Använda mitt ps3 som mediaspelare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2010

Använda mitt ps3 som mediaspelare

Tjena skaffat mig ett ps3 160gb och vill föra över mina filmer (högupplösta) till mitt ps3! har funderat och de borde gå via nätverket ? Funkar de!? Är helt ny på ps3 så vet ej !

Mvh

Hoppas tråden hamna rätt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Okt 2011

Tror inte PS3an själv har möjlighet att spela upp Mkv och liknande. Jag använde mig utav ps3mediaserver som är ett program du kör på datorn. Med det programmet igång på datorn så kan du genom ps3an gå in och hitta dina filmer på datorn.
Du lägger med andra ord inte in nått på ps3ans hårddisk utan streamar från datorn.
Vid streamning av högupplöst material (speciellt med dts-ljud och bättre) så är tyvärr trådlöst nätverk inte att rekommendera.

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av Bödvar:

Tror inte PS3an själv har möjlighet att spela upp Mkv och liknande. Jag använde mig utav ps3mediaserver som är ett program du kör på datorn. Med det programmet igång på datorn så kan du genom ps3an gå in och hitta dina filmer på datorn.
Du lägger med andra ord inte in nått på ps3ans hårddisk utan streamar från datorn.
Vid streamning av högupplöst material (speciellt med dts-ljud och bättre) så är tyvärr trådlöst nätverk inte att rekommendera.

Däremot kan du kopiera via PS3 Media Server så de hamnar på PS3:ans hårddisk, om det nu är filer som inte går att spela upp via wlan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lidköping
Registrerad
Jul 2010

okok, laddat hem ps3 mediaserver, kan nån lära mig/länka ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2004
Skrivet av SAAANDEN:

Det är bara att starta ditt ps3 och se till att det är kopplat till samma nätverk som datorn med PMS(playstation media server).

Sedan ska din dator dyka upp som en enhet under film/musik/bilder-menyerna i ditt ps3. Sedan lägger du i PMS till de mappar som du vill dela ut till ditt ps3, så dyker de upp.
Obs att det ofta står i PMS att den inte hittar någon enhet, trots att den gör det, så bry dig inte om det. Kolla på PS3:an istället. Skulle datorn inte dyka upp i ps3:an så får du felsöka brandvägg/port, info står i PMS.

Ett vanligt misstag är att du går in t.ex. under musik i ps3:an när du ska titta på film t.ex. När du sedan hittar din dator och bläddrar fram till din filmmapp, så hittar du inga filer. Tänk alltså på att kolla så att du gick in under rätt mediatyp på din ps3 om du inte hittar några filer i dina delade mappar.

i7 5820k 4.4GHz@1.3V, Fractal Design Kelvin S36, Asus X99-S, 16 GB Kingston HyperX@stock, 1 TB SSD Samsung EVO 840, 3 TB WD Red, Gigabyte GTX 1080 Ti Aorus@stock, Samsung S27A850T, Seasonic X-1050, Fractal Design R5. <-::::::::-> PS3 Slim 120 Gb

Trädvy Permalänk
Hedersmedlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Dec 2002
Skrivet av SAAANDEN:

Finns en uppsjö med howto-videos i ämnet på youtube.