Hur har ni råd med påkostade datorbyggen?!

Permalänk
Medlem

Som ni ser är mina datorer i signaturen inte direkt up to date. Jag försöker spara så mycket pangar jag kan, vill börja studera snart och kunna behålla bilen även då. Min kära bil har behövt lite extra kärlek senaste året också, hade nog kunnat köpa ett par gaming burkar om jag inte lagat bilen hehe. Alla har ju olika förutsättningar och prioriteringar. Har flera personer i min närhet som inte, i mina ögon, riktigt har råd med allt dom köper. Det är nog vanligare än man tror, att man väljer att köpa saker för det som blir kvar av lönen i slutet på månaden. Eller köper för lånade pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Jobba och spara är nog enda lösningen.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem

Handlar om att jobba och tänka på sina utgifter, inte dra på sig onödiga utgifter osv. Dock betyder inte detta att man inte kan leva lyxigt och bekvämt, men inte binda upp sig på meningslösa utgifter.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

hmm jag köper ny dator kanske var 3:e år och det är då kanske för 7-8000. krävs inte direkt ngn fet inkomst för det

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt så handlar det mycket om prioriteringar! Att istället för att köpa en bil för 250000 kanske man köper en för 100000 och köper sig en ordentlig dator istället?

Sen har jag, som så många andra, bara snuskigt mycket pengar och har inget annat att lägga det på förutom just datorprylar

Själv lever jag mer eller mindre för datorer, vilket också är en stor del utav mitt jobb(jobbar som CAD-tekniker på ett ledande säkerhetsföretag). Att det utöver detta även är min största hobby så är det ju självklart att varenda krona som finns självklart ska läggas på just datorprylar!

Blir ju desto mindre solsemestrar dock.. *mumlar*

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem

Brukar lägga ut ca. 1000:- i månaden på elektronik prylar, kör med lite "räntefritt" avbetalning på dustin 3 månader i taget, nyss köpt mig en förstärkare och köper ingenting mer innan den är avbetald.

1000:- i månaden har dom flesta råd med, även du verkar det som

Sen råkar jag ha en checkkredit på banken på 100k som jag kan använda mig av när jag behöver, det underlättar vid lite större investeringar som PA-system till vardagsrummet

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Allt handlar om prioriteringar som många skrivit tidigare. Jag sitter på ett system baserat på Intels Atom-processor liknande det datorpaket som är listat som det billigaste du kan få idag i min sign (fast mitt är 2,5 år gammalt och saknar DVD/CD-läsare). Det fungerar utmärkt till alla mina behov. (Jag redigerar inte 1080i-film hemma). Resten av studiebidragspengarna går till villa, två bilar, båt och en del som sparas för framtida investeringar och resor..

Tänker man bara på vad man har för utgifter så ser man snabbt att det finns tusenlappar att spara!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem

Har fixat rubriken. Tänk på att skriva en informativ rubrik nästa gång.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan