Budget mini ITX media/surf dator köpråd!

Permalänk
Medlem

Budget mini ITX media/surf dator köpråd!

Hejsan alla sweclockare, skulle behöva hjälp med ett litet datorbygge åt min kompis som vill ha en relativt snabb surf/film dator.
Har lagt ihop en korg på Inet med lite delar men undrar om det finns bättre alternativ?

Det jag har fått ihop i korgen: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1193009/mini-itx

Mvh Robin.

Permalänk
Medlem

Den borde duga Ska han inte spela så är det inga problem, film-relaterat så går det med, jag kör med en amd athlon 64 x2 på 2Ghz, kör med ett gammalt moderkort med integrerad grafik och 720p filmer är inget problem, dock väntar jag på alla nya delar så jag får ihop nya datorn nån gång

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Entusiast

Har ASRock kortet och chassit. Kortet är bra, fläkten på det började dock surra förfärligt efter ett tag så där kan det vara bra att hitta en alternativ lösning. Chassit med en 120mm noctua fläkt låter mycket, det viner som bara den. Dock såg jag någon annan här på forumet som var jättenöjd med det.
Jag själv skulle dock inte rekommendera chassit.
Ska egentligen inte säga för mycket om kortet, använder det som minecraft server till mig och en polare, kör windows xp för enkelhetens skull. Men av den lilla erfarenheten jag har av det så är det ett ganska trevligt kort.

Permalänk
Medlem

Tycker du/han borde satsa på en llano istället.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Snälla bygg med ett Streacom F1C Chassi! Så jäkla läckra. Kör med ett 150w picopsu så klarar du llano.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för snabbt svar! Ska kolla upp med Llano hur mycket allting kommer gå på då. Finns det något annat tyst och billigt
chassi med nätaggregat ni kan rekommendera? Mvh Robin.

Permalänk
Medlem

Att gå från E350/450 till en setup med Llano behöver ju inte vara så dyrt.

FM1 moderkort (724:- för billigaste ITX-kortet...)

Llano A4 A6 A8 (595:- för A4 3400)

Några hundringar till och man får något som fungerar till så mycket mer än bara HTPC. Men man blir med fläkt...

Visa signatur

HTPC 1/server: i5 4460, GTX 1060 3Gb, SilverStone Grandia GD08 + Silverstone Nightjar 400W (passivt) (Tyst och bra, ROON och mediaserver)
HTPC 2: I3 6100, Kolink Satelite, 12GB DDR3 1600MHz
Speldator 1 (Sonens): I7 3770 + GTX 1070, 32GB DDR3 1600MHz, Corsair Carbide 275R
Speldator 2 (Dotterns): Ryzen 2700X, 16Gb DDR4 2666MHz, s340 Elite

Permalänk
Medlem

Orkar du vänta en dryg vecka så kommer senaste Atom Cedar View ut i butik, dessa är betydligt snabbare än AMD's fusion E-450-alternativ. Där får du en dual-core-processor på 2,14GHz på mini-ITX moderkort för under 700 kr.. Med en TDP på 10W så borde den gå att kyla passivt och behöver inte mer än 60W externt nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008936

Det tycker jag nog är det mest intressanta på marknaden idag. Den lär hänga med ett par år!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Orkar du vänta en dryg vecka så kommer senaste Atom Cedar View ut i butik, dessa är betydligt snabbare än AMD's fusion E-450-alternativ. Där får du en dual-core-processor på 2,14GHz på mini-ITX moderkort för under 700 kr.. Med en TDP på 10W så borde den gå att kyla passivt och behöver inte mer än 60W externt nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008936

Det tycker jag nog är det mest intressanta på marknaden idag. Den lär hänga med ett par år!

ser fint ut! jag skulle lätt vänta för den! Men hur är det med ram minnerna?

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem

Nu har spec. dykt upp på intels hemsida.. Det verkar vara så att de kör med SODIMM.. men de är inte så farligt mycket dyrare än vanliga minnen.. Tyvärr verkar kortet bara stödja upp till 4 GB.

http://www.intel.com/cd/products/services/emea/eng/motherboar...

