(Akut) Hjälp mig med prov i skolan, NO

Permalänk
Medlem

(Akut) Hjälp mig med prov i skolan, NO

Tjenare, jag har två prov imorgon och jag har haft det riktigt körigt, en morfar på sjukhus som jag står riktigt nära så jag kan inte fokusera på två prov just nu känner jag.

Vilka tre former av rent kol känner du till?

Vilken form av rent kol finns i blyertspennor?

Allt levande är uppbyggt på kol, varifrån kommer kolatomerna som finns i växterna?

vilka grundämnen ingår i ett kolväte?

Vad används kolväten i huvudsak till?

skriv två saker som är gemensamt för alla alkoholer

vilken alkohol syftar man på?

Vilken råvara använder man vid fraktionerad destillation?

Skriv ner tre produkter man kan få fram vid fraktionerad destillation

Ge tre exempel på organiska syror samt var man kan använda dem/hitta dem

De flesta organiska syror ingår i en speciell grupp, vad heter den?

Vilken formel har den?

Hur kan du beskriva en mättad syra?

Hur kan du beskriva en omättad syra?

Skriv med ord för hur en ester bildas

Varför är etanolen mer miljövänlig än bensin?

___________________________ _________________

3 hundra kronor till den som löser dessa uppgifter, jag pm:ar vinnare.
Jag är evigt tacksam om någon kunde hjälpa mig.

Disk; har någon ni älskat legat svårt sjuk på sjukhus någon gång?

Permalänk
Medlem

Be om att få skriva provet senare. Om du förklarar läget så är jag säker på att din lärare förstår.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är tråkigt att höra om din morfar och som Olegh säger får du säkert skjuta på provet bara du förklarar för läraren.

Permalänk
Entusiast

1, Grafit, diamant, fulleren

2, Grafit

3, Koldioxid från luften. Se fotosyntesen för mer info.

4, Läs igenom frågan långsamt och hitta de två grundämnen som finns med.

5, Kolväten används framförallt som bränsle.

6, De är polära och sen har de massa egenskaper. Svårt att veta vad läraren fiskar efter men de har alla minst en hydroxylgrupp och de är alla organiska molekyler.

7, Frågan är ofullständig så antingen har du skrivit av fel eller så är personen som ställer frågan efterbliven. Misstänker dock att svaret är etanol.

8, En till felaktigt ställd fråga. Man behöver minst två vätskor som har olika ångtryck för att genomföra en fraktionell destillation. Mer än så går inte att säga utan mer information.

9, Klassikerna är etanol, bensin/diesel/alla andra kolväten från råolja (även om det inte är så lätt att man får bensin och diesel direkt) och till sist kan man flasha med att flytande kväve och flytande syre framställs med destillation.

10, Oj, då var det dags att damma av den gamla organiska kemin. Det var ett tag sedan.
- Mjölksyra, hittas i muskler vid hård träning men används även för att tillverka biopolymer (PLA, poly lactic acid).
-Citronsyra, väldigt vanlig tillsats i mat, se surhetsreglerande medel. Även en väldigt viktig del i vår metabolism, se citronsyracykeln.
-Ättiksyra, även den är vanligt förekommande i köket för att konservera man men är också väldigt viktig i industrin för att till exempel tillverka estrar eller som lösningsmedel.

11, Ingen aning om vad de fiskar efter här och det luktar dåligt ställd fråga igen men skulle gissa på att det är fettsyra de är ute efter.

12, Fettsyror har typsikt formen R-COOH där R är en vanlig rak kolkedja som antingen är mättad eller omättad. COOH är den vanliga funktionella gruppen för en organisk syra.

13, En mättad fettsyra har inga dubbelbindningar.

14, En omättad fettsyra har dubbelbindningar i svansen vilket dessutom har den intressanta egenskapen att kolsvansen blir böjd.

15, En ester bildas när man låter en organisk syra reagera med en alkohol. Resultatet är en ester och en vattenmolekyl. Det är OH-gruppen i syran som sticker tillsammans med vätet från OH-gruppen i alkoholen. Istället binder syret som är kvar i alkoholen till kolet i syran där OH-gruppen nyss satt. Då får man något på formen RCOOR'.

16, Typiskt dålig formulerad fråga igen eftersom mycket etanol som tillverkas kommer från kolväten från början. Etanol är bara miljövänligare än bensin om den jäses från någon sorts biomassa och det finns exempel på där den inte är bättre då heller. Hur som helst, svaret på frågan är för att samma mängd koldioxid som släpps ut vid förbränningen av etanol togs upp av sockerbetan eller sockerröret när den växte upp. Etanolen är alltså koldioxidneutral (vilket egentligen är en så grov förenkling att den är felaktig men det är ett långt inlägg för att förklara det och det orkar jag inte ikväll).

Så, jag har svarat så gått jag kan på konstigt formulerade frågor.

EDIT: Stavning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

prata med din lärare ang situtaionen. Tror han/hon kommer ha förståelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem

Lyckades du få provet uppskjutet, dksn?

Skrivet av Zotamedu:

*svar på frågorna*

Vardagshjälte, grymt jobbat!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av eas@tetris:

Lyckades du få provet uppskjutet, dksn?

Vardagshjälte, grymt jobbat!

Brukar inte ge svar svar på skoluppgifter rakt av men gjorde ett undantag efter omständigheterna.
Jag är också lite nyfiken på hur det gick.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Låter som någon fick göra grovjobbet för någon annans vinning.. Suck.. Hjälp fan inte till i skoluppgifter. på sin höjd så ska man ge de lite länktips.

Vad lär man sig på om man inte gör fel och kan föra en diskussion om vad som är rät toch fel?
Ingen kan allting men man kan alltid bli bättre på saker och ting och det blir man genom motgångar vilket stärker en.

Visa signatur

I am Extrazz.