Varför går skärm-utvecklingen långsamt?

Permalänk
Medlem

Varför går skärm-utvecklingen långsamt?

Jag är ingen teknik freak precis, är inte alltid så uppdaterad i nya produkter. Det är när jag behöver köpa nya produkter som jag gör research på innan jag slår till, annars håller jag mig inte upptaderad så mycket. Om jag som vanlig konsument inte märker att skärm utvecklingen går väsentligt frammåt då är det något som inte står rätt till tycker jag. Jag har precis köpt mig en ny dator vilket gick jätte smidigt med alla goda råd och tips man fick på forumet. Jag visste precis vad jag fick för pengarna och det var inte tvivel någonstans.

Till en bra dator behövs naturligtvis en bra skärm, men här står står det helt still. Vissa säger att IPS panelen är framtiden, medans andra håller sig till TN panelen eftersom IPS paneler fortfarande år 2011 inte är avsedda för "gaming" som dessutom är relativt dyra jämfört med TN paneler.

Så här står jag som ett fån och läser dag ut och dag in på diverse forum på vilken skärm man ska investera i. Jag frågade folket här inne om IPS paneler hade 120mhz, men det hade den inte, 2 ms kunde man bara drömma om. Jag bestämde mig för att gå till en fysisk butik för att titta och känna på skärmarna, IPS skärmarna hade betydligt bättre färg jäntemot TN paneler, men i spel vet jag inte hur det upplevs mellan panelerna.. Jag överväger att köpa ett billigt TN-panel tills det kommer bättre och billigare IPS paneler.

Nä skärpning till skärm utvecklarna, ni är bra på att producera dator komponenter men dator skärmar står helt stilll!

Hur är era synpunkter på den här frågan?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kanarya:

IPS paneler fortfarande år 2011 inte är avsedda för "gaming"

Kvalificerat skitsnack.

Citat:

Så här står jag som ett fån och läser dag ut och dag in på diverse forum på vilken skärm man ska investera i. Jag frågade folket här inne om IPS paneler hade 120mhz, men det hade den inte, 2 ms kunde man bara drömma om.

Hur många ms en panel har är inte vad som avgör om den är lämpad för spel, det finns "2ms" TN-skärmar som har mer eftersläpning och inputlag än en e-IPS på "8ms". Ren marketing-siffra. Läs recensioner och jämför skärm för skärm istället, http://www.tftcentral.co.uk/ är en bra sida för det.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Sitter du med en CRT idag eller??

Nä, du vet inte ens vad en CRT-skärm är för något va?

Dold text
Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag tycker mest upplösningen går lite segt, medan skärmar på portabla enheter går snabbt (tex mobil, surfplatta):)

Men det kanske bara jag som inte hängt med riktigt bra där?

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen poäng med at höja upplösningen över 1080p på skärmar under 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kvalificerat skitsnack.Hur många ms en panel har är inte vad som avgör om den är lämpad för spel, det finns "2ms" TN-skärmar som har mer eftersläpning och inputlag än en e-IPS på "8ms". Ren marketing-siffra. Läs recensioner och jämför skärm för skärm istället, http://www.tftcentral.co.uk/ är en bra sida för det.

Word!

Visa signatur

| ASUS Maximumus V Formula, Intel i7-3770K @ 4.6GHz, Corsair vengance 16Gb @ 1600, ASUS nVidia GTX 970, Samsung EVO 840 256GB SSD, Fractal Design R3 Vitt, Logitech G502 Proteus Core, Ducky YYY | - 10251 Firestrike 3DMark

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Finns väl ingen poäng med at höja upplösningen över 1080p på skärmar under 32"

Jodå, men inte om de ska användas till spel/film.
Används de till arbete av annat slag är det jättebra med det extra arbetsytan man får.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ang. upplösning så är det inte skärmarna som är problemet när det kommer till upplösning i spel osv. Det är konsolerna som vi behöver dras med idag. Spela t.ex. Witcher 2 som hade 100% fokus för PC så kommer du se att texturer och annat kan se underbart ut även i 1080p.

