Märkte just hur CPU-krävande och (icke)GPU-krävande Skyrim är

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2011

Märkte just hur CPU-krävande och (icke)GPU-krävande Skyrim är

Tänkte bara dela med mig av insikten jag just fick:

Har lirat i ca 150 timmar i 1080p på Ultra + lite extra godis i form av moddar och .ini-tweaks, legat på stabil fps hela tiden (inte konstant 60, men nästan).

Detta med 2xAA påslaget osv. Datorn är i sig, och processorn är klockad till 4.5 GHz.

För att se om grafikkortet ens var ansträngt testade jag att öka från 2xAA (antar att det var MSAA i vanlig ordning) till 4xSSAA (vilket jag antar borde vara väldigt mycket mer krävande).

Märkte INGEN skillnad i fps, alls.
Drar då slutsatsen att trots alla extrafunktioner jag lagt på via Nvidia-kontrollpanelen osv så är det fortfarande processorn som flaskar vid 4.5 GHz (man önskar verkligen att spelet kunde utnyttja mer än 1.5-2 kärnor =P)

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2011

Är ganska välkänt att Skyrim är CPU intensivt och det har visats många benchmarks här i forumet som stödjer detta.

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Eftersom skuggorna renderas av CPUn är det överlag just den inställningen som reglerar fps för oss som sitter på TotL-kort.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kovland, Sundsvall
Registrerad
Sep 2008

Körde förut på medium och hade i caves 100-120 fps. Drog allt till bästa tänkbara (dock aa x8 och msaa likaså) och shadows till lägsta, har nu nästan 200fps där. Har dock inte hbao eller om det är ssao.

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004

Skall överklocka min prolle med 1GHz (om jag lyckas) nu i veckan eller så och se hur stor skillnad det blir.

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Feb 2011

Själv sitter jag på ett 560Ti, och en i7 klockat till 3,8GHz, men i mitt fall är det nog GPU'n som flaskar, då jag vart tvungen att banta ner både texturfiltrering och AA för att komma över 60fps.

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Jan 2011

Kommer inte ihåg allt jag kör, men Ultra 1920x1200, tror jag kör FSAA men ingen "vanlig" (msaa?). Samt texturmods, config tweaks osvosv för att få det vackert, tror jag ligger på runt 50-60fps, men min phenom 2 @ 4ghz ligger bara på runt 50%?

Som det låter på er så borde inte mitt 6870 flaska?

PS. Kom på en sak, kan det vara så att endast 2 kärnor används i skyrim? Det skulle förklara min CPU användning då den räknar på total över alla kärnor, tex kan 2 ligga i 100% medans de andra idlar =50% "total".

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skellefteå
Registrerad
Aug 2011
Skrivet av Chimo:

Kommer inte ihåg allt jag kör, men Ultra 1920x1200, tror jag kör FSAA men ingen "vanlig" (msaa?). Samt texturmods, config tweaks osvosv för att få det vackert, tror jag ligger på runt 50-60fps, men min phenom 2 @ 4ghz ligger bara på runt 50%?

Som det låter på er så borde inte mitt 6870 flaska?

PS. Kom på en sak, kan det vara så att endast 2 kärnor används i skyrim? Det skulle förklara min CPU användning då den räknar på total över alla kärnor, tex kan 2 ligga i 100% medans de andra idlar =50% "total".

Jo, det använder typ 1.5 kärna (dvs, använder två, men belastar mest den första).

Jag tankade ner nyaste Nvidia-drivisarna (beta 290.xx) och testade köra med Ambient Occlusion lite, men fick "flickering" när jag rör mig på avlägsna texturer. Skitdrygt, så var tvungen att stänga av det.

Case: Fractal Design Arc MoBo: Asus SaberTooth P67 B3 CPU: Intel Core i5 2500k @4.5 GHz Cooler: Noctua NH-D14 GFX: Asus Geforce GTX 690 RAM: 16 GB Corsair Vengeance 1600 MHz SSD: Intel 320 series 160GB HDD: WD Caviar Green 2 TB PSU: Corsair TXV2 650W Monitor: LG IPS231P Accessories: Steelseries Sensei ¤ MS Sidewinder X4 ¤ Steelseries Siberia V2

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Nov 2007

Mitt GTX 470 är maxbelastat men prollen (3,8 ghz) är inte det. Trots max på skuggor och allt annat utom AA som är på x8. Weird.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Har världens segaste prolle men spelet flyter på fint i Ultra så det är nog inte så cpu intensivt.

Manjaro 17 <3, Windows 10pro (för spel). Asus Strix Z270H GAMING// Intel i7 7700k@4700Mhz// MSI GTX 1070 Gaming X 8G// Corsair VENGEANCE LPX 16GB.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Mocka:

Skall överklocka min prolle med 1GHz (om jag lyckas) nu i veckan eller så och se hur stor skillnad det blir.

3,8ghz gör en i7 920 i ett nafs ska du se. Att kliva över 4ghz kan vara lite trixigt beroende på om det är C0 eller D0, även om båda brukar ha problem med ojämna multipler.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Zeuxlarsson:

3,8ghz gör en i7 920 i ett nafs ska du se. Att kliva över 4ghz kan vara lite trixigt beroende på om det är C0 eller D0, även om båda brukar ha problem med ojämna multipler.

Köpte en Silver Arrow som jag får hem imorgon (tror jag) och ett 850W HX men att få CPUn att pumpa ut 3.8GHz är jag inte hundra på då jag har C0...men vi får se. Blir dessutom första gången jag OCar så jag hoppas bara jag hittar rätt bland alla blck, vcore osv Läste någon Gigabyte guide som jag tror hette "Easy steps to oc i7 920" men den var minst på ett dussin sidor "Easy" för mig är en/två sidor.

