigt viktig så kan Netgear WNR3500L vara ett vettigt alternativ.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Avstängd

Det finns väll ingen router idag som inte klarar av 100mbit trådat?

Permalänk
Medlem

Jag pratade med övriga familjemedlemmar och dem kör på trådlöst och bryr sig inte om hastigheten så värst mycket då det är mest vardagssurf och iphone som gäller, det är jag som kommer att tanka, spela, streama m.m och jag kommer att använda trådat så jag söker efter en router som kan nå upp till 100 mbit trådat men behöver inte vara någon värsting trådlöst. Eller finns det nån fiffigare lösning?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Skrivet av jojjeeee:

Jag pratade med övriga familjemedlemmar och dem kör på trådlöst och bryr sig inte om hastigheten så värst mycket då det är mest vardagssurf och iphone som gäller, det är jag som kommer att tanka, spela, streama m.m och jag kommer att använda trådat så jag söker efter en router som kan nå upp till 100 mbit trådat men behöver inte vara någon värsting trådlöst. Eller finns det nån fiffigare lösning?

Ända tills den dagen kommer när ni sitter där hela bunten och alla ska ladda ner något

Hittade denna sida http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Visa signatur

Funderar på vad jag ska köpa

Permalänk

Jag kör en D-link Dir-655 är skit nöjd med den. 54Mbit trådlöst och 100Mbit trådat. Ska du ha hastigheter mellan datorn och routern över 100 får du se till att du har kablar som klarar det med.

Permalänk
Medlem

Jag kör också D-link DIR-655, fungerade skitbra i två år och sen har den bara varit strul.. Nu finns det mycket bättre alternativ för mindre pengar.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Jag kör också D-link DIR-655, fungerade skitbra i två år och sen har den bara varit strul.. Nu finns det mycket bättre alternativ för mindre pengar.

Som tex? Den ligger just nu på ca 700 kr. Som sagt så är inte det trådlösa det viktigaste.

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Är det en switch jag behöver för att koppla sladden från wan till de olika rummen om man bortser från routern?

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Jag kör en Asus RT-N56U, riktigt bra router faktiskt :).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Tycker personligen att Netgear WNR3500L är ett bättre alternativ, kostar 499 på netonnet.

Om du har fler uttag som ska kopplas in än vad routern har portar så får du sätta en switch efter routern för att få fler portar, eller bara koppla in de uttagen du ska använda om 4 st räcker.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Tycker personligen att Netgear WNR3500L är ett bättre alternativ, kostar 499 på netonnet.

Om du har fler uttag som ska kopplas in än vad routern har portar så får du sätta en switch efter routern för att få fler portar, eller bara koppla in de uttagen du ska använda om 4 st räcker.

Grejen är den att efter snack med familjen (jag och en till haha) så har vi kommit fram till att det bara är jag som ska ha trådat i mitt rum så det enda som behövs är väl en switch som jag kopplar till och därifrån en sladd in i routern och en in i den porten som motsvarar mitt rum.

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Du kör en kabel från porten som heter WAN in i WAN på Routern och en kabel från LAN på routern till nummret motsvarande det uttag du ska använda.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Langelus:

Du kör en kabel från porten som heter WAN in i WAN på Routern och en kabel från LAN på routern till nummret motsvarande det uttag du ska använda.

Jag vet men om jag inte vill använda routern eftersom min router tydligen skulle ha dålig throughput så undrar jag om jag kan använda en switch

Visa signatur

DONERA bitcoins mina vänner!: 1UZQMzQWdeA9BBHhxP1DMdwDZAuiKeWr4

MSI P67A-GD65, i5 2500K Sandy Bridge (Oöverklockad), 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, Corsair 4GB 1600MHz XMS3, Gigabyte Radeon HD6950 2GB (Moddad), Fractal Design Tesla 650W 80+, Samsung SH-S223C 22X DL Svart, Fractal Design R3 Svart, Windows 7 Professional

Permalänk
Medlem

Inte på det sättet du beskriver det på för du får bara ett publikt IP från bahnhof, så det är antingen routern eller du som får internet.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.