Plan B? Ev. framtida karriär

Permalänk
Medlem

Plan B? Ev. framtida karriär

Hallå där!

Är 19 år nu och jobbar på ett golvföretag och sparar i hop så mycket pengar som möjligt till en eventuell framtida pilotutbildning. Men det är inte det jag vill diskutera just nu, utan det är "Plan B". Om jag kommer på att Pilot är en dröm som kommer vara för riskfylld, då framtiden är osäker och flygbolagen är otroligt konjunkturkänsliga.

Jag har alltid varit mycket intresserad utav Teknik och Vetenskap, även historia är mycket roligt. Jag gick IT/EL program på gymnasiet med spelprogrammering som inriktning. Och att sitta och koda dag in och dag ut är inget som passar mig, fann även att programmering inte riktigt var min grej.

Vet absolut inte vad min "Plan B" är. Jag vet att det är svårt för er och utgå från mitt dåliga försök på att berätta om mina intressen, haha.

Några länktips? Ja, allt är till hjälp. Har gott om tid på mig att tänka, men vill sätta i gång en tankeprocess och känner att jag behöver en liten boost

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kurser från gymnasiet?
Tänkte på Matte E, Fysik B och de som krävs för vissa utbildningar.
Låter som du skulle passa in på civ.ing maskin/mekatronik eller el.

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Energi och Tåg yrken är vad jag fått lära mig yrken som kommer bestå.
Jag gick elektronik på gymnasiet och har sökt utbildningar inom båda de områdena,

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

Vad har du för kurser från gymnasiet?
Tänkte på Matte E, Fysik B och de som krävs för vissa utbildningar.
Låter som du skulle passa in på civ.ing maskin/mekatronik eller el.

Ja eftersom jag har så otroligt många el-ämnen och programmerings ämnen så blev det ingen Fy A, Fy B eller Ma C. Men håller just nu att plugga Ma C och Fy A och senare Fy B hemma på distans undertiden man jobbar i hop så mycket stålar som möjligt.

Men ja, civil ingenjör av något slag är det jag funderar på. Men det är en herrens mycket och välja på Jag är öppen för att plugga utomlands.

Hade velat ha ett jobb där man får använda mycket logiskt tänkande, vet att pilot inte direkt är det, då pilot är bara en busschaufför med mer knappar ;)(Men en dröm är en dröm)

Mekatronik låter intressant, ska titta mer på det. Läste faktiskt PLC programmering på gymnasiet också, vilket är det man använder i mekatronik vad jag vet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja eftersom jag har så otroligt många el-ämnen och programmerings ämnen så blev det ingen Fy A, Fy B eller Ma C. Men håller just nu att plugga Ma C och Fy A och senare Fy B hemma på distans undertiden man jobbar i hop så mycket stålar som möjligt.

Men ja, civil ingenjör av något slag är det jag funderar på. Men det är en herrens mycket och välja på Jag är öppen för att plugga utomlands.

Hade velat ha ett jobb där man får använda mycket logiskt tänkande, vet att pilot inte direkt är det, då pilot är bara en busschaufför med mer knappar ;)(Men en dröm är en dröm)

Mekatronik låter intressant, ska titta mer på det. Läste faktiskt PLC programmering på gymnasiet också, vilket är det man använder i mekatronik vad jag vet..

Om du tycker om logiskt tänkande, har erfarenhet utav programering och har läst elkurser och vill använda dessa kunskaper i annat än att programera framför datorn på ett kontor kanske Automationsingenjör vore något.

Med en Yrkeshögskole-utbildning på två år så kommer du snabbt att få jobb både i dagsläget och framtiden, då automation knappast är något det kommer bli mindre av. Yrkeskategorin är också väldigt tvärvetenskaplig med inslag av mek, programmering och logik samt elkonstruktion. Vissa automationare jobbar enbart med programmering, andra med elkonstruktion. Vissa sköter alla dessa delar själv. Utöver det så finns det dom som jobbar mer praktiskt på industriföretag för att 'serva' och åtgärda akutproblem i produktionen.

Alltså är det ett väldigt varierat arbete, som i längden också har många olika uppslag för karriärsutveckling. I och med bredden på arbetsuppgifterna så kan man nog komma in oavsett om det är elektroteknik, elektronik, mekatronik man har studerat.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Ja eftersom jag har så otroligt många el-ämnen och programmerings ämnen så blev det ingen Fy A, Fy B eller Ma C. Men håller just nu att plugga Ma C och Fy A och senare Fy B hemma på distans undertiden man jobbar i hop så mycket stålar som möjligt.

Men ja, civil ingenjör av något slag är det jag funderar på. Men det är en herrens mycket och välja på Jag är öppen för att plugga utomlands.

Hade velat ha ett jobb där man får använda mycket logiskt tänkande, vet att pilot inte direkt är det, då pilot är bara en busschaufför med mer knappar ;)(Men en dröm är en dröm)

Mekatronik låter intressant, ska titta mer på det. Läste faktiskt PLC programmering på gymnasiet också, vilket är det man använder i mekatronik vad jag vet..

Jag har själv läst mekatronik på LTH och tog examen i Januari.
Mekatronik är inte bara automatisering som vissa tror tror, utan det blir vad du vill ha det till i stort sett.
Det går att läsa en hög med programmering, el/kraftelektronik, reglerteknik, mätteknik, produktutveckling, simulering eller som jag gjorde, lite av allt.

Idag jobbar jag inom mätteknik, sensorer och mycket installationer av trådtöjningsgivare, lite elektronik och meckande. Det jag gillar mest är som du eftersökte att det faktiskt är mycket praktiskt jobb, inte bara sitta vid en skäm och knacka i nåt programmeringsspråk eller CAD.

Så jag kan rekommendera att du pluggar upp Matte E och Fysik B så du kan söka in till högskolorna/universitet, gör högskoleprovet då betyggränserna är absurda för tillfället, ha 5 jävligt roliga men jobbiga år och skaffa ett kul jobb.

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

Tack Nightcrawl och RetarDeD! Nu har jag en tankeprocess igång, det är bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindgren92:

Tack Nightcrawl och RetarDeD! Nu har jag en tankeprocess igång, det är bra!

Kul med folk som är intresserade :). Bara att höra av dig om det är något du funderar på.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.