AMD snabblanserar Radeon HD 7970 i januari – partnertillverkare dröjer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

7970 - 449$ = 3800:- inklusive moms
7950 - 349$ = 3000:- inklusive moms

Skulle tro att 7970 landar en bit över 4000kr. Att prissätta det lägre skulle bara vara dumt. Med all sannolikhet kommer det prestera bättre än GTX 580, och hade gissat att det kommer kosta ungefär lika mycket, om inte lite mer till och med. Då har dom också marginal att sänka priset när nVidias nästa serie kommer ut.

Permalänk
Avstängd

Inga uppgifter om när 7950 kommer? Hade siktat in mig på ett sådant men orkar inte vänta hur länge som helst med att köpa dator...

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Ett HD7970 och sen en av de där nya IPS 120hz skärmarna! JA TACK!

Men jaaa.. kan inte skärmarna komma tidigare, samtidigt som Ivy Bridge

Permalänk

Hoppas på grym prestanda...

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk

Mycket spännande detta. Det verkar bli en mer CPU liknande arkitektur? Jag hoppas som sagt på ett passivt kylt kort i klass med HD6870.

Men var är Nvidia ska AMD hinna före igen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Jag tror amd själva tycker att det är för liten skillnad på 6970 och 7870 så de ger ut 7970 direkt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

skulle vara intressant att veta vad bf3 prestandan blir

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av agitax:

Jag tror amd själva tycker att det är för liten skillnad på 6970 och 7870 så de ger ut 7970 direkt

Alltså, 7870 kommer antagligen inte vara bättre än 6970 och det är väldigt optimistiskt att ens hoppas på det.

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

Alltså, 7870 kommer antagligen inte vara bättre än 6970 och det är väldigt optimistiskt att ens hoppas på det.

Har inte 28nm dubbelt så bra transistordensitet som 40nm? Med andra ord kan de trycka in dubbelt så mycket transistorer på samma yta. Det borde väl i teorin kunna ge ett rejält prestandahopp eller?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Vill ha prisuppgifter.....

http://www.nordichardware.com/news/71-graphics/44786-radeon-hd-7000-series-revealed-gcn-tahiti-2-048-cores-at-1-ghz.html

"... to land around 199 - 249 dollar"

Visserligen för mellansegmentet(78XX), men priset för 79XX lär hamna över det liknande relationen mellan 68XX och 69XX. Hög prissättningskonkurrens vid dessa två segment.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem

Kommer säkert bli ett bra kort men förvänta er inte för mycket, många trodde att 6970 skulle prestera mycket bättre än GTX480.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Troberg:

Då blir det till att köpa två såna och sälja mina 6950 alt ha kvar de till något annat

Skrivet av Hotfuzz08:

Du menar att 2 st 6950 inte hänger med i dagens spel?

Byter du ut dina 6950 mot 2st 7970 kommer jag skratta så att jag ramlar av stolen

2st HD6950 kör _ALLA_ spel på marknaden på _HÖGSTA_ inställningar i _60_fps

Här är dom mest krävande spelen på FZ:s releaselista som inte släppts ännu

Max Payne 3 (RAGE/Euphoria)
GTA V (RAGE/Euphoria)
ARMA 3 (Real Virtuality 4)
Metro 2033: Last Light (4A Engine)
S.T.A.L.K.E.R 2 (N/A)

2st HD6950 2GB klarar utan tvekan alla ovanstående i 60fps på högsta inställningar

Här är när man skulle behöva uppgradera för att köra högsta inställningar (Vilket lär dröja 2-3år.. och 7970 kommer ut om 6 veckor)

Frostbite 3
Unreal Engine 4
CryEngine 4
Source Engine 2

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem

Hoppas att Nvidia inte försenar igen. Fermi-arkitekturen blev väldigt försenad och då hade AMD redan hunnit släppa sin 5000-serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inte 28nm dubbelt så bra transistordensitet som 40nm? Med andra ord kan de trycka in dubbelt så mycket transistorer på samma yta. Det borde väl i teorin kunna ge ett rejält prestandahopp eller?

7970 kommer vara betydligt snabbare än 6970.
Men 7870 kommer inte direkt vara snabbare än 6970.

Jag tror du läste det lite fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

2st HD6950 2GB klarar utan tvekan alla ovanstående i 60fps på högsta inställningar

I 1080P ja.

Vissa spelar i 2440x1600 eller 3240x1080.
Och då stämmer inte ditt påstående alls.

Dessutom handlar det inte om 60fps i medelvärde man vill ha, utan man vill ha 60fps som minimivärde för en helt jämn upplevelse.

Jag skulle själv aldrig köpa mer än ett grafikkort eller ens X970, X950 är alltid betydligt mer prisvärt, eller Nvidia motsvarande då, ens om jag var rik.

Men att komma med påståenden om att dubbla 6950 gott och väl räcker till alla behov idag är bara korkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

I 1080P ja.

Vissa spelar i 2440x1600 eller 3240x1080.
Och då stämmer inte ditt påstående alls.

Dessutom handlar det inte om 60fps i medelvärde man vill ha, utan man vill ha 60fps som minimivärde för en helt jämn upplevelse.

Jag skulle själv aldrig köpa mer än ett grafikkort eller ens X970, X950 är alltid betydligt mer prisvärt, eller Nvidia motsvarande då, ens om jag var rik.

Men att komma med påståenden om att dubbla 6950 gott och väl räcker till alla behov idag är bara korkat.

"Vissa", du menar 0.00000000000000000000000001%?

