Responstiden är hur lång tid det tar för en "pixel" att byta färg (ofta mätt i Grå-Grå). Uppdateringsfrekvens säger hur ofta pixeln ska byta färg (rent krasst). Därför kan responstiden vara mycket högre än uppdateringsfrekvensen, och detta kommer(/kan) märkas till exempel när ett svart föremål förflyttar sig på en vit bakgrund. Likaså kan responstiden vara mycket lägre än uppdateringsfrekvensen men det kan fortfarande märkas, detta eftersom pixlarna fortfarande har en övergångsperiod när de ska byta färg.
Det jag menar är att det blir problem. 120hz på en skärm med 40ms ger ju bara fler uppdateringar av "samma" bild. Iofs ger det ett bättre uppfattat flyt. Vilket nu när jag skrev det är det som de flesta vill åt, men men.
Ah, jag trodde du syftade på problemet med bandbredden för 120hz med 2560x1440! Sorry att jag tolkade fel, och nu vet jag hur du tänker
I teorin behövs det väl minimum 8 ms wtb (eller från valfri färg till valfri färg, om vi nu ska vara tydliga) för att bilden ska hinna bli rätt alls vid snabba rörelser eller tex shutter-baserad 3d på en 120hz skärm... Men det är absoluta minimum!
Där håller jag däremot inte med - jag tycker du förenklar för mycket. Låg responstid gör rörelser skarpare, och man kan egentligen aldrig ha för "låg" reponstid... Men sen är det förstås inte en bra avvägning att köra dåliga men snabba paneler, och dra på så mycket overdrive så att man får artefakter och inputlagg istället!
För egentligen håller jag också med dig: "2ms" och "5ms" märkningarna på spelskärmarna som krängs nuförtiden i princip ingenting om verkliga mätvärden utan är rena missledande glädjesiffror och är inte några bra köpargument.
Jag uttrycker mig dåligt, men du verkar veta vart jag står och menar i det här sammanhanget