Skärmtillverkare på väg med högupplösta paneler, IPS i 120 Hz och PLS under 2012

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

Responstiden är hur lång tid det tar för en "pixel" att byta färg (ofta mätt i Grå-Grå). Uppdateringsfrekvens säger hur ofta pixeln ska byta färg (rent krasst). Därför kan responstiden vara mycket högre än uppdateringsfrekvensen, och detta kommer(/kan) märkas till exempel när ett svart föremål förflyttar sig på en vit bakgrund. Likaså kan responstiden vara mycket lägre än uppdateringsfrekvensen men det kan fortfarande märkas, detta eftersom pixlarna fortfarande har en övergångsperiod när de ska byta färg.

Det jag menar är att det blir problem. 120hz på en skärm med 40ms ger ju bara fler uppdateringar av "samma" bild. Iofs ger det ett bättre uppfattat flyt. Vilket nu när jag skrev det är det som de flesta vill åt, men men.

Skrivet av Roger W:

Ah, jag trodde du syftade på problemet med bandbredden för 120hz med 2560x1440! Sorry att jag tolkade fel, och nu vet jag hur du tänker
I teorin behövs det väl minimum 8 ms wtb (eller från valfri färg till valfri färg, om vi nu ska vara tydliga) för att bilden ska hinna bli rätt alls vid snabba rörelser eller tex shutter-baserad 3d på en 120hz skärm... Men det är absoluta minimum!

Där håller jag däremot inte med - jag tycker du förenklar för mycket. Låg responstid gör rörelser skarpare, och man kan egentligen aldrig ha för "låg" reponstid... Men sen är det förstås inte en bra avvägning att köra dåliga men snabba paneler, och dra på så mycket overdrive så att man får artefakter och inputlagg istället!
För egentligen håller jag också med dig: "2ms" och "5ms" märkningarna på spelskärmarna som krängs nuförtiden i princip ingenting om verkliga mätvärden utan är rena missledande glädjesiffror och är inte några bra köpargument.

Jag uttrycker mig dåligt, men du verkar veta vart jag står och menar i det här sammanhanget

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte hur 16:9 har kunnat bli så vanligt. På datorsidan har vi gått från 4:3 till 16:10 till 16:9, på TV sidan har vi gått från 4:3 till 16:9. Men det är verkligen bara TV som använder 16:9 formatet. Alla filmer till exempel kommer ju i biostandarden 2,35:1 vilket gör att man får en letterbox när man ser en film på sin dator eller TV, om man nu inte envisas med att sträcka ut filmen vilket istället gör att man blir lite sjösjuk.

Film är verkligen skönare att se på i 2,35:1 formatet, att spela och jobba är skönast att göra i 16:10 formatet, så vems idé var det att pusha 16:9, varför gjorde man inte bara TV apparater med samma format som bio? :S

Och lite mer relevant för nyheten också, kul att det äntligen går framåt, även om det verkar som 16:9 får fortsätta

Permalänk
Medlem

Vad tror ni 24" lanseras i för prissegment? TN-skärmarna @ 120hz kommer få konkurrens och därav bli billigare, kring 2000 kr. Sedna finnss det ju i dagsläget 24" ips för under 2000kr, så jag kan inte tänka mig att vi kommer få ge mer än 3000 för dessa?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Film är verkligen skönare att se på i 2,35:1 formatet, att spela och jobba är skönast att göra i 16:10 formatet, så vems idé var det att pusha 16:9, varför gjorde man inte bara TV apparater med samma format som bio? :S

Det beror lite på vad man jobbar med men mig veterligen så finns det ingen seriös webbsida som är anpassad för horisontellt bläddring. Alla sidor är gjorda vertikalt och således fungerar de synnerligen dåligt om skärmen är för smal vertikalt. Därmed så lämpar sig brevlådeformatet inte särskilt väl för datorer.

Permalänk
Medlem

Random thought:
För oss som frekvent använder skärmen till filmer så borde ju skärmar med 1920 vara bättre anpassade för 1080p filmer. Med nya upplösningen så får man ju ingen pixelmappning och då kommer skillnaden mellan 1080p och 720p minska även fast upplösningen ökar. Material som inte är downscalat från 1080 till 720 borde tom vara bättre på 1440p än 1080

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk

Detta låter mycket trevligt!

Skulle vilja se en 24" 16:10 med 2560x1600, gärna med 120Hz också.

Visa signatur

Nature uses as little as possible of anything.
- Johannes Kepler

Permalänk
Snusfri

Skönt att det händer lite saker
Vill byta ut mina 2x20" 1680x1050 mot 2x27-30" med 2560x1440 eller 2560x1600 men det har varit liiiite dyrt än så länge tyvärr.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikssonown:

Menar att det inte är så mycket nytta med betrakningsvinklarna då 3d effekten endast funkar på skärmen från sidan så ser du ju inte allt om du kör i 3d

Du kan ju titta runt? Eller så fattar jag inte riktigt vad du menar :/

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Fyfan vad naaajs! Men ändå lite arg eftersom jag tänkte köpa 3st Dell 23or nu tilll vintern. Känns jävligt onödigt när 120hz IPS kommer i högre upplösning OCH billigare (???)