Spelar ingen roll heller, spelade han i 2440x1600 skulle han inte köpt 2st 6950 till att börja med

Och jo det handlar om 60fps för det är som du säger ett medelvärde "man".. (ALLA) vill ha, en standard dvs

Dubbla 6950 räcker gott och väl till _ALLA_ behov idag _förutom_ dom 1% som kör stora/flera skärmar.

Visa signatur

Projektlogg: Vector Qlimax

X APEX, 8700K @ 5200MHz, Trident Z 16GB @ 4133MHz CL16, RTX 2080 Ti, 970 M.2 SSD, RM1000x, EK A240

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

"Vissa", du menar 0.00000000000000000000000001%?

Nej.

Och hur många det är spelar ingen roll, nu handlade det om en specifik person vars behov du inte känner till öht.
Du kan ju fråga honom istället för att vara överlägsen, nedlåtande och förolämpande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av #enbom:

Ett HD7970 och sen en av de där nya IPS 120hz skärmarna! JA TACK!

This..

So much this!

Dock så funtar jag på att byta från ATI/AMD till Nvidia.. Finns så många coola program jag vill använda mig av ( Som iRay <3 )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Hmm..kan va värt att avvakta för att se hur de står sig mot varandra sen. Är dock lite sugen på ATI/AMD igen...Var ganska nöjd med mitt HD3850 AGP

AGP va längesen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Underskatta inte Citera-funktionen

Permalänk
Medlem
Skrivet av light44:

AGP va längesen:)

Skickades från m.sweclockers.com

Den levde vidare på rätt många socket 775 brädor för dom som ville ta med sig sina relativt kraftiga agp-kort till nästa system :P, var nära att göra det ett tag, men de kändes inte riktigt värt

EDIT: beror ju på hur länge man vart med också..jag började med ISA-kort

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Trevligt med nya feta 28-nm kort såpass tidigt.... men hur lätt det blir att få tag i dem även efter lansering återstår väl att se.

En tanke bara... Tidigare uppgifter var väl att både nVidia och AMD skulle lansera de lågpresterande kretsarna först, prioritera de bärbara kretsarna etc, vilket också verkar vettigt med tanke på att det är en helt ny tillverkningsprocess. Det har varit flera tidigare exempel på när något av dessa företag försöker att lansera en stor krets med en helt ny arkitektur på en ny process så blir det problem att tillverka dem med förseningar och dylikt. T.ex. Fermi nu senast.

Kan det vara så att AMD:s ändrade fokus med nya ledningen siktar mer på HPC marknaden och servrar än tidigare vilket gör GCN arkitekturen som är byggd för just detta ännu viktigare än tidigare. Sno marknadsandelar från nVidia med deras CUDA och samtidigt kränga en hel del bulldozers till denna marknad där den troligtvis passar bättre än för oss konsumenter?

Sen att GCN är så fokuserad på HPC och lägger ganska mycket kretsyta på att göra det lättare att programmera den för den här typen av tillämpningar borde väl om något begränsa den vanliga spelprestandan en del, frågan är väl hur mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjebbosten:

7970 ersätter 6970 ?

Synd att det inte stod när 7950 kommer, låsa upp det till ett 7970 skulle vara trevligt

du ska nog se att AMD inte kommer att göra det misstaget en gång.. och det tog inte direkt lång tid tills dom fixade det och dom korten började försvinna från marknaden

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inte 28nm dubbelt så bra transistordensitet som 40nm? Med andra ord kan de trycka in dubbelt så mycket transistorer på samma yta. Det borde väl i teorin kunna ge ett rejält prestandahopp eller?

Jo om de hade fått till en bra process - vilket de inte har så dålig yield och mycket läckage är väl vad som är att vänta - AMD visade ju med BD att det går utmärkt att prestentera sämre saker än generationen innan....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ieex:

Wow vad ovant det var att se så höga nummer!

Begriper det inte, varför påbörjar man 7000-serien med 79xx?? Låter det "häftigare"?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Skitsnack. Det har varit känt väldigt länge att de introducerar en radikalt annorlunda arkitektur med 7000-serien. De nya korten kommer vara baserade på GCN och VLIW4, 6000-serien är mestadels VLIW5 med endast 6900 som är VLIW4-arkitekturen.

För en som inte är insatt, vad är det som är så radikalt med den nya GPUn?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Trevligt, alltid kul med nya prylar, hoppas inte prestandan floppar som bulldozer bara. Ska bli intressant med testerna:D

Permalänk
Skrivet av Kilroy:

7970 kommer vara betydligt snabbare än 6970.
Men 7870 kommer inte direkt vara snabbare än 6970.

Jag tror du läste det lite fel?

Jag menar mer på att med övergången till 28nm kan kanske AMD lyckas med en sådan bedrift.

Skrivet av bengt-re:

Jo om de hade fått till en bra process - vilket de inte har så dålig yield och mycket läckage är väl vad som är att vänta - AMD visade ju med BD att det går utmärkt att prestentera sämre saker än generationen innan....

Jo visst gjorde dom det med Bulldozer. Men som sagt GlobalFoundries 32nm process måste bli bättre sett till yields. Men nu ska väl dessa korten tillverkas hos TSMC 28nm lina och den är vid god vigör hoppas jag.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

För en som inte är insatt, vad är det som är så radikalt med den nya GPUn?

Väldigt mycket. Cashe-minne, C++ stöd. Rekommenderar att du kollar in slides från Fusion Developer Summit i Juni om du är intresserad. Finns på AMDs hemsida.

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på ett 5850. Ska bli intressant och se hur dessa kommer prestera. Väldigt sugen på ett nytt kort nu.

Permalänk
Medlem

Samtidigt som jag gillar att mycket händer, äntligen, så blir man lite rädd för det känns som att ju mer extra lull lull de lägger till desto större chans är det att det misslyckas kapitalt.