Google AdWords, en förklaring

Permalänk
Medlem

Google AdWords, en förklaring

Hejsan,

Till att börja med så vill jag säga att jag inte vet vart denna tråd skall ligga nånstans så om detta är fel ber jag om ursäkt..
Nu till frågan!

Jag läser ekonomi på universitet och har ett intership på ett bolag där vi i nuvarande stund jobbar med företagets strukturkapital och marknadsföring.
Vi har intresserat oss bland annat av Google Adwords och jag har läst endel om det men får inte riktigt klarhet om hur det fungerar.

Är det någon här som har använt det förut och kan förklara lite kort om det så vore detta väldigt uppskattat!
Skulle vara kanon om man snabbt kunde berätta om:
- Hur betalningen ser ut (är det per klick osv)
- Är det olika kostnader beroende på ord?'
- Är det kopplat till något typ av analysprogram så man kan mäta utfallet?

Berätta gärna lite om utfallet för er (om ni nu använt er av det).

Kort och gott, brefia mig lite, jag har ingen större koll på denna del av internetvärlden och jag tycker mer om diskussioner med bland annat egna erfarenheter mm

Tack för mig
Hälsar
Andreas

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-ZoRe:

Hejsan,

Till att börja med så vill jag säga att jag inte vet vart denna tråd skall ligga nånstans så om detta är fel ber jag om ursäkt..
Nu till frågan!

Jag läser ekonomi på universitet och har ett intership på ett bolag där vi i nuvarande stund jobbar med företagets strukturkapital och marknadsföring.
Vi har intresserat oss bland annat av Google Adwords och jag har läst endel om det men får inte riktigt klarhet om hur det fungerar.

Är det någon här som har använt det förut och kan förklara lite kort om det så vore detta väldigt uppskattat!
Skulle vara kanon om man snabbt kunde berätta om:
- Hur betalningen ser ut (är det per klick osv)
- Är det olika kostnader beroende på ord?'
- Är det kopplat till något typ av analysprogram så man kan mäta utfallet?

Berätta gärna lite om utfallet för er (om ni nu använt er av det).

Kort och gott, brefia mig lite, jag har ingen större koll på denna del av internetvärlden och jag tycker mer om diskussioner med bland annat egna erfarenheter mm

Tack för mig
Hälsar
Andreas

Här kan man testa sig fram med lite keywords
https://adwords.google.com/select/KeywordToolExternal

Vad jag vet/tror så:
* är kostnaden per klick (CPC)
* är kostnaden olika beroende på ord/fras
* finns det analysprogram som visar statistik

Inga sidor visas i google adwords-reklam om man inte har betalat för det. Detta betyder att alla klick genom dessa reklamer länkas till din google adwords "kampanj".

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Jag har bara jobbat lite smått med adwords, men så här har jag uppfattat det hela:
* Man betalar per klick

* Alla ord/fraser kostar olika och man anger själv ett bud på hur mycket ordet får kosta som mest per klick. Saknas andra budgivare på ordet så blir inte heller kostnaden så hög, däremot om det är ett populärt ord blir det så klart dyrare.

I den ordning man hamnar i budgiviningen hamnar man också på sökresultaten. Du har förmodligen sett fler än en annons på google och då är det den som ligger högst som betalat mest.

Sedan finns det så klart variation i det hela.

* Man kan analysera en hel del via adwords, men man kan även koppla ihop den med google analytics och där skapa mål osv för att få ut riktigt bra data.

Sedan kan man välja lite olika sätt hur man vill betala det hela, förskott (annonsera till de insatta pengarna är slut) eller löpande (faktura) och man ska även kunna sätta en maxgräns om jag inte minns fel.

Du kan även ställa in relativt exakta tider och dagar som annonserna ska köras.