Asus Transformer Prime släpps i början av januari, kostar 5 995 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stich:

Det är väl lika "dyrt" som en iPad.

800:- dyrare än motsvarande Ipad och 1600 dyrare än billigaste. Det är en del.

Visst tillkommer tangentbord sen?

Edit: såg att priset var med tangentbord. Då är det typ samma pris som iPad 32 gb, så ett ok pris. Fast en 16 gb version för nån tusenlapp mindre skulle kännas mer värd för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av illusi0n:

Alldeles för högt pris.

Och vad är det som apple får skit för jämt och ständigt?

Men denna är liksom dubbelt så bra. Snabbare, tunnare, mer tum.
Båda är väldigt dyra men iPad är absolut inte värd priset jämfört med denna (imo).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teiou:

Men denna är liksom dubbelt så bra. Snabbare, tunnare, mer tum.
Båda är väldigt dyra men iPad är absolut inte värd priset jämfört med denna (imo).

Dubbelt så snabb är den inte.... http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Verkar som GPU:n i iPad fortfarande ger konkurrenterna en ordentlig match

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anden12:

Möjlighet att installera mainstream-program. Officepaketet till exempel.. lägg där till möjligheten att installera photoshop, virtualiseringsmiljöer, och alla resterande jobbrelaterade Windows-program.

Du menar Microsofts Officepaket? Inte ens Microsoft är väl inne på att Office ska installeras på den här typen av utan att den som vill ha en Microsoft produkt använder sig av Office 365. Vill du vara verkligt seriös kan du köra en LaTeX app på den istället. Hur det ena valet gör ditt arbete mer eller mindre seriöst förstår jag inte.

Photoshop CS eller Lightroom? I så fall kanske det är bättre att lägga pengarna på en skärm kapabel att återge korrekta färger. Fast de är ju inte mainstreamprogram. Kanske Adobes Photoshop Express egentligen är svaret, eftersom det är anpassat till t o m smartphones?

Du kanske till viss del skämtar, sett till hur exemplen accelererar i grad. Min poäng var mer att ens arbete inte blir mer seriöst för att det utförs på en kraftfull dator med professionella program. De flesta arbeten vi måste utföra mobilt kräver inte mer än vad dessa prylar kan ge, oberoende av OS, och arbetet är precis lika seriöst för det.

Går det att ringa seriösa samtal på en gammal mobiltelefon?

Permalänk
Medlem

"Motsvarande ipad"

Ehm. 1GB RAM, Quadcore (penta egentligen ,med tanke på extra processorn som är batterisnålare)... USB port i dockan för handkontroll/kamera/extern hårddisk/usb minne/whatever, ni verkar glömma att man kan sticka in ett micro sim direkt i plattan också för minst +32GB till för bara en liten extra slant, och inte nog med det, du kan smacka i ytterligare ett minneskort i tangentbordsdockan också för ytterligare kapacitet.

Oslagbart.

ICS också ska vara mycket bättre än HC, och interfacet kommer flyta på bättre då det kommer köra direkt på GPU'n

Nu kan vi snacka äppelmos i ännu högre skala.

Redan nuvarande transformern slår iPad 2.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

sKruvarn: 26% dyrare här, det är väl värt att nämna?

Alldeles för dyrt för mig iaf.
Jag hade tänkt att köpa den om den låg i paritet med US priset, nu blir det något annat istället.

Jaja övriga tillverkare kommer snart med samma innehåll, köper nog deras produkter då.

Synd att de är så giriga annars hade de kunnat sälja rysligt mycket plattor även här i sverige.

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Dubbelt så snabb är den inte.... http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Verkar som GPU:n i iPad fortfarande ger konkurrenterna en ordentlig match

Det är ju fortfarande honeycomb dock. Vi får vänta på ICS tycker jag.

Permalänk
Medlem

Denna med 128GB HD och windows 7 hade jag köpt på en gång men aja Byta ut min nuvarande utvecklar burk typ.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Var riktigt sugen på den här men priset gör att det förmodligen inte blir något köp. Köper hellre en U36SD(tunn Asus laptop) som kostar lika mycket om det nu blir något av att köpa en portabel enhet överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av agh39:

sKruvarn: 26% dyrare här, det är väl värt att nämna?

Alldeles för dyrt för mig iaf.
Jag hade tänkt att köpa den om den låg i paritet med US priset, nu blir det något annat istället.

Jaja övriga tillverkare kommer snart med samma innehåll, köper nog deras produkter då.

Synd att de är så giriga annars hade de kunnat sälja rysligt mycket plattor även här i sverige.

Sen när har svenska priser återspeglat dom amerikanska genom att bara växla valuta? Amerikanska priser är utan moms och här har vi 25%.

Permalänk
Medlem

Hoppas att 6000:- är med tagentbord och 64GB Version. Annars är det lite väl dyrt.

Permalänk
Avstängd

16:10 och 10 tum epic fail!