Oj, nu ser jag ju att du också har en i7 920 och ett liknande moderkort. Var det lätt att OCa? Var kör du för kylning?

Vi är lite OT nu, hoppas det inte gör något :>

[Intel 6700K @ 4500MHz]--[MSI Core Frozr L]--[MSI Z170 Gaming M5]--[Corsair 16GB 2666MHz DDR4]--[MSI 1080Ti Gaming X @ 2038/12006MHz]--[EVGA Supernova G2 850W]--[Fractal Design Define S]--[Windows 10 x64]--[Acer X34A]--[Corsair Strafe RGB MX Silent]--[Mionix Naos 7000]--[HyperX Cloud II]--[Creative Gigaworks T20]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm/Värmdö
Registrerad
Feb 2007

Flyter på bra för mig 50-60fps med E8300@3.6ghz?! :s
För mig känns det som droppsen är gpu relaterade. Har hänt att fpsen trillar ner till omkring 30. Men det är sällan. Har förvisso skuggor på medium om det nu spelar någon roll? Tycker iaf att det är förvånansvärt "cpu-lätt" när man tänker på rekommendationerna som ändå var speccade för quad.

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
regnvm Helsingia regio
Registrerad
Dec 2009
Skrivet av Mocka:

Köpte en Silver Arrow som jag får hem imorgon (tror jag) och ett 850W HX men att få CPUn att pumpa ut 3.8GHz är jag inte hundra på då jag har C0...men vi får se. Blir dessutom första gången jag OCar så jag hoppas bara jag hittar rätt bland alla blck, vcore osv Läste någon Gigabyte guide som jag tror hette "Easy steps to oc i7 920" men den var minst på ett dussin sidor "Easy" för mig är en/två sidor.

Oj, nu ser jag ju att du också har en i7 920 och ett liknande moderkort. Var det lätt att OCa? Var kör du för kylning?

Min är en D0 och var således ganska lätt att överklocka med hjälp av guider och egna laborationer. Men just steget över 4ghz krävde ganska stort spänningspåslag. Min kylning kan du se i min signatur. Som novis överklockare så tror jag att du kan få det svårt att bräcka 3,8ghz på en C0 utan att smeta på mycket mer ström. 3,5ghz blir nog en baggis dock.

EDIT: Kom ihåg att du nog också behöver stänga av HT för att nå högre klockfrekvenser, också alla energispar funktioner och annat miljöskräp.

Skrivet av Chris_Kadaver:

Flyter på bra för mig 50-60fps med E8300@3.6ghz?! :s
För mig känns det som droppsen är gpu relaterade. Har hänt att fpsen trillar ner till omkring 30. Men det är sällan. Har förvisso skuggor på medium om det nu spelar någon roll? Tycker iaf att det är förvånansvärt "cpu-lätt" när man tänker på rekommendationerna som ändå var speccade för quad.

Alla skugg-beräkningar i skyrim sköts av CPU och på ett ineffektivt sätt så jag tror absolut att din CPU kan vara boven i dramat.

Laptop: ASUS-G751JY

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Jul 2004
Skrivet av Zeuxlarsson:

Min är en D0 och var således ganska lätt att överklocka med hjälp av guider och egna laborationer. Men just steget över 4ghz krävde ganska stort spänningspåslag. Min kylning kan du se i min signatur. Som novis överklockare så tror jag att du kan få det svårt att bräcka 3,8ghz på en C0 utan att smeta på mycket mer ström. 3,5ghz blir nog en baggis dock.

EDIT: Kom ihåg att du nog också behöver stänga av HT för att nå högre klockfrekvenser, också alla energispar funktioner och annat miljöskräp.

Gick alldeles utmärkt och inte alls lika svårt som jag trodde. Fick dock läsa på en hel del och tog inställningar från en annan sida men anpassade dem en smula till mitt system. Ligger på 3,78GHz stable med TurboBoost och jag vet att jag verkligen inte nått limit trots att jag har en C0.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
QuakeNet
Registrerad
Jul 2001

Någon som har en äldre 1156/775-processor som testat att jämföra grafikinställningar, exempelvis när man börjar gå över till en ren GPU-flaskhals (som är det vanligaste) med inställningar?

Jag har en äldre Core 2 Quad i 3.3 GHz och märker knappt någon skillnad om jag kör Low, Medium eller High. När jag startar spelet så föreslår den Ultra High, men det känns som att processorn är en rejäl flaskhals vissa partier, ligger nere på 15-20 FPS vissa gånger. Ska man ha låg FPS på grund av att processorn är en flaskhals kan man lika gärna få det så snyggt som möjligt generellt i spelet?

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today :: Serverrum
WS: Asus P9X79 :: Core i7 3820 :: 32 GB RAM :: Samsung 830 256 GB :: 2x Intel 910 400 GB PCIE :: PNY Geforce GTX 970 XLR8 :: Gigabyte Odin GT 800W :: 2x Samsung Syncmaster S27A950D
NAS: SuperMicro X10-SLM-F :: Core i3 4130T :: 24 GB Kingston ECC :: Ri-Vier RVS2-06A 12Bay 2U :: IBM M1015 (IT) :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+ ::

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Mocka:

Min 920 C0 är lätt att OC:a om man håller sig under 3,8ghz sen blir det varmt och strömkrävande. Men om Cpun ligger på 3,6 eller 4 misstänker jag inte spelar så stor roll i skyrim, antagligen inte någon nackdel om ht är avslaget där heller.

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.