Fast kommer bli ett helvete med en sån väntan när jag har varit så bestämd på att köpa nytt nu.

Visa signatur

MacBook Pro 15" 2016
-
robin.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paladia:

Det beror lite på vad man jobbar med men mig veterligen så finns det ingen seriös webbsida som är anpassad för horisontellt bläddring. Alla sidor är gjorda vertikalt och således fungerar de synnerligen dåligt om skärmen är för smal vertikalt. Därmed så lämpar sig brevlådeformatet inte särskilt väl för datorer.

För webb surfning nej, men för 3d modellering är det faktiskt skönt med en wide screen skärm, dock är ju 16:9 lite för wide.

Sen känns det som att de flesta webbsidor kör med samma bredd som ett A4 papper ungefär, varför det kan komma sig vet jag inte, speciellt nu när fler och fler sidor har separata alternativ för de som surfar med mobiltelefon (vilka faktiskt har ett format om än inte en storlek som lämpar sig väldigt bra för webbsurfning).

Permalänk
Medlem

Varför alltid detta 16x9? Varför inte en mer passande 16x10? Nackdelen med 16x9 är att skärmen är för låg och det mycket skrollande vertikalt. Jag skulle vilja se mycket fler skärmar för bärbara datorer med upplösningen 1920x1200. En 17" hade passat perfekt med den upplösningen.

I samma stund som 16x10 blir standard så kan TN-panelerna sluta tillverkas så IPS och andra av högre bildkvalitet och betraktningsvinklar kan börja massproduceras och bli betydligt billigare.

Permalänk
Hedersmedlem

Fortfarande en bra bit kvar till skärmar från 2001.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vatten:

Varför alltid detta 16x9? Varför inte en mer passande 16x10? Nackdelen med 16x9 är att skärmen är för låg och det mycket skrollande vertikalt. Jag skulle vilja se mycket fler skärmar för bärbara datorer med upplösningen 1920x1200. En 17" hade passat perfekt med den upplösningen.

I samma stund som 16x10 blir standard så kan TN-panelerna sluta tillverkas så IPS och andra av högre bildkvalitet och betraktningsvinklar kan börja massproduceras och bli betydligt billigare.

Antar att filmerna är en anledning till att dom gör fler 16:9 skärmar, 1920x1080 / 1920x800 brukar hd filmer vara och om man har 1200p skärm så är det i värsta fall 400 pixlar på höjden som bara är svart... Sen om du skrollar mycket så kanske du borde skaffa en skärm som man kan vrida på? 16:9 skärm vertikalt kan vara ganska bra då.

Visst kan dom sluta med TN paneler men då måste ips/pls vara lika billigt som tn är nu + att det ska vara bra responstid och inget inputlag!

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Medlem

Kära SweC, har ni något hum om vilket kvartal vi kommer se 120hz IPS, eller gällde även det tredje eller fjärde kvartalet?

Permalänk
Avstängd

Bra att det ska produceras 120hz IPS.
Jag tänker köpa en sådan skärmmodell ganska omgående när de blir tillgängliga.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Hörni grappar, är dagens 120Hz RIKTIG 120Hz eller är det fortfarande fake och bluff allting?

[edit] utgå ifrån att jag har bott under en sten senaste 10 åren :>

Permalänk

Roligt att det äntligen verkar hända lite även på skärm-fronten. Jag hoppas bara att de kommer i 30" och kanske t.o.m större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kanarya:

ja! tills det kommer en isp 120hz i 16:10 så håller jag mig till min gamla halvskruttiga skärm

Permalänk
Medlem

Roliga är att måna gnäller på 16:9
En del säger att dom får plats med 2 word dokument intill varandra, jag brukar säga att jag får plats med 3... (eller 9 om jag kör alla skärmar) sen får vi nog leva med att 16:9 har vunnit...

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lille7:

Jag förstår verkligen inte hur 16:9 har kunnat bli så vanligt.

Snarare konstigt om det inte vore vanligt. Allt är gjort för 16:9.

Spel, TV, film mm mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Snarare konstigt om det inte vore vanligt. Allt är gjort för 16:9.

Spel, TV, film mm mm.

Det enda som är gjort för 16:9 idag är TV, spel funkar utmärkt på andra format. Skulle gärna se att du länkar några bluray filmer i 16:9 format, jag har då inte sett några, utom möjligtvis filmer som är gjorda för en direkt till TV release.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lille7:

Det enda som är gjort för 16:9 idag är TV, spel funkar utmärkt på andra format. Skulle gärna se att du länkar några bluray filmer i 16:9 format, jag har då inte sett några, utom möjligtvis filmer som är gjorda för en direkt till TV release.

