Tips angående tillverkning av ett chassi.

Permalänk
Medlem

Tips angående tillverkning av ett chassi.

Tjenare.
Jo, min dator blev stulen för 2 veckor sen och så har man just nu inte så fett på bankkontot så bestämde att för att få ner kostnader igenom att tillverka ett chassi själv. Har lite frågor angående detta.

Jag har tillgång till både rostfritt stål och borstat rostfritt stål. Aluminium går ju att få tag på men då får jag eventuellt betala det själv. Vilken av dessa är bäst att bygga i tycker ni? (Är det snyggt att göra i borstat stål överhuvudtaget?)

Hur ska jag göra bäst med hålen för fläktar etc.? Dremmel, stans eller cnc-styrd stans? (vilka alternativ har jag?)

Vilket program är bäst för att rita upp chassit i? Har bra vana i autocad inventor men lär mej snabbt om det finns bättre alternativ.

Är det ett måste att skruva ihop ramen? borde det inte vara bättre att svetsa med tig så slipper man borra och gänga. (aluminium är förstås lite svårare att tiga i men har lite vana på det materialet med.)

Tackar på förhand för alla svar som ges.

Permalänk
Medlem

rostfritt kan ju bli hur snyggt som helst, och precis lika tungt ..

ska du spara pengar blir det dock sällan billigare att göra själv ...

enklast är nog att åka till din lokala återvinningsstation och tigga till dig en gammal lådda i snygg grå-beige färg, köpa en burk mattsvart färg och spraya ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

rostfritt kan ju bli hur snyggt som helst, och precis lika tungt ..

ska du spara pengar blir det dock sällan billigare att göra själv ...

enklast är nog att åka till din lokala återvinningsstation och tigga till dig en gammal lådda i snygg grå-beige färg, köpa en burk mattsvart färg och spraya ...

tack för lite respons!
materialet får jag ju graitis, power knapp kan jag slakta från annat jag har hemma. skruvar finns i massor i alla storlekar och näst intill alla former. tycker det hade varit kul att ha ett lite utstickade chassi fast det var nog det som fick det stulet från början. var ett antec nine hundred så tjuvarna blev la kåta.