Sedan IPS vs TN så säger jag bara IPS alla dagar. Du kommer knappast sitta och spela 100% av din tid vid datorn och visst, jag kan medge att man inte märker skillnaden i färger och svärta så mycket i vissa spel (i segare spel som typ Skyrim är det rätt uppenbart dock, och lika underbart) men allt annat du kommer göra med datorn kommer att vara trevligare med en IPS skärm.
Sen så finns det ju folk som inte har en jävla blekaste koll som påstår att 2ms or no deal är det som gäller. Det är bara att ignorera de, jag spelade tidigare på någon Benq 2ms TN skärm och ja, jag märker fan inte någon skillnad alls mellan den och min nuvarande 7ms IPS skärm vad gäller eftersläp eller input lag.

Så kör på en IPS skärm och njut istället för att sitta där med en grådisig TN skärm.

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag väntar på en IPS skärm med

27-tum
120hz
2ms
2560x1440

Korrigerat en liten miss för att undvika framtida missförstånd (mhz -> hz)
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag väntar på en IPS skärm med

27-tum
120hz
2ms
2560x1440

Dells utseende och BenQs prislapp med dom specifikationerna du skrev hade nog sålt en del!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

jag väntar personligen på OLED-skärmar till vettiga priser

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

IPS paneler fortfarande år 2011 inte är avsedda för "gaming" som dessutom är relativt dyra jämfört med TN paneler.

Det är väl för att IPS aldrig har varit avsedda för "gaming". Fokus har legat på bildkvalité och färgåtergivning och inte att skala bort millisekunder på responstiden.

Du kanske kan vända på frågan: När tänker dom släppa TN paneler med bättre bildkvalitet?

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11656811']Sitter du med en CRT idag eller??

Nä, du vet inte ens vad en CRT-skärm är för något va?

Dold text

Cathode Ray Tube, katodstrålerör.

Även känt som tjock-tv/tjock-skärm... satt på en Dell Trinitron fram tills nyssens...

Visa signatur

Intel core i5 760 @ 3.63Ghz| Msi 560Ti HWK/9800GT| 10GB ram 1TB seagate|Noctua NH-U12P SE2| Fractal R3 White ||| Äpplet fick flytta sig för en mer arbetsinriktad maskin, Dell XPS15 (gen2) | IntelSB Core i7 2640m @ 3.2Ghz (Dualcore.m HT) | GF GT540m | 8GB ram | 500GB WD CavBlack | 1080P AdobeRBG | JBL-ljud |||
"VAR E CHIPPET!!?"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kanarya:

Jag är ingen teknik freak precis, är inte alltid så uppdaterad i nya produkter. Det är när jag behöver köpa nya produkter som jag gör research på innan jag slår till, annars håller jag mig inte upptaderad så mycket. Om jag som vanlig konsument inte märker att skärm utvecklingen går väsentligt frammåt då är det något som inte står rätt till tycker jag. Jag har precis köpt mig en ny dator vilket gick jätte smidigt med alla goda råd och tips man fick på forumet. Jag visste precis vad jag fick för pengarna och det var inte tvivel någonstans.

Till en bra dator behövs naturligtvis en bra skärm, men här står står det helt still. Vissa säger att IPS panelen är framtiden, medans andra håller sig till TN panelen eftersom IPS paneler fortfarande år 2011 inte är avsedda för "gaming" som dessutom är relativt dyra jämfört med TN paneler.

Så här står jag som ett fån och läser dag ut och dag in på diverse forum på vilken skärm man ska investera i. Jag frågade folket här inne om IPS paneler hade 120mhz, men det hade den inte, 2 ms kunde man bara drömma om. Jag bestämde mig för att gå till en fysisk butik för att titta och känna på skärmarna, IPS skärmarna hade betydligt bättre färg jäntemot TN paneler, men i spel vet jag inte hur det upplevs mellan panelerna.. Jag överväger att köpa ett billigt TN-panel tills det kommer bättre och billigare IPS paneler.

Nä skärpning till skärm utvecklarna, ni är bra på att producera dator komponenter men dator skärmar står helt stilll!

Hur är era synpunkter på den här frågan?

Hur eftertraktad tror du en IPS med 120hz är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Så här står jag som ett fån och läser dag ut och dag in på diverse forum på vilken skärm man ska investera i. Jag frågade folket här inne om IPS paneler hade 120mhz, men det hade den inte, 2 ms kunde man bara drömma om. Jag bestämde mig för att gå till en fysisk butik för att titta och känna på skärmarna, IPS skärmarna hade betydligt bättre färg jäntemot TN paneler, men i spel vet jag inte hur det upplevs mellan panelerna.. Jag överväger att köpa ett billigt TN-panel tills det kommer bättre och billigare IPS paneler.