Även TV "fungerar" på 4:3 och 16:10 eller vilket format som helst så ingen skillnad där. Det fungerar däremot bäst på 16:9.

Spelen är gjorda för 16:9 idag och det är också därför som alla spelskärmar är 16:9.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Även TV "fungerar" på 4:3 och 16:10 eller vilket format som helst så ingen skillnad där. Det fungerar däremot bäst på 16:9.

Spelen är gjorda för 16:9 idag och det är också därför som alla spelskärmar är 16:9.

Yep, nästan alla spel verkar vara konsolportningar numera =/

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att det är konstigt att det i princip bara finns 16:9 skärmar nu för tiden...

Som har sagts tidigare i tråden så är det bara TV-serier som är i 16:9. Spel kan ju vara i vilken upplösning som helst. Filmer är till 99% i formatet 2.35:1.

Lämna TVs till 16:9 och låt datorskärmar vara i 16:10 och 4:3!

Är det verkligen så mycket billigare att tillverka 16:9 att det knappt finns skärmar med 16:10? Någon som vet?

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

När jag hade min 21 tummare 4:3 lcd så fick jag mer yta (tror jag) än när jag gick över till 24 tums 16:10... tror det var en "positiv" sak för tillverkarna att kunna skriva fler tum på samma bildyta. Folk var ju så lättlurade i början när widescreen kom, "wow 28 tums CRT widescreen", som hade mkt mindre bildyta än en vanlig 28 tummare, inte många som tänkte på det då. Roliga är att Philips försöker få in 21:9 på marknaden, verkar inte funka dock.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kol:

Även TV "fungerar" på 4:3 och 16:10 eller vilket format som helst så ingen skillnad där. Det fungerar däremot bäst på 16:9.

Spelen är gjorda för 16:9 idag och det är också därför som alla spelskärmar är 16:9.

Helt fel ... Spel är inte alls gjorda för 16:9, de fungerar lika bra på 16:10 etc. Om det är fov du snackar om så kan man ändra den i de flesta spel via konsolen.

Permalänk
Skrivet av lille7:

Det enda som är gjort för 16:9 idag är TV, spel funkar utmärkt på andra format. Skulle gärna se att du länkar några bluray filmer i 16:9 format, jag har då inte sett några, utom möjligtvis filmer som är gjorda för en direkt till TV release.

De är 16:9 enligt dem, fast de har letterbox vilket ofta gör dem till 800-840p på 1920*800 eller 1920*840.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk

Jag har läst en massa kommentarer senaste året om människor som kallat de som velat ha 120Hz IPS för det ena öknamnet till det andra. Och att det skulle vara omöjligt åstadkomma. Men det verkar ju trots allt gå enligt nyheten

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shocker:

Antar att filmerna är en anledning till att dom gör fler 16:9 skärmar, 1920x1080 / 1920x800 brukar hd filmer vara och om man har 1200p skärm så är det i värsta fall 400 pixlar på höjden som bara är svart... Sen om du skrollar mycket så kanske du borde skaffa en skärm som man kan vrida på? 16:9 skärm vertikalt kan vara ganska bra då.

Visst kan dom sluta med TN paneler men då måste ips/pls vara lika billigt som tn är nu + att det ska vara bra responstid och inget inputlag!

1920x800 var en konstig upplösning jag aldrig har stött på. Jag kör nu 1280x800 och det är för få pixlar i vertikala ledet. Vrida min laptop 90 grader är ingen höjdare. Apple kör med 16x10 på sina skärmar vilket jag uppskattar. Tyvärr tar Apple ut 26 000 kr för en 17"-laptop som likvärdig kostar ungefär hälften på marknaden med eller utan Windows. Mac OS X är tyvärr inte värt så mycket. Plus att Apple fortfarande saknar USB3.

Responstid för vad? Jag har en gammal HP Pavilion f1904 och responstiden är helt ok. Jag har också en 10 år gammal TFT-skärm som är i 15" och den fungerade det ypperligt att spela Half-Life 2 på. Reponstid känns som det mestadels gäller gamers. Inputlag är inget jag bryr mig om. Om jag kan skrolla i webfönster utan direkt märkbar fördröjning så är jag nöjd.

Varför denna enorma jakt på stor skärm? Dom har ändå inte mycket högre upplösning än laptop-skärmar. Jag hade hellre sett mindre skärmar med högre upplösning. Det känns som många vill ha enorm datorskärm som en form av skrytfaktor. Det påminner om bilar med enorma fälgar så det ser löjligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majtymicke:

Jag har läst en massa kommentarer senaste året om människor som kallat de som velat ha 120Hz IPS för det ena öknamnet till det andra. Och att det skulle vara omöjligt åstadkomma. Men det verkar ju trots allt gå enligt nyheten

Det skulle vara om PLS-tekniken används väl.

Den har ju aldrig varit med i diskussionen. Sen har vi ju faktumet att det inte alls är otroligt att det är 2*60hz. Du får 3D-möjlighet och de kan skriva 120hz.