Förstår de inte att 11,6 1366x768 är framtiden för surfplattor?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arcifer:

"Motsvarande ipad"

Ehm. 1GB RAM, Quadcore (penta egentligen ,med tanke på extra processorn som är batterisnålare)... USB port i dockan för handkontroll/kamera/extern hårddisk/usb minne/whatever, ni verkar glömma att man kan sticka in ett micro sim direkt i plattan också för minst +32GB till för bara en liten extra slant, och inte nog med det, du kan smacka i ytterligare ett minneskort i tangentbordsdockan också för ytterligare kapacitet.

Oslagbart.

ICS också ska vara mycket bättre än HC, och interfacet kommer flyta på bättre då det kommer köra direkt på GPU'n

Nu kan vi snacka äppelmos i ännu högre skala.

Redan nuvarande transformern slår iPad 2.

Faktum är att den idag får stryk av Ipad 2, och det är väl ändå vad som gäller nu som räknas? När Prime fått ICS så lär Apple ha presenterat Ipad 3 med quad och retina, och helt plötsligt så känns Prime rätt så mainstream. Det enda som Prime vinner på är möjligheten till kringliggande utrustning, men å andra sidan, vem vill gå runt och släpa på externa hårddiskar, handkontroller osv? Då är det nog en laptop man ska leta efter och inte en surfplatta.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gender Bender:

Faktum är att den idag får stryk av Ipad 2, och det är väl ändå vad som gäller nu som räknas? När Prime fått ICS så lär Apple ha presenterat Ipad 3 med quad och retina, och helt plötsligt så känns Prime rätt så mainstream. Det enda som Prime vinner på är möjligheten till kringliggande utrustning, men å andra sidan, vem vill gå runt och släpa på externa hårddiskar, handkontroller osv? Då är det nog en laptop man ska leta efter och inte en surfplatta.

Det måste man inte ha till en iPadda? Alltså externa prylar?
Den får väl bara stryck på grafikdelen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det måste man inte ha till en iPadda? Alltså externa prylar?
Den får väl bara stryck på grafikdelen?

Jag anser att om man ska ha en surfplatta så ska man inte vara vara i behov att ha med sig externa saker. Har man det behovet så ska man ha en laptop och inte en surfplatta. Ska man prompt ha en surfplatta och måste ha den där USB-porten så finns det en USB-adapter till Ipad, men jag anser ändå att en surfplatta är helt fel produkt om man har det behovet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buzz996:

1.2 mp kamera? Sverige har väl liiiite högre standard än det vah?

det är kameran (på samma sida som skärmen) som du kan använda för videosamtal .. frontkameran har 8 mpix ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Gender Bender:

Jag anser att om man ska ha en surfplatta så ska man inte vara vara i behov att ha med sig externa saker. Har man det behovet så ska man ha en laptop och inte en surfplatta. Ska man prompt ha en surfplatta och måste ha den där USB-porten så finns det en USB-adapter till Ipad, men jag anser ändå att en surfplatta är helt fel produkt om man har det behovet.

Helt korrekt.
Surfplatta är just till för surfning och mindre lek, visserligen finns det relativt stora minneskort att använda sig beroende på hur mycket som plattan stödjer.
De har ju många fördelar gentemot laptopen men laptopen har ju också andra fördelar.

Permalänk
Skrivet av Stich:

Det är väl lika "dyrt" som en iPad.

3999 för Ipad 2 på Mediamarkt nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dempax:

"kidsen" hahaha du e rolig du!

Det är ju inte felaktigt det jag skriver? Jag kanske dock är lite gammal, som tycker att folk födda -90 räknas in som kids.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MattiasV:

800:- dyrare än motsvarande Ipad och 1600 dyrare än billigaste. Det är en del.

Visst tillkommer tangentbord sen?

Edit: såg att priset var med tangentbord. Då är det typ samma pris som iPad 32 gb, så ett ok pris. Fast en 16 gb version för nån tusenlapp mindre skulle kännas mer värd för mig.

När Ipad 2 släpptes så kostade 32GB varianten över 6000:- och det utan tangentbord som tillbehör inluderad. ASUS med tangentbord, bättre hårdvara och bättre pris vid nylansering än vad ipad 2 kostade vid lanseringen.
Iförsig tycker jag alla surfplattor priser är på tok för höga, speciellt Samsung Tab.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

Kommer inte köpa av dom igen min laddare till TF101 är trasig och tangentbordet har fastnat i ett konstigt läge så måste dra bak spärren varje gång jag ska trycka på plattan. Hade även en del döda pixlar och fler har kommit med tiden!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Lär inte kunna rootas som dom senaste asus transfomer revisionerna

Finns endel funktioner som jag vill kunna använda typ gömma statusbaren (grymt bra när man ska spela spel etc) eller kunna avända Dual Shock 3 via bluetooth

Permalänk
Skrivet av m0rk:

Dubbelt så snabb är den inte.... http://www.anandtech.com/show/5163/asus-eee-pad-transformer-p...

Verkar som GPU:n i iPad fortfarande ger konkurrenterna en ordentlig match

undrar om prime kör med android 4.0 på testet då det ska ge stora prestanda förbättringar.?