Nä skärpning till skärm utvecklarna, ni är bra på att producera dator komponenter men dator skärmar står helt stilll!

Hur är era synpunkter på den här frågan?

Jag kör på 3st IPS paneler (eyefinity) och det funkar skitbra för mig. Vet inte hur hög input lag jag har men eftersom jag börjar bli till åren och inte har reflexer som en 16 årig ninja märker jag inte av något lagg. Förutom då FPS problem i spel när man börjar gå under 60 fps.

För övrigt varför vill du ha en skärm som uppdateras 120 gånger i sekunden och spöar en IPS mellan grå till grå? Är det inte viktigare att skaffa en skärm som är snabb på ta bilden från datorn till skärmen? Spelar ju ingen roll om bilden på skärmen uppdateras 120 gånger i sekunden om bilden laggar efter. Är heller inte så viktigt att bilden är bra på byta färg på en pixel om skärmen i helhet inte uppdateras nog snabbt för att du ska kunna se förändringarna i spelet.

EDIT: Tänk också på att en skärm som är snabb från grå till grå har fått offra det i färgdjup istället.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Nä skärpning till skärm utvecklarna, ni är bra på att producera dator komponenter men dator skärmar står helt stilll!

Hur är era synpunkter på den här frågan?

Att du totalt saknar perspektiv, grammatiska kunskaper och att du trollar?

Bildrören har härskat i över 50 år. Sätt det i relation till hur länger LCD-skärmar har funnit på marknaden. Vet inte om skärmtillverkarna tillverkar så mycket datorkomponenter, men inte f-n står utvecklingen still.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Master of Overkill

FPS spel 120hz andra spel IPS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Till en bra dator behövs naturligtvis en bra skärm, men här står står det helt still. Vissa säger att IPS panelen är framtiden, medans andra håller sig till TN panelen eftersom IPS paneler fortfarande år 2011 inte är avsedda för "gaming" som dessutom är relativt dyra jämfört med TN paneler.

Äsch jag som är mitt emellan casualgaming och lite seriösare spel sitter med en ips från 2005 och tycker det går utmärkt. Jag tror det mest handlar om placeboeffekt.

Skrivet av Burbank:

Finns väl ingen poäng med at höja upplösningen över 1080p på skärmar under 32"

Avståndet från skärmen är avgörande. Sitter du 50-70 centimeter (som man oftast gör) från en 24" så märker du enorm skillnad på 1080p och uppåt.

Permalänk

Jag håller med om att utvecklingen går långsamt för skärmar. Använder fortfarandet en 5 år gammal Tn skärm, 1920x1200, den är minst lika bra som dom nya Tn panelerna idag som bara har 1920x1080.

Permalänk

Något jag stör mig på är att crt inte säljs/utvecklas längre.

De sista åren crt såldes utvecklades dem stort. Om det bara hade fått fortsätta...

Bland annat tunnare bildrör var att vänta. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tabgamb.jpg
solida kondensatorer skulle väl också platsa i en crt.

MEN, allt "vanligt folk" som inte förstår denna tekniska mumbo-jumbo fick skärmtillverkarna
att göra tn-paneler med hög responstid, inputlag, dåliga färger, lågt hz-tal och det värsta
- bara EN, fixerad upplösning.

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Skrivet av Danneman93:

Något jag stör mig på är att crt inte säljs/utvecklas längre.

De sista åren crt såldes utvecklades dem stort. Om det bara hade fått fortsätta...

Bland annat tunnare bildrör var att vänta. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tabgamb.jpg
solida kondensatorer skulle väl också platsa i en crt.

MEN, allt "vanligt folk" som inte förstår denna tekniska mumbo-jumbo fick skärmtillverkarna
att göra tn-paneler med hög responstid, inputlag, dåliga färger, lågt hz-tal och det värsta
- bara EN, fixerad upplösning.

Det var väl snarare EU som förbjöd försäljning och import av nya CRT-skärmar. De hänvisade till att de inte var tillräckligt miljövänliga trro jag.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Det räcker med att en person påpekar om något blivit lite tokigt, inte 15 inlägg med tjafs.

