Tablet PC för studier

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystaden
Registrerad
Jan 2004

Tablet PC för studier

Hej

Har varit intresserad av att skaffa en tablet till skolarbete nu ett tag och kollat runt överallt och sett på timmar av youtube reviews så har jag två st som jag fastnat för. HP 2760p och Asus eee Slate b121.

Det jag kommit fram till som är intressant är att det måste ha full win 7 version för seriöst arbete krävs office-paketet och då vad jag har förstått blir det mitt enda val.(?), inte nån billig halvdan office som finns till android. Samt möjlighet att använda matlab/maple.

Eftersom jag pluggar civilingenjör så är penna ett måste då jag ska kunna anteckna och lösa matematikuppgifter på ett vettigt sätt, stylusen till ipad/android tablets verkar vara för dåliga för att detta ska vara praktiskt.

Hp 2670p http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=900407

Fördelar:
Man slipper bära runt på tagentbort eftersom det är en del av datorn, dock blir den inte så praktisk som tablet men tillräckligt för att sitta och skriva.
Möjlighet att skaffa extra batteri även om det dock väger en del men ska vad jag har läst ge batteritid på 11 timmar vilket är tillräckligt för en arbetsdag

Nackdelar: Tyngre och mindre praktisk att bära runt på jämfört med med asus slaten, dock är det inte något större problem enligt mig som har burit runt på en desktop replacement med en vikt på 5,5 kg med en jätteladdare :D,
Dyr

Asus eee slate B121 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1002346

Fördelar: Lätt och hålla i handen och anteckna med pennan
Billigare

Nackdelar: Om jag vill använda den so laptop så blir det betydligt mer krångligt än med HPn eftersom jag måste ta upp ett externt tangentbord.
Dålig batteritid och möjligheten att byta ut batteriet finns ej.

Detta är mest tankar som jag har haft gående angående dessa modeller ur praktiskt synpunkt eftersom de är i stort sett dentiska när det gäller hårdvara. Är intresserad av hjälp av er från sweclockers att se om ni har nårra kommentarer.
Angående budget så är jag beredd att lägga upp till 20k kr

Vet inget om mac och vad de har att erbjuda spec angående officepaket/matlab/maple program.

Vill höra era tips om det finns andra datorer i det segmentet som jag kan vara intresserad av

intel 980X @ 4,4 GHz | 2x MSI 480gtx | 6 gb CL 7 Corsair Dominator | Gigabyte X58-UD7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2006

Skit i 121 är mitt tips, den har ju fasiken bara typ 3 h batteritid eller sämre... då kan man likväl bärar runt en laptop istället...

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ystaden
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av Sepemulle:

Skit i 121 är mitt tips, den har ju fasiken bara typ 3 h batteritid eller sämre... då kan man likväl bärar runt en laptop istället...

När jag tänkt på saken mer så är det du säger helt rätt och ger mig HP-datorn som enda alternativ. Blir o köpa till jul

intel 980X @ 4,4 GHz | 2x MSI 480gtx | 6 gb CL 7 Corsair Dominator | Gigabyte X58-UD7 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Örebro
Registrerad
Apr 2006

Härligt

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080