Fluktuationer i tid och rum? Strömning

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007

Fluktuationer i tid och rum? Strömning

Hejsan allesammans!

Jag sitter här och pluggar inför en tenta i kursen "Termodynamik och strömningslära" och har nu hittat en sak i kursmaterialet som jag inte är riktigt överens med. Själva problemet är inte riktigt lika intressant som man kanske tror när man läser trådrubriken

Uppgiften går helt enkelt ut på att beskriva skillnaden mellan laminär och turbulent strömning vilket inte direkt är rocket science.

I definitionen av turbulent strömning står bla. följande: "..karakteriseras av virvelrikedom samt slumpmässiga fluktioner i både tid och rum.."

Och vad är det då man menar med "fluktioner i tid"? Jag misstänker att stycket innebär att variationer i strömningen uppstår slumpmässigt med avseende på tiden. För mig så innebär fluktioner snarare en krökning av tid och rum à relativetetsteorin vilket känns lite långsökt med tanke på vilken kurs det handlar om samt uppgiften i sig.

Hoppas ni förstår vad jag är ute efter.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Apr 2007

Nu har man inte läst strömningslära alls men.. Det låter som en onödigt lång förklaring, som mer försvårar än förenklar. Kanske det skrevs så för att försöka beskriva det så korrekt som möjligt.
Anyhow, krökning av rum och tid i sammanhanget termodynamik och strömningslära låter lite som att man blandar två världar allt för friskt utan någon praktisk anledning. Deal with it and leave it.

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Ser rätt ut tycker jag. Turbulens är ju massa virvlar och strömningen är inte konstant i varken tid eller rum. Det är nog du själv som rör till det för dig när du blandar in relativitetsteori i det hela. Einstein och grabbarna har inte ensamrätt på ordet fluktuation.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Zotamedu:

Ser rätt ut tycker jag. Turbulens är ju massa virvlar och strömningen är inte konstant i varken tid eller rum. Det är nog du själv som rör till det för dig när du blandar in relativitetsteori i det hela. Einstein och grabbarna har inte ensamrätt på ordet fluktuation.

Jo jag antag att så var fallet. Jag är relativt säker på vad som menas men jag tycker att det är lite luddigt formulerat, troligen för jag rör ihop begreppen.

Macbook Pro

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Linköping
Registrerad
Apr 2004
Skrivet av SmOOthy:

För mig så innebär fluktioner snarare en krökning av tid och rum à relativetetsteorin vilket känns lite långsökt med tanke på vilken kurs det handlar om samt uppgiften i sig.

Känns inte en fluktuation snabbare och mera slumpmässig än en krökning; mera kvantmekanikartad än relativistisk?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Dec 2003

Det engelska ordet Fluctuation betyder "variation av kvantitet med tid" och det är en ganska ful översättning att helt enkelt försvenska ordet till "Fluktioner".

Jag skulle förslå att du försöker finna litteratur på engelska istället då alla dessa svenska översättningar och försök till att skapa svensk vetenskaplig litteratur alltid fallerar i översättningarna utav engelska vetenskapliga termer. Jag har själv fått erfara dessa problem i mina studier tidigare, vilket har fått mig att ta avstånd ifrån allt vad svensk kurslitteratur heter inom vetenskapliga ämnen.

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Trädvy Permalänk
Entusiast
Plats
Göteborg
Registrerad
Dec 2005

Allas älskade WWW (Fundamentals of Momentum, Heat and Mass Transfer av James R. Welty, Charles E. Wicks, Robert E. Wilson och Gregory Rorrer) definierar turbulent flöde såhär:
"In a turbulent flow the fluid and flow variables vary with time. The instantaneous velocity vector, for example, will differ from the average velocity vector in both magnitude and direction."

För övrigt en trevlig bok om transportprocesser. Kan rekommenderas för den intresserade läsaren. Kräver dock att man är tekniskt lagd för den innehåller ungefär lika mycket formler som löpande text.

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24