Såg nu att MUD-varianten inte har HDMI-utgång.. DC-varianten har inte VGA.. Det har pratats i andra trådar om DN2800MT som även har inbyggt nätaggregat, både VGA och HDMI-utgångar.. kostar drygt 800 kanske mest intressant?

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Medlem

4gb räcker för det mesta om man inte spelar. Men vet inte om jag skulle kalla Fusion CPU delen snabb. Visst klarar grafikkretsen att koda av 1080P utan problem. Men ställer mig frågande till de ggr saker inte körs på GPU. Flash eller så t.ex. är väl inte GPU accelererat. Liano skall vara betdyligt snabbare och gällande fläkt finns det tysta alternativ.

Har du någon max budget eller är det en sådan person som igentligen inte vill betala för prestanda och sedan kommer klaga på slö dator?

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Chassit med en 120mm noctua fläkt låter mycket, det viner som bara den. Dock såg jag någon annan här på forumet som var jättenöjd med det.
Jag själv skulle dock inte rekommendera chassit.

Jag hjälpte brossan bygga ihop en HTPC med det chassit, satte på en fläktstyrning så fläkten gick så tyst att jag inte kunde höra den samtidigt som den gav så stort luftflöde att den kylde det fläktlösa moderkortet.

Även om jag själv strävar efter helt passiva datorlösningar så är jag själv nöjd det bygget och den lådan - så jag kan rekommendera lådan, men smaken är som backen..

Permalänk
Skrivet av Dava:

Orkar du vänta en dryg vecka så kommer senaste Atom Cedar View ut i butik, dessa är betydligt snabbare än AMD's fusion E-450-alternativ. Där får du en dual-core-processor på 2,14GHz på mini-ITX moderkort för under 700 kr.. Med en TDP på 10W så borde den gå att kyla passivt och behöver inte mer än 60W externt nätaggregat.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1008936

Det tycker jag nog är det mest intressanta på marknaden idag. Den lär hänga med ett par år!

Och hur vet du att de presterar bättre än AMD om jag får fråga? Tar du det enbart på den höjda klockfrekvensen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Processorn har funnits ett tag i Netbooks (bla Asus Lambogini tror jag...). Googla lite så hittar du prestandatester på nätet!

Visa signatur

(Hackintosh) late 2011: Gigabyte H61M-DS2 | i5 3470T | MSI N210 D512D2 | 8 GB XMS3 | Crucial m4 265 GB | Windows 10

Permalänk
Skrivet av Dava:

Processorn har funnits ett tag i Netbooks (bla Asus Lambogini tror jag...). Googla lite så hittar du prestandatester på nätet!

Du har helt rätt. Finns ett litet test hos Nordichardware tex:

http://www.nordichardware.se/nyheter/77-notebooks-mobility/44...

Så CPU delen är bättre. Återstår att se om GPU och strömförbrukningen håller måttet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Den är inte ens släppt och redan så tappar Intel intresset för den:
http://vr-zone.com/articles/no-64-bit-graphics-driver-for-ced...
Helt otroligt korkat om det skulle visa sig stämma.
För vem vet hur W8 blir, kanske ett nytt vista med mer bling än innehåll.
Just nu ser det iaf ut så.

Permalänk
Medlem

Har en Intel D525 i min NAS. Kan säga att jag testade den snabbt med Youtubeklipp. 1080p går inte alls när det gäller CPU prestanda.
Så om man hamnar på en sida med mö flash-skit/Script eller sånt kommer en budget cpu krokna ganska fort.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Den är inte ens släppt och redan så tappar Intel intresset för den:
http://vr-zone.com/articles/no-64-bit-graphics-driver-for-ced...
Helt otroligt korkat om det skulle visa sig stämma.
För vem vet hur W8 blir, kanske ett nytt vista med mer bling än innehåll.
Just nu ser det iaf ut så.

Ja stämmer det hade jag utan disskution hållt mig till AMD. De kan erbjuda en komplett lösning till konsumenten.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I