Samsung Exynos 5250 får ARM Cortex-A15 i 2,0 GHz

Permalänk
Melding Plague

Samsung Exynos 5250 får ARM Cortex-A15 i 2,0 GHz

Koreanska Samsung satsar vidare på marknaden för högpresterande ARM-system. Integrerade plattformen Exynos 5250 får dubbla Cortex-A15-kärnor i 2,0 GHz och rejäla prestandaförbättringar över nuvarande lösningar.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Dax att byta ut PS mot mobilen!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6 Gb Patriot Viper DDR3 12800/1600 Mhz, BFG GTX 295 1792 Mb, Western Digital Velociraptor 150 Gb, Western Digital Velociraptor 300 Gb, 5 * Seagate Barracuda 7200.11 1,5 Tb (RAID 5), Noctua NH-U12P, Zalman ZM-MFC2

Permalänk
Medlem

detta kommer ju bli riktigt bra:)

Dock så får man vänta i den ett tag förmodligen...

Visa signatur

CITERA om du vill ha snabbt och garanterat svar!
| Windows 7 professional 64bit, linux arch | asrock Extreme4-M | Intel 3570K | Gigabyte 7950 3gb vram | Corsair vegance 8gb 1600mgz | intel 320 160 gb | In-Win fanqua | FSP 650W 80+ gold |

Permalänk
Medlem

Nu börjar mobilen på allvar mäta sig mot tex en htpc bara nån hdmi variant finns på så.

Permalänk

Mina föräldrar har en två kärnig 1.6ghz i sin dator

Visa signatur

| i7 930 @ 3.7 ghz| FD R2 | GTX 970 | Cooler Master 850M | 3TB | Gigabyte X58A-UD3R| Corsair vengeance 1600mhz|

We stand alone, together.

Permalänk
Medlem

Jävlar! Jag tänkte köpa Galaxy Note, men kanske man ska vänta lite till?

Permalänk
Medlem

Damn maximal upplösning på 2 560 x 1 600 pixlar!

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Medlem

Hot dang.... Den va inte dålig

Permalänk
Inaktiv

Det var en salig blandning av Enyxos och Exynos...

Vad gäller innehållet så är jag inte riktigt nöjd med Samsung, släng in en strömsnål kärna också i stil med LITTLEbig idén så börjar det se ut som en vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av haoko:

Nu börjar mobilen på allvar mäta sig mot tex en htpc bara nån hdmi variant finns på så.

Finns redan på t.e.x. min Samsung Galaxy S 2 (speciell kabel behövs), dessutom kan man köra trådlöst mot Samnsung tv:s...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Undra hur strömförbrukingen är . Det är ju en otroligt viktig del för att batteritiden på smartphones är ju rätt dålig...

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av hackeron:

Undra hur strömförbrukingen är . Det är ju en otroligt viktig del för att batteritiden på smartphones är ju rätt dålig...

Den här kommentaren på The Verge sammanfattar nog det hela rätt bra..

Citat:

Dear Samsung,

AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH

Sincerely,
The Lithium-Ion Battery Industry

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant att jämföra denna (och OMAP5 bl.a) mot t.ex den enkärniga 1.0Ghz processorn som intel lanserar nu snart. Dessa drar väl 2W i full load, mot intels 10W. Är intels bidrag 5 ggr bättre? Jag tvivlar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Entusiast
Skrivet av emilakered:

Den här kommentaren på The Verge sammanfattar nog det hela rätt bra..

Du får inte skriva sådant utan en varningstext. Skrattade ju rakt ur och jag sitter på föreläsning.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Men vafalls... Kommer ju alltid något nytt runt hörnet! Både angemänt och irriterande... Speciellt när man har behov av att köpa nytt som jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Men vafalls... Kommer ju alltid något nytt runt hörnet! Både angemänt och irriterande... Speciellt när man har behov av att köpa nytt som jag har nu.

Jag sitter i precis samma knipa, jag tänkte köpa nya samsung galaxy s2 lte som kommer vid årsskiftet, man kan inte vänta för länge heller det kommer alltid komma nyheter om bättre grejer..