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

När Ipad 2 släpptes så kostade 32GB varianten över 6000:- och det utan tangentbord som tillbehör inluderad. ASUS med tangentbord, bättre hårdvara och bättre pris vid nylansering än vad ipad 2 kostade vid lanseringen.
Iförsig tycker jag alla surfplattor priser är på tok för höga, speciellt Samsung Tab.

Nej, det gjorde den inte. En iPad 2 32GB (utan 3G) kostade 5195kr vid lansering.

Permalänk
Medlem

Bra gjord reklam, gillar också att ASUS gör skäl för priset på sin produkt till skillnad från ett visst fruktföretag.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Snart stämmer Apple ASUS för att de tar för höga priser

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka
:P

Permalänk
Medlem

Det går mycket väl bra att roota de senaste revisionerna av Transformer, sitter med en just nu. One Click root installer, det är inte illa pinkat ;>

För övrigt: Det folk inte verkar fatta är att detta fortfarande är en surfplatta, ingen som tvingar dig att köra med dockan hela tiden, det är ju det som är hela vitsen, möjligheterna ska finnas. Utan docka är detta fortfarande en superb platt-familj.

Man kan ju köpa sleeves som är utformade för enbart plattan om man nu vill ha det.

Ett av de genialiska grejjerna just med en sån här dockningsstation är också att plattan i princip alltid är på 100% om du håller den dockad i väskan, sen dockar loss den på någon sekund.

Just nu kör jag vanliga TF101 16GB + docka, får 3g via telefonen som har tethering när jag väl behöver det. Om man rootar transformern får den ännu mer batteritid om du skaffar en cpu controller, klockar ner till runt 200 MHz när du inte gör nått, och kan överklocka till 1.6 GHz utan problem när du nu vill ha lite extra kraft.

Min platta tar i princip ingenting på standby längre. ÖVer en helg av att ligga i väskan utan dockan går den bara ner några väldigt få procent.

I android kan du skräddarsy din platta hur du nu vill ha den, göra den personlig och få den att visa det som är relevant för just dig. Alllt från tapatalk widgets till rss feeds, senaste youtube klippen du prenumererar på.... det är underbart hur mycket du kan göra.

Visa signatur

Alienware 17 | i7-4800MQ | 16GB RAM | GTX 780M 4GB | Raid0 Intel 330 SATA 3.0 SSD 120(x2) GB | WD 2TB SATA 3.0 | Razer Ouroboros | Razer DeathStalker | Razer Goliathus Speed | Benq 27" 4ms 80Hz

Permalänk
Medlem

FY vad folk klagar på priset, den har ju en hur imponerande processor i sig, skärmen finns väl att klaga i då Asus & Acer bestämt nu att ha 1080p i bärbara datorer, det hade varit grymt att ha med den här produkten.
Du får ju mer ut ur den här än vad du gör med en Apple's ipad, även om Apple's har lägre pris men du har ju tangentbords dockan, samt grymt lång battertid du får pga processorn!
finns ju inga tablets som matchar den här batterie tiden, eller laptops för den delen!

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Du menar Microsofts Officepaket? Inte ens Microsoft är väl inne på att Office ska installeras på den här typen av utan att den som vill ha en Microsoft produkt använder sig av Office 365. Vill du vara verkligt seriös kan du köra en LaTeX app på den istället. Hur det ena valet gör ditt arbete mer eller mindre seriöst förstår jag inte.

Att Microsoft inte tänker utveckla Office för Android på ett tag lär väl inte vara till någons stora förvåning, och att de promotar sitt Office365 är väl inte heller konstigt. Av det jag testat i Office365 är det ganska långt ifrån alla funktioner som finns med i jämförelse med riktiga Office-paketet.
Så för min del, speciellt med det angivna priset, lägger jag hellre till någon tusenlapp och köper en ultrabook. Då jag hellre har en fullgod arbetsstation med mig än en halvdann sådan (det var också min poäng med tidigare inlägg, bättre kompatibilitet)

Dessutom svarade jag på frågan hur den lämpar sig bättre för (seriöst) arbete. Inte hurvida arbetet som utförs på dessa är plattformar är seriöst eller ej, det är väl ganska uppenbart att det går att utföra "seriöst" arbete på en androidplatta om jobbet man har stödjer det. Men nästan alla arbeten stödjer en Windowsmiljö.

Vad är "LaTeX-app" för något och hur skulle den kunna ge mig bättre kompatibilitet gentemot Office-paketet på min androidplatta jämfört med Google Docs/Office 365?

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Otroligt habegär på denna platta, utan 3G är den dock inte intressant. Har haft iPad 1 16gb wifi i runt ett och ett halvt år, och det jag har saknat mest är 3G. Nu börjar den dock kännas rätt sölig överlag och jag är väldigt sugen på att byta. Då jag redan har en SGS2 känns det svårt att motivera en androidplatta, men jag brukar ha rätt lätt för att övertala mig själv.

Blir dock till att vänta på 3G-version, vilket känns enormt surt. Förmodligen kommer den släppas i samma veva som iPad 3 vilket kommer leda till vidare huvudbry. Oh, the harsh life of a nerd!