Problemet med skärmutvecklingen är att väldigt få vill betala något för sina bildskärmar utan vill ha dem så billigt som möjligt.
De priser vi har nu är löjligt låga med tanke på vad vi sitter med för skärmar idag. Köpte min första 20" med IPS-panel för snart 7 år sedan, gav runt 8000kr och det var en hyggligt billig modell då. Nu får man 3st helt okej 24" skärmar för samma peng, eller två bra 24", eller nästan en riktigt bra 30". Samtidigt har bildkvaliten blivit bättre, lägre energiförbrukning och allmänt snabbare skärmar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av 'Jonte[YoT:

;11658407']Det var väl snarare EU som förbjöd försäljning och import av nya CRT-skärmar. De hänvisade till att de inte var tillräckligt miljövänliga trro jag.

Nej, EU har inte förbjudit CRT-skärmar. Vet jag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danneman93:

Något jag stör mig på är att crt inte säljs/utvecklas längre.

De sista åren crt såldes utvecklades dem stort. Om det bara hade fått fortsätta...

Bland annat tunnare bildrör var att vänta. http://en.wikipedia.org/wiki/File:Tabgamb.jpg
solida kondensatorer skulle väl också platsa i en crt.

MEN, allt "vanligt folk" som inte förstår denna tekniska mumbo-jumbo fick skärmtillverkarna
att göra tn-paneler med hög responstid, inputlag, dåliga färger, lågt hz-tal och det värsta
- bara EN, fixerad upplösning.

Har antagligen att göra med att färre och färre vill ha en CRT skärm när man kan välja en TFT med bättre bild och färgåtergivning. Idag står det mellan TN paneler och IPS paneler. För kring 10 år sen stod det mellan TFT (dyra men bra färgåtergivning och lättare) mot CRT (tyngre, sämre färgåtergivning, något snabbare och framförallt billigare). Idag så anser jag att var ett under att man klarade av att sitta framför en CRT under större delen av sin uppväxt ;). Dessutom spelar det ingen roll hur "tunna" bildrören blir.. De kommer antagligen aldrig lyckas bli så smala att det är värt att införskaffa en CRT.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Finns väl ingen poäng med at höja upplösningen över 1080p på skärmar under 32"

Jodå, det finns finesses med högre upplösning även på mindre skärmaroch tro mig, det kommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Burbank:

Finns väl ingen poäng med at höja upplösningen över 1080p på skärmar under 32"

Apples "Retina"-skärm har ju visat sig vara populär. Samma pixeltäthet på 22" skulle innebära ca 6250x3516 pixlar. Sedan kan man ju kanske justera ner det efter förväntat arbetsavstånd, men ändå.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

Jag väntar på en IPS skärm med

27-tum
120hz
2ms
2560x1440

Varför 2ms? Det är inget självändamål direkt.

120hz på en IPS kommer troligen inte komma heller, det är om de lyckas köra overdrive så responstiden går ner liiite.

Permalänk
Medlem

bytte för ett par månader sen från en högpresterande crt skärm till en dell u2211h och den fungerar bra MEN det jag märkte direkt var input lag samt att skärmen inte hade en chans mot min crt @ 120hz i rapphet, svärtan är ett skämt MEN det var iofsig inte en så dyr ips panel. enda fördelen jag ser med lcd paneler är skärpan och att dom är tunna i andra fall är dom ett steg bakåt i utvecklingen.
nu har jag vant mig vid dellen men de första dagarna saknade jag crt'n lite, skulle inte vilja jämföra dom sida vid sida.

framtiden är OLED men det kan dröja då dom har problem med livslängden på speciellt den blåa färgen om jag inte misstar mig helt. sen har vi även SED tekniken men den verkar vara en bit bort.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tjenare. Jag spelar inprincip bara när jag sitter vid den stationära, lite lätt surfning görs också. Har i flera år kört med en 19" 1600x1200 75 hz klumpskärm men den packade in här om dagen. Så jag köpte benqs 24" 120 hz tft med zowie musbundling för 2499 kr. Var det ett kasst val eller ?

Permalänk
Master of Overkill

Köpte 3 stycken sånna för 2500 det är bästa val du kan göra

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240