Visa signatur

Chassi: Antec Sonata III | CPU: Intel Core i5 750 @ 4.2 GHz | GPU: AMD XFX 5870 @ 1GHz | RAM: 8 GB Corsair 1600 CL8 VENGEANCE | Processorkylare: Noctua NH-U12P | Moderkort: Gigabyte GA-P55A-UD3R | HDD: Samsung 500 GB SATA 7200 RPM + Intel X25-m SSD 80GB + OCZ TRION SSD 240 GB | OS: Windows 7 Professional 64 bit

Permalänk
Medlem

detta var en trevlig nyhet.....Har Galaxy S2 idag och kommer man kunna få 2 ghz i 2 kärnor istället för 1.2 ghz idag är de en grym uppdatering och hoppas att dom stödjer 4G och har mer ramminne som 2-4 gb och större minneskorts stöd som 256 gb så man kan ha film och spela på den.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swe021:

Jag sitter i precis samma knipa, jag tänkte köpa nya samsung galaxy s2 lte som kommer vid årsskiftet, man kan inte vänta för länge heller det kommer alltid komma nyheter om bättre grejer..

att köpa s2 lte hade vart dumt ändå.. då bland annat nvidias nya 4kärniga kommer nu i december till plattor och hittar nog ut till mobiler under första kvartalet nästa år =P och kan tänka mig att dom kommer prestera väldigt mycket bättre än s2 lte på alla sätt å vis

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

att köpa s2 lte hade vart dumt ändå.. då bland annat nvidias nya 4kärniga kommer nu i december till plattor och hittar nog ut till mobiler under första kvartalet nästa år =P och kan tänka mig att dom kommer prestera väldigt mycket bättre än s2 lte på alla sätt å vis

Så fantastisk är inte Tegra 3, samma typ av CPU-kärnor med ungefär samma klockfrekvens som SGS2. Fyra istället för två kärnor kommer inte göra mkt skillnad i praktiken.
GPU'n är inte heller så fantastiskt mkt snabbare än Exynos enligt de läckta benchmarks som läckt ut. Visst är den snabbare, men GPU'n i Tegra 3 är fortfarande långt långsammare än t ex A5 i iphone 4s/ipad 2.

Effektivare kärnor som Cortex A15 och snabbare RAM och flashminne kommer gör mkt mer i praktiken än fler CPU-kärnor.

Nividia har mkt starkare PR-avdelning är andra tillverkare av SOC'ar, så de lyckas alltid framstå som helt fantastiska innan release, men med facit i hand så har varken Tegra 1 eller Tegra 2 varit något speciellt.Så jag är minst sagt reserverad till Tegra 3. 4 kärnor och stor GPU med gamla 40nm tekniken talar inte för överlägsenhet i pris/effekt/prestanda under 2012.

Permalänk

Samsung Galaxy S3, hej på dig i min ficka

Visa signatur

<<Dator: Asus MiniPC PN50 / AMD Ryzen 5 4500U>>
<<Högtalare: Bang Olufsen A1 Gen 2>>
<<TV: LG Oled GX>>
<<Lur: Iphone 12 Pro>>
<<TV-Spel: Playstation 5>>

Permalänk
Skrivet av swe021:

Jag sitter i precis samma knipa, jag tänkte köpa nya samsung galaxy s2 lte som kommer vid årsskiftet, man kan inte vänta för länge heller det kommer alltid komma nyheter om bättre grejer..

Största anledningen att inte köpa den är väl att den har en större skärm än S2 men samma låga upplösning, men om du väntar lite lär det komma någon bättre lur med så stor skärm, men med en anständig upplösning så att bilden faktiskt ser bra ut..

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Skrivet av teejee:

GPU'n är inte heller så fantastiskt mkt snabbare än Exynos enligt de läckta benchmarks som läckt ut. Visst är den snabbare, men GPU'n i Tegra 3 är fortfarande långt långsammare än t ex A5 i iphone 4s/ipad 2.

Vilken är källan? låter totalt orimligt.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Utvecklingen går riktigt snabbt men tyvärr står det helt still på batteri fronten och har gjort det i många år nu. Man läser ibland om nya batteri tekniker med dubbel kapacitet på mindre yta mm. Antar att dom inte är tillräckligt säkra än?
Hoppas samsung implenterar en companion core likt nvidia eller gör att en kärna kan klocka ned sig rejält och stänga av delar av sig själv för att spara ström. Undra hur varm den kommer bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Trevliga nyheter! Samsung i framkant.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Utvecklingen går riktigt snabbt men tyvärr står det helt still på batteri fronten och har gjort det i många år nu. Man läser ibland om nya batteri tekniker med dubbel kapacitet på mindre yta mm. Antar att dom inte är tillräckligt säkra än?
Hoppas samsung implenterar en companion core likt nvidia eller gör att en kärna kan klocka ned sig rejält och stänga av delar av sig själv för att spara ström. Undra hur varm den kommer bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Companion core arbetar endast när mobilen är i stand by om jag inte missminner mig. Min sgs2:a klarar säkert 5-7dar i stand by utan problem, om stand by-tiden skulle öka med 1-2 dar skulle jag inte bry mig. Batteriförbrukningen när mobilen väl används är betydligt mer intressant i mina ögon, där gör companion core ingen nytta.

Som det ser ut idag (i mina ögon) så är companion core bara marketing.

Permalänk
Skrivet av Lösbonde:

Vilken är källan? låter totalt orimligt.

http://www.nordichardware.se/nyheter/476-tablets/44691-tegra-...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Aka_The_Barf:

Utvecklingen går riktigt snabbt men tyvärr står det helt still på batteri fronten och har gjort det i många år nu. Man läser ibland om nya batteri tekniker med dubbel kapacitet på mindre yta mm. Antar att dom inte är tillräckligt säkra än?
Hoppas samsung implenterar en companion core likt nvidia eller gör att en kärna kan klocka ned sig rejält och stänga av delar av sig själv för att spara ström. Undra hur varm den kommer bli?

Skickades från m.sweclockers.com

Still står det då verkligen inte men det är svårt att göra så mycket med med dagens Li-pol. Vill man få ut mycket mer energi måste man byta till en ny typ av batterier och det arbetas mycket med nya typer av lithiumceller. Även DMFC (Direct Methanol Fuel Cell) kan ju vara intressant för mobiler och där arbetas det också en del. Fast mest är design kring bränslehanteringen då själva cellen är rätt bra (eller dålig, beroende på vad man jämför med) som den är. Vore ju inte helt fel att kunna ladda telefonen på 10 sekunder genom att hälla i ett par centiliter metanol i den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Tycker det borde komma lite bättre batterier nu, om jag använder mobilen med att kanske spela på rasterna i skolan så är det typ dött vid lunch :/ ( HTC Desire HD )

Permalänk
Medlem

Det stora problemet med batteriförbrukning är att man använder 3g data, Wifi och Bluetooth samt att man har en stor bakgrundsbelyst skärm. På surfplattorna är det t.ex. i princip bara skärmen som drar ström, skillnaden mellan låg och hög last på processorn har liten påverkan på batteritiden. När batteriet är slut på min 10" surfplatta har skärmen dragit över 80% av batteriet.

Det som behövs för bättre batteritid är bättre kontroll av vad som använder telefonens resurser, strömsnålare skärmar samt högre batterikapacitet. Ser inte potential till stora förbättringar på batteri (Li-Jon) eller skärmar (OLED) inom en snar framtid se det enda som kan förbättra standbytiden är om man lyckas klämma in mindre batterier i samma telefon men det kommer att gå ut över vikten.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket bättre prestanda och gpu man behöver på en mobiltelefon för att surfa och kolla lite film... Redan nu kan man ju spela 1080p video men ingen telefon har display mer mer än 720p upplösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Still står det då verkligen inte men det är svårt att göra så mycket med med dagens Li-pol. Vill man få ut mycket mer energi måste man byta till en ny typ av batterier och det arbetas mycket med nya typer av lithiumceller. Även DMFC (Direct Methanol Fuel Cell) kan ju vara intressant för mobiler och där arbetas det också en del. Fast mest är design kring bränslehanteringen då själva cellen är rätt bra (eller dålig, beroende på vad man jämför med) som den är. Vore ju inte helt fel att kunna ladda telefonen på 10 sekunder genom att hälla i ett par centiliter metanol i den.

grejen är ju att det står still eftersom inga nya tekniker kommer ut på marknaden, det bara snackas om allt nytt men inget nytt kommer ut, har hört om etanol/metanol cellen ett bra tag men det kan man inte köpa. sitter samma typ av batteri i min gamla SE t630 som på den tiden (03-04-?) räckte ca 1 vecka vid normal användning som nu sitter i min "nya" galaxy s som räcker ca en dag.
men jag antar att mkt har med säkerhet att göra då litium batterierna var och är väldigt farliga och explosiva det är därför dom har en mini "dator" som sköter om batteriet så det inte ska smälla eller spricka med en stark eldsflamma som följd.

det optimala vore ju om man kunde ladda den med tex ens eget blod, aldrig slut